5 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

“darak ilerive, her vün biraz dahz rüsedi Yeni çocuk diplomaları dün bakıcılarına dağıtıldı Mekteb bu devreile beraber altı yılda — kırk beş mezun vermiş olmaktadır (Başi 1. inci sayfada) kımı mektebini 6 senedenberi faaliyette bulundurduğunu ve bu sene de bundan iki hafta evel yapılan imtihanlar netice- #inde 7 talebenin diploma almak hakkı- ha kazandığını söyliyerek kuruma hayat Ve yaşama imkânları veren Büyük Ön- der tAatürke; Başbakan İnönüne, aziz hükümetimize ve özverili türk milletine, kurum adna şükranlarını bildirdi Törende bulunan Gümrük - ve inhi- sarlar bakanı B. Rânâ Tarhan mezun Bayanlara diplomalarını dağıtarak üzer- Terine aldıkları yurd işinde başarılar di- ledi ve kendllerini tebrik etti. Bundan sonra mezun - Bayanlardan biri arkadaşları ada şunları söyledi; *.. Mektebimizin diploma merasimi münasebetile meslek duygularımızı ar- zetmemize işninizi dileriz. İi sene çalıştığımız mektep hayatı amızda sevgili yurd yavrularına yüreği- mizden coşan en derin bir anne şefkati ve sevgisiyle önlara bağlândık. Onları yarının en parlak nesli, çoçukları yetiş- tirmek emelini ve iştiyakını bize bahşe- den bu küvvetli duygüların bizde varlı: ni gösteren ve buna âmil olan mekte- bimizde ulus yavrularının, çocuk değe- Tinin yüksek anlamını anladık. Bize ye ni bir meslek, yeni bir hayat bağışlayan Anakucağı mücssesesile Çocuk - bakıcı mektebinden ayrıldıktan sönra bize ve Tilecek Ülkenin kutlu ve büyük ödevini dilkü bilerek canla başla başarmayı en zevkli bir vazife bildik. Birde tam ruh istirahati bunları hak- kile yaptığımız zaman başlıyacaktır. Bü- tün bunlar birim damarlarımıza işlemiş. iliklerimize sinmiş olan tükenmiyen bir varlıktır. / Ey bize bu tükenmez günü veren 1 Biz türk kızları söz veriyoruz: 1 buhranlı cağlar, ve en korku verici dakikalarda bağrımız ve anlımız acık o mek fikrile atılacağır Fv sonsur doğu. Varlık 1 temmuzda çıkan 72 numa- ralı sayısiyle üçüncü - yılımı bitiriyor Üç senedenberi hiç şaşmamış bir inti- zamla ve münderecat zenginliği ile çık- mış ve türk edebiyatının en yeni isim. derini, şair ve hikâyecilerini hediye et- Miş olan bu mecmuanın son sayısı da her sayısı gibi bir çok değerli yazıları ihtiva ediyor. Yaşar Nabi'nin (Köylü. ile başlıyan bu nüshada Nahid Sırrının Ankara resim sergisi hakkında bir etü- dü, Burhan Belge'nin tercüme ettiği (Ankara)dan bir parça, Naci Kumun “yamlar hakknıdaki bir tetkiki, Cevdet Kudretle Cemil Senanın felsefe yazıla- , Fikret Saygonun gençliğe dair bir — yarısı, Reşad Cemalle Hamid Macidin son kitablara dair makaleleri, Gaffarın Çekoftan tercüme ettiği bir hikâye ile Refikin (Kan) adit hikâyesi ve Vasfi Mahir, Fuad Ömer ve Sürey- ya Baydargilin şiirleri vardır. Saba- haddin Alinin (Esirler) adlı piyesinin tefrikası devam ettiği gibi Nahid Sır. tının (Saadeddin Bevin damadı) isim. di büvük hikâyesinin ilk kısmı da gene bü nüshanmn münderecatı arasında bu- Tunmakta ve ayrrc vrlin fihrise ti ilâve olarak verilmektedir. Varlığr muntazamen takih çtmelerini büri Kuyucularımıza bilhassa tavsiye ederiz. — Konya iskân direktörlüğü Konya iskân direktörlüğüne - tahrir ınıııı 'mu relslerinden B. Edip tayin beklemediğimiz yurd güneşi! Sana da söz veriyoruz: En mutlu ve en kutlu sazdetleri bulduğumuz izinde yol ala - rak yürüyeceğiz! Ne mutlu. bizlere ki, şereflendirmek Tâtfunda bulunduğunuz- dan sizlere teşekkürler ederken — kalbi- mizde büyük bir kıvanç hissediyoruz. Bizi yetiştiren ülkeye olgun - yürekler Halinde bağışlayan yüce Çocuk Esirge- me Kurumuna en derin ve en cından bir kere de minnet ve şükranlarımızı burada unmayı en kutlu borç biliriz Kurumdan bu sene mezun olan Ba- yanlar şunlardır: Ayşe Yıldız. Ayşe Ak- göl, Ruşen Orlu, Süheyla - Pınar, Ma- cide Sevim, Münevver Çetin, Güllane Günay. Bu grup mezunlarile beraber mek- tepten şimdiye kadar 45 Bayan mezun olmuştur. Çocuk esirgeme kurumunun bir aylık yardımları Çöcük Esirgeme Kurumu Genel Mer- kezişd. 6. 936 tarihinden 1. 7. 936 tari- hine kadar 2560 çocuğa yardım etmiş- tir. Bunlardan 573 hasta çocuk ve anne Genel merkerin polikilniklerinde bakıl- maış ve tedavi edilmiştir. —— Ayrıca Diş bakımı evinde de 621 ço- cuğun dişleri bakılmış ve tedavi / edil tir, 1050 çocuk ve anne Genel Mer- kezin banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından her gün 124 çocu- Ha süt verilmiş ve bir ayda yeküin ola- rak 2005 kilo bedava süt dağıtılmıştı Zayıf okul çocukları ve çocuklu an- neler için Genel merkezde açılan aş- haneden hergün 186 çocuklu anneye sı- cak öğle yemeği verilmişti “Yardım için Genel merkeze başvuran 6 yoksul yavruya para yardımı. yapıl- muştır. 11 Temmuz KIZILAYA ÜYE YAZILMA HAFTASININ BAŞIDIR. Hayır mücsseselerimizin en de. erlilerinden olan Kızılay, bu yıl üye yazılma haftasını 11-19 tem- Maz olarak tesbit etmiştir. Yur. 'dun karagün dostu olan cemiyet beyannamesinde yurddaşlara haf- tayı şöyle sunmaktadır: Saygı değer yurdda; Kızılay Cemiyeti; insanlık ve şefkat duygularından doğarak ül- kemizde bundan (59) yıl önce ku- | rulmuş bir hayır müessesesic Savaşta yaralı askerleri: yaralarını saran, barışta da yangın, su basması, yer saramtısı, kurak- Tık, açlık, bulaşık hastalık gibi in- sanların başlarına gelmekte olan felâketlerde yardıma koşan Kızıl- avdır. Yurddaşlarımızın ve bütün dün- kazanmış | timizin kurulduğu 2 İ 1923 den 30 nisan 1936 gününe- | dek yukarda sayı İ nnn n aanmnnnmamamn Muğlada yağmurlar Muğla, 4 ÇA.A.) — Üç gündür. de- vam eden yağmur tehditleri - geçmiştir. Bugün hava çok sıcak idi. Bazı yerler. de hararet otuzu bulmuştur. Bu sıcak- lar ürün için Çok faydalıdır. Afyonda teprem Atyon, 4 (A.A.) — Gece saat 24.15 gece şiddetli bir teprem oldu. Bunu sa- baha karşı hafif bir teprem daha takib etti. Zayiat yoktur. Gümüş paraların kalpları Yeni gümüş paralardan 100 kuruş- fukların İzmir, Balıkesir ve Kayseri ve eli kuruşluklarm da Ankarada kalp- Jarının imal ve piyasaya sürüldüğü an- laşılmıştır. Kalp paraların asıllarma na- zaran irae ettikleri noksanları dir Yüz kuruşlukların İzmir ve Balıke- sirde imal olunanları kalay ve kurşun halitasından döküm suretile yapılmıştır. Bunların döküm tarzt kaba ve fena olup kalplığı bir bakışta anlaşılmaktadır. Bilhassa bu kalp paraların T.C. hari- leri biç çıkarılamamış ve bu barfler tır- tıllar belli olmıyacak şekilde biribirine karıştırılmıştır. Kayseride imal olunan kalp yüz kuruşluklar ise gümüş ve ba- kır halitasından ve (830) ayarmna yakım bir itina ile yapılmış ve ön ve arka re- simlerinin döküm şeklinde muvaffak o- kunmuştur. Yalnız kenar' yazı ve tırtil. larr döküm ile hiç çıkarılamamış ve ka- bartma T. C. harfleri de yapılamamış yalnız tırtıllar elle kazılarak yapılmış- tır. Elli kuruşluklara gelince, bunlar da kalay ve kurşun halitasından döküm suretile yapılmıştır. Bunların da dökül- Müş hali çok kabadır. ve fenadır. Ke- nat yazı ve tırtılları katiyen çıkarılma- maıştır. Bunlar bir bakışta belli olmakta- dır. Yeni harç pulları rde tab senelik 'Türk harflerile ve yeni şekil ve ihzar edilmiş ve ber mahalli sarfiyatına göre defterdarlıklara altı ay- İık ihtiyaç göz önüne alınarak darbhane 've damga matbaası direktörlüğü tara- fından sevkedilmekte bulunan yeni harç pullarr 1 ağustos 936 tarihinden itiba- 'en kullanılmıya çıkarılacak ve eski harç pulları o tarihten sonra katiyen kulla- aılmıyacaktır. Memurlar kefalet sandığı reisliği Memurlar kefaleti müteselsile sandığı- Â reistiğini yapan Finans bakanlığı hu kuk müşaviri Salâhaddinin Devlet Şü- rast azâlığına intihabı dolayısiyle açık bulunaa mezkür - reisliği munzam ola- tak varidat umum direktörü B. Kenan yapacaktır. Cenup vilâyetlerimizdeki Snetkder: Cenup vilâyetlerimizdeki Gümrük- lerin vaziyetini tetkik ederek - şehrimi- ze dönmüş bulunan gümrükler umum direktörü B. Mahmud Gündüz bu güm- Tüklerde yapılması lâzım gelen islahatı mühtevi raporunu bakanlığa vermiştir. DİL KÖŞESİ itün dünya umuyor ki, italyan gazetecilerinin bu hareke 'tan mukadderatının rilmesinin bir sembol Cümleyi beğendiniz mi? “Sakın bu hareket, Habeşistan mukadderatının gürültüye getirilme. sinin bir sembolü olmasın.” demek mi isteniyor. Eğer bu cümleyi içinden seçip çı- kardığımız yazı, mayıpta “man yabanct sental az telaş, biraz dikkat beb olmuştur belki, buki buna imzalı bir fıkrada rastge- Tiyoruz. Gene aynı fıkranın sön . cür gözümüze fazla uzun göründüği kelimelerini saydık: Tam el kelime. Okurlarımıza bu sıcak havalarda bu kadar uzun cümle sunarken azı- cık merhamet etsek, olmaz mı? İzmir panayırma gideceklere Gösterilecek kolaylıklara aid kararname yüksek tasdiktan geçti İhracat maddelerimize yeni mahreç- der teminliğin milletlerarası bir hale konulan İzmir panayırmna iştirak ede- Ceklere gösterilecek kolaylıklar hakkm- daki kararname yüksek tasdike iktiran Kararnameye e: 1 Eylülde açılar c lli lür penayırına Tür. kiye ile klirlng veya tevartin cazalı anı Jaşma yapmış memleketlerle kendileri. he karpı aktif olduğumuz memleketler: den bu panayırda teşkir edilmek üzere getirilecek eşya memleketimer. çu şe Fib oei B EZEA * Meri kontenjan karamamesine bağ: İi B ve K üntelerinde yanıkı arilelğe #layonlarına, giren epya serbesiçer ver köletlerden izin alınması Tazım ' çelen eşyanın bu vekâletlerin. müsaadesiyle, K listesinde yazılı tarife pozisyonları. ha giren eşya her pozisyonun hiza- sında yazılı altı aylık mikdar ka dar kontenjan fazlası olarak memlekete sokulacaktır. Kontenjan kararnamesi 've memleket anlaşmaları hükümlerine göre, ithali tamamen memnu bulunan eşya yalnız teşhir edilmek üzere pana- yıra getirilebilecektir. Panayıra iştirak edeceklerin sattıkları mallara karşı raç edebilecekleri döviz yekünu 50.000 lira olarak tesbit olunmuştur. Her fir- maya 3 bin liraya kadar serbest döviz ve lecektir. 3 bin liradan fazla satılar eşya bedelleri için eşya kliringli mem- leketten gelmiş ise kliring esasma t olacaktır. Kontenjan kararmamesinin K Jistesine dahil eşyadan en çok 3000 Jiralık ithal olunabilecektir. DD ee KA A EK AAA DÜNKÜ FUTBOL MAÇLARI Buckay, Eskişehir. Demirspor takımmı 3-2 yendi İki maç yapmak üzere dün sabah gehrimize gelen Boçkay ilk karşılaşma- sını Orta Ânadolu şampiyonu - Eskişe- hir Demirspor takımı ile yaptı. Ankaralılar maçtan geç'hâberdar çl- dukları halde saha çok kalabalıktı. Tam 17.30 da iki takım alkışlar arasında taya çıktılar. Macarlar, sarı fanile, ma: vi pantalon ve mavi çorap giymişlerdi. şampiyonunun. formasr da; ai çorapıı » Ankara Gençler. Birliğingin iömirli'landı fük caralın ada nbleşhin Damiçoor — Hayai, Bük ket, Ahmed, İsmali, Fahri, İbrahifa, Sülm. Sabahatttin, Arif, Raut, İsmall, * Boçkay -— Varga Vago, Galay, Be daşi, Boroş, Pelotaş.” Haydut, Takaç, Teleky. Öros, Markoş 'Oyuna macarlar başladılar. Akınları Demirepor müdafasemnda kesilâi. Demir- #porun ukabil akmı da, sol hat bir hendile nihayetlendi. İsmall çekti. Avut Oldu. Kaleci degajman yaptı. Top san- trfforvet Arife geldi. O biraz sürdükten sonra sağiçe geçirdi. Ani bir şütle topu Hlarda gördük. Maçın ikinci dakikasında çok mü- kemmdl bir akınla ve güzel bir şütle yaptlan bu gol, alanı alkış seslerine boğ- du, Eskişehirliler, birbirini - kovalayan Akınlara başladı. ” Fakat bu baskı kısa Sürdü. Boçkay akıncıları soldan inkişaf den güzci paslaşmalarla Demirspor ka- İesine inmeğe başladılar. Dokuzuncu dakikada macar takımının sağiçi kaleci ile karşı karşıya” kaldı. Ayağını topa Vürmak üzere iken Hayati atıldı ve mu- Bakkak bir golü kurtardı. Fakat bir dakika sonra 'ortadan gelen bir pası ka- n Boçkay'ın meşhür. Markoşu ilerlek Hi onündekileri adattı. Şevket fena bir Çikış yaptı. Kaleci de ondan geri kalma- u. Hafif bir plase ile macar takımının beraberlik golü oldu. Bundan « mar, daha çok - Boçkayın tstünlüğü altında geçen maçın birinci devresinde, iki taralın güzel, fakat ne- Hecsiz akınlarını seyrettik. 16 inci dakikada Demirspor / sağiçi zin vole bir şütü direği aıyırdı; avut ol 26 ıncı dakikada Takaç'ın Ankarada çok az gördüğümüz bir şütü direğe çarptı. Top geri geldiği zaman Abmed Yetişti ve kaleden uzaklaştırdı. Bu devrede havadan oynadıkları zae man daha iyi idi. Macarlar pa çok hâkimdiler ve yerden mükemmel oynuyorlardı. İlnci devrede, ilk dakikalarda kay kalesinin önü karıştı. Solaşık bİr daha ele geçmez bir fırsat kaçrıdı. Tj Gişiri git Hemen akabinde AT — buna mükabele cttiler. Hayatinin fedas kârlığı gola mani oldu. 10 uncu dakikadan sonra, Boçkay çok açıldı. Macarlarım akmları hep kore #mım canli Oyunu Giyordu Yarım sazt böyle geçtikten sonra, kalecinin hatalı bir çıkışından - istifade eden Markoş ikinci golü attı. 32 inci dakikada gene Markoş, kornerden fale Solu bir. vuruşla üçüncü golü yaptı, Bandan sonra, Boçkay takımı çokk teke nik bir oyun göstermeğe başlağı. Kısa, derin, uzun paslaşmalar ve hasım kale: gine kadar inişler, takımlarımıza örnek olacak kadar güzeldi. Yalnız şütleri bit âz nokamd. Demirspor da fena görükmüyordu. Ankara takımlarına yakın ve hattâ on: lar ayarında denilebilirdi. Kendilerinde ecnebi bir takımla ilk defa karşılaşma: Bın acemiliği görülüyordu.. Maç belki bu vaziyette 1-3 vaziyet- te bitecekti; fakat 44 cü dakikada De- Mirspor sol açığı topu kaptı, biraz iler İedi. Kaleye doğru attı. Macar kaleci Yumrukla vurdu: Sağ bekin ayağına gelen top bu dela havalandı. Sol açık Başı ile topu ortaya gönderdi. Orta a. kıncı Arif koştu ve topu boş kaleye sok- ü Biraz sonra maç 2-3 Boçkayın gali- biyetiyle bit Boçkay, bugün ikmici maçını Ankara şampiyonu Ankara Gücü ile yapacaktır. Şampiyonumuza — muvaffakiyetler dile Dünkü maçta - se yircilerden bir grup Ankara BirasSi Neşeve Sıhhat verir,