8 Ağustos 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Ağustos 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Afyon - Karakuyu hattını aç- mıya giden Başbakan İnönü, Afyon istasyonunda çiftçilere ekini sor- muş ve elini, gözlerinin önüne sipee ederek: “Başvekil olduktan sonra ömrümün yarısı havaya bak- makla geçti..” demişti.. Bu topraklar üzerinde kaç asır ve kaç neslin ömrü havada yağ- mur bulutları aramakla geçmiştir! Toprak altından kaçan suyu, türk köylüsünün emrine vermek - işin- de, memleket kurtuluşunun belli başlı bir cephesinin gerçekleşme- sini gören cumuriyet, kuruluşun- danberi bu davayı ele almış ve ilk önce mevzil ve sonra büyük kısım- lar halinde su işini halle girişmiş- ti. Kamutayın son toplantılarında bakanlarımız, büyük su siyaseti- ne giriş arifesinde olduğumuzu müjdelemislerdi. Ba yazımız, su meselesine dair şimdiye kadar yapılmış ve ileride yapılacak olan işleri kısaca bülâ- sa etmektedir: Yurdumuz coğrafi karakteri itibariyle ayrı ayrı vasıflara malik cenub, şimal, garb sathımailleriy- le muhtelif rüzgârlara açık vadi, ova ve yaylaları ardı ardına sıra- lanmış orijinal bir ülkedir. Muh- telif karakterlerdeki bu parçalar- dan Adana ve Antalya çevreleri sıcak ikdimlere hâs bir vasıf gös- terirken Konya, Ankara, — Sıvas yaylaları cenuba göre büsbütün başka bir vasıf göstermektedir. Bu değisik iklimli Analolu ya- rımadasındaki akar sulardan ilk Faydalarma dedelerimiz Sumer- ler ve Etiler zamanındadır. O za- marifardanberi dünyanın ambarı ölmek çölıminim geti- ren Anadoluya ün — vere- ceği genlik ve bol istihsal, su me- selesinin balliyle tal ede- Çünkü Anadoluda yağış, zira- at zamanına rastlamazsa ekilen tohumdan ivi mahsul almak için sulamak, şarttır. Diğer taraftan memleketimi- zin birçok kısımlarında ormanlar azalmış veya hiç kalmamış olma- sından dolayı düşen yağmur suları kolayfirkla su yataklarına hücum e- diyordu. Suların yatakları birden- bire gelen bu suları alamıyor bir taraftan taşarak büyük ziyanlar yapıyor. Öteyandan sıtma kayna- ğı bataklıklar meydana geliyor- du. Cumuriyet suyu, yalnız toprak üstünde kalan bir mevzu gibi ele almadı: Ondan; memleketin en- düstrilesmcesi ve ileri hayatınım belkemiği olan elektr'fi- kasyon isinde de Şı_vdnlııı. mayı unutmadı. Elektrifikasyon plânemızda bir çok mı;!ı'ııl?ıl;;. elektriğe oradak? akar S TE le kavusacaklardır. Akar suların ucuz nakil imk.inlı. rı vermeleri de devletin hiç bir za- man gözünden kaçmamıştır. —— Bütün bu cihetleri göz önüne alan Cumuriyet hükümeti, bundan sekiz yıl önce, bu işlerle uÖrı.şı!ıl_k üzere Nafra Vekâleti teskilâtı için- de bir. “Su İdaresi” kurmuştur. Bugün büyük su siyasetine esas teşkil eden etüdler bu daire tara: fından yapılmıştır. i Rejimin programlı su siyase- tiniv bugüne kadar memlekcle ka- zandedığı büyük eserler şunlar. der: ü 1— Anâdolunun en verimli bir parçası olan Bursa ovasını Nilüfer ve bunum kolu olan Deliçayın taş- malarmdan kurtarmak, burada su İşini düzenliyerek araziyi ekilebi- lür ve oturulabilir. hale getirmek için 929 da başlıyan ve 3.000 000 lira harcanarak vapılan büvük vu işi.. Ba mıntakada Serme, Kazık- h, Tağdır bataklıkları tamamen kurutulmuştur. Kurutma ile 2500 hektar sahasında çok münbit ara- zi kazanılmış, yirmi köy halkı sıt- ma felâketinden kurtarılmıştır. Yapılan bent arkasında toplana- cak 12.750.000 metremikâbı su- yun bir kısmı ile arazinin sulan- ması temin edileceğinden bu ara- zinin verim kabiliyeti iki misline çıkarılmış bulunmaktadır. 2 — Küçük Menderes nehri havzasındaki bütün bataklıklar ve bilhassa Cellât gölü kurutulmak ve Menderesin yakım sularının ya- kın arazide yaptığı büyük - tahri- bin önüne geçmek için havza dahi (Sonu 3. üncü sayfada) Si eli Pancar ürünü Bu yıl çok iyi Memleketimizin bu seneki pancar rekoltesi çok iyidir. 10 ağustostan İti- baren sırasiyle kampanyalarına başlıya- cak olan şeker fabrikalarımız bu mah- sul vaziyetinden dolayı bu sene mülim bir faaliyet senesi geçireceklerdir. Re- költenin yüksek olduğu senelerde her çiftçinin vermeyi teahhüd ettiği mikdar- dan fazla pancar mahsulünün biraz daha aşağı fiatla alınması mutad olmakla be- raber köylüyü korumak — ve kuvvetlern- dirmek istiyen fabrikalarımız, bu sene fazla mahaulü de taahhüdlü pancarlar ADIMIZ, ANDIMIZDIR Barselonda dört alman tebaasının ihtilâlciler idam edilmesi, Berlinde büyük bir heyecan ve hiddet uyandırdı Alman gemileri,ispanyol sularında dolaşıyorlar Devletler fransız teşebbüsüne cevab verdiler.. ... Fakat gerek Londra'da, gerek Paris'te huzursuzluk ve kaygı var Madrid, 7 (AA.) — Guadarrama cephesinden Havas ajansına - bildirili. yor: Dün şafak sökerken, âsi topgu kuv- vetleri, hükümte topçu kıtalarının umu- mi karargâhını şiddetli surette bormbar. dıman etmiş, fakat isabet ettirememiş- lerdir. Çok şiddetli surette mukabele e- den hükümet batarya ve tayyareleri â- silerin ateşini susturmuştur * Bundan sonta, siperlerden ç,kan âsi kollara Gu- adarrama köyüne kadar - yaklaşmışlar fakat mukabil taarruza uğruyarak ilk günlerdenberi işgal ettikleri yerlere dön- meye mecbur olmuşlardır. Guadarramada kanlı bir çarpışma: — Hükümet kuvvetlering taarruz eden âsiler, şiddetli bir harbdan sonra eski mevzilerine püskürtüldüler Buğünlerde ispanyol sularında bulunan al man harb gemilerinden Köln kruvazörü Guadarrama cephesi, 7 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri, dün sa- bahleyin âsilerin topçu kuvvetinin ha- Hatına satım almaya karar vermişlerdir. BERLİN OLİMPİYADLARI Futbolda İtalya Japonyayı, Norveç Almanyayı yendi finalinde Amerika birinci oldu Futbol İtalyan takımı, japon takımını 8 - Ü yenmiştir. İlk haftaymda vaziyet 2 - 0 Norveç takımı, 2 - O alman takımını yenmiştir. İlk haftaymda vaziyet 1 - 0 idi. 5000 metre finali Birinci: Hökert (Fenlandiya), 14.22, 2/10 saniye, İkinci: Lehtinen (Fenlandiya), 14.25. 8/10 saniye, Olimpiyadda kadın sporcular Yukarda, soldan sağa: amerikan eskrimcisi Josnna dö Tuskan; i- talyan kadın sporcular ekipinin şe- fi Mersedes Rabağlietti; amerikan disk atıcısı Certrild Vilhelmson: italyan disk atıcısı Liubika Gabriç — Aşağıda: yunan manislr koşu şampiyonu Domnitra Lanitis, olim-. piyadların kadın memurlarından biriyle bersber. Üçüncü: Conson (İsveç), 14.29 sa- niye, Dördüncü: Muraköso — (japon) 14.30 saniye, 400 metre finali Birinci: Villiams (Amerika) 46 sa- niye 5/10, İkinci: Brovn (İngiltere) 46 7/10, Üçüncü: Lu Valle (Amerika) 46 8/10. (Somu 3, incü sayfada) Beş bin metre finalinde Fenlandiya, dört yüz metre 1 Sıhat Bakanlığı,otuz iki bin kö: yün sıhi durumunu tesbit etti Bakanlığın bir yıldanberi teşkilâtına yaptırdığı büyük anket bitmek üzere Sıhat ve İçtimal Muavenet Vekâleti; yurd sağlığını çok yakından alâkalan - dıran ve memleketin en büyük davala- rından biri olan köylünün sıhbi duru- mu üzerinde bir senedenberi yapmak « YENİ POSTA, TELGRAF TARİFESİ Dahili posta ve telgraf ücretleri ucuzluyor Daimi posta müraselâtı ve hizmetle- riyle telgraflardan alınacak ücretler hak- kındaki yeni tarife bakanlar heyetince kabul edilmiştir. Tarile 6 eylülde meri- yete girecektir. Yeni tarilfe ile ücretleri indirilen posta müraselâtı ile telgraf üc- retleri şöyledir: Şehir dahili ve mektub ve kart postallardan 3 kuruş, iş kâğıd. larından ve ticaret eşyası örneklerinden en az dört buçuk kuruşluk olmak üzere elli gram için altmış para, 300 kuruş- tan fazla havalelerde her yüz kuruş ve kesirlerinde yirmi para telgraf havale- lerinde telgraf ücretinden başka 500 kuruşa kadar beş kuruş ve fazla her yüz kuruş için otuz para, abone kaydiyeleri de beşi indirilmiştir. Posta kutuları üç mıntakaya ayrılmıştır. Birinci mıntaka olan İstanbul, Galata, Pangaltı, İzmir, Hükümet, Basmahane, Alsancak, Anka- ra, merkezlerinde seneliği altı lira ikin- «i mıntaka olan Üsküdar, Bayazıd, Be- Şiktaş, Büyükada, Fatih, Kadıköy, Hey- (Somu 2, inci sayfada) Son haberler üçün sayfamızdadır gazete ve mevkut risale bedellerinin yüz- HER YERDE 5 KURUŞ —- venr tarafından rekete geçmiş ve sonra âsilerin bir çıkış hareketi yapmağa kalkışmış olduğunu bildirmektedir. Âsiler, Guadarrama ka- sabasına kadar gelmişlerse de yapılan mukabil taarruz üzerine ilk günlerdeki mevzilerine sürülmüşlerdir. Hükümet kuvvetleri, San Rafael'e kâkim olup (l cephede âsilere hücum etmektedir, - YŞ Son dakika: Âsilerin topçu taarruza, hemcn hemen sıfırdır. Ellerinde mü- (Sonu 3. üncü sayfada) ta olduğu etüdleri bitirmek üzeredir. Bu etüdleri köylerde açtığı bir an- ket vasıtasiyle yapan Vekâlet, buşüne kadar 32.000 den fazla türk köyünün Sıhat Bakamımız Dr. Relik Saydam sılıt dürümünü tesbit etmiştir. Bu an ket geziçi sıhat memurlarma iki nüsha olarak doldürtulmakta ve köy müallis — mi, muhtar ve azalar tarafından imza- — lanmaktadır. Hükümet dnwım'ul. mürakabesi altımda yapılan bu - tetkike — ler Vekâletçe de &ıkı bir kontroldar * geçirildikten ve tamamlandıktan son- — ra, anketlerden bir kopyesi kaza hükü- met doktorlarının dosyasında saklan » makta, diğeri Vekâlette bırrakılmakta - — dır. Vekâlet, bu etüdleri müfettişler. — sıhat müdürleri, kaymakamlar ve nz « hiye müdürleri vasıtasi, de kontrol — etmektedir. A (Sonu 5. inci sa)