19 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

19 TEMMUZ 1936 PAZAK Elâziz, yeni ve güzel bir cumuriyet şehri oluyor Şehrin gelişimine trenin yardımı oldu Elaziz, (Hususi) — Harputun ebe- miyetini kaybetmesine mukabil Elâziz gittikçe büyümüş ve lâyık olduğu alâ- kayı fazlasile görmüştür. Ehemiyetini tren büsbütün — artırmıştır. Gelişimi, trene kavuştuktan sonra daha kolay ve çabuk olmuştur. Hele, B. Tevfik Gür gibi değerli bir idareciye kavuştuktan #onra ,önünde hiç bir mani bulmamış- tır. Tarihi henüz yeni olan şehir kuru- Turken sokak ve caddelerinin genişi € dikkat edilmişse de medeni icab- jardan başka birisi düşünülmemiştir. Bu sokak ve caddeler ancak şimdi parke- Elâriz'de hükümet parkı ve belediye ye çevrilmek süretile bir hüviyet ta- kınmakta, kıraç ” topraklar üzerinde yemyeşil bir şehir vücuda getirilmekte, Aşık, su, kanalizasyon giben ve ilk mü- him ihtiyaçlarını cumuriyetin idareci- leri nazarı itibara almaktadır 936 çalışma programı hemen her yal- 'dan daha zengindir. Bu çalışma yalnız Elâzize inhisar etmekte olmayıp nahi- ye ve köyler, kazalar, kazalara — baj mektebler, temsil salonları, göçmen ev | rilmiş, stadyomun inşaatı bitmek üzere bulunmuştur. Elaziz, zamanla en mühim bir göç- men mantakası haline gelecektir. Şim- diye kadar muhtelif yabancr memleket- lerden gelip bu mıntakaya yerleştiril- miş yurddaşlar sayısı altı bine yaklaş- anıştır. Bunlar için yeniden 687 ev ku- rulmuştur. Göçmenler — dağıtıldıkları yerlerde müstahsil duruma getirilmek- te ve her türlü istirahat sebebleri ter olunmaktadır. Bu sene yeni göçmen köylerindeki eksiklikler tama- kurular miyle giderilecektir. Şehrin güzelleşmesine iz bele- bahçesi diyesi de büdcesi nisbetinde çalışmak- tadır. 932 de bir sinema, iki apartman, belediye dayresi yapılmış ve bunlar i- çin sarfedilen yüz bin lira tamamile ö denmiştir. Elektrik tesisatına elli bin lira iştirak edilmiş, şehir 326 lamba ile tenvir olunmuş, bir bahçe - kurulmuş, yollardan bazıları düzeltilerek kaldırım döşenmiş, yangın teşkilâer dirilmiş, temizliğe çok önem verilmiş ve şehre olan uzaklıkları itibarile isti küvvetlen: n altı mahatle Köy hali- gesnideki hususi suları toplamak süre Perçene göçmen evleri yapılırken deri, parklar kurulacağı gibi Elâzizde gocuk bahçesi, ayle parkı, memleket hastanesi, belediye oteli bitirilecek, su tesisatı ve mezbaha hallolunacak, şeh- rin ağaçlanmasına daha çok önem veri lecektir. Ana caddelere hüsust — mühasebece Parke döşenmektedir. Hükümet, parti ve belediye bahçeleri tanzim olunmuş. tur. Caddelere süs ağaçları - dikilmiş gocuk bahçesile ayle parkı yeşillendi. tile ve Mösyö Kovaça yaptırdığı pro- je dairesinde su tesisatını ikmal ede- cek, yeni ve plâna uygun bir mezbili kuracak ve mühendis Burhaneddin ta- rafından yapılıp fen heyetince kalul e- dilmiyen şehir imar plân hazırlı gin şartname acaktır. Elâzizde maarife karşı gösterilmek te bulunan alâka / her türlü - takdirin üstündedir. Köylüler öğretmen gönde- rildiği takdirde - plâna uygun - olarak Keban'dan bir görünüş ULUS Biblografya “ANNE, YURT VE TOPRAK KOKUSU İki genç ve kardeş edib, Osman ve Ziya Nebi, bu isim altında küçük nesir parçalarından mürekkeb güzel bir eser meydana getirmişlerdir. En iyi kâğıd üzerine büyük bir zevkle basılmış olan bu kitab, içi de kabr kadar kıymetli o- Jan bir edebi eserdir. Genç ve hassas kalbin taze ve sıcak çarpıntılarını taşıyan bu küçük parçaları okurlarımı. zın zevk ve alâkayla okuyacaklarından FİKİR HAREKETLERİ 143 üncüi sayısın. da şu yazılarr görüyoruz: Henri de Man: “Markıçılıktan ötede", Georges inpert “Economie mixte”, Hüseyin Cahid Yalçın: “Meşrutiyet hatıraları”, Hans Tietze: “Sanatın mahiyeti” Pran- cis Delaisi: “silahlr sulh”, Alain “poli- tikava dsir konusmalar”, Henry de Zosheb “Manrlee Ravel”, Francis Ro- ehuat bayatre anaz 18 temmüz tarihl yeya hi- yeresi", J. J. Ronesesi “enemi mükak vele KİRK YİL Halid Ziya Uşaklıgil, bir gündelik gazetede neşretmiş olduğu hayatınm ilk kısmıma aid hatıraları kitab şeklin- de neşretmeye devam. ediyor. Matbaa- cılık ve neşriyat şirketi tarafından gü- zel bir forma ve kab içinde aynı bü- yüklükte olarak ve $0 kuruş gibi ucuz bir fiatla neşredilen bu eserin üçüncü cildi de çıkmıştır. türk edebiyatındaki bi- Tinci derecedeki mevküi, kendi hatıra. likte tarihe karışmış eski de- kudretli bir üslübla anla- tan canlandıran bu eserin kıymetini ise tisnaf bir yüksekliğe çıkarmaktadır. Halid Ziyanın çok öğretici ve çok düşündürücü olan hatırlarmı, büyük üstadın kaleminden büyük bir zevkle sürüklenerek okuyor ve diğer cildlerin çıkmasını sabırsızlıkla bekliyoruz. Türk edebiyatma hediye ettiği bü- yük romanlarının yanında mevki alan bu hatıra eildleri, hiç süphesiz ki ü Yalnız edebiyatla herkesi alâkadar edecek Jan bu eserin üç bütün okurlarımıza tavsiye ederiz. anları değil mahiyette o- ldini de okumalarını ARKİTEKT - MİMAR Bu aylık derginin 46 mer sayısı gok mimari eserler ve yazılar çike mıştır. Bu sayıda İstanbul üniversiter Si rasathanesi, İstanbul Halkevi — pro: İesi ile milli mimariye ait bir yalı mev- Cuttur. Bundan başka inşaat tekniğine ait yazılar ve yapı âlemini alâkadar e- mekteb binasını yapacaklarını mazba talarla bildirmekte ve şehir halkı ço- cuklarını okutmak için büyük bir arzu beslemektedir. Fakat, nüfusu gittikçe artan şehirde bir Tise gençlerin tahsil bulunmamas, devamlarını — güçleş erkektir. T altısı kız ve diğerleri be sayisı her sene artmı tadır. Mek eb binaları ekserivetle fena- Kızılay haftası dolayı: Son iki yılda : SAYFA 5 Kızılay Ankara © merkezi nasıl çalıştı? Kızılay haftası dolayısile Ankara radyosunda verilen konferanslar- dan, Ankara Kızılay merkezinin n asıl çalıştığını anlatan ve Kızılaya karşı vazifelerimizi hatırlatan Kızılay merkez başkanı B. Cevad Ak - kermanın bu konuşmasını alıyoruz. “— Ankaramız, Kızılay haftasının 'son gününü yaşıyor. Atatürkün yükse- lişe bedef veren nurlu izi üzerinde sen- delemeden. .durmada nyürüyen Anka- Yüz yıllardanberi maddi ve manevi benliği zedelenen ve yıkılan türk yar- Gunda varlık yaratmak, öldürülen milli geref ve haysiyeti kurtarmak için bü- tün bir dünya düşmanlığı önüne dikci: len Ankara Türke mukadder ezel rağınt göğsünde, türk varlığının mu- şahhas ve kendisi olan Atatürkü göğ- sünde taşıyan Ankara. Ku 've mefhumunu taşına, toprağina, marlarına sindire sindire onun haftası- t bir kere daha kutladı. Nasıl sindirmesin ve kutlatmasın ki, yerden ve gökten binbir belâ halinde insan başına çullanan musibetlerin, da- imf bir didişme ve dövüşmeden başka bir şey olmayan insan varlığının maruz kaldığı felâket ve acıların. biricik te- #ellisi; saffetin, iyiliğin, şefkatin ken- disi olan Kızılayı © çok yakından tanır. © Kıztlay ki, felâketler önünde kı- izlerimizin yaşlarını, kanayan ve sızlayan yaralarımızın acılarını din- dirir. Kızılayın nasıl doğduğunu, yaptığını ve yapacağını sizlere tekrar- 'den haberler vardır. Alâkadarlarına ve belediyelere tavsiye ederiz. GÜNDÜZ. Bu sanat ve fikir mecmuasının 4 nu- maralt temmuz sayısı çıkmıştır. Bu sa- yıda İhsan Devrin'in “Evimiz” isimli küçük hikâyeler kitabr forma halinde verilmeye başlanmıştır. İçindeki yazı- dar şunlardır: Miraç Katırcıoğlu. istiklâl bay- : “Çocukluğum”, M 'Amerika - birleşik Jetlerinde okulculuk sistemleri, Ca hid Sıtkı: “yaşamak”, İbrahim - Hayri 'John Ruskin”, İhsan Devrim: “bir di. yar", Ahmed Caferoğlu: “büyük Azeri türkçülerinden Feth - Ali Ahund Za de”, Şerefettin Yaltkale: “bir tarih ve- sikası”, Salih Zeki “John Keate”, Re- şad Ekrem Koço: “Ali paşa - avlusun. da”, Sadri Ethem “yedek insan”, Vasfi Mahir atkar”, İbrahim Hüsameddin ideal kadın”, Fahir İz: “Antop- Yusuf Ayhan Enis Bülent kara ağızlı - arka- “kağnı", ve daha dır, Hiç birisi mekteb binası olarak ya- plmış değildir. Altı yüz mevcudlu or- 'ta mektebin işgal ettiği bina da pek es- ki ve yakışıksızdır. Bu sene, istasyon caddesinde on dershaneli olarak yapıl- makta olan Atatürk okulu bitirilecek- arurmaktadırlar. Jayacak değilim. Bunu kurtuluş savaşı 'nın sonuna kadar içinde yaşadığımız harb hayatının uzun yılları hepimize öğretti. Kıtlık gibi, tufan ve zelzele gibi yer 've gök felâketleri karşısında onun ne işler yaptığını gördük. Kızılayın, benden evel söz alan ar- kadaşlarımın sizlere teferrüatile anlat- tığı bu umumi yardımlarından başka her Kızılay merkezinin kendi mıntaka- S1 içindeki hayır faaliyet bilânçosu da zengin ve kabarıktır. Kızılay Ankara merkezinin on dört senedenberi yaptığı mütevazi yardım. Jarın son seneye aid olanını misal ola- Tak göstereceğim. Muhtelif vesilelerle Ankara halkımır merkerimiz kasasına verdiği para, het yıl takriben bir milyon kuruştur. Bu azdır. Fakat çoğalacağına inanımız var- dır. Bu paranın yüzde altmışını umumt yardımlara karşılık olarak umumi mer- kezimize yolluyoruz. Üst tarafın mah- düd bir krsmınt merkezimizin zarurt masraflarına ayırdıktan sonra - büyük parçayı da muhtelif şekillerde Ankara mustariplerine, yoksullarına veriyoruz, Bununla mekteblerin kız ve erkek gıplak çocuklarmı giydiriyoruz. Bu gocuklardan memleketlerine gitmesi lâ- zım gelenlerini gönderiyoruz. Kitabsız çocukların okuma vasıta- Jarını temin ediyoruz. Gerek mektep: lilerin ve gerekse halkın verem veya verem müstaidlerinden prevantoriyom 'veya sanatoryomlarda tedavileri icab e- denlerini masrafları bize aid olmak şar- tiyle oralara ve Ankaraya gelen muha- cirleri ve malülleri, doyurmak ve ihti. yaçlarını temin etmek şartiyle yerleri- 'ne yolluyoruz . Kışın soğuktan titriyenleri mrtıyor ve aç kalan yoksullara aş veriyoruz. İki yıldanberi mesaimizi üstünde bir şefkat yurdumuz teksif ettij vardır. Ankaranın eski bir medresesinin yıkıntıları üstüne kurduğumuz Kızıl « ay şefkat yurdu, yoksül dü! kadınla « 'Tın ve kimsesiz çocukların stömağıdır. Umumi merkezimizin büvük vardı miyle tam teferruatlı kırk vatak üze « rinden kurulan şefkat yurdumun çatır St altında bugün boş yer yoktur. Bu yurd, aynı zamanda Ankara mek teplerinde aç okuyan ikiyüz elliye ya kın çocuğun " ve halktan 150 fakirin 'tam kalorili öğle yemeklerinin pişiri diği ve dağıtıldığı yerdir. Bu yurdun kurulmasında ve açla « n beslenmesinde halkevleri — içtimat yardım komitesinin ve Kızılay gençlik teşkilâtının Kızılay Ankara merkezine gösterdikleri müzahereti minnet ve Şükranla anarım. Şefkat yurdumurda bir de dispanse. rimiz vardır. Her hafta Makal 200 has. ta bilhassa bayan doktorlarımızın mu- ayenelerinden geçer ve bunların (4 olanlarının ilâçları parasız kendilerine verilir. Yurddaşım! Muztarib ve yoksul olub da bize el açanların boş döndüğü yoktur. Kızılay dediğimiz bu şefkat ve insa. niyet nurunun kaynağı, sizlerin yüce kalbiniz ve temiz viedanınızdır. Kızılayın getirttiği artistler Bu akşam Ördüevinde mumaralar. yapacaklar Bize bildirildiğine göre dün akşam Kızılayın garden partisinde - numaralar yapan artistler arsu üzerine bu akşam Orduevi bahçesinde sanatlarını gösteres ceklerdir. Kiralhık hane İsmetpaşada tahta minarede Tinli sokağında 18 numarada bütün konforiyle üç odalık dale ze. İçindekilere mür: j ; 4 Ş