19 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Yeni proje it:ifakla kağul Konferansın neşrettiği (Başı 1. inci sayfada) Montrö, 18 (A-A.) — Andaolu ajan. gının bususi muhabirinden: Konferana, gizli celsesinden sonra a- gağıdaki tebliği neşretmiştir ; Cumartesi günü saat 15 de toplanan konferans, tahrir komitesi - tarafından kati olarak tesbit edilen metnin madde- derini tetkik etmiştir. Romanya delegesi, pakt ve yahud pakt çerçevesi dairesinde aktedilmiş ve- ya aktedilecek bölge anlaşmaları muci- bince Romanyaya yapılacak yardım hak- kında Türkiye baş delegesi tarafından yyapılan beyanatı sened ittihaz etmiş ve bundan dolayı, 19 uncu madde hakkın- daki ihtirazi kaydını geri almıştır. Bulgar delegesi, Bulgaristanın hu - susi durumunu kaydettikten sonra, 19 uncu maddeyi, bu maddenin son fıkrası- Bulgaristan için mütcarrızın tayin, yalnızca paktın derpiş ettiği usul mu - cibince vaki olacaktır. Türkiye, Yunanistan, Fransa, Ro- manya ve Yugoslavya delegasyonları, Bulgaristan murahhas heyetinin gös - terdiği uzlaşma fikrini takdirle karşı - damışlardır. Başkan bu takdire iştirak ederek Bulgaristan ve Romanya delegasyonla- Tına konferansta anlaşmayı kolaylaştır. dıklarından dolayı teşekkür eylemi Romanya delegasyonu .21 inci mad- de hakkında, Japonyanın görüşünü ka- bul etmekle beraber bir harb tehlikesi takdirinde Türkiye tarafından — 2lına- çak tedbir hakkındaki kararın münha- sıran Milletler cemiyetine aid olmasını tercih ettiğini, çünkü Romanyanm dış sıyasasını Milletler cemiyetinin otori tesine istinad ettirdiğini - söylemişti Romanya delegasyonu 25 inci madde bakkındaki kaydr. ihtirazisini de geri almrtır. Yiçön 8 HüLimza esnasında, Japonyanın Millet. ler cemiyeti azâsı olmamak vaziyetini bu imzanın katiyen - değiştirmediğine d yaz kaydı koymayı şart kilmiş- tır. Sovyet delegasyonu, Japonyaya kay- At ihtirazide bulunmak keyfiyetinin ta- aınmasının bu ihtirazın esasında ken- disiyle mutabık bulunulduğunu tazam- mun edemiyeceğini bildirmiştir. Japon delegasyonu, protokolun kabu- dü sırasında, japon esas teşkilât kanunu sebebiyle, bu protokolu hükümeti tasvibine muallâk olarak imzaya mecbur. olduğunu bildirmiştir. Romanya delegasyonu, bu huüsüst hukuki mahiyette bazı endişeleri mev cud olmasına rağmen, protokolu Türki yeye karşı dostluk ve itimad delili ola- i olduğunu bildirmiştir. Konferans, bir kaç dakika fasrıldan sonra, Türkiye delegasyonunun, Lozan Sovyet - Mogo- listan dostluğunun yeni bir gösterisi Moskova, 18 (ALA.) — Ulanbator. dan bildiriliyor: Meclis, 15 temmz. da, Mozolistanın kurtuluşunun on be ginci yıl dönümü münase Ü Mle veptenti Şaptaştız. iyle fevler İnkilübet halk partisi merkez köm- tesi adın. ercüml> demiştir ki nutuk söyliyen Lubsandorgi — Mançuri ve jenonların doğu hu- “düllertiszdn'barışı deri bozmak - teş e İsşi gösterdiğimiz şiddetli mu- kavcmetle, yurdumuzun istiklâlini mü- dafaya müktedir. olduğumuzu — göster dik. Büyük dostumuz Sovyetler birliği- min menfaatten kaygısı olmiyan, sa- mimi yardımı bu on beş yıl devamınca zaferlerimizin en mühim âmili olmuş- tur. Meci tebliğ, muahedesinin ve ezci ince boğazlar bölger zarlıklarının devamı, nezaret ve ziyaret. derinedair olarak bahşedilmiş - olan ko- laylıkları devamını teyid eden beyanz tını sened ittihaz etmiştir. İngiltere delegasyonu, bu mezarlık. darın iki memleket arasında bir bağ teşkil etmekte olduğunu — kaydederek, Türkiye delegasyonuna teşekkürlerini Başkan, Avusturalya adına, Türkiye fından harb mezarlıkları hakkında ihaz edilen hattı hareketi saygı ile anmış ve aynı hattı hareketin yeni re- jimde aynı anlayış ruhu içinde devam edeceği hakkındaki teminatın memle- keti kamoyunda memnuniyetle karşıla- nacağını kaydeylemiştir. * Türkiye delegasyonu başkanı İngil- tere ve Avusturalya delegasyonlarına teşekkür etmiş ve Gelibolu yatımada- sında yatan büyük ölülerin uluslar teşe Fiki mesaisinin bir rehinesi olacağı em- niyetini izhar etmiştir. Fransız delegasyonu başkanı, Tür- kiye delegasyon beyanatının manevi, hukukt ve politik ehemiyetini kaydet- miş ve Geliboluda ölenlerin mezarlarr hakkındaki lütufkârlığı ahdi bir ve beden değil çiçten gelen bir histen doğ- muş bulunan Türkiyeye karşı Fransa- gın minnettarlığını ifade eylemiştir B. Politis de, Yunanistan delegas- yonu adına, Türkiye delegasyonuna minnettarlığını bildirmiş ve Türkiye delegasyonu tarafından söylenen sözle- rin Yunanistanda derin bir surette his edileceğini temin etmiştir. B. Politis, Türkiye ile Yunanistan arasındaki münasebetlerin husust ma- hiyetini bilhassa kayıd ve işaret ederek Lozan muahedesinin bu iki memleket arasındaki harbların sonuncusunun so- nunu göstermekte olduğunu bildirmiş- Dr. Tevfik Rüştü Aras, İtalyanın Cenevredeki daimi delegesi B. Bovas- copaya diğer devletlerin iltihakına a- çık bırakılan Boğazlar anlaşmasının ya- kında imza edileceğini haber vermişt İtalyan resmi mahfilleri, İtalyanın Müstakbel anlaşma hakkında ihtiraz ka- yıtları koymakta olduğunu bildirmek. tedirler, çünkü İtalya, Montrö görüş- melerine iştirak etmemiştir. Hâdisenin ehemiyeti Paris, 18 (ALA.) — Anadolu ajan- Sının husust muhabiri bildi Ernüvel gazetesi, Montrö anlaşması hakkında diyor 'Montrö anlaşması nazik bir mese- denin hallinden ve müşterek emniyet teşkilâti için arsıulusal iş ortaklığında bir terakki işaretinden dolayr. çok ehemiyetli bir hâdisedi Alman - Avusturya anlasması etrafında ana, 18 (ALA.) — Lejitimist p ti başkanı Fon Viyerner, matbunta be- yanatında, mor kuvvetlerin de yardım edeceğini hab r vermiş ve demiştir ki — Bu küvvetler grupu, bir fesad muhalefetine düşmeksizin, Avusturya - ni Avustur. yanın vazifesiyle telif edilir bir ha kalmasına nazaret edecektir., rsi hareke'ine diğer bazı Fon Viyerner Lejitimist pertinin ör. ganı olan. Österrayhişer - gazetesinde yazdığı bir makalede, Avusturya - Al Manya anlaşmasının tatbikinde bir çok zorluklar olacağını ve bunun çaresi de Roma- protokollarını Avusturya - Al- manya anlaşmasından üstün tutmak ol duğunu bildirmektedir. Bordo — İyi bir kaynaktan alınan haberlere göre, fransız » ispanyol hudu. ğ alkışlar arasında, BB. -Sta- > Kalenin, Molotof ve Voroşilofa se 4 “arı kabul etmiştir. dunda dürüm bu sabah normal bulunu- ROMADAN GELEN 'HABERLERE GÖRE: General Nasi kıtaları Habeşistanın şarkında ilerliyorlar Roma, 18 (A.A.) — Adisababa'dan gelen italyan haberlerinde, işgal kıtala- fının yeni ilerlemelerinden bahsedilmek- te ve Habeşistanın şarkmdaki Cialle mo'nun isgal edildiği bildirlmektedir. general Geleso Nasi'nin idaresindeki küvvetler yağmur mevsiminin tam ma- nasiyle hüküm sürmekte olmasına rağ- men ilerlemekte devam Jurnal d'ltalia gazetesi bu münase- betle şu satırları yazıyor: “Bu ilerleme, bu mevsimde italyan kıtaları için ileri hareketinde bulunmak imkânsızlığını iddia eden yabancı mat- buatını yalanlamaktadır. Evvelce Ras Desta'ya aid bulunan bazı çetelerin teşleri müstesna olmak üzere, nüfuz ha- reketi müsaid bir surette inkişaf etmek- tedir., Filistinin kanton- lara taksimi YAHUDİLER BUNU İSTEMİYORLAR Kudüs, 18 (A.A.) — Filistin'nin ya- hudi ve arab kantonlarına taksimi yo- Tunda ingiliz - matbuatının - neşriyatını bahis mevzuu eden yahudi ajansı direk- törü Şertok demiştir ki: “— Yahudiler böyle bir taksime ta- rafdar olamazlar. Çünkü Filistin Mave- rayüşşerianın ayrılmasından esasen çok sıkıntıya düşmüştür.., Çinde dahili harb Kanton, 18 (A.A.) — Kuantung'un eski kumandanı olup merkezi hükümete tir. Bu miyle yağma edilmiş bulunuyordu. Katon, 18 ÇA.A.) — Merkezi hü- kümete mensub olup üç koldan ilerleyen kuvvetler Kuantung'a girmişlerdir. Nankine mukavemet Şanghay, 18 ÇA.A.) — Domei ajan. sına göre, Kuangsiste general Litsunz- jen neşrettiği bir beyannamede Kuang- tung orduları ezilse bile Koangsi ordu- larının Nankin'e karşı mukavemet ede- ceklerini bildirmiştir. Danzig için Polonya- da gösteriler Varşova, 18 ÇA.A.) — Almanyanın Danzig üzerindeki emel ve niyetini pro- testo etmek maksadiyle dün bütün Po. lonyada nümayişler yapılmıştır Nümayişçilerin ellerinde “Danzig Polonyanın olmalıdır. Danzig Polonya: mın Timanıdır. Danzig Polonya cami sının ayrılmaz bir cüzüdür. yazılı bayraklar vardı. Yalnız Varşova'da nümayişçilerin sa- yıst 30,000 kadardı. Bu nümayişçilerin mürettibi “Dan. zig ve sömürgeler birliği” reisi olup, gün Danziğ açıklarında bir tay. yare kazasında ölen General Orlicz - Dreszner'e ibareleri evveliş Kolombiyada zelzele Kuito, 18 (A-A:) — - Kolombiyadan gelen haberlere göre, Tukuerres şeh zorlu bir zelzele yüzünden ha Zelzele Kolombiyanın daha bazı şe - hirlerini de saramıştır. B. Blomun tavsiyeleri Paris, 18 (A.A.) — Başvekil Bay Le- '©n Blum, hazine tahvilleri çıkarmaak su- tetiyle aktolunacak yeni istikraz tehin- de, miltete kitâben radyo ile tavsiyeler. yordu. de bulunmustur. ki törenle gömüldü B. Titülesko; HABERL ERg cihanda sulh istiyen Romanyanın dış politikasmı — anlattı (Başı'1. inci sayfada) uluslarla ittifak ve dostluklara ihtiya- cımız vardır. Romanyanın ve müttefik- lerimizin hududlarını zıman altına a- lan herkesin hukukça bizim müttefiki- miz olduğunu ilân ediyorum. Sovyetler birliği ile hiç bir zaman bir yardım and- vmdeyi hiç bir zaman kabul etmedim. Bununla beraber, bizim menfaatlerimiz Fransa, Çekoslovakya — ve Türkiyenin müttefiki olan Sovyetler ile dış sıyasa alanında bir yaklaşmanın, mev- cud ittifak muahedelerimize - tam ve- rim teminine imkân verecek en iyi ça- re olduğu / kanaatindeyim. Sovyetler ile hiç bi sir yardım and- daşmasr yapmadım. Sövyet kıtalarının Romanya topraklarından geçmesi için bir taahhüdde bulunmadım, hattâ böyle bir taahhüd görüşme mevzuu bile ol madı. Sovyetler birliği ile dostluğu arzu ettiğim gibi, İtalya ve Almanyanın da dostluklarını arzu ediyorum. İtalyanın dostluğu, hislerimize o kadar uygun- dur ki, bunun üzerinde durmak fayda- sızdır. Almanya barışı arzu ettiği tak- dirde, Almanya hakkında hakiki dost- Tuk hisleri beslememekliğim için hiç bir sebeb olamaz. Fakat, dostluklarımızın ilk safında Fransada Sevciler binaları boşaltıyorlar , CA A) — Dün 10.000 grer İransada 354 mücesesede - 50.000 grevci kalmaktadır. Bugün Pariste bin kadar kasap çı. Tağı grev yapmışlardır. Ateş haç hakkındaki emir Katlk l8 ÇALK) — Muşllağ aa Tardreelekiinkmaz di fesii aa ae İtlaş üeü dirulm AĞ AA Tei gğ sağali u ll Tlamak Çi mayal lürbs Ba a z kalmesine a Hlelrla e Bd geaiş hit gn l M Ü Uşulatının Hdrcain ui Büyük âlim Karpins Moskova, 18 (A-A.) — Dün konser - yatuvarın büyük salonunda teşhir edi len Karpinski'nin küllerini muhtevi #sandık önünden $0 bin kişi geçmştir Saat 17,30 da hükümet komisyonu azlsı tabutu kaldırdılar. Cenaze - alayı Stalin, Molotof, Kalinin ve diğer zatla- rın beklediği Kızılmeydana - gelince, Birliği halk komiserleri konseyi başkan muavini Majalak, kon- sey ve parti adına bir nutuk söyledi. Cenaze mitinginden sonra, Stalin, Molotof ve diğer hükümet azâst külleri Kremlin sarayına naklettiler ve büyük âlimin külleri top sesleri arasında duva- ra yerleştirildi, Sovyetler Moskova, 18 (ALA.) — Sovyetler Birliği halk komiserleri meclisi, bilgi akademisinin jeoloji müzesine Karpins- ki adının verilmesine Moskovada Kar - pinski heykeli dikilmesine ve Karpins - kinin eserlerini neştetmeye karar ver - Karpinskinin üç kızıma - yaşadıkları müddetçe ve küçük kızma da- tahsilini bitirinceye kadar maaş tahsis edilmiştir. Bayon, — Fransa - İapanya — hudü- dunda dönen bir yayıntıya göre, ispan- yol Fasının cenubunda bir hareket baş göslermiştir. Pakat bu yayıntı bir ihti- yat kaydiyle karşılanmalıdır. küçük anlaşma ve Balkan anlaşması devletlerile Lehistan, Fransa ve Büyük Britanyanın bulunduğunu ve bizlm, kü- Çük anlaşma ve Balkan antantının bu son devletlerle dalma politikamızı te- lif etmiş olduğumuzu gizleyemiyotum. B. Titülesko, Fransanın romanyalı- darın kalplerinde işgal etmekte olduğu yeri bilhassa kaydederek bunu, menfa- at tıpkılığı ve irk yakınlığından başka, gu iki vakıa ile izah etmektec 1 — Fransanın, fevkalâde kuvvetli Ordusuna rağmen, barış gayretler, ulusun barışçıl ruhu- Nu kiymetten düşürmek istemiyorum. Fakat Fransanın askeri kufvetine ve barış arzusuna olan derin güvenimi a- çıkça ilâna lüzum görüyorum. Eğer herkes barışı arzu ediyorsa, hal yolu basittir: Tek barış cephesi kura- dim, fakat buna imkân olmaz ve harbın paltaması zaruri olursa, Romanyanın, topraklarını, memleketimizin zararına Hi malüm olsun., , ... Bükreş, 18 (A.A.) — B. Titülesko dün saat 19.15 de hareket etmişt İspanyada karışıklık B. Sotello'nun katilleri öldürüldü Cebelürttarık, 18 (ALA,) — İspanya hükümeti Cebelüttarıkla Madrid arasın. daki telefon hatlarını kesmiştir: Gerek Madrid'de ve gerek İspanya 'nın sair şehirlerinde yeniden karışıklık. haber veriliyor. vwu Madrid, 18 (A.A.) — Nazırlar, ziyeti gözden geçirmek için dün akşam toplanmışlardır. Bu toplantı sabaha ka- dar sürmüştür. Lizbon, 18 (A.A.) — Burada dok- gan yayıntılara göre, İspanya kırallık tarafdarlarının - liderlerinden Calvo So- tello'nun katline iştirak edenlerden bir zabitle bir de kamyon şoförü Madrid hapishanesinde öldürülmüşlerdir. Melillada isyan Paris, 18 ÇA.A.) — İspanyol Fasın- da Melilla'daki -garnizonda bir askeri hareket çıktığı tceyyüd etmektedir. Diğer - taraftan - Madrid. ile Paris, Londra ve Lizbon — arasındaki — telefon görüşmeleri dün akşamdanberi kesilmiş- Bununla beraber bugün öğleden son- 'ra radyoda neşredilen - bir teblij panyol hükümeti cumuriyete karşı yeni bir canice teşebbüsün âkim kaldığını i- Tün etmektedir. Melille isyanı büyüyor Cebelüttarık, 18 ÇALA.) — Buraya gelen haberlere göre, Melille'de çıkan isyan hareketi çok ciddidir. Bu hareket bizzat İspanyaya sirayt etmiş ve birkaç yerde kendisini göstermiştir. Son vaziyet Londra, 18 (A.A) — Deyli Ekapre- sin Madrid muhabiri bu sabah bir yo- Tunu bularak, gazetesine telefon etmiş- Muhabirni bildirdiğine göre hükü- met, memleketin her te hâkimdir. Ve cumuriyet rejimini tarx #in için icab eden her türlü tedabiri mıştir yrafında vaziye-