12 Ağustos 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

12 Ağustos 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIiZ, ANDIMIZDIR 12 AĞUSTOS 1936 ÇARŞAMBA Bugün — 12 saylfa — HER YERDE 5 KURU 'Trakyadakl büyük askeri manevralar bitii Mareşal Fevzi Çakmak ve Milli Müdafaa vekili neti: ceden çok memnundurlar Bugün büyük bir geçid resmi yapılacak Gündelik KÜLTÜR ADAMI Türk inkılâbının açtığı yeni u- fuk ve sahalarda Mtndelcweden yürümek ve onu gerçzkleşlırmek için kültür adamlarına ne kadar ihtiyacımız olduğunu tekrar etmek bilmemki doğru mudur? 'An.ık, kuvvet bile yerini fikir ve bilyiye terk ettikten sonra bu hususta en ufak bir şüphe hatrımızdan geç- memelidir. İlmin, irfanın yeri, tan- zimatta bile tesbit edilmişti. Ara- dan bu kadar yıl geçtikten sonra bu bahse tekrar dönüşümüzün 5e- bebi yalnız bugünkü neslin değil gelecek nesillerin türk inkılâbını, iyi istikamette inkişaf ettirmemek- ten doğan derin bir mesuliyet için- de kalmaları korkusudur. Arlık Kemalizm sosyal ve sıyasal bir ekoldür. Bunun gayelerini tahak- kuk ettirmek, temayüllerini kavra: mak, zannedildiği kadar kolay ve basit bir iş değildir. Yalnız ilmi alanda değil idari ve içlimai saha- da dahi, Kemalizm'in bir görüş ve düşünüş tarzı vardır. Bunu tahak- kuk ettirmek için her zamankin- den ziyade kültür adamlarına ib- tiyacımız ır. Kültür a- damı deyince bugünün umumi lıı_l- gisini, bedii duygularını, ılıliılıl, iç- timai mülâhazalarını, umum! hat- ları içinde bilen ve düşünen insan diye anlıyorum. Bu nevi adamla- rın aramızda çoğalmasına çalış- mak ve temenni etmek lâımıîln. Mekteplerimiz bu çeşit inşanları yıüıtiıpehiliyor mu7? !inla“ ihti- yaç içinde çırpınan _lıır memleke- tin Maarif Vekâletinden bunun derhal yapılmasını beklemek, an- cak bir mücize işidir ve hem rea- lizmi rehber tutan Kemalizm c- saslarına da uygun olmaz. N Bunun için bizim temenni etti- gimiz nokta daha başka bir şeydir. Mekteplerimizde pozitif ilâmler başka memleketlerde olduğu gibi ve kendi kudretimiz içinde okun- maktadır. Fakat geniş mânasiyle içtimai ilimlerin takib ettiği yol.iıe ayni değildir. İçtimal conseptionumuza (Greko - Latin) esprisi biran ev- vel girmek lâzımdır. Bundan son- radır ki garb medeniyetinin ruhu- nu daha iyi kavrıyacağız. Ve bışn- dan sonradır ki Kemalizmin derin- liklerine daha iyi nüfuz edeceğiz. Artık medeniyet âleminin içtimai mekanizması fikir ve felsefe hare- ketleri karşısındaki hareketimiz başka olacak ve ancak bundan sonradır ki fikir dünyasında arstu- lusal adamlarımız doğacaktır- Bunun için şimdiden bu yola doğru girmemiz lâzımdır. l:iulo- rin programları bu esastan ilham alınarak tanzim edilmek gerek- tir. Dil fakültesinde geçen sene açılan kürsülerin bu iş için atılan ilk adım olduğunu görmekle se- yeta GEY ĞNN STT eai eee li FÜ ee G B. Ali Çetinkaya Samsunda Samsun, 11 (AA.) — Bayındırlık bakanımız Ali Çetinkaya, devlet demir- yolları umum müdürü ve diğer zevatla bizlikte şehrimize gelmiş ve istasyonda halk tarafından sevinçle karşılanmışlar. dır. Sayın bakanımız Çarşanba Ve Tet me kazalarında su işlerini de tetkik e« decektir. a İstanbul, 11 (Telefonla) — Trakya- da; dört gündenberi müuvaffakiyetle devam eden büyük askeri manevralar dün akşam bitti. Manevrada ilk taarru- za geçen ve geniş bir sahada İşgaller yapan mavi taral, kırmızı tarafın yap- tığı mahirane çevirme hareketi netice. sinde geri çekilmeğe mecbur oldu. İki gündür yağan şiddetli yağmurlar ne- hirleri taşıttığı ve manevra şahasın - da büyük su toplarıtıtarı yaptığı için gerek mavi tarafın ricati, gerek kırmı- zt tarafın çevirme ve takib harekâiti kos lay olmamış ve bu güçlük ordumuzun en müşkül tabiji şartlar içinde we hattâ ne mükemmel bir hatb yapabileceği hakkındaki kanaatleri takviye etmiştir, Kırmızı tarafın takibi Merice kadar devatti etmiş, harekâta geniş mikyasta tayyare, tank; zırhli otomobil gibi ma- Xineli vasrtalar iştirak etmiştir. Bilhas- sa gürüp zamanma rastlayan “son hü- cum ve bu hücuma çok muvaffakiyetle iştirak eden motörlü vasıtalarla topçu ve süvarinin harekâtı çok heyecanlı ol. muüştür. Mareşil Fevzi Çakmak neticeden çok memnun olduğunu Milli müdafaa vekili General Közım Özalp da manev- Tanın Ümid edildiği ve beklendiği gibi çok büyük bir muvaffakiyetle yapıldı. Bını, kıtaatın tatbikatta çok büyük Tiyakatler gösterdiklerini söylemişler- dir. Dün akşamı Kırklarclinde geçirca kumandanlar, bugün Edirneye gittiler, TAYYARE Piyangosu 13.631 numara 35.000 lira kazanmıştır. Sonları 34 le biten bütün biletler on- da bir hesabile ikişer lira amorti ala- caklardır. 19.660 numara 10.000 lira kazanmıştır. 7558 ve 19.100 numarulara 3.000 lira, 4250 ve 350 numa- ralara 1.000 lira çıkmıştır. 500 lira kazananlar : &GA8, 1T.SL7, 26.007, 5.604, 25.304, 10.160, 8.012, 25.423, 1.079, 15.186 Ayrıca 32 bilet 150, 52 bilet 100, 183 bilet SO, 195 bilet de 30 lira kazanmış- lardır. Trakya manevrslarında bir süvari bölüğü yürü) yüş balinde Millt Müdafaa vekili İstanbula döndü. Yarın Hasköyde büyük bir geçid res. mi yapılacaktır. Elen başbakanının bir nutku B. Metaksas, Elen vatanının yükselmesi için milleti birleşmeğe çağırıyor Atina, 11 (ALA.) — Atina ajansı bti. diriyor: Başbakan B. Metaksas, dün gece rad. yo ile neşredilen a d nutkunda ezcüm- le demiştir ki: “— Sizlere, bi rincisinden nuncusuna ka- dâar bütün — elen- lere, burjuvalara, köylülere ve işçis lere hitab ediyo- rum, Hepinizi bütün — kuvvetinizle kalkın - ma işi yolunda çalışmağa çağırıyo- Tüm. Sosyal tejim ve elen Aananeleri düşmanlarının hazırladıkları bütün iç karışıklık içinde yok olmak hususunda geçirdiğimiz tehlikeyi artık hepimiz bili- yorsunuz, Bilhassa gençlik bu arada e- zilecek ve idealleri ayaklar altına: alı- nacaktı. Adi kavgaların dar çerçevesinden çıkmıyan ve ancak bu kavgalar sayesin- M. Metaksâs milli Âsiler kazanırlarsa, İspanyada korporatif rejim kurulacak ... ..fakat hükümet vaziyetten ümitli İspanya, alman tayyarelerine elkoydu Almanya, fransız teklifi Madrid, V1 (AA.) — Başvekil, ga. natta unarak bükü. zetecilere be met kuvve' tlerinin * » $ İr evin kurşunlara katşı şilte letle *tahkim" edilmiş penceresi den güne düzelmekte olduğunu söyle- miştir Cundarramada hükümetin vaziyeti kuvvetlendi Madrid, 11 (ALA.) — Havas ajan, senin Guadarrama cephesindeki muhah- biri, bükümet kuvvetlerinin bu gece va- ziyetlerini tahkim etmiş olduklarını ve taarruza hazırlanmakta bulunduklarını bildirmektedir. Âsilerin topçu kuvyetle- ri dün daha ziyade faaliyet göstermiş i- sc de hükümet kuvvetlerinin mevzilerini hasara uğratamamıştır. Dün akşam sivil muhafızlardan mü- rekkeb bir müfreze Guadarrama cephe. sine gelmiştir. Madrid, 11 (A.A.) — Neşrettiği nik. (Sonu 4, üncü sayfada) ine cevab vermiyecek gibi de yaşayabilen siyasal partiler, sosyal ihtilâlin patlayacağı sıkıntılı havayı yas ratmışlardır. 4 ağustosta kuralın hareketi, uçunu mün tâ kenarında, sizlerin hayatınızı kurtarmıştır. Hareketimizin bütün me- suliyetini kabul ediyoruz, Sizler, hüris yetlerinizi katiyen kaybetmediniz. Bilâ. kis, komünist baskısından ve partilerim baskısından - kurtulduğunuzu hissetmi- yor musunuz? Bu iki baskı. sizin hüris yetlerinizi zencirlemekte idi. Bugün, yalnız kendilerinin cezadan serbestlikle. rini göz önünde tutarak bundan istilade edenler, bu serbestliklerini kaybetmişlerdir ebediyen Şimdi vatanı yükseltmek - için hepis miz uyanalım. Umumi iyilik için lüzume lu fedakârlıklara hazırlanalım ve bütün milletin refahı için ferdiyetçi fikirlerimiz bırakalım. Memleketimize, sükün, nizam, sây getirelim, mesut bir istikbal verelim ve elen medeniyetini yükseltelim, Bu büyük işte hiç kimsenin geri kalmıya- cağından eminim. Bilhassa elen gençliği, sana hitab e- diyorum: Rubsuz idarecilerin seni bed- bin yaptılar ise senin bunda kabahatin yoktur. Tek hakikat olan elen vatanı hakikatında kendini yeniden bulacaksın, Sen, anânelerin ve ideallerin olmadan ya şayamazsın. Sana zerkederek zehirle- mek istedikleri yabancı tesirler, hep ya- landır. Sen neşe ve nikbinliği, ancak ken di ırlanda - bulabileceksin ve hayatın bütün güçlüklerini , yeneceksin. Ahlâk- sızlığı ve alçaklığı telkin eden fena ki- tabları at ve onları yak Küçük ve büyükı kadın ve erkek & (Sonu 9. üncü sayfada) Berlin Olimpiyadları Olimpiyad stadının Maynleld kapısı (Yazısı 4. üncü Sayfada) || Yüz kilometrelik bisiklet yarışında: Talat rüz koşucu arasında onuncu geldi