3 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

3 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA CUMA 3 Garetecilik, — Matbaacilik, Klişeeilik TELEFON : TELGRAF : TEMMUZ 1936 Asamble İKİNCİ YIL — No. 433, 5 KURUŞ N EV1 24318, 24319, 24310, TAN, İSTANBUL toplantısında Habeşistanın italyaya ilhakını hiçbir devlet tanımamaktadır. Habeşler kendilerine 10 milyon sterlin ikrazını ve Habeş ilhakının tanınmamasını istiyorlar Cenevre, 2. (A.A.) — Milletler Ce- miyeti Asamblesinin dün öğ sonra akdetmiş olduğu den ezclimle şu sözleri söylemişt Şayet Ingiltere hükümeti zecri tebirlerin muhafazası yeyahut bun- larm kuvvetlendirilmesi Habeşista- nin vaziyetini okurtarmağa yaraya- cağma kail olmuş ol tan lehine böyle bir ni müdafaa ederdi. hükümeti bi büste bulunmak bi maksızın kabi! değ harbi derpiş etmek te mü Binnetice İngiltere hükümeti tedbirlerin devamının tica vermiyeceği kana: z Eden nutkunun obidayetinde Ne- caşinin beyanatından bahsetmiş ve bu beyanatın bütün dinleyenler üze- rinde büyük bir sempati uyandırmış olduğunu söylemiştir. Ahval ve $e- ralt herkes için elim Bununla setin takibi- Fakat İngiltere e bir teşeb- ak Boğazlar meselesi Teknik. Komite her hususta Uyuştu Cumartesi günü “derhal umumi müzakerelere başlanılması isteniyor Boğazlar Konferansındaki murah- haslarımızdan Paris elçimiz Suat ve Londra elçimiz Fethi Cenevre, 2 (A.A.) — Anndolu A- Janxınm hususi muhabirinden: Pol Bonkur Asamblede Tevfik Rüştü Arasla konuşurken yarın Mon tröya gideceğini ve konferansı sürat le bitirmek için cumartesi günü der- hal müzakerelere başlamaya âmade olduğunu söylemiştir. Teknik komitede anlaşma oldu Londra, 2 (Tan) — Montrö'den bildirildiğine göre, Boğazlar konfe - yon teknik komiteleri her husus uyuşmuşlar ve raporl; z lamışlardır. ME Londraya hareket etmiş olan in- glliz Başmurakhası Lort Stenhopun yerine, bugün başka bir murahhas Montröye hareket etmiştir. Bütün müşküller ve ihtilâflar, Ce- nevrede, alâkadarlar arasında yapı lam hususi konuşmalar sayesin halledilmiştir. ia Montrö toplantısı ağlebi ihtimal bir hafta daha sürecek ve sonra ye ni hazırlanmış olan protokol imza - Yanacaktır, Pravdanın Montrö konferansına dair yazdıkları Moskova, 2 (A.A.) — Başmakale | arzu eden Fransa sinde Pravda şunlar! yazıyor: “Prensip itibariyle Boğazlar prob leminin iki hal çaresi mevcuttur; Ya Karadeniz, içinde ancak sahil devletlerinin gemileri bulunabilecek Arkası 3 üncüde) beraber Milletler e Cemiyeti ekpno- mik zecri tedbirlerin varmak iste dikleri gayeye ulaşamamış oldukla- rını tebyin etmek o mecburiyetinde-| dir. Bilmukabele İngiltere hükümeti şu fikirdedir : “ Milletler Cemiyeti hiçbir veçhile (Habeşistan İtal; tarafından fethedilmiş olmasmı ka- bul edemez. Ingiltere htikümeti zecri tedbirlerin kaldırılmasmı takip et- Asambi bu tedbirlerden uriyetlere sadık kal- Blum'ün nutkundan bahseden E- den şöyle demişti Ingiltere de Milletler Cemiyetine | bütün hakimiyetini tekrar “vermeğe azmetmiştir. Bütün milletlerin kol- lektif emniyet idealini | elde etmek için askeri tedbirler de dahil olduğu halde bütün tedbirleri almağa ha- lArkası 6 sıcıda Asamblede mühim bir nutuk irat eden İngiliz Dış Bakanı Eden | Rektörün beyanatı | " Üniversitenin bu seneki niversit se iy pn verimi mükemmeldir! Üniversite Rektörü C Bilsel düm akşam tâyyare'ile Ankaraya gitmiştir. Rektör, ders yılının sona ermesi münasebetile Üniversitenin yıl içindeki faaliyeti etrafımda bir muharririmize şu beyanatta bulun - muştur: “ — Üniversitenin üçüncü ders yı- hodün yapılan imtihanlarla sona er- miştir, Üniversitede derslere birinciteşri- nin birinde başlandığına göre, ders | yılı dokuz ay sürmüştür. Bununla beraber ikmal imtihanlarına bir Fiy- lülde başlandığı ) | ış demektir. Buon itenin talebesi, ye: bütün profesörleri, doçentleri, asia - tanları ve terelimanları çok çalış- mışlardır. Garp illerinin bu defa da LArkasmı 3üncüde| Üniversite Rektörü Cemil Bilsel Lokarno devletlerinin VaR kararlar | Almayanın da iştirakile bir toplantı yapılacak Paris, 2 (A.A.) Ouvre gazetesinin öğrendiğine göre Lokarno devletle- ri dün akşam, bu- günlerde İtalyaya müracaat edilerek bu ayın yirmisin « de Brükselde top- Janacak ölan kon- feransa iştirak et- mesi için davet ya vermişlerdir. Zik- ri geçen tarihten birkaç gün sonra Lokarno devletle - İri, yeniden ve AJ - İ manyanm iştira - kiyle, bir toplantı İdaha yapacaklar - | dır. Ouvre gazetesi, | Van Zesland, Hal Iyanm Brükselde | hazır bulunmasını ile Almanyanın iş- tirakini istiyen İn- giltere © arasında Hitler bir çocukla konuşuyor gayet mahirane bir manevra çevir - | Paris, 2 (A.A) — Ouvre gazetesi, miştir; TArkası Sincide) İ sokağındaki 10 nu KARNI SİYASAL GÜNDELİK GAZETE Adisababada İngiliz sefareti “yine | orada kalacaktır İngiltereye dönen İngiliz Elçisi Barton'un ve'diği mühim beyanat İngiliz selareti başkâtibi Roberts ve İngiliz Elçisi Sir Sidrey Barton Londra, 2 (A-A.) — Adisababada- ki İngiliz Elçisi Sir Sidney Rarton, Memurin muhakemat kanu- nunda yapılacak değişiklik için yeni bir lâyiha hazırlandı Cenevre, 2 (A.A.) — Fransız de- legasyonu mahafilinden söylenildi ğine göre, Cibuti - Adisababa demir- İ yolu idaresi, Fransa hükümetinden (almış olduğu talimata binden ezel - denberidir ve hâlâ, Italyaya sit a3- kerle harp levazımının Cibuti yolu İle sevkine müsaade etmemektedir. Adis - Ababa Böyle hareket etmekle, Fransa, | garı Cibuti - Adisababa hattında Fransa İtalyan askerinin sevkine müsaade etmiyor | Fransa Habeşistanın istiklâl ve temamiyetine karşı yapılacak bir tecavüzü kabul edemez İtalyanın Habeşistan üzerindeki si- yasi haklarını tanımadığını belli ete mektedir. Filhakika, Milletler Cemiyeti aza- sından olan Fransa, Habeşistarım is- iklâl ve tamamiyetine karşı İtalya tarafından vukubulacak herhangi bir tecavüze müaşat edemez. © İtalyan Hava Nazırı anlatıyor dün Rams murâsileyh; Habeşistanda İngiliz ses faretinin ilga edileceğine dair olan şayiaları tekzip etmiş ve kendisinin gaybubeti esnasında sefaret başkâ- İtibi M. Roberts'in sefaret işlerini İldare edeceğini söylemiştir. Habeşistandaki vaziyetin ne oldu- iğu hakkında sorulan bi ale cevap veren sefir şöyle demişti: “Hiç kimse, bu sunle cevap vere - mez, çünkü hiç kimsenin bü bapta malümatı yoktur. Habeşistan istikbali ancak Av. İrupada halledilebilecek * bir mesele- dir. Habeşistan arazisinin yalnız bir | kısmı İtalyanlar tarafından İşgal edilmiştir. , Büyük bir Türk dostunu kaybettik Birleşik Amerikanın eski Ankara elçisi General Şeril vefat etti Birleşik Amerika devletlerinin eg- ki Ankara Büyük Elcisi General Hiçkok Şeril'in Pa riste vefat ettiği teessürle haber a- Unmıştır. Mütevef fa, büyük bir Türkdostu idi. Şe ril, Pariste Kursel maral: evinde ha- siranm yirmi al - tncr gecesi kalp söktesinden ölmüş tür. Nevyork Herald General Şeril Tribune gazetesinin yazdığına göre General, o gün Felemenk elçisinin verdiği bir kabul resminde bulunmuş fakat o gece için yapılan yemek da- tahsilini tamamlamış, derecelerini al- Muş, ondan sonra Nevyork üniversi- tesi de 1918 de kendisine hukuk dok toru payesini vermiştir. General, daha kollejde iken orga- nizasyon kabiliyetin! göstermiş, spor sahasmda arkadaşları arasında bir çok teşekküller vücuda getirmişti. Tahsilini bitirdikten sonra Nev - yorkta avukatlığa başlamış, bu içte 1909 yılmda Cümhurreisi Hovard TArkası $ incide| Havacılığı kuvvetli olan taraf harbi kazanacaktır İstikbalin harbi havalardadır Geçenlerde Berline gidip Almanya ile sivil bir hava antlaşması akteden Italya Hava Bakanı General Valle kendisile görüşen bir Fransız mu- hârririne şayanı dikkat bir beyanat vermiştir. Bu beyanatın mühim bir kısmmı aşağıya alıyoruz: General Valle Habeşistandaki tay- yare merkezlerini hârita üzerinde izah ederek demiştir ki: — Habeşisten tayyare ile koruna» caktır. Tayyare, fakir memleketle- rin silâhıdır. Bir milyara baliğ olan bir zırhlı yerine nekadar tayyare in- şa edebileceğimizi tasavvur edip. Hiçbir tayyare merkezi diğerinden İ 200 kilometro uzakta olmıyacektir. Havai polis merkezi Adisababa ola- caktır. Burada herhangi bir İsyan karşısında İstenilen mıntakaya as- ker sevkedebilmek için, kâfi derece JArkas 8 incide) italyan Fava Naz General Valle Yerli mallar sergisinde İnhisar İdaresinin yeni pavyonu dün açıldı /nhisarlar idaresinin kıymetli müdü rü M. Uri küşat resmini yaparken (Yazısı 5 inci sayfada)