7 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

7 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TA İstanbal CUMA 7 AGUSTOS | 1936 TELEFON 'TELGRA' Bilmeyiz Demek Cesareti ir gün oturup hesap et B sek: Türklüğün servet namına nesi var; nesi yok... | Hesabımızı nekadar maddi tutarsak tutalım, böyle bir milli varlık hesabında İstanbula çok mühim biryer ayırmak lâzım gelir. En mütenevvi güzellikler ünya yüzünde çok güzel yer lir. Fakat en mü- tenevvi güzellikler, dünyânm hiçbir yerinde İstanbulda olduğu kadar kü- çilk bir saha içinde toplanmış değil- dir. İklimler bileİstanbuldaki tenev- vü arttırmak için hizmete koşmuş- lardır, Boğazın yukarı kısmında ve Karadeniz sahilinde tamamile Şimal iklimi var. Serin rüzgârlar hiç eksik olmaz. Adalarda ve Marmara sahilin. de Cenup memleketine muhsus şart- lar bulursunuz. “Yirmi beş kilometre- lik bir mesafe içinde pek çok zaman- lar birkaç derece de sıcaklık farkma tesadüf edilir. Tabiatin bu kadar nimete boğduğu güzel şehir, ayni zamanda tarihin en hareketli merkezlerinden biri olmuş- tur. Eskiler burada güzel eserler bi- rakmışlardır. Türklük en mühim medeni &bidelerini İstanbulda “kur- muştur. Dünyanın en zengin müzele- rinden biri İstanbuldadır. Zut istikamete akın öyle bir merkeze dünyanın her gelmesi beklenir, tarafından akm halinde insan değil mi? Hal buki hakikat hiç te öyle değil... Otel- ler bomboş... Seyahatin bu kadar ba- gitleştiği bir devirde İstanbula seya- hat etmek, bir ecnebi seyyahm gö- ad ALMA, çetin madg- he göğüs vermek mânasma — ge ir. İş bu kadarla da kalmıyor. İstan- bulun içinde. bulunanlar içinen bü- yük emel, zevk, eğlence, istirahat namına harice gitmektir. Uzak yer- lere seyahatleri bir tarafa bırakalım, sevke ve istirahate ayıracakları pa- ra mahdut olan vatandaşlar bile kışm Yunanistana, yazm Romanya, : Bul-| Bor sahillerine can atarlar. Bu zıt tikametteki akının sebebi, mutlaka memleket haricine çıkmak endişesi değildir. Ayni ucuzluk, ayni istirahat esbabr, ayni nevi eğlenceler memle- kette bulunsa harice gidenlerden $oğu bu güzel İstanbulda kalmayı #lbette tercih ederler. İstanbul Türkiye için en tabii döviz | kaynağı olduğu halde bugünkü haller Ve şartlar altında döviz getirmiyor.) bilâkis zrt istikametteki akm, harice bilvamıta az, çok döviz akmasına 8€-| bep oluyor. Çare: Bilmeyiz demek! B u derde çare nedir? Bizce en tesirli çare, bilmeyiz demek “esaretine malik olmaktır. Memleketimizde bu gibi dertlerin Sok candan bir dertlisi vardır: Falih Rafkı Atay... “Falih dünkü İstanbul sayfamızda Sıkan gilzel yazımda parmağını, der- in en can alacak yerine koymuştur eselâ “doktorluğa, o riyaziyeciliğe, ai Yağerliğe ait bir ihtisas mesele inde bilmeyiz demek kimseye ağır Belmez. Fukat bir şehrin yaşayışına, mi plânma, turizm meselelerine da- bir bahis açılsa bunların doktorlu. BN. riyaziyeciliğe ait meselelerden) Yüzlerce kat muğlâk içtima! ve ikti- ayi İhtisas meselelerine dokunduğu- “ Dir tiriü kabul edemeyiz. Hepi- 2de her derde deva temin edebek hazar ilâçlar vardır. Böyle ilâçları Mönatzcn tecrübe etmek suretile za- çok mahdut olan vasıta ve İm- hları heba eder gideriz. Meyi nileketimizde bulunmıyan bir makineyi hariçten almayı neke- Plüyabi görürsek, şehirciliğin, şehir haşin, turizmin mütehassıslarını tdg en getirtmeyi okadar tabii get eliyiz. Fakat bunları bir. defe ni, Ökten sonra kendi fikirlerimizi & adiederek; “Şöyle plân yapmn,| Mi hedef bilin!,, gibi talimatla elle 24318, : Ti İKİNCİ Yi KURUŞ NEVİ Ankara caddesi 24319, 24310. AN, İSTANBUL IL — No. 468 Yunanistanda sükün! BAŞMUHARRİRİ: AHMET EMİN YALMAN | Rejimi devirmek istiyen bir çok ihtilâlci komünistler yakalandı Yunan Başvekili Metaksasın meclisi feshetmesinden ve ida- reji örfiye ilân etmesinden sonra Yunanistanda sükün avdet etmiştir. İçtimai rejimi de- virmek maksadile hareket eden bir çok ihtilâlci komünist yaka. lanmıştır. Bunların serian muha- kemelerine bakılacaktır, Sansür devam etmektedir. Hatlar hâlâ İ kesiktir. Hudut kapalıdır. Bir ih- tilâl neticesine varacağı bildiri- len umumi grev akim kalmıştır. Başbakan Metaksas komünistler hakkında şimdiye kadar alman ted- birlerin haddi oasgaride olduğunu söylemiş ve bir beyanname -neşrede- rek son meclisin vazifesini ifadan âciz olduğunu onun için feshedildi - ğini bildirmiştir. Ordu kumani hükümetle beraberdir. Dün | kargaşalık ihtimaline karşı 8 Hmanma birkaç harp gemisi rilmistir. Başbakan Metaksas, güazetecile - rin, dış siyasa hakkında kendilerine sordukları bir suale cevaben hükü - gönde- Yunanistanda feshedilen Meclisin ik toplantısı Imetin diş siyasasında hiçbir değişik- İlik olmıyacağını eski siyasette de- vam edileceğini söylemiştir. İspanyadaki ihtilâl Asiler de kralı tekrar getirmek istemiyorlar Devletler İspanya işlerine karışılmaması “için Fransanın yaptığı teklife müsbet cevap veriyor Asiler bir. binanın merdi venint siper gibi killinsyorlar İspanya isyanı, Avrupa — dev- letleri arasında birçok ihtilâflara yol açmak istidadını gösterdiğin- den günden güne ehemmiyet kes betmektedir. Fransanın İspanya işlerine ka. rışılmaması hakkında devletler arasında bir ittifak yapılması et- rafındaki teklifi Sovyet Rusya, İtalya, Çekoslovakya, Belçika ve Hollânda tarafından kabul edil - miştir. Sovyet hükümeti bu teklife verdiği cevapta Portekizin de bu ittifaka girmesini ve bilhassa ba. zı devletlerin İspanyadaki meş- ru hükümet aleyhine olarak yap- makta oldukları yardımlara niba yet verilmesini istemiştir. Dün gelen haberlerin arasında en şayanı dikkat olanı şudur: Ispanyol âsileri İsyanda muvaf - rini bağlamamaliyız. Doğru hareket edersek, başka men- faatlerden başka, Istanbul Türkiye- nin en zengin döviz kaynağı olabilir. Fakat böyle yapmadıktan başka yan fak oldukları taktirde Ispanyadt krallığın yeniden tesisi mümkün-ol |! mâdığmı bildirmiştir. Hattâ sabık İspanya - veliahti olan Don Jusnt; Fransız hududunu geçerek Burgosa gelmiş ve Guodarrama . cephesinde âsilerle beraber muharebeye gir * mek istemiş ise de General Molanın emri üzerine tekrar hududa gönderil- miştir, Asiler mâhafiji bu haberi kayde derken, âsilerin muvaffakiyeti tak» dirinde İspanyada askeri bir dikta törlük kurulması muhtemel olduğu bildirilmektedir, Hükümet kuvvetleri âsileri bir- çok yerlerde pilskürtmüşlerdir. Vu- ku bulan müharebelerde esir, top ve mühimmat bırakmışlar ve telefat vermişlerdir. Ispanya ahvali hakkında din “al dığımız haberler onuncu gayfamız- dadır. güzelliklerini, hem de âbideleri boza | cak olursak hem büyük bir fırsat ka | çırmış, hem de Türklüğün en büyük bir servet kaynağını baltalamış olu- ruz liş umran düşüncelerile hem tabiatin Ahmet Emin Yalman Başbakan Metaksas şimdiye kadar alınan tedbirlerin haddi asgaride olduğunu söylüyor İl | | ( Yunanistanda son vaziyetin hulâ- sası budur. Mufassal telgraflarımızı | dokuzuncu sayfamızda bulacaksınız. ) A i Serbest güreşte | 11 inci olduk!! | j i Alafranga güreşlerde i 3 kere galip geldik 4 kere mağlüp adak | (Sureti mahsusada Berline giden arkadaşımız Bürhd Felek telefonla bildiriyor:) : İ Berlin — Alafranga yani Greko İ Romen güreşlere bugün başlandı. Evvel Yaşar güreşti, Güreş esna- i sında Danimarkalının kaburgası kı | rıldığından Yaşar galip ilân edildi. İ 3 Saim Belçikal ile karşılaştı ve sa | yı hesabiyle galip geldi İ İ Büyük Mustafa Macara sayı he- | #abiyle galip geldi. Bu üç galibiyet | yüzümüzü gilldürmüştü. Fakat ma- aalesef bundan sonraki güreşler hep aleyhimize neticelendi. Küçük Hüseyin . Finlândiyalıya | sayı hesabiyle mağlüp oldu. Nuri Çekoslovakyalıya sayı. he- sabiyle mağlüp oldu. Adnan, Mısırlıya sayı hesabiyle | mağlüp oldu . Ve nihayet Çoban Mehmet te İ- || talyana sayı ile mağlüp oldu. Bu suretle bügün yaptığımız ye- | (di güreşten üçünü kazandık ve dör | | dünü kaybettik. : İ «Greko Romen güreşlere - yarm | da devam edilecektir. İ “Şimdi serbest güreşlerin netice- | İ sini bildireyim: “Serbest güreşte | İ puvan slan 14 millet arasmda 11 | | İnci olduk. Bu milletler şunlardır: | 1 inci Amerika, 2 inci İsveç. 3 ün- ci Finlandiya, 4 üncü Macaristan, 5 inci Almanya, 6 iner Fransa; 7 in ci Estonya, 8 inci İsviçre, 9 uncu | Kanada; 10 uncu Çekoslovakya 11 | inci Türkiye, Kiel'den alınan . haberlere göre || yelkencilerimiz, yapılan yelken ya rışlarından birinde 21 inci, diğerin de 6 mel olmuşlardır. Bu hususta her nedense kafileden malümat al mak kabil olamamıştır. Eskrim müsabakalarma, gelince Bayan Hâlet ilk devrede, Bayan Sü at.te,ikinci devrede tasfiyeye uğ- ramışlardır. | | | Bürhan Felek (Dün Olimpiyatlarda Yapılan muh telif müsabakalara, yelkön yarış- larma, atlamalara, koşulara ve atış lara sit mütemmim tafsilât altner sayfamızdadır) İgileri İ vermişlerdir. Zincide : Maliye Vel Alemi 3 üncüde : Sön haber! düncüde: Acı Hakikatler - Sincide : Gününm. kili ile mülâkat — Takvim — Siyaset ler — Reportaj — Resimli makale Sağlık eri - Hayat içinden eseleleri — Günün içinden, Gımtda » Spor — Radyo — Yesarinin roimanı: Gece yarmı Tincide : Haftalık radyo programı — Mari Antuvanet Bineide » Vergilerde prensiplerimiz Fuat Ağ Mösleket — 3 İtsanbul, ralı mali siyasetimizi anlatıyor Devlet varidatının teksirini vergileri artırmakta değil bir matrahın inkişafına edeceğimiz yardımdan hâsıl olacak fazlalıklarda arıyoruz Ankaradaki arkadaşımız Mecdi Say man, Maliye. Vekili. Fuat Ağralı ile şayanı dikkat bir mülâkat yapmış tır. Maliye Vekili arkadaşımıza ex cümle demiştir ki: “ Devlet varidatının teksirini, ver arttırmakta değil, herhangi bir matrahın inkişafna edeceğimiz yardımdan dolayı hasıl olacak fazla» lıkta aramaktayız. Prensip, hedef bu dur, Bütçenin tatbikatma göre her | hangi vergide aksak bulursak bu prensipi tatbik edeceğiz.” Fuat Ağralı bundan sonra ye- si barem kanunu (projesinden başka bankalar için hazırlanan ba- rem projesinin de ikinci teşrinde ka mutaya verileceğini söylemiştir Kazanç ve muamele vergileri ka- nunlarında da esaslı değişiklikler ya pılacaktır. Kazanç projesi, sayinin ira dile geçinen gezginci satıcılarla bazı işçiler için meveut vergi nisbetleri- ni bafifleştirmekte, tahsilât hususun- da mükellefe kolaylık temin maktadır. (Maliye Vekilile yapılan mülâka- tin metni 2 inci sayfamızdadır.) olun- Maliye Vekili Fuat Ağroh — > - Şark demiryollorı Hissedarlar heyeti dün i “satış kararı verdi / Dünkü toplantıda bulunanlar Şark demiryolları hissödarlar he- yeti dün şirketin merkez binasında fevkalâde bir toplanti yapınışlar. ve İ sirketin hükümete satılmasına karar Satış milsakerelerine Gim-i side sla is Berbest güreş şampiyonu Cim Lordos Cim Londos dün Pireden şeh. rimize gelmiştir. Dünya serbest güreş şampiyonu yakında Rus pehlivanı Kola Kuvaryan ile gü- | yakında başlanacaktır, Memurlar a rasında esaslı bir deği sı mevzuubahs değik fazla tafsilât 3 üçüncü İ6 met sütundadır. sayfamızda, Rus pehlivanı Kola Kuvaryani dün geldiler Rus pehlivan Kola Kvanyon reşecektir. Dün bir muharririmiz ayrı ayrı iki pehlivanla da görüş- müştür, Bu mülâkata ait tafsilâtı 3 üncü sayfamızda bulacaksınız.