29 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

29 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

'TEMMUZ 1936 ÇARŞAMBA SON DAKİKA: Barszlon kargaşal ıklarında 370 kişi, öldü, 7000 kişi yaralandı Hükümet kuvvetleri Oviedoya ilerliyorlar; Loyo- la'daki âsiler teslim oldular Madrid, 28 ÇAA — Barselon'da ölenlerin yekünu 370 dir. 270 kişi pa - izar, 19 kişi pazartesi ve kaları. da öteki günlerde ölmüşlerdir. Bundan başka bin ikadar yaralı vardır. Tecrübesiz şeförler tarafından yapı- 'an kazaların sebeb olduğu bir çok ölüm- deri de bunlara ilâve etmek gerektir. Yukarda zikrolunan rakamlar — arz sına birçok papaslar, rahibeler ve pat- ronlar dahil bulunmaktadı Barselonda şimdi. sükün hüküm sürmektedir. Sendika kurumları, şimdi şehri kont- rolları altında — bulündurmaktadırlar. Bu kurümların belli başlıcası, milli iş konfederasyonu olup anarşit temayüller beslemektedir. Bununla beraber Kata - Tonya generalitesi, gene Kompanis kabi nesi - tarafından idare — olunmaktadır. Madridde Kompanis ile milli iş konte - derasyonunun nasıl olup da birlikte ça- Yuşmakta oldukları suale değer görülmek- tedir. Sanıldığına göre generalite hükü- meti, işçi yığınlarının yardımına nail o- Tap onlara mühim mikdarda — silâh ve ymat dağtmıştır. imet kuvvetleri Oviedoya ilerliyorlar Santander, 28 (AA.) — Hükümet kuvvetleri, Oviedoya doğru ilerlemek- te olup mezkür şehre hâkim olan kuv- vetli mevzileri işgal etmişlerdir. Âsiler bir generali yaraladılar Valladolid, 28 (A.A.) — Valladolid garnizonu kumandanı eski harb bakanı general Molero, âsilere iltihak etmek- indan . Üç Loyoladaki âsiler teslim oldular Handey, 28 (A.A.) — Loyola kışlı darını işgal etmekte bulunan âsiler, hü- kümet tayyarelerinin bombardşmanıma uğradıktan sonra kayıd ve şartı im olmuşlardır. Dün bütün sabahle idetli bir top düelolsunun sesleri tilmiştir. İspanyanın Londra elçilik müsteşarı da istifa etti Londra, 28 (A.A.) — İspanyanın Londra elçiliği müsteşarr B. Graisa- Konde vazifesinden istifa etmiş olup bu akşam Brüksele gidecektir. Mu- h gazetecilere beyanatta buluna- Tak aklı hal ve şartlar içi de, diplomasi sahasında faaliyetine de- vam etmek hakkına malik olmadığı te- Tükkisinde bulunduğunu, söylemiştir. B. Edenin beyanatı etrafında | Tondra, 28 (A.A.) — Eden'in avam kamarasındaki beyanatından bahseden B. Östen Çemberlayn demiştir ki *— İngilterenin herhalde harb ede- ceği bazt vazietler vardır. Bu vaziyet- der İngilterenin ve imparatorluğur mü- dafaası ve Fransanın istiklal ve toprak bütünlüğüne sıkr sıkıya bağlr bulunan Belçika ve Holandanın istikltlerinim korunmasıdır. Öteki meselelerde İngil- ve menfaatleri ile başka memleketlerin hattı hareketini göz önünde tutarak va- ziyeti muhakeme etmek hakkını muha- faza eylemelidir.” Lomdra, 28 (AA) — Gazeteler, DANZİĞ'DE BİR HADISE DAHA Alman muhalefet partisinin bürosu soyuldu Danzig, 28 (A.A.) — Meçhu' bazı şahislar, dün gece, milli alman muhale- fet partisinin bürolarına girmiş, bütün sokakta Mmobilyeleri kaldırmış bunları bekliyen bir kamyona yerleştirmiş ve nihayet bilinmiyen bir semte - kaçmız- lardır. Bu esnada sokaktan geçmekte 0- dan bir polis memuru, geceleyin vapr: ameliyesi hak- dan bu gerip taşınma kında bu isi yapanlara bir sual sormuş. ga da bunlar, bu taşınmanın parti ge- nel idare aeyetinin emriyle olduğunu bildirmişle.dir. Halbuki - hakikatte bu taşınnanın, alman muhalefet partisin soygunculük olduğu karşı yapılmış b sonradan anlaşılmıştır. avam kamarasının B.Edenin dış sıyasa hakkındaki beyanatından sonra hükü - eti 138 muhalife karşı 313 reyle tas - vib etmiş olmasını elverişli bir surette karşılamaktadı Fransız gazetelerinin fikirleri Paris, 28 (A.A.) — B. Eden'in be - yanatı hakkında fikirler yürüten gaze - teler, umümiyetle İtalya'nın beşler kon- feransına iştirak etmemesi için artık hiç 'beb mevcud olmadığını yazmakta. Bununla beraber Övr gazetesi, B. Mu: solininin Habeşistan'daki emrivaklin ta- nınmasını ist seceğini haberlerine atfen yazmaktadır. İki japon gemisi sovyet kara sularında Moskova, 28 (A. A.) — Tas ajansı bildiriyor: 27 temmuzda, Moskovadaki japon el- çiliği, dış işleri halk komiserliğine baş vurarak 23 ve 25 temmuzda Kamçatka'. 'nın cenup”taraflarında Lapatka burnu varında kazaya uğrayan japon talıkçı gemilerine yardım için iki japon gemi- sinin Sovyet karasularına girmeleri i- çin izin istemiştir. Dış işleri halk ko- miserliği, japon büyük - elçiliğinin bu talebini hemen isaf etmiş ve sovyet ka- asularına gelecek olan bu gemilerin inde kendilerine yardım edilmesi için dzım gelen makamlara emirler ver- miştir. Cim Londos - Dinarlı maçı geri kaldı Atina, 27 ÇAAJ — Cim Londos - Dinorli maçı gelecek pazara bırakılmış- Danzlgde Bir sokak manzararı Paris, 28 (A-A.) — Dün İspanyada hükümet kuvvetlerinin vaziyeti biraz fenalaşmıştır. Filvaki hava yolu ile Ceuta'dan gelen yüzlerce âsi, Alçesiras'-| da karaya çıkmağa muvaffak olmuşlar. dir. 1200 âsi, Estepanayı kuşatmışlardı Burada “Halkçılar cephesi, milisleri ümidsiz bir mukavemet göstermişlerdi isler, çekilirlerken, silerin ileri hareketlerini durdurmak ve çalılıkları ateşe vermektedirler. Yapılan savaşlar esnasında halkçı- dar cephesi tarafdarlarından 400 ve âsi derden'”120 kişi telef olmuşlardır. Hükü- metin harb gemileri, Melillayı bombar- dıman etmişlerdir. Şimalde de vaziyet kötü Şimalde de vaziyet, fenalaşmıştır. Filhakika San Sebastien etrafından mu- harebeler tekrar başlamıştır. Yabanet devletler elçileri, hüküme- tip mütalaası üzerine, San Se ayrılmışlardır. Fransız elçi terrabia'ya, ingiliz elçiliği Zaraus'a ve talya, Amerika, Arjantin, Çekoslova 'ya ve norveç elçileri de İrun'a yerleş- mişlerdir. San Sebastiyende kargaşalıklar gene başladı San Sebastiende karğaşalıklar çıkmış| ve dükkânlar yağma edilmiştir. Dün saat 16 danberi yehrin yakının- da topların gürlediği işitilmektedir. San Sebastien telsiz istasyonu - bir Anarşist ve komünist kadınlar şehirlerde| intizamı temin ediyorlar tebliğ neprederek *Halkcılar cephesi, mensublarını asker yazılmağa çağırmışı Öğrenildiğine göre San Marko cep- hesinin hükümete sadık kalmış olan kuvvetleri, San Sebastien yakınındaki Ora Opazzun tepelerini işgal etmiş olan general Molanın bir müfrezesini” topa tutmuşlardır. Asiler, Oyarun kasabasına hâkimdir. ler, Yalnız şehrin kilisesi halkçılar cep-, hesi milislerinin işgali altındadır. General Mola şimale doğru ilerliyor General Molanın Burgostan ayril- mış olduğu ve Loyola şimalindeki küvvetlerle iltisak etmek üzere şimale -doğru ilerlemekte bulunduğu / söylen - mektedir. Öte taraftan hükümet kuvvetlerine mensub iki koldan biri İrondan ve öte- ki San Sebasticnden Loyolaya doğru ilerlemektedirler. Pek yakında kati bir muharebe vukua gelecektir. Bu muha- rebe, Güipuzkoa ayaletinin akıbetini tayin edecektir. Loyolada kuşatılmış bulunan 400 â- Si subay, yiyecekleri olmamasına rağ- men, teslim olmaktan İmtina etmekte- dirler. İrundan zirhir bir tren - gelmiştir. Bu trende Loyoladaki âsileri topa tut- muş olan hükümet kuvvetleri vardır. Her iki taraf da kati muharebe için hazırlanıyor Paris, 28 ÇA.A.) — Havas ajar dan: Bitaraf müşahidler, bu sabahki be- yanatlarında ispanyol ihtilâlinin ne su - Şimal ve cenubda çarpışmalar yeniden başladı İki taraf da kati muharebe için hazırlıklar Seril şehrinden bir köşe ve büyük kilise 'tahminde bulunamıyacaklarını — söyle - mekte idiler. Her iki taraf da mevzi hazırlamakta olup kati muharebenin yapılmasına intizaren ehemiyetsiz ufak tefek bir takım çarpışmalar yapılmak - | tadır. İspanya - Portekiz münakalatı Havas ajansının Lizbon - muhabiri, İspanya ile Portekiz arasındaki münaka- lâtın dünden itibaren normal bir şekil almış olduğunu bildirmektedir. . Hendeye'den bildirildiğine göre her iki taraf da vaziyetin ancak kendilerinin işgalleri altında — bulunan eyaletlerde normal olduğu iddiasında bulunmakta - dırlar. Madrid'i kurtarmak için Londra, 28 ÇALA.) — Röyter ağanısı: 'ma Madridden gelen bir telgrafa - göre, silerin Madrid üzerine yaptıkları tehdi- di bertaraf etmek için hükümet kuvvet- leri yakında harekete geçecektir. Hükü- met kuvvetleri, âsileri, bulundukları te- pelerden kovmak maksadiyle yapılacak kati hücum için tertibat almışlardır. Bu harekâta topçu ve tayyare kuvvetleri de iştirak edecektir Buna karşı âsiler cenupta ilerlemek- te ve Malagaya doğru yürümektedirler. Madrid ve Santanderde sükün Berlin, 28 (A.A.) — Madrid'deki al- man büyük elçisi, hariciye nezaretine bir telgraf göndererek ispanyol payitahtın- da sükün hüküm sürmekte olduğunu bil- dirmiştir . Barselon'daki italyan general kon - solosu, bir alman harb gemisi gelinceye 1 kadar alman tebaasının korunmasını ve- min etmeğe memur edilmiştir. Bayon, 28 (A.A.) — İngiliz “Veri diti” vapuru, 74 yolcu ile Santander'den gelmiştir. Yolcuların ifadelerine — göre Santander'de tam bir sükün vardır. San tanderdeki hükümet kuvvetleri 000 ki- gidir. Bu bölgede çarpışma olmamıştır. Hükümet kuvvetleri General Mola kuvvetlerini kovalıyor Madrid, 28 ÇA.A.) — İç İşler Ba- kanlığı, hükümet kuvvetlerinin Gene - ral Mola kıtalarını kovalamakta olduk- darını bildirmektedir. Koronia ve Astüride feci sahneler Sen Nazer, 28 ALA.) — Meksika adındaki vapur ile buraya gelmiş olan mülteciler, Koronia ve Asturie eyaletle rinde boyuna bir takım feci” sahnelere şahid olunmakta olduğunu söylemişler dir. San Sebastien'de bütün evlerin ka - pıları ve pençereleri müsellâh sivil mu - hafızların nezareti altındadır. Estepana çarpışmalarının bilançosu ölmüş ve 1200 400 ölü veren hükümet taraftarı kuv vetler, halen âsiler tarafından kuşatıl - mış bulunan Estepana önünde âsilerin öncüleri ile çarpışmaktadır. (Sonu 5. inci sayfada) Zecri tedbirler kalkdıktan sonra İtalya yabancı devletlerle ticaret anlaşm: ları yapmak için konuşmalara girişti Fransa ile konuşmalar devam ediyor, İngiltere ile yapılan gi Roma, 28 (AA.) — Yabancı detlerle yeniden ticaret münasebetler 'ne girişilmesi işi pek o kadar süratle derlememektedir. Büyük Britanya ve le yapılmakta olan konuşma- ilmiştir. Halbuki fransızlarla ya- ilmakta olan konuşmalar devam . et deve mektedir. İtalyan müzakereciler, iki - noktada ıscar etmektedirler; 1 — Zeeri tedbirlerden önceki italyan borçları için yeni bir hesab açılması 2 — İtalyaya elverişli bir ticaret mü- vazenesi eldeetmek, Devletlerin çoğu, İtalyaya elverişli ticaret müvazenesi fazlasının italyan borçlarının itfasına tahsis edilmek şar» tiyle, bu ikinci talebi kabule hazır bı tetle neticeleneteği hakkında hiç bir Tunmaktadırlar. jmeler de yarıda kaldı Öğrenildiğine göre İtalya, yabancır devletleri üç sınıfa ayırmaktadır: 1 — Zecri tedbirleri tatbik etmemiş olan devletler. Bu devletlerle aktedil- Mmiş olan clcaring anlaşmaları normal olarak devam etmektedir. 2 — Zecri tedbirleri tatbik et ç ve evvelce İtalya ile elcaring anlaşmaları akdeylemiş bulunan devletler, İtalya, bu gibi devletlere, ancak pes şin para mükabilinde, ihracat yapa- caktır. 3 — Zecri tedbirleri tatbik etmiş o- Tan devletlerden İtalya ile clearing ane Jaşmaları bulunmıyanlar ve yahud malt ablokaya iştirâk etmemiş bulunanlar, bu memleketlere İtalyaya yapacakları ihracat icin üç aylık kredi açılacaktır.