7 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

Halk hizmetlerinde sistem ve plân kle —ke ekiz Vilâyetlerdeki bütün bayındırlık hareketleri tam bir kontrol Ankara, 6 Ağustos (TAN) — reketinin sistemleştirilmesi ve pi tedbirler almakta devam etmekti. yük bir hassasiyetle takip ettiği kâlet- mühim bir karar vermiş Bu karara göre halk hizmetleri merkezin tam ve şartsız bir kont. lere verilen direktifte bakanlık söyle anlat ar? 1 — Vilâyet hususi idarelerile bilü Mum belediyelerin yol, su, elektrik, harita, plân, 1öğım ve bunlara benzer isler üzerinde taahhüde girişmezden €vvel merkeze malimat vermeleri ve bunlara git proje ve keşif evrakını Yekâlete göndermeleri. A — Bu işlerden bir kısmının mer kezde müteşekkil belediyeler imar he Detinin vazife ve salâhiyeti hududu-| MA girmiş olmasından, B — Elektrik işleri gibi bazıları | Bin deyletin sanayi programına giren te umumü santrallarla idare edilme- #inde fayda görülen işlerden bulun - Masından, Metaksas diyor ki Yunan adaları tahkim edilmedi Atina, 6 (Hususi muhabirimiz. den) — Yunan Başvekili Metaksas bugün gazetecileri kabul ettiği sıra- da Yunan adalarının tahkimi ve Lim- hi adasma asker çıkarıldığı hakkm- da deveran eden şayialar hakkında rulan bir susle cevaben demiştir — Hiç bir asker ihracı hâdisesi ol- mamişter, Türk devlet adamlarının| Türkiye Büyük Müllet Meclisinde de | 80 ki Ur roöLU TE | Burettö “hakkımız bürder, “ Lüzuslü "gördüğümüz saman bu hakka istimal | — a — altına alınıyor Bütün yurttaki bayındırlık ha- lânlaştırılması için İçbakanlığı edir. Bizzat Şükrü Kayanm bü- bu mühim mesele hakkında ve- ve bunu vilâyetlere bildirmiştir. ine ait bütün bayındırlık işleri, rolu altına girmektedir. Vilâyet. bu kararın mucip lerini C — Bir kısmının imtiyaz ve inhi- sar mahiyetini arzetmesinden lüzum- iu ve Jaydalı görülmüştür. 2 — Bu mevswlara taallük eden kerhangi bir mukavelenin tadil veya Jeshi yahut müzeyyel hükümler ilâ - vesi halinde ayni merasime tâbi tu- tulması zaruridir. 3 — Bu hususlara aif mukavele anıl, tadil ve zeyillerinin merkesoe tetkik ve tasdikinden evvel meriyete konmaması ve bu hususun ehömmi yetle nazarı dikkate alınarak şartna- me ve ilânların da gösterilmesi rica İ olunur, İtalya, Habeş hücumla- rını tekzip ediyor Roma, 6 (A.A) - Müstemleke Bakanlığı Ras İmru ordusunun yeni: den teşekkül! ettiği ve Dessie ile-Adi- sababaya hülcumlarda bulunduğu ha- berlerini yalanlamaktadır. Bu bakan- lığın bildirdiğine göre, Habeşistanda ki İtalyan kuvvetlerinin vaziyeti ta- mamen sağlamdır ve halen geniş mik tarda temizleme hareketlerinin yapıl» masma yalnız yağmurlar mümanaat etmektedir. Filistinde sulh müzakeratı neticesiz kaldı Kudüs, 6 (A.A.) — Yüksek Arap Wamitasi sssomdan hivina erine Elin Ün sulhül meselesine ait-olan ve Emir Abdullah tarafından Amman'da ter. tip edilmiş bulunan müzakereler hiç bir netice vermemiştir. Cim Londosla Rus pehlivanı Kola Kuvaryani dün geldiler Dün diinya serbest güreş şampiyo- | Mi Cim Londos Pireden Romanya| Vapurilu şehrimize gelmiştir. Kendisini Galata rıhtımmda Bele- ye Turizm Müdürü Kemal Ragıp ile Kazeteciler karşılamıştır. Cim Lon - “08 kendisi ile görüşen bir arkadaşı- Şunları söylemiştir; —İstanbula geldiğimden çok mem- im, Burada yalnız bir tek maç 'ağım. Kendimi çok iyi hisse- Yorum. Tam formumdayım. >> Geçenlerde Dinarlı ile olan mâ- di, lıyı şahsan tanırım. Bir de Çobanm methini işittim. Sizin çok iyi fut bolelileriniz varınış, değil mi? Burada gayriihtiyari Rusun yüzü- ne baktım. Acaba alay mı ediyordu? | Fakat samimi idi. Çarnacar hafif - ten bir “Evet!” diyebildim, — Cim Londos hakkında ne düşü- nüyorsunuz? — Çok iyi bir pehlivan! Maçımız çetin olacaktır. Fakat elimden geleni | yı i İ — Kendisile bir kere daha karşı- Süz hakkmda ne düşlinüyorsunuz? İlaştınız mı? e Bu maç güreş hayatımm en çe- Ge, Asi olmuştur. Çok yoruldum. te hasmım ve gerekse ben çok iyi Teştik., ”— Bu maçm danışıklı olduğunu “vliyenler oldu. Siz'ne dersiniz? taşrada Cim Londos'un gözleri fal- Bibi açıldı ve hiddetle: söy, an, onu söyliyene benden ! Bilmediği şeylere dil uzatma- işş Böyle bir yalanı kim söyliyebi- Piharlıya gelince o da hemen he- Mz 9'i seyleri söylemektedir. Yal- Sn İnarlı mağlübiyetini şöyle izah ktedirş Ai, Bitaraf olmıyan bir hakem, ve 4 halkın çılgınca tezahüratı, Çim Londos'la Ekieziemenk olan Pehlivanı Kola Kuvaryani düşün- #öyle anlatıyor: “tanbula ilk olarak geliyorum. taşa eurüsmın methini gok işittim. | kün hayranıyım. Şehir çok #ii, Hele Türk yemekleri... Dört ha 4 Bürubu bekliyorum. Çilnkü ba- iye bulun en güzel şeylerinden 3 d€ Haliç üzerinde gurup Ol- “ Söylediler, Türk sporcularmı tanır mast - . A e — — Pek fazin değin Yalnız Dinar — Evet, 1983 te. O zaman mağ. lüp oldum, buna sebep te ahalinin| bağırıp çağırması idi. Bu.sefer böy- le olmıyacağını ümit ediyorum. Yen- meğe çalışacağım. Fransız saylavlarından bir heyet Sovyet Rusyaya gidiyor Atina, 6 (Tan) — Saylavlar kuru- Iu havacılık encümeni azasından tay- yareci saylav Bassoutrot'nun başkan ığı altında bulunan bir heyet Sovyet Rusyaya gidecektir. Bu heyet Sovyet ler Birliğinde tayyarecilikte yapılan terakkileri tetkik edecektir. pare ee r2 Yaş meyve ihracatını arttırmalıyız TA Başvekil yakında İzmite gidecek Kâğıt Fabrikası merasim ile işlemeğe açılıyor İzmit, 6 (Tan) — Başvekil İsmet İnönünün bu ay içinde İzmite gele- rek Kâğıt Fabrikasının açılış mera- siminde bulunacakları haber veril. mektedir. Başvekil, bu arada sellü- loz fabrikasının temel atma merasi- mine de riyaset edeceklerdir. Bu maksatla, fabrika birkaç gündenberi faaliyetini durdurmuş, makinelerin temizlik işleri başlamıştır. Müdür Mehmet Ali Kâğıtçt, Baş- vekili fabrikanın açılış merasimine davet etmek üzere evvelki gür İstan- bula gitmiştir. Başvekille beraber Iktısat Vekili Celâl Bayar, Sümer Bank Umum Müdürü Nurullah Esat Sümer, bazı meb'uslar ve gazeteciler de geleceklerdir. Gümrük tayinleri Ankara, 6 (Tan) — Alsancak ida- re memurluğuna eski Foça idare me- murlarmdâan Mirza terfian, eski Fo- ça idare memurluğuna İzmir ithalât ambar memuru Hüseyin terflan, Fethiye gümrüğü muhasebe memur. luğuna Küllük gümrüğü kâtibi Mus- tafa, Küllük gümrük mühasebe me- murluğuna Fethiye gümrük kâtibi Recep, Fethiye gilmrük ambar me- murluğuna Sirkeci gümrüğü eski am- bar memuru Hulüsi, Samsun gümrü- ğü manifesto memurluğuna ayni gümrük kâtiplerinden Avni terfian, "Antalya gümrüğü memurluğuna Korkuteli muallimi Hüsnü, Mersin ithalât gümrüğü manifesto memur- iuğuna uçıktan Ahmet Muhtar tayin edilmişlerdir. Mekteplilerin soyadları Ankara, 6 (Tan) — Kültür Bakan- lığı direktörlüklerine bir tamim y: parak evvelce almış oldukları tahsi şehadetnamelerine yeni soyadları- nm ilâve edilmesi hakkında mektep 1darslörin6 - müravsil6 DUlunacak eski mezunların, soyadlarını resmen tescil ettirmiş oldukları tesbit edildi- Zi takdirde bu soyadlarını diplomala- rm bir tarafma şerh olarak yazıl « masını ve mektep idaresince mühlr- Jenerek diploma defterine kaydedil. mesini bildirmiştir. İzmirde hava postaları İzmir 6, (Hüsüsi muhabirimizden) Hava postaları ayin ön beşinden iti- baren İzmire de teşmil edilecektir. Halkapmardaki meydanm ihzarma hummalı bir faaliyetle devam olun- maktadır. Meydanın küşat resmi bu ayın on beşinde yapılacaktır. Çocuklar! Asker ol uzun, onun için Suat Derviş eski ahbabı Yüzbaşı Sezai Atillânm altı yaşın- daki afacan oğlu Küçük Atillâ be- nim eski bir dostumdur. Onunla bir çok kereler beraber oynadık. Onun için kendisi beni ziyarete gelmiş. Ya zı masasmın üstünde oturuyor, Ben de karşısina bir İskemle çektim otur. dum. Gülüşüyor, şakalaşıyor, ve ko- nuşüyoruz. — Kuzun Atillâ. Baban sana bu Atillâ ismini nereden bulmuş? — Bulmuş işte. Ne bileyim ben. — Ben senden başka bir A ta-| nımıyorum, sen başka bir Atillâ bi-| liyor musun? | — Evet biliyorum. Ama o ben doğ adan evvel ölmüş. Onu görmedim. — Kimmiş bu acaba?. — Büyük bir erkekmiş. Bir Türk.. Bir Türk padişahı. -< Peki ismin Atilla diye sen'de bü yüyünee padişah mı olacaksm? — Hayır, ben paşa olacağım. Şim- di padişabim itilurr Yökük. 0 — Atimâ, şimdi paşa'da kaldı mı? — Nasıl kalmadı, general yok mu? — Genersl var tabii. “— İşte onun eski türkçesi paşa. Anlaşılam diye öyle söyledim. — Neden sen askerliği seviyor- sun? — Bir, babam asker olduğu için, iki askerler milleti kurtarır önün i- sin. — Sen hangi millettensin? — Türküm bilmiyor musun? — Emin misin?. — Elbette eminim... — Neden eminsin? — Bütün yabancı çocukları ben- mi Felemenk Kraliçesi saltanattan | den korkuyorlar da ondan. çekilmiyor Amsterdam, 6 (A.A.) — Kraliçe Vilhelmine'in saltanattan ferageti ve Prenses Juliana ile İsveç prenslerin- den Charles'in nişanlanacaklarna mü teallik olan haberler tekzip edilmek” tedir. Yağmurlar üzümlere çok zarar verdi İzmir, 6 (Hususi muhabirimizden) Türkofis evvelki akşam havanın bü- Jutlanması üzerine telgrafla üzüm mıntakalarından “yağmur hakkmda malümat istedi. Gelen cevaplardan üzüm muıntakalarmın hepsinde yağ- mur yağdığı, olgun halde bulunan üzümlerin kismen © zarara uğradığı, sergilerde bulunan üzümlerin de mahvolduğu bildirilmiştir. — Türk olmak iyi şey midir?. — Tabii iyidir. Türklerden herkes korkar sana dedim ya. Benden bü- yük yabancı çocukları var, ben on- ları kovalıyorum.. “Mama diye,, ba- gırarak kaçıyorlar. — Neden anlari koyalıyorsun ayıp değil mi? — Ayıp değil, çünkü onlar benial datıyorlar. Hele bir tanesi var, Onun balonu var, ben leblebi alıyorum. Ba pa azıcık leblebi ver, sana balonu ve- ririm, « Ben ona azıcık aztek leblebi veriyorum. © Leblebi bitiyor, beni aldatiyor balonu vermiyor, o za rum “mama, yor. — Atillâ büyük general olduğun zaman muharebe edecek misin? diye bağırarak kaçı- | esimli rmakale Türisiyede çıkan yaş meyva dunyanın hiçbir yerinde yetişmez. Fakat Ave Fopa Türküyenin yaş Meyvmsinm tans man Kadınların etekleri uzun, ökçeleri uzun saçları a mülâkati | Küçük Atillânın fikri mak için | insanda yürek lâzım! asker olamazlar Yazan: Suat Derviş Atillâ — Edeceğim elbette... — Başka memleketlere gidip Türk ler için onları fethedecek misin? — Ben başka memlekete gidemem. — Neden? — Ben memleketimi bırakamam. Başka memlekette işim ne? — Canım memleketini birakmıya- caksm. O memleketi de bizim mem- lekete ekliyeceksin.. — Alay mr ediyorsun benimle. İki memleketi birden Türkler ne ya- pacak. Kendi memleketimiz var ya, o bize yetmiyor mu?.. Peki o halde niçin muharebe | edeceksin? İ — Muharebe etmek İfİzemgelecek edeceğim. — Bu yakınlarda muharebe ola - cak mı? Ne dersin? Çok iyi bildiği bir şeyden bahse- deri gibi: başını sallıyor: -— Olur. Olur; Bu yakmda muhare be'olur. Yabesicilar azttılar.. — Kim kiminle muharobe eder? Gülüyor: — Elbette ederler, — Biribirelriyle muharebe etmez- ler mi? — Hayır, onlar biribirleriyle mu- harebe etmezler. Yalnız aralarında ağız kavgası ederler. Türklerin de canı sıkılır, artık çok oldunuz der, gider, onlarla harbeder, Gene azdı: lar öyle olacak, çünkü Türkler kıza” cak... Ben de gülüyorum. — Dünyada en fena şey nedir? — Hırsızlık. — En iyi şey nedir?. — Kavgacı olmamak, herkesle iyi görüşmek, — Senin en çok nede hevesin var? ile konuşuyor Türklerle muharebe te, üne gitmekte hevesim var, — Büyüyünce evlenecek misin? — Evet, evleneceğim. Bir de kı- zım olâcak., — Allah bağışlasın. — İsmini Göksel koyacağım ve on ları iyi yaşatmak için çalışacağım.. — Karın çalışmıyacak mı senin? — İsterse çalışsam... — Kadm çalışabilir mi? — Evet, her şeyi yapar. Fakat yal | man ben kızıyorum, üstüne yürüyo-| nız askerlik yapamaz. — Neden?... — Bir kere esvapları uzun, ökçe- leri üzün, saçları uzun... — Erkek oyakkabisı giyer, asker iğlencede... Cazband dinlemek- |$ Şark demiryolları Hissedarlar heyeti satı- şa karar verdiler Şark Demiryolları histedarlar he yeti, dün, şirketin merkez binasında fevkalâde bir toplantı yapmışlardır. Bu töplântiya Nefis Vekâleti nama ümum. müdürlerden Naki ve Şirket merkezindeki daimi komiser Sulihat tin'iştirak etmişlerdir. Ayrlca Dövi- sin başkanlığı altında Paristen ge- len Obanel, Saseriye, Pruaran, Fores İtler, Laser ve Garilyan'da 51,000 his 86 mümessili olarak toplantıda hazır bulunmuşlardır, Kısa bir müzakere - den sonrâ, heyeti umumiye hükümeti bnizin şirketi satın alma teklifini ka- bul ederek müzakereye başlanmasına karar vermiştir. Bu karardan sonra, Paristen gelen hissedarlar tekrar top lanmişlar, hükümetle yapılacak mü- zâkereler için aralarından bir heyet seçmişlerdir, Dünkü toplantıdan son- ra Ankaraya dönen Naki, hissedar - lar heyetinin verdiği kararı vekâlete bildirecek ve müzakerelerin ne vakit başlıyacağını kendilerine tebliğ ede- cektir. Satmalma görüşmelerine işti rak edecek hissedarlar Ankaraya ha reket ettikten sonra heyetin diğer a- zaları Parise döneceklerdir. Satış mü zakerelerinin bugünlerde başlayac: ğı ve birkaç gün içinde biteceği min edilmektedir. Şirketin devrinden sonra kümpanyada çalışan yedi ka - dar ecnebi şefin vazifesine nihayet ve rilecektir, Diğer memurlar arasında değişiklikler yapılması muhtemel de- ğildir. Bir maden kuyusunda yangın Londra, 6 (A.A.) — Barmsley ya- kininde kâin Charlston'da bir kömür madeninde dün gece bir infilâk olmuş tür. Son alman hüberlere göre ma - den kuyusu içinde 63 amele bulunmak ta idi. Yangm, bunların kurtarılma- larmı müşkülleştirmiştir. —— ——-—- pantalonu giyer.. yapar, — Ya saçları. Saçlarmı kazıtır kel olur mu? — Olur belki, — Olmaz efendim, hepsi süz deli sidir: Saçlı asker olmaz cascâYlak' başlı kadın da olmaz.. Onun için ka- dın asker olmaz... Altı aylik ondüle- ye o kadar para veriyorlar hiç ziyan ederler mi?, Kadın asker olursa di- ye bir şarkı var.. Bir de resim var. Ama o şaka... — Canım mademki saçlı kadm ol- maz diyorsun, ben de Suna diyorum ki, Restirir saçını. — Peki kestirsin saçını, yüreğini ne yapalım? Asker olmak için insan. da erkek yüreği lâzım.. Ne sö; sun arkadaş, topun tüfeğin sende dayanacak yürek var mı?. — Hakkım var Attilâ diyorum. O yürek bende yok, hiçbir kadında da olamaz... Suat DERVİŞ rm neşrine tavassut için, Heye- ti Vekileden aldığı kararda ay. hen: "... İlânlarm neşri biç bir suretle teahhlire uğramamak ve hazinece bu tarzda verilen İ- lânlardan daha fazla Ücret ita- sma mecbur kalmmamak ve İs- tenildiği zaman bu şekilde ilân vermek şıkkına “nihayet ver- mek..” şartlarmı üzerine al miştir. Şu hâle göre ilânları- nı gazetemizde neşret- tirmek ve taahhura uğ- ratmamak isteyen res- mi daireler bu ilânlarmı münhasıran “ Resmi i- lânlar Türk limitet şir- keti ” ne göndermeli- rupaya yaz meyvayı tanıttılar. Sene. de 4000 vagon yaş meyva ihraç eri. AY dorlar. Bu sayede her sene teme. Mete yüz. binlerce lir soku yorkar. Aalbuki bizim © meyvalarcnız daha İyidir. Ve daha çokllrncnt yapabili. dirler, Şirketin adresi: İstanbulda Ankara caddesi, Karamanzade hanı üçüncü kat. Telefon : EAA BRAAS ARAMA AAA ARAT AAA NN