3 Temmuz 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

3 Temmuz 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

6 Asamble toplantısında Habeşistanın İtalyaya ilhakını kimse tanımak istemiyor BAŞI 1 Fransız Dış Bakanı İvon Delbos, INCIDE Fransız Başbakanı Leon Blum ve Ulaslar Kurumu Genel Sekreteri Avenol zır bulundukları bedihi hir keyfiyet- tir. Bu gayeyi elde etmek için bir usul bulmak vazifemiz icabıdir. Istikbade zuhur etmesi muhtemel #htilâflardan bahseden Eden Asamb- lenin emniyeti zaman allına almak için yeni metodlar tetkik etmesi lâ- zım göleceğini söylemiş ve sözleri- ne gu suretler hitam vermiştir: Litvinof'un sözleri Eden'den sonra söz slan Litvinof£ göyle demiştir: “ Milletler Cemiyeti nameşinin onuncu maddesi ahkâmı muhafaza edilmek gerektir. Millet- Jer Cemiyetinin bütün azası için & konomik şeeri tedbirler o muhafaza edilmelidir. deal bir Milletler Ce- miyetinde ise askeri zecri tedbirle rin meçburi olması lâzımdır. Şayet bu kabil ideal şartlar tahakkuk et- tirilemiyecek olursa her kıta, her devlet grupunun o mütecavize karşı harekete geçebilmesine medar ola- mukavele» cak surette mmtakavi taghhütlerin | tatbik edilmesi Milletler Cemiyeti- nin muzaheretine nail olmak icap €- der. Litvinoff, bundan sonra Milletler Cemiyeti o mukavelenamesinin yal niz halen iktidar o mevkiinde bulu- nan devlet veya hükümetlerin teş- kil etmekte oldukları hususi grupla” rm değil beşeriyeti temsil eden mil- yonlarca insanm irade ve temayül- lerine uygun bir hale getirilmesi Mizım geldiğini söylemiştir. Litvinoff, bundan sonra şöyle de- miştir; Ben muvaffakıyetsizliğe uğrasak bile tecavitzâ uğrayanların yardı- mma koğmağa çalışan bir Milletler Cemiyetini, azasından birinin arazi tamamiyetini teminden aciz olan bir | Milletler Cemiyetine tercih ederim. Yalnız Milletler Cemiyeti mukave- lenamesinin 16 mc maddesi, Cemi- yete kuvvetli silâhlar vermektadir. Halbuki bu silâklar kullanılmamış- tır. Bazı devletlerin zecri tedhirle- rin kullanılması işinde İştirakleri bu Junmaması, hiçbir zaman < Milletler Cemiyeti mukavelenamesinin meri- yet mevkiine konumaması için se- bep teşkil etmemiştir ve 10 uncu ve 16 mcı maddeleri tecavüzkârane ni- yetlerine birer manla sayan devlet- leri her ne bahasma Olursa olsun Cenevreye celbetmeğe uğraşmak hiç te zaruri değildir. Litvinoff, Sovyet Rusyanm tesli- hatm büsbütün bırakılması o husu- gunu sulhun en iyi zımanı olduğu kanaatinde bulunduğunu ve fakat bu zeeri tedbir almmadıkca Millet- ler Cemiyetinin ancak kollektif em- niyetin takviyesi suretile temin edi- Jebileceğini ilâve etmiştir. Asamble işlerini yarın bitirecek Cenevre, 2 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti Asamblesinin toplantısı Lit- vinof'un nutkunu müteakip, 18,30 da nihayet bulmuştur. Başkan Van Zeeland daha on beş hatibin kayitli olduğunu bildirmiş ve Asamblenin, cuma günü işlerini bi - #irmek ihtimali bulunduğunu söyle - sn Cenubi Afrika zecri tedbirlerin kaldırılmasını istemiyor Cenevre, 2 (A.A.) — Cenubi Afri ka, zecri tedbirlerin kaldırılınaması- na taraftarlık gösteren yegâne dev- Jet olmuştur. Dün akşamki toplantıda en önce söz alan cenubi Afrika baş delegesi Tevatür, bilümum devletlerin 10 teş rinievvel 1035 tarihli kararı tasvip et mekte kabul eylemiş bulundukları müşterek hürekete devam edilmesi - nin kendi hükümetinde arzu gunu söylemiştir. Cenubi Afrika, emniyetin ancak na kanidir. Ve buna binaen milletler | harpten korumak için buna devam &- dilmesini tavsiye eylemektedir. | Tevatlir'den sonra söz âlan Kana- da delegesi Vensan Massey de, 7ec- ri tedbirleri kaldırmaktan başka ça- re olmadığını söylemiş ve Milletler Camiyetinin sayif bir ilyesini, teca- vüze karşı korumak hususundaki te- İsar pavyonunda Yenice sigaralarınm bu suretle temini mümkün olacağı -| pavyon Jnhisarlar sergisinden bir köşe 'Taksimde'agılacak yerli mallar ser gisindeki inhisar idaresi pavyonu - nun küşat resmi dün inhisar idaresi satış umum! müdürü M. Uri tara - fından büyük törenle açdmıştır. Resmi küşatta inhisar İdaresi neşri- yat şubesi müdürü Kâmran Şerif ve gergi pavyonunu vücuda getiren Bür | hen ve matbuat erkânı hazır bulun - mi ğ Yerli mallar gergisindeki inhisar pavyonu cidden son derece güzel bir surette tanzim edil; . Serginin en İgüzel pavyonlarmdan biri olen in nasıl kıyıldığı, kesildiği ve sarıldığı düzeni i iŞ e inler şarapları, Ve YeNİer karılan Yenice sigaraları için güzel şebbüslerin suya düşmüş olmasın dan dolayi eseflerini beyan eylemiş- tir. Leon Blum'un söyledikleri Cenevre, 2. (A.A.) — Gazetecileri kabul eden Leon Blum, şu beyanat- ta bulunmuştur: Milletler Cemiyetinin uğramış ol- i kten İbret a- İvzunu kuvvtlendireceği ve ameli rette hareket etmek çarelerini ara- yacağı mütaleasındayım. Buraya gel diğim zaman Milletler Cemiyeti igle- rine karşı gösterilecek bir alâka- sızlığın bir çok devletlerin cesaretini | kırmasından korkuyorum. Blum, dün akşam Titülesko ile gö rüşmüştür. Dünkü toplantılar Cenevre, 2 (Tan) — Milletler Ce- miyeli Asamblesi bugün iki celse ak- tetmiştir. Sabah celsesinde Avusturya, Uru- guay, Danimarka, İsviçre ve Holan- da murahhasları söz alarak zecri tedbirlerin kaldırılmasma taraftar olduklarmı söylemişlerdir. Litvan- ya murahhası ise, bilâkis zecri ted - birlerin devammiı, hatta şiddetlen - dirilmesin! istemiştir. Öğleden sonraki celsenin bir kismi hafi olmuş, aleni toplantıda ise Ir- landa murahhasr Devalera söz ala- rak, zecri tedbirlere devam etmekte bir mana ve fayda olmadığını ileri sürerek, bu tedbirlerin kaldırılması istemiştir. Bunu mütcakıp Yeni Zelâinda mu- Tahhası kendi hükümetinin noktai | nazarmı izah etmiş ve zecri tedbir - lerin devamını istemiştir. Asamble toplantıları cumartesine kadar devam edecektir. Son cclse- saat | de, hazırlanmış olan kararname oku- | nacak toplantı Eylüle talik edilecek- tir. Habeş delegesinin 'istedikleri Cenevre, 2 (Tan) — Asamble top- sigara Yerli Mallar Sergisinde İnhisarlar pavyonunda sigara imalâthanesi —————— Jantısı saat 1S de bitti ve yarım sa baha talik edildi. İ Yarmki celsede on murahhas söz | alacaktır. Bunlar arasında Fransız | Hariciye Nazırı Delbos da bulunmak- tadır, Bu akşamki celse kapanmadan ev- vel, Habeş heyeti iki kısımdan iba- ret olan bir teklifte bulunmuştur: 1 — Habeşistana 10 milyon sterlin Ikraz etmek. 2 — Habeşistanm Italyaya ilhakı- ni tanımamak, Bu teklifin ne vakit müzakere edi- leceği belli değildir. Asambleye iştirak eden küçük devletler, umumiyetle Milletler Ca - İ miyeti paktınm yeniden tetkik ve Jaşlak edilmesini istemektedirler, TAN Yerli mallar sergisinde İnhisar İdaresinin yeni u dün açıldı | lardır, İnhisar pavyonundan bir köşe vitrinler vücuda getirilmiş ve canlı tablolar halinde grafikler yapılmış - U. Sergide neşriyat şubesinin bütün memurları canla başla çalışıyorlar ve misafirlerini izaz ve ikram ediyor Sergiden ayrılanlarm ları his müttefikanı hemen şü Sergi cidden güzel tanzim edilmiş Yerli Meilar Sergisindeki İnhisarlar pavyonunda imalât makinesi Baldvinin istifasına dair şayialar asılsız Londra, 2. (A,A.) — Times gaze- tesine göre, Baldvin'in istifası hak- kındaki gayialar temamiyle asrisiz- dir. Maamafih bu gazetenin sandığı- na göre, başbakan bundan sonra, Avam Kamarasmda irst eğilecek suallere haftanm ancak iki gününde cevap verecektir, Daily Telegraph da mevzuu bahis şayiaların hiç bir sekilde doğru ol- madığını teyit etmektedir. Daily Express'e göre Baldvin'in başbakanlıktan ayrılarak, bakanlık- siz bakan, mührühas veya meclisi- has bakanlıklarında birine geçmesi ihtimali mevcuttur. bir bahçeye girdi. Havzada Trehimiz birbirini takip eden tar- ls ve ormanları geride birakarak yeşil bir bahçeye girdi. Tahtaperde- lerinden dışarı taşan erik ve kiraz dallarile süslenmiş bu bahçenin is mi Çarşamba istasyonu idi, Samsunun yemiş bahçeleri ve sebze tarlaları hep Çarşambaya top- lanmıştır. Kırk kilometreye (o yakın bir yol üzerinde" işliyen ufalımış lo- komotif ve vagorlar, her günün dö muntazam vakti kendi merkezlerine sepetler ile yemiş ve sebzeleri taşı mektan üsenmezler. Samsunun bu hersey Yetiştiren kazasmı bir yağ- murlu havada görmek kısmet oldu. Daha geceden baş'ıyan şiddetli bir sağnak, sabah erken ahmak islatan şekline çevrilmiş, fakat yolcu yolun- da gerek diyerek, kiç bu elkaba & hemmiyet bile vermeden trens bin- miştik, Kendine mahsus bir düdüğü etre- fa aallıyan lokomotifimiz tam vak- tinde çıktı. Birbirine pek yakın rın üzerinde bir kaç hafta- müsabakaları devam koşu yeri, Samsuna toşhur hayet'san plüâj ve güzel gazini İmuzda bırakarak ilerli İrrm saat ötede yeni ha, Tekeköyü.. Bu ki | meshurmuş, hattâ bu ticareti üzeri- ne alan herkes bin sekiz yüz lira se- nelik kirayt kolaylıkla verebilirler miş. Bu meşhur pazar günlerinde | Samsunun ucuz seven halkı köye ka- dar koşar ve elne, kucağına doldur- duğü çıkınlarla avdet ederlermis.. İ« “Tren birbirini takip eden tarla ve ormanları geride Yiraxarâk bir bah” çeye girdi. Tahtaperdelerinden dışa- yı taşan erik, kiraz dallarile süslen- İmiş bu bahçenin ismi Çarşamba İs - İtasyont idi. Içi de dışı gibi tahmin ettiğim bu kasabayı görmek Üzere sağa saptım. Pek az yürümüştüm, Yeşilırmak üzerine yaslanmış hayli- ce uzun bir köprü beni asil şehrin kalabalık mmtakasma (geçiriyerdi. Kasabanm merkezi burada kurul-| İ muştu. Çarsıst, pazarı, hükümet da- İireleri ve evleri, hep ırmağın Solum- Bu bahçe “ Çarşamba ” da bulunuyı Sağında da birez Fakat solu kadar ne- AİRIZ dedir. Şehir Sapa: n hiç İyok, yalnız evleri, dükkânları fazla, | Ekseri kazaların bir kaç misli dük- İ kânlarını sıralamış caddelerde İnti- İzam yok, bir İçerisine dalarsanız kördüğüm olur ve başka biri sizi ko- lunuzdan çekerek ancak dışarı çıka- rabilir. Ihtimal yağmurun tesiri de olacak, caddelerde basacak bir kal Arım yakalamak ancak talililerin harcı. Üzerimde çok büyük bir köy- den başka tesir yapamıyan bu ça- hşkan kasabanm belediyesi herhal- de şimdiye kadar fazla calşmamış ve hattâ hiç yorulmamış olacak. Sam- suna her taraftan bağlı Çarşanıba- nm imar cephesinden bu Kadar geri kalmasına doğrusu hayret ettim. Bu intizamsızlığı söylediğim kimseler, biraz ilerisindeki Termeyi mümune gösteriyor da, biraz gerisindeki Sam suna bakarak hiç mahcubiyet duy- muyorlardı. Herhalde geceli gündüz- Mi ihracat yapan çalışkan Çarşam- balıların biraz da şehirlerine ehem - miyet vermeleri arzu olunan istekle- rimizdendir. * Hevzaya da Çarşamba gibi trenle gidiliyor, fakat bu şehre oOAnkara ekspresi yoleu taşdığından hiç ora- hatsız olmadan ve istasyonda oher zaman eksik olmıyan uğurlamaya gelenleri selâmladıktan sonra oyola koyulüyorsunuz. Yirmiye yakın tğ- nelleri nefessiz geten trenimiz üç A — MEMLEKET MEKTUPLARI Samsundan Çarşamba ve havzaya bir yolculuk.. Trenimiz, tarla ve ormanları geride bırakarak yeşil idi, belediye ve hükümet saat sonra bizi Havzaya indirdi. Şe- bir hemen istasyonda olmasına rağ- men, hükümet daireleri bir yokuşun üstüne s:ralanıvermiştir. Oraya çık- mak için henüz yapılmak üzere olan bir caddenin üzerinden geçmek lâ- zım, Aynı yere şehrin çarşısı ve bü tün dükkânleri sıralanmış, geri ka- lan bir kaçı da yukarda * kalmıştır, Hükümet ve belediyesi (yanyana bunların karşısında çok güzel bir gazino, jandarma komutanlığınm. hemen yanıbaşmda bahçesini açmış- tır. Pek ufak fakat temiz bir Joka, tada alafranga üç vlâk mütemadiyen devrediyor ve bunu dinlemek üzere açık penceremizin önüne biriken ço» cuk kalabalığı, aynı zamanda lokma- iarnızı da sayıyorlardı. Lokanta st- hibi belli ki intizama pek hevesli, iki buçuk metrelik dükkânmda çırağını bile kuvvetli bir zil basarak yakınma getiriyordu. Havza; Samsun — Amasya hava- isinin uğrak ve banyo mahalli olmuştu. Haziranda başlıyan İenca züh trenleri sabah ve akşam bü kas sabaya eğlenmek istivenleri, dertle i srayanları koşturur. ve ye yukarılarda da hastalıklarını atmak için üç büyük havuza taksim olmuş bir çok dertliler bulursunuz. Havza- im zamanları banyolarında deima değişen üç yüz kisiyi ve her gün gidip gelen de yedi yüzü sayabi- lirsiniz. Bütün bu gelen ve gidenlere rağmen bayolarda kontur ve temizlik yoktur. Pek eskidenberi yapılıp vak- fedilmis bu Bavuzlardan birinin ta- rihini söylüyorlar: — 250 gene kadar evvel Sadi şa yaptırıp vakfet Havuz o zamandanberi evkaf ida- resi tarafından acaba Kaç kere tamir ettirilmiş, bunu bilen yok ve zaten bilmeğe de lüzum yok, Pek dar bir bütçe içinde çalışan belediye, evkafın yeni modern bir otel yapacağını her zaman zannetmekte, fakat bunun ta- hakkuku . peri masallarma benze- mektedir. Aşağıdan, yukardan her - gün muhtelif hastayı kendi havuzla- rma çeken bu banyo şehrine munta» zam bir ötel yapılmak zamanı gelmiş hattâ geçmiştir. Havuzu evkaf, âyet ve belediye hem kim yapar- sa yapsın, fakat herhalde kurulsun. Zeten Havzalların bütün bekledikle- ri de binanın temel atma merasimi. dir. Şehrin güzellik İle alâkası pek yok, bütün şöhreti çelikli. sularında- dır. Bu sene elektriğe o kavuşacağı için halk pek memnun. Mezbaha in - şasr ve kaldırımlarm muntazam bir şekle konulması için belediye çalışı- yor. Sabah ve akşam tren uğrağında bulunan kasabanm ismi, Karadeniz kıyılarından tâ Sivas nihayetlerine kadar bütün halkım deva beldesi o- larak ezberinde bulunmaktadır. Sait ÇELEBİ ——— İtalya âyan azası gidiyor Tarabyadaki Italyan sefarethane- sinde misafir : bulunan İtalyan A- yan metlisi başkanı Federzoni, dün de şebrimizi gezmiş ve bu arada ka- za d'İtalya klübüne uğramıştır. Federzoni bu akşam, memleketinş dönecektir, Kahire Üniversitelileri Kahire üniversitesi profesörü ve trlebelerinden 80 kişilik bir grupup Temmuz ortasında Türkiyeye gele - ceklerini evyelce yazmıştık. Bu üniversiteliler grupu üç kola ayrılarak; Istanbulda, Ankarada ve Bursada tetkiklerde bulunacaklar - dır. Hazırlanan program Mısıra gön derilmiştir. Pa-