7 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 Vergilerde prensiplerimiz Fuat Ağ ralı mali siyasetimizi anlatıyor Ankara, 6 Ağustos (Telefonla) Ismet İnönünün Kamutaydaki son nü nda tebarüz ettirdiği veçhile, Mantrö mukavelesi imzalanır imzü- her tarafta bu mukavele m esaslı masrafa lüzum fi idrak olunmuştu. Bu münasebetle maksatlı ve maksatsız 2 lan yeni vergi şayiaları, Mali- evvelâ gazetemize vap- at, daha sonra parti gru- Punda verdiği izahat ve Başbakanın Kamutay kürsüsünden Millet vekil- lerine tarihi . hitabı -ile; bir sabun köpüğü gibi sönüp gitti. Vaziyet sarihtir: Beynelmilel vaziyet fevkalâde bir Mecburiyet göstermezse, Boğazların tahkimi için “hazırlanmış bulunan plânı tatbikinde vatandaşlara yeni külfetler tahmil edilecek (değildir. Hükümet, memleketin ümitli ve ta- bil inkişafının diğer ihtiyaçlara oldu ğu gibi, Mü Müdafaa ihtiyacma da kâfi geleceği kanaatini muhafaza et mektedir. Hattâ kulağımıza gelen haber doğru ise; parti grupunda bir mebusumuzun yeni vergi ihdası hak kında yaptığı bir teklif müzakere | mevzuu addolunmamış ve reye dahi konmamıştır. 1935 yılı bütçesi farla varidatla kapanmış bulunuyor. Henliz iki ayt nı geçirdiğimiz 1936 mali yılı aynı hayırir neticeyi vaadeder görünmek- tedir. Şu noktayı bilhassa tebarüz ettirmek lâzımdır ki 1936 bütçesi geçen yıla nazaran 13 milyon liraya yakm bir fazlalık arzediyorsa da, bütçe müvazenesi hakiki ve müsbet ölçülere göre temin edilmiş; ziraat mahsullerimizin bu yıl göstereceği inkişaf ve bunun vergi tahsilâtında yapacağı tesir hesaba katılmamış- tır, Fuat Ağralı ile Maliye koltuğunu işgel etti; denberi aldığı yerinde tetbirlerle mesut neticelerini elde etmesini bi-| len Fuat Ağralıyr dün makammda ziyaret ettim. Mühim ve acele İşle- rini tamamlayarak kisa bir yaz İs- © tirahatine çekilmeğe hazırlanan mu- hterem vekil bana, yeni maliye. teş* kilât kanununun tatbikindan sonra buğün bezi aksaklıklar gösteren fi- nans makinasmda salâha doğru esaslı bir adım atılmış olacağını; ve bu hususta iyi ümitler beslediğini söy ledi, “Mali siyasetimiz, bir iki defa mi- #alini gösterdiğimiz gibi, mevcut ver- gilerden bazılarını indirmeye müte- mağildir.,, diyen aziz şefinin bu de - Zerli cümlesi üzerinde duran Maliye Bakanı ilâve etti; — Devlet varidatımm teksirini, ver gileri arttırmakta değil, herhangi bir matrahın inkişafma edeceğimiz yar- dımdan dolayı hüsü olacak fazlılıkta aramaktayız. Prensip, hedef budur. Bütçenin tatbikatma göre, hangi ver- bik edeceğiz... Kamutaya verilen projeler Kamutaya verilmiş buhünan © yeni barem kanunu projesinden başka bankalariçin hazırlanan bavem pro- verileceğini işaret eden Fuat Ağralı bu her İki projenin gelecek içtimada müzakere olunacağını ifade ederek: — Vekületimi alikadar eden iki proje dahu vardır ki, onlar da Kar mutaya takdim edilmiş bulunuyor, dedi. Kazanç ve musmele vergileri kanunlarında yapılacak değişiklikler her biri ehemmiyetiidir. Kazanç pro- jesi sâyinin iradile geçinen gezginci i satıcılarla bazı işçiler için mevcut ver- gi nisbetlerini hafifleştirmektedir. Ba zı müesseseleri tazyik eden kayıtların kaldırılması teklif olunmakta, tahsi- it hususunda mükellefe kolaylık te- min edilmektedir. Bunlardan baska vasıtasız vergilerdeki esaslı hüküm- lerin tevhidi için bir kanun projesi hazırlamaktayız. Kazanç ve hayvan- lar vergisi gibi vergi kanunlarmda müruru zaman, tebliğ ve itiraz şekil. leri ayrı ayrı hükümlere tâbidir. Bun ları tek kanunda birleştireceğiz. Bu taleplerini yerine getirmeye yoruz. Tahsili Emvali Kanunu da es- kidir. Cibayetin tanzimi için yeni bir kanun projesi hazıriryoruz. Paraların tebdili Gün geçtikçe eskimekte olan ve ü- zerlerinde yeni harflerin görilimesi yalnız gönüllerin bir arzusu değil, in- kılâbın bir içabı halini alan kâğıt pa- ralarrmızı! yenilerile değiştirilmesi tasavvurunun mevcut olduğumu bili- yordum. Maliye Vekilinden bu husus- ta izahat rica ettim ve şü osvabıral dim: — Evrakı nakdiyönin tahı isi hür kümete var sıttir; Merkez Banktsına çalışı » kik ettirdik. Merkez Bankasını sit olduğuna karar verildi. Banka bu iş- le meşguldür. Yapdasak muamele, mevent. evrakı nakdiyeyi bastırıla - cak olan yenilerile mübadeleden iba- rettir. Zannediyorum ki, banka bu işi birden değil, tedrici surette yapacak tır, Yeni paraların daha iyi kâğıda basılması, taklidi kabil olmaması ve çük olmasına itina edilecektir. Yanından ayrılacaktım. Değerli ve kilin bana verdiği son haber şu oldu: — Yeni birinde herhal- de Çanakkale Boğazınm canlı bir res mini göreceğiz. Mecdi S, SAYMAN e — Deniz iz işleri Vapurların liman içinde temizlenmeleri memnu Limanımıza gelen bazı gemilerin | burada temizlendikleri ve bu yüzden limanı kirlettikleri görülmüştür. Ge- çen sene de bir Romen gemisi lima» nı mazotla kirletmiş, ve deniz banyo- su yapanların keyfini kaçırmıştır. Deniz banyosuna karşı halkın #e- neden seneye artan rağbetini nazarı dikkate alan Belediye, Deniz Ticaret Direktörlüğüne gönderdiği bir emir- de her nevi vapurlarn ilman içeri- sinde temizlik yapmalarını yasak et- miştir. kelli Dış bakanlıkta Boğazlar için bir kısım Ankara, 6 (Hususi muhabirimiz - den) — Montrö mukavelesile ilga e- dilen Boğazlar komisyonunun vazife ve salâhiyetleri hükümetimize inti - kal etmiş bulunduğundan ayni muka- vele ile deruhte edilen işleri idare-İ- çin Dış Bakanlığında bir daire teşkil i | İlkmekteplerde tanbaşa değiştiriliyor İlkmekteplerin müfredat program- İlarında yapılacak tadilâtı tesbit et - mek üzere Maarif Vekâletinde topla- nan komisyon işini bitirmiş ve rapo- runu Vekâlete vermiştir. Bu komis - yonda İstanbul mntakası namına bu lunan ilk tedrisat müfettişlerinden Feyzi, Mansur ve Şevki dün şehrimi- ze dönmüşlerdir. Komisyon tarafından hazırlatılan raporda İlk okulların hedefleri ve pe- dagojik hareketler madde madde ya- zılmış, ayrıca her dersin hedefi de hülâsa edilmiştir.( Bundan başka ra- sıtaları hakkında da bazı kayıtlar ih tiva etmektedir. Bü rapora göre ilk tedrisat müfre dat programları mevcudiyete naza - ran hemen hemen PM değiş- mektedir. Yeni bu tedris yılından tibaren tatbiki mükârrer - dir. gide imkân bulursak; bu prensipi tat- jesinin de ikinei teşrinde Kamutaya geç arzuyu Kamutaydaki arkadaşlar ile-| ri sürmüşlerdi. Haklı gördüğümüz bu | belki de eb'at itibarile biraz daha kü | Müfredat programı baş-| por, pedagojik direktifler ve ders va | TAN Rakı içip evde karısını vurmuş! Suçlu “şimdi barıştık, bir aradayız,, diyor Hâkim Bürhaneddin, şahit polis memuru Ahmede döndü: “— Bu Arap Seyfi kendini bilmiye- cek derecede sarhoş olmuş, karısını dövmüş, polisi yumruklamış ve birta kım rezaletler yapmış diyorlar, ne bi Uyorsan söyle!..... Ahmet, ağır ağır anlattı: “— Efendim; vakit “gece yarısını Karakolun önünde bir fer- yat koptu; bir kadın sesi: — Yetişin, öldürdüler! Ablamı öl- Jdürdüler! tum, Böyle sokak ortasında haykıran kadmın üstübeşı paramparça idi. — Ablan nerede? Öldüren kim? di- ye sordum. Bu Arap Seyfiyi göster- di. Biraz İleride, kendi karısı olduğu nu sohradan anladığımız bir başka kadın, kanlar içinde yerde yatıyordu. Seyfiyi alıp karakola götürmek iste- dim. Fakat, Seyfi müthiş surette İç- mişti, Küfürler ederek üstüme yürü- dü. Göğsüme bir yumruk vurdu, yere yuvarlandım. Neyse, kayın valdesi - nin, baldızınm yardımiyle sarhoşu, yakalayıp karakola getirdik. Fakat Arap Seyfi orada da rahat durmadı İkinci defa üstüme yürüyerek bende- nizi darba teşebbüs etti. Reis suçluya sordu: “— Dövdlğün kadn nikâhlı karın dı değil mi?, — Evet! — Şimdi barıştınız mı? Arap Seyfi önüne bakarak cevap verdi: — Barıştık, Yine bir aradayız. Bundan sonra, dinlenen şahit, po -| lis memurlarından Mustafa; gece ya ristndar sonra, bir kadmın: “İmdat! Polis öldürüyorlar!.. Orada Kişka polis yok mu?,, diye haykırdığını du- yarak koştuğunu . anlattıktan sonra şu irahatı verdi; Yerde bir kadin » kanlar içinde yatıyordu. . Suçlunun karısı olduğu- Du sonradan öğrendik. Arap Seyfi fe Ba sarhoştu. Durman Kürur emdi > dırıyor, bir yandan da karısını dö vüyordu.. Mahkeme, Seyfinin karısı, ve bal - dızmn şahit olarak çağırılması için | duruşmayı başka güne bıraktı. Bir memur beraet etti Kahveci Cemalin kahvesinde gece yarısından sonra asilsiz araştırma yapmaktan suçlu, Bakırköy polis me müurlarmdan İhsanın duruşması dün netioelendi. Suçlunun 6 tarihte diğer polis memurlarile birlikte mühim bir vazife almış olduğuna ve han, bekâr odası, kahve gibi yerlerde sivil Kıya- fetle araştırma yapmağa mezun bu - lunduğuna dair, emniyet müdirivetin den gelen tezkere okundu. Tezkere muhteviyatı, suçlunun müdafaası teyit eder mahiyette görlldüğünden İmahkeme İhsanım beraetins karar Diye bağırıyordu. Ben hemen koş- | İ tl .. şaretleme ışı Çivi çakma usulü tercih ediliyor Halkın, caddelerde muayyen bir İs- tikamette gidip gelmeleri ve karşıdan karsıya muayyen yörlerden geçmele- için seyrisefer müdürlüğü tarafn- dan yapılan tetkikat bitirilmiştir. verilmek üzere bugünlerde belediye- fer müdürlüğünün raporunu tetkik e decektir. Raporda karşıdan karşıya geçmek için yapılacak işaret husu- sunda en iyi usul olarak çivileme ter. cih edilmiştir. Komisyon da bunu ka- bul ederse hemen tatbikata geçile- cel Üni tede kayıt hazırlı Üniversitönin muhtelif fakültele - rinde kayıt ve kabul muamelesine Ey lülün birinde başlanacaktır. Kayıt ve kabul işleri için mevcut talimatname- de bazı tadilât yapılmaktadır. Aniversitelilerin Romanyaya yapa- cakları seyahat bu ayın 12 sine tehir edilmiştir. Celâl Bayarın tetkikleri İktisat Vekili Celâl Bayar, dün bir müddet İş Bankasında meşgul olmuş, oradan yeni kurulan Ankara zorla şirketine gitmiştir. Celâl Bayar, bun dan sonra Heybeliadaya giderek Baş vekil İsmet İnönünü ziyaret etiniş - tir. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya da dün Heybeliadaya giderek Başvekil İsmöt İnönünü ziyaret etmiştir. —— İnhisarlara alınacak memurlar İnhisarlar İdaresinde yapılan son tasfiyeler münasebetile münhallere Yeniden memur almacaktır, İnhisar İdaresi, bu aym on İkisinde bir mü- | sabaka imtihanı açmıştır. İmtihana girmek için askerliğini bitirmiş ool- mak ve yaşı 3i den küçük olmak şarttır. Vilâyetin yeni kadrosu Vilâyet idare heyetinde ve evrak| kalâmlerinde ihdas edilen milmeyiz- liklerle vilâyet mektupçuluk kalemine ait kadru vilâyete gelmiştir. Vilâyet Mâktüpiulük “Raldrhi dalar ekin Tora me UzyazICI mümeyisliğe | mı? Bunu hukuk müşâvirlerimize tet | yor, arkadaşım *Ahmedin' üstüne'eni- İteprietmi işi Vilâyet İdare Heyeti Başkâtibi Ce- mal bu kalem #iümeyizliğine, Vilâyet evrak: kalemi “dosya mümeyizliğine tayin edilmiştir. Boğaz yollarının tamiri sındaki rıhtım ve yol, epeyce bozul- muştur. Belediye, buraların derhal tamiri için dün keşif yaptırmıştır. Inşaata bu ay içinde başlanacak ve mevsim bitmeden tamirst tamamla- nacaktır. ehir Tiyatrosu İzmire gitmi; e açılacak olan beynelmilel ıle sergi heyeti ile Şehir Tiyatrosu ar- tistleri arasında anlaşma yapmak mümkün olamadığından Şehir Ti- yatrosu artistleri İzmire gitmiyecek- lerdir. Bu meseleler hakkımda kat'i karar | de bir komisyon toplanacak, seyrise | Evrak'Kalemi Şefi Hüseyin vilâyet | Arnavutköyü ile Rumelihisarı ara. | Bebek sergisi yarın açılıyor Kermesin son hazırlığı da tamamlanıyor Kızılay Cemiyeti Eminönü Şubesi tarafından hazırlanan Kermes eğlen- celeri yarın akşam Taksim Bahçe- sinde başlıyacaktır. Muhtelif pavyonlarda atraksiyon oyunları sihirli balık ve ışık eğlence- İleri, danslar, konserler, klâsik bale, lünapark oyunları, * ve daha birçok müsabakalâr hazırlanmıştır. Burada spor müsabakaları ve res- mi geçidi de yapılacaktır. Yarm ak- şam sabaha kadar sürecek olan €ğ- lencelere pazar günü sast 10 da tek- rar başlanacaktır. Eğlenceler, ayni akşam saat 21 buçuktan sonra tek- rar devam edecektir. Yarm gündüz açılacak olan bebek sergisi on beş gün sürecektir. Kermese iştirak edecek artistler şerefine dün akşam Suşdiye Plâjm-| kısaca da bir ziyafet verilmiştir. Ziyafet gece yarıma kadar sürmüş ve bir- çok ecnebi artistlerile Şehir Tiyat- rosu artistleri hazır bulunmuşlardır. Dün gündüz plâjda san'atkârlar ars- sında muhtelif müsabakalar yapıl- mıştır. Yüzme müsubakasında Bel-| a muganniye Bahriye Haçiç bi- iği, İ. Galip dır, Dans müsabakasında da Bedia - Münir Nurettin çifti birinci, Kordi-| nâmula - İ. Galip çifti ikinci gelmiş- lerdir. İtfaiye şenlikleri İstanbul sezonu münasebetile ter- tip edilen itfaiye şenlikleri, 22 ağus-| tos cumartesi günü saat 15 te Tak- sim Stadyomunda yapılacaktır. İt-| faiye müdürlüğü, Fatih ve Şişhane- deki grup merkezlerinde istiyenlere bilet tevziine başlamıştır. Şenliklerde halka gehrimizde yan-| gn söndürme teşkilâtının iki asırlık tarihine ait birçok canlı örnekler gös- terilecek .bu meyanda eski mahalle İ tulumbacılığma ait bazı batiralar de canlandırılacaktır. Bunun İçin İstan- bulun en meşhur dört mahalle tu-| lumbası, Mevlânekapılılar, Kadirga - Idar, Katagümrüklüler ve. Eyüpsul- İN ape EE ÜRER İRİ rile iştirak edeceklerdir. Halı sergisi Istanbul sezonu miinasebetile açi - lacak halı sergisi için hazırlıklar iler; iemiştir. Topkapı Sarayı İle eski İs -| lâm eserleri müzesinde bulunan kıy- metli halılar, dün müzeler idaresi rafından İstanbul sezonu komitesine teslim edilmiştir. Komite bugünden itibaren bu eserleri tasnif 've tertip etmeğe başlayacaktır. Çubukluda kurulan yeni gaz depoları ve tanklar Çubukluda yeni gaz deposu ve fab- rikası tesisi işini Üzerine alan Sovyet el | kumpanyası şimdiye kadar on depo ve liç tank inşa etmiştir. Fabrikanm İnşaair da bir aya kadar tamamlana- cak ve bütün tesisat yirmi beş sene #wra olduğu gibi belediyeye devrodi- lecektir. Bugünkü hava Bugün hava bulutlu geçecektir. Rüzgür şimalden mütevasert derece- de esecektir. İstanbulda yağmur gö- | rülmüyorsa da mülhakatta yağış muhtemeldir. Dünkü hava Evvelki güne göre, harâret, iki de- rece artmıştır. Gölgede içeride 31,5 ve dışarda 33,5 u bulmuştur. Dün akşamki sıcaklık derecesi ise, bu se- ne yaz mevsiminde hiç kaydedilme- miş dereceyi bulmuş ve gölgede 21 e çıkmıştır. Saat on yedi buçukta şiddetli bir şimal rüzgâr esmiş, fırtma halini almıştır. Rüzgürm #Ür'ati saatte 40 kilometreyi, saniyede 10 metreyi bul- 1986 | rini takip etmektedir, Yıldız cenup | Sah Çar Perj€ pro) Te 458 6 7 8| 9 10 11121314 15 16 17 181920 21 22 23 24 252627 28 29 Hızır: 94 1352 övütenr Temmuz Günes: 5,02 — Öğle: 12.20 — İkindi ,kşam: — Yı — İmsak | ufkumuza doğru seyretmektedir. Bir| rak Jiki güne kadar memleketimizden ar. tik gözle görülmesi kabil olamıya- caktır. Geçen sene bugün Geçen sene bugün hava açık geç- miştir. Azami hararet derecesi 26,9, asgari 18,5 tur. Rüzgür şimalden es-| miştir. Vasati sür'ati 5,1 metredir. 1 — Anadoluda bir tetkik soyaha- fine çıkan Başvekil İsmet İnönü, Samsundan ayrıldı. 2 — Habeşistan imparatoru harbe hazırlanıyor. İtalyada yeniden iki fırka seferber edildi. 3 — Giritte sür'atle alnan tedbir. birer Kafile miğrisima saki Kiyafetle”| Yunan hâdiselerinin içyüzü Dün Yunanistandan gelen haber- ler, komşu memlekette çok vahim neticeler doğurabilecek istidatta olan bir hareketin çabuk sezilerek basti- rıldığını ve hükümetin şimdi vaziye- te hâkim olduğunu göstermektedir. Muhtelif membalardan sızan ms» lümata göre tamamen askeri işgal altında bulunan Atinada ve bütün Yunanistanda şimdi tam bir sükün vardır. Grev teşebbüsleri hilkümetin elddi müdahalesi sayesinde tamamen akt mete uğramış ve Metaksas bü tün otoritesini çok hassas bir şekli de kullanmağa başlamıştır. Bugünkü vaziyeti bu şekilde hür lâsa ettikten sonra şimdi hükümeti idarei örfiye ilânma ve meclisi fes- hetmeğe sevkeden amlileri burada öm mens kimmmnanakle yapılan © intihabat, mecliste hiçbir partiye | tam bir ekseriyet temin edememişti. Onun için meclis ekseriyetine dayi” | nan bir kabine kurulamamıştı. Muh» telif partiler ne diğerlerile anlaşmi” ğa yanaşıyorlar, ne de kabinenif — "uliyetini üzerlerine alabiliyorlar” . Başvekil Demircis bir müddef | el içinde devam eden bu ker | İ rışık vaziyet içinde o zaman başvekil muavini olan Metaksas'la berabef mevkii iktidarı adeta vekâleten ifs | ya devam ediyordu. Nihayet Metaksas bilfill kabinenin | başıma geldi. O zaman Yunanistan | dahili iki miihim mesele karşısmdi bulunuyordu: 1 — Amele meselelerini hallet | Z — Geçen bir mart isyanı pe | sebetile ordudan tardedilen zabitle | rin vaziyetini halletmek. Amele meselelerini halletmek © kadar kolay değildi. Çünkü Kavals” | da, Serezde, Selânikte ve daha bir“ çok yerlerde yiz binlerce tütün am€ le yevmiyeleri meselesi amelenin tediği şekilde tanzim edilemezdi. D niz işçilerinin istedikleri de ayni Ş ların ağırlığı altında idi. Çünkü çok gemiler işsiz hale gelmi Hükümet kendi bütçesinden leri memnun edecek bir meblâğ ramazdı. Isyan dolayısile işlerinden ç lan zabitlere gelince, bunlar yetlerini kralcıların lehine dahili bir karışıklık Bunlar Venizelosçu zabitlerdi. dilip tekrar orduya alınmaları, orduda fena bir tesir Affedilmese, o zaman mecliste K' ekseriyeti haiz olan Veni: yani liberal parti müteessir olur Meclis te bu şekilde bir şey cak kudrete değildi. İste bütün bu müşküller, eden amele grevleri biribiri İ yığılarak nihayet münferit p dayanan ve kuvveti taksime meclisin zâfmı meydana koydu tetik buna umumi bir komünist reketi ve bir de taklibi hükümet arlığı inzimam edince, Metaksa* ye kümeti bu geniş demokrasiyi Dİ ge rel örfiye ve bir fesih kararile Hay rak yerine hükümetin tam V€ lak otoritesini kurdu. gin Bu vaziyet nekadar ir 3 roi . A e cektir? Bunu şimdiden ki Fakat temenni ettiğimiz ye iy muz ve dostumuz Yunanistan? zur ve sükünun bir an evvel © LAşağıda gösterilen yemeyi hergün na yemek yayar i günenlere yardım içindir. EV vkeğe ait gütunlarımızda tari; bulacakstmız.) olunmuştur. Bu daire şefliğine Ba - ifleri kanlık umumi sekreterlik bürosun -| dan orta elçi Emt tayin edilmiştir.) Şehrimizde bulunan Atina Oniver.| - Memlekette hava Boğuzlar komisyonu umumi sekrete-İsitesine mensup talebe Kafilesi dün, vaziyeti ri Salih te ayni dairede vazife almış- | şehrin temaşaya değer yerleri mli-| Din memlekette hava vaziyeti şöy- tar. zeleri gezmişlerdir. le tesbit edilmistir. Şimalizarbi Ana- pa ler sayesinde isyanın büyümesinin ö- Hafif yemekler — Kozü nüne geçilmiştir. Muhasara edilen kuşbaşı et ve çiğ soğan, lu ve yağmurlu geçmiştir. bir kısım grevcilerin silâhları elle-| tesle, kuşhane bamye, rinden almıştır. Tevkifler, sorgular! tosu, sella kuyrukluyıldız devam etmektedir. Örf idarö küldr. | Ağır yemekler — Tas Peltiyer kuyrukluyıldızı, tabii sey. | rılmıştır. Hiv, kabak imam bayıldı, Mİ e —— m doluda biraz bulutlu. cenubt Anado- v iversitelileri Atina Üniv Tuda açık, şarki Anadoluda ise bulut-