7 Ağustos 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

7 Ağustos 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

—N YEDİNCİ YIL. NO: 5398 Rejimin en büyük davası olan köy kalkınmasına dair etüdler ve çalışmalar durmadan devam et- ir. Bu işi başaracak kadronun e- lemanlarını yetiştirecek olan yük- sek ziraat enstitülerinin verimi, hele son yılda, bu çılıçınıglırg hiz- landıracak bir seviyeye erişmiştir: Bu sene enstitüden ziraat fakültesi 41; baytar fakültesi 31; orman fa- ültesi 30 mezun vermiştir. Entitünün son se: " gel maları hakkında düşüncelerini bil dirmesini rica ettiğimiz rektör or- dinaryös profesör Folke bize şun- ları söylemiştir: ; « ” Ziraat enstitüleri kurulu- #ündanberi daima bir ilerleme ha- nlidedir. Türk inkilâbinin en bü- Yük davası olan köy kalkınması- Tun şeretli mesuliyetini yüklenmiş rine aldığı vazifenin büyüklüğü- Nü ve çeunliğini müdrik olarak çalışıyor. Enslitülere karşı daima yakın bir miaxa gösteren şeflerimiz bu seneki meticelerden 'çok memnun- durlar. Dün kendisıni gördüğüm Ekoaami Bakanı Celal bayar, bil- hassa xziraat talebelerinin muvaf- fakiyetinden çok sevinç duyduğu- nu söylemiştir. ziraat üçüncü sömestri talebesi yüzde sexsen nisbetinde pek iyi ve iyi derecede sınıf geçmişlerdir. Bu neticeyi; talebelerimizin mesleklerine karşı duydukları ya- kın sevginin bir eseri olarak gör- raekle beraber türk liselerinin bi- ze iyi ve umumi kültürü ileri tale- beler verdiğini mesud bir misal o- larak ta telâkki edebiliriz. Ben, üç senedenberi liselerle yüksek Lahsil gençliği arasında daima inkişaf eden bir iş birliğine şâhit oldum. Bu bahis üzerinde i- lâve edeceğim bir nokta da: Türk gençliğinde her şeyi öğrenmek ve İsviçre ııkluplmîl" 21 Rakamlarıin ters tarafı Zürih, 27 temmuz 1936 Teviçrede nüfusun yaş terkibi ga- YEt memtazramdır. İlk ve ileri yaşlar- dü - billkassa altmıştan sonraki yaşlar- da - kesalet (7e 10:8) normaldir. Harb- lar, hâarbiarın sebeb olduğu sosyal, eko- nomik sefaletler, hastalıklar, vakitsiz ölümtee, feviçrede nüfus bünyesini tah- rib etmemiştir. Senelik ölüm vasatisi binde 11,3 dür. Fakat İsviçrede doğum- lar azalmaktadır (Binde 16,2). 1901-de binde 1L0 olan vasati artma tedricen azalarak, 1934 de binde 4,9 a düşmüştür. Azalışma - sebebleri ortadan kalkmadık- ça - duracağı veya artma lehine seyri- ni değiştireceği iddia edilemez. Azalışr bazrları kadının ev dışında çalışmasile bazıları kadının ev dışında alıştığ yeni hayat ve inçe spor eğlencelerile -bir çokları da çocuk yapmama imkânları am mütemadiyen artma ve kolaylaşma Üle tzah ediyotlar. Belki - sebeblerin hepsi ayar derecede doğrudur. Belki İsviçreyi olduğu gibi, bütün Avrup? Yi » bilhaşsa garp Avrupasını - bu müs terek tehlikeden kurtarmak- için, b günkü Avrupa yaşayışını değiscirmek » lâzım getecektir. Manca' (2024313 kişi), 2MM ü #ransısı” (831097), 60 1 italyanca (24203Â). geri kafanları da lâtince ve diğet dilteri ko nuşurlar; Ve isviçreliler hangi dili ko Nuşurlarsa konuşsunlar her şeyden ön ©e izviçrelidirler. Bu böyle olmakla be- taber, dülerin ve dil ayrılıklarınm in (Sonu 2. inci sayfadı) neticeleri gördükten; ve fiil!::ı:: iseleri yaşadıktan sonra :ıık yolundaki inkişaftır. Bunun pratik hayat bakımından olan de- ğeri izahtan müstegnidir. Önümüzdeki yıl talebe sayısı 600 ze çıkarılacağı için yeni bir talebe yurdu inşasımna lııqlıy_onıı. İstanbuldaki orman fakültesi şu- besi için de önümüzdeki hafta i- çinde büyük bir enstitü kurulmağa başlanıyor. Bu yıl Ankara'da bü- yük bir mikroskop salonu da ya- pi : Ziraat Fakültesinden mezun o- (Sonu 5.inci sayfada) ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Yüksek Ziraat Enstitülerinin son yılıl Jepanyada asiler muvaffak olurlarsa 7 AĞUSTOS 1936 CUMA Son haberler üçüncü sayfamızdadır HER YERDE 5 KURUŞ Kıralın geri gelmiyeceği ve General Molanın birinci plânda bir rol oynıyacağı askeri bir diktatür kurulacağı söylenmektedir General Lano vaziyetir.ı nasyonalistler için parlak ve hükümet taraftarları için ümidsiz olduğunu söyliyor Butgos, 6 (ALA.) — Havas ajansı- nn husust mubabirinin bildirdiğine gö- re, fransız sınırını geçerek Burgos'a ge- len ve Guodarrama cephesi âsileri ile beraber muharebeye iştirak etmek İsti- : Sihel gerfati) . L M USU . Yunanistandaki grev tam bir muvaffakiyetsizliğe uğradı Memleketin her tarafında sükün var Yunan kıralı, parlamentonun feshi ve örfi idare hakkındaki kararları tasvib etti Atina, 6 (A.A.) — “Atina ajansı bil- diriyor,,* Halka hitaben neşrettiği bir beyan- miştir kit Yanan başbakanı B. Metaksas *“— 1936 birincikânununda seçilmiş olan parlâmento memlekete bir hükü- met vermek hususunda âciz kalmıştır. Bundan, ve mühtelif siyasal grupların yardımından istifade eden komünizm cesaretle kalasını kaldırmış ve memle- ketin sosyal rejimini ehemiyetli bir şe- kilde tehdid ederek sosyal ihtilâli faal bir şekilde hazırlamıştır. Geçen mayıs ayında Selânikte cereyan eden hâdise- ter, bunun başlangıcı olmuştur. Komü- nizm bundan sonra kışlalara ajanlar gön- dererek ve matbu beyannameler dağı- tarak askerleri sosyal harbe teşvik et- miştir. Komünizm ayni zamanda kültür müesseselerine de sokulmuş ve memle- ket gençliği Üzerinde fena tesirler yap- mıştır. Komünizim devlet memurları a- rasında da propagandasına devam ede- rek onlarda devletin esasları yıkılması tâzım gelen yegâne düşman olduğu ka- yaatini uyandırmaya çalıştırmıştır.., ——— : hüküme namede başbakan Metaksas ezcümle de- B. Metaksas'ın beyannamesi bundan sonra memleketin içinde bulunduğu e- konomik güçlüklerin geçimişin fena İ- daresinin bir neticesi olduğunu kayde- mektedir. Hiç bir siyasal rengi olmıyan şimdiki hükümet, yunan sosyal dün- yasının karşılaştığı tehlikeleri farketmiş ve hemen fakir ve işçi tabakalar lehine tedbirler almıştır. - Metaksas'ın beyan. namesi hükümetin bütün hareketlerine itiraz eden ve bir kıtrm gazetelerin yar- dımımma mazhar olan tarafdar reaksiyonu Berlin olimpiyadları Futbolda : —Folııııya Macaristanı, Avusturya, Mısırı, İngiltere Çini, Peru Fin- lınlı'ya_ylnııdı' Flö Çekoslovakyalı Bn, Elek ve italyan B. Gaudim birinci oldular Hokeyde: Hindistan, Macaristanı, Hollanda İsviçreyi, Almanya, Danimarkayı yendi Kielde; Kotra yarışlarının ikinci günü « Yazısı 3. üncü saylada - Bd SA — kuvvetleri Guadalajara mühasebe hattena yörleşmeğe gidiyarlar. Ye hazırlanırken — Sağda; Valensi yâda bir barikâdın arkasına yerleşmiş ola a milisler bir hücum bekliyorlar, v llllilik » « S — yen sabık veliaht Don Juan general Mola'nın emri üzerine yeniden sevke- dilmiştir. Asi mahfillerin tahminine gö- Sovyet hükümeti de İspanyanın iç işlerine karışılmaması hakkın- daki fransız talebini kabul etti (Yazısı 3, üncü sayfamızdadır) re, âsilerin muzafferiyeti takdirinde kı- rallığın yeniden kurulması mümkün ol- mayacaktır. Daha ziyade genecal Mola'- numi birinci plânda bir rol oynryacağı bir izdir, çünkü Saragossan'ın elektrik ihe tiyacını temin etmektedir. Âsileşden — iki kol, Saragossadan ayrılmıştır. - 2700 kişiden mürekkeb olan birinci- köl, Barselondan gel- miş olan hükümet kuüvvetleri — tara- fından — bozguna uğratılmıştır. Hü- kümet kuvvetleri, 1300 esir almış ve 20 mitralyöz ilz 15 top ele geçir- miştir. Diktatör olacağı söylenen General Mola « GĞRENADE RENADE —— 6 SEVTL LAT İspanyadaki h'u'ıulı gösteren Dir fransız haritası: beyaz oklar hükümet kuvvetle rinin, siyah oklar da üsilerin vaziyetinin göstermektedir. askeri diktatörlük kurulması mevzuu Dış bakanının vaziyet hakkında- ki beyanatı Madrid, 6 (A.A.) — Dış bakanı B. Barcia, Havas ajansı muhabirine beya- natta bulunarak âsilerin Satago kasaba- sını zabtetmeğe kalkıştıkları sırada bu kasaba önünde bir muharebe çıkmış ol: duğunu söylemiştir. Bu kasaba, büyük bir €hemiyeti ha- — Ortada: Katalonya hükümetinin bir ta Âsilerin ikinci kölu, hükümet kuv vetlerine Pina yakınında rastlamıştır AÂsiler, tihayet çekilmeğe mechu- al- müuşlar, 70 esir, 3 top ve bir hayli mühim mat bırakmışlardır. Âsilerden bir bir başı, bir yüzbaşi, bir mülâzım ve 45 ne- fer telef olmuştur. General Keipo dö Lana'ye göre vaziyet Sevil, 6 (A.A.) — General Kcipo dü (Sonu 3, üncü sayfnda) > yyare filosu Saragosu'yı