24 Ekim 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

24 Ekim 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

OÖN YEDİNCİ YIL. NO: 5476 Başbetke BİR SEYAHATTEN SONRA.. Falih Rıfkı ATAY Sayın Başbakanımız son ay içinde iki seyahat yaptı ve geçen gün İzmir Ve garb Anadolu yolculuğunu da biti: terek Ankaraya geldi. Kendisinin yel havadislerini ve nutuklarını neş- Pettik vi a, cumuriyet hüküme- li reisinin fikir ve görüşleri hakkın- da tefsirlerde bulunduk. Bir dönüm noktasını büyük bir hizla aşıyoruz: Türkiye, artık, bir garb memleketi olarak cihazlanmak- tadır ve başlıca fikir adamından, en it ekin adamına kadar, herkesin vazife ve mesuliyeti artıyor. Topra- ğumızın verebildiğini almak, ve, tam almak, iyi almak, nufus başma sây ve istihsal verimini artırmak zarure- tindeyiz. Çünkü bir garb memleketi- Nin gittikçe artan, ilerleme mikya- sında artan ihtiyaclarını tatmin edecek bir gelir temin - etmemiz (â- zımdır. Türkiye dışı ile her türlü mü- nasebetlerimizi tanzim edecek olan, milli inşaya halel vermeksizin, mü- dafan kuvvetlerimizi kati bir emni- yet haddine vardıracak olan imkân- lar, bize, kendimizden gayri hiç kim- se tarafından bahşedilmiyecektir. Türkiyenin milli ekonomiya politi- kasının istikameti ve esasları, onun, enternasyonal mübadele âlemindeki €hemiyet ve kıymetini çoğaltmakta- dır, Biz satıcı ve alıcıyız. Fakat ne sattığımız, ne de aldığımız - kâfidir. İş hacmi büyümek, piyasalarımız esaslanmak, istihsal usullerimiz, mal kafitemiz 1slâh edilmek gerektir. Bunlar yalnız ekonomik değil, milli davalarımızdır. Bu davalar lehine, hükümetin ken- di elindeki vasıtaları ve imkânları nasıl basiretle kullanmakta olduğu- Nat da görüyoruz. Başvekilimiz dışardan muhtaç ol- duğumuz şeyleri lâzım olduğu kadar ek için, meselâ, pamuk istih- salini kuvvetlendirmeği tavsiye edi- yor. Bunun için cihan fiatlarına inti- bak etmek lâzım. Fakat bu intibak müstahsilin sâyini yok pahasına al- mak manasına değil, bilakis bizzat istihsali ucuzlatmak manasına oldu- Funu, Başvekil, bir daha tasrih edi- yor, Bizden, muhtelif mukaveleler Ve zaruretlerle, alacağı olanların ne bulurlarsa alacaklarını düşünerek &tıl kalmak yerine, bilakis bu vesile- A, bizim istihsalimizi tanıtmak, Aaalımıza emniyet ettirmek, müşteri Piyasayı kendimize bağlamak, ve ona istediği kadar ve istediği gibi vermek için en elverişli fırsat ol- katarak, ona göre aâyi ve istihsali daha iyi organize et- mek yolunu tercih edeceğiz. Senelerdenberi Başvekilimizin ir- şadları, memleketin ve müstahsilin ne kadar faydasına olduğu heıkuın tecrübeleri ile anlaşılmıştır. yahatindeki rehberliğinin bhı lıeı- tarafta, aynı itimad ve sevgi ile be- nimseneceğine şüphe yoktur. Yeni bir üretme *Fel: <* çiftliği £Aleburgaz'da “Türk geldi” çiftliği et örnek ve tohum üretme çiftliği o- larak isletilmek üzere Ziraat vekâletince Satın alınacaktır. B. Nurullah Siimer Safranboluda Safranbolu, 23 (A.A.) — Sümerbani trbumm müdürü B. Nurullah Esad Mer, kurulmak Üzere bulunan demir sa- Rayji ye n tesbiti için bi ber Karabük'e gelmiştir. T ke heyetle lgec ADIMIZ, ANDIMIZDİR Sah Mahmud Han dün e Ankaradan ayrıldılar 'Muhterem misafirimiz dün İsmet İnönü ve Yüksek Ziraat enstitülerini gezdiler İnönü Marmara köşkünde şerefine bir ziyafet verdi Misafir Afgan Harbiye Veziri Altes fan dün saat on buçukta İs- ü Kız Enstitüsünü buyurmuşlardır. Bütün dersaneleri ve #iyaret Başbakarımızın atelyeleri gezmişler, derste hocaların takrirlerini dinlemişler ve küçük kız- larımızın yeni türk barfleriyle yazdık- ları yazıları pek takdir etmişlerdir. Atelyelerde el işi, nakış, dikiş, şapka ve çiçek İmalâtını tetkik etmişler, bü. yük hayranlıklarla talebemizi ve bun. ların hocalarını takdir etmişlerdir. Misafir kız lisesini ziyaret ettikten sonra Ziraat Enstitüsüne gitmişlerdir, Enstitünün muhtelif laboratuvar, ders« hane, yemekhane ve yatakhanelerini gezmiş ve gördüğü intizamdan dolayı mekteb heyeti tedrisiyesine Aayrı ayrı VAOŞ AŞ GKS AMAİAYAT a Bugün İç sayfalarımızda okuyunuz İkinci sayfada: Her şeyden biraz — Dil köşesi — Düşünüşler. Üçüncü sayfada: Aradabir. Ankara Radikal kongresinin toplantısı — Dış haberler, hamalları — Dördüncü sayfada: Tarihteki garib vakalar — Yaban- öt gazetelerde — okudüklerimiz: Akdeniz faciası — İkinci Cengel kitabı. Beşinci sayfada: Bil ogrâfya — Kont Ciyanonun Berlin seyahati — Sağlık bahisle- ri: Kalb h mi, alrğı ve Ankara ikli- — Bilinmeyen insan TP ADAĞ GAŞAN AD IADDA Muhterem misafirimiz Ziraat E nstitüsünü ziyaret ederket şükranlarını ve hayranlıklarını bildir- mişlerdir. Enstitüye girerken ve çıkar- ken talebe t.ınhnu.n hararetli alkış- larla karşılanmış ve teşyi edilmiştir. Marmara köşkünde müuhterem misafirlerimiz şerefine verdiği öğle ziyafeti srrasında slınmış bir resim Başbakanımızın ziyafeti Öğleden sonra 13 buçukta Başbakan İsmet İnönünün ' Marmara köşkünde (Sonu 6. incı sayfada) 24 İLKTEŞRİN 1936 CUMARTESİ Son haberler üçüncü sayfamızdadır <arrra HER YERDE 5 KURUŞ Yugoslavya Başbakanının Ankara seyahati B. Stoyadinoviç Ankaraya, Belgra- dın bütün Yugoslavyaca tasvib edilen selâmını getiriyor Yugoslavya, türk -yugoslav dostluğunun inkişafını büyük bir emniyet ve BAH sempati ile Belgrad, 23 — Hususi muhabirimiz bildiriyor : Yugoslavya Başbakanı Dr. Stoya- dinoviç, bir hafta müddetle İsmet İnö- nünün misafiri olarak Türkiyede kal- mak Üzere ayın 26 sında Belgrad'dan bareket edecektir. Bu seyahat, Dr. Sto« yadinoviç ile refikasının Türkiye cu- mMmuriyeti ile doğrudan doğruya ilk te- masını teşkil edecektir. Belgrad'ın Ankara'ya selâmı B. Stoyadinoviç'in Türkiyeye git- mek üzere Belgrad'ı büyük bir memnu- niyotle terketmek üzere bulunuşu se- bepsiz değildir. Belgrad'ın Ankaraya bu doğru selâmını, bütün Yugoslav mile letinin tâ kalpten tasvib etmekte bulun. duğundan Dr. Stoyadinoviç tamamen emindir. Bütün Yugoslavya hissetmek. tedir ki, Balkan sulhunun asıl binası, milletlerinin büyük kumandanları sıfa. görmektedir tiyle birbirlerinin ellerini srkan iti bil- yük devlet reisi Boğaziçinde vukua gelen tarihi telâkileri dakikasından başlar. Kardeşçe bir sevgi ve anlayış ile bu iki büyük devlet reisi türk - yu« goöslav dostluğunun — yıkılmaz esasına kurmuşlardır ve bunun içindir ki Yue goslavya, kendi harici siyasetinin en oe hemiyetli direktiflerden biri olarak kalacak olan türk - yugoslav münase. betlerinin inkişafını büyük bir emniyet ve sempati ile görmektedir. Doktor Stos yadinoviç'in siyasi vazifesinde göz ös nünde bulunduracağı, işte kahramas yugoslav kıralımın bu mirasıdır. Yugoslavya için en rasyonel siyaset Balkanları, ve bilhassa türk - yue goslav ittifakını tarsin etmek Yugoslayae (Sonu 6. mmer sayfada) İspanya işlerine ademi müda ha: le komitesi dün toplandı Sövyetler birliği kendini ademi müdahale mukavelesiyle mukayyed — görmediğini komite reisine bildirdi Londra, 23 (A.A.) — Adem? müda. hale komitesinin öğleden sonraki cele sesinin müzakerat ruznamesinde şu me- seleler vardır.: 1 — Almanya aleyhindeki ithamları red eden alman nbtası, 2 — Sovyet Rusya aleyhinde itham- ları ihtiva eden alman notası, RESMEN TEEYYÜD ETM EYEN BİR HABERE GÖRE dört kilometre uzaktalar Üç tayyare filosu şehri bombardıman etti Rehinelerin mübadelesi için İngil tere iki tarafa birer muhtıra verdi Burgos, 23 (A-ÂA.) — Henüz — res- men teeyyüd etmiyen bir habere göre, nasyonalist kuvvetler Navolkarneroyu aldıktan sonra ileri yürüyüşlerine devam ederek Madride 14 kilometre yaklaymış- lardır., Öte taraftan — İlleskadan nasyonalist kuvvetler de Madridden on üç kilometre mesafede bulunan Getafe mevkiine gelmişkıdi:. Madridin askeri tayyare meydanı burada bulunmakta- dır. Bizzat Madrid şehri de üç hava fi- Tosu tarafından bombardrman ve şimal istasyonu ile şehir mahallerde — vücuda — getirilmiş o - lan tahkimat mühim hasara uğramıştır ilerliyen edilmiş dışındaki Madrid, 23 (A.A.) «« Havas ajansı Cumuriyetçi Mhsafirimiz Ziraat Enistitüsünde Iıhtilal(filer Madridden on muhabirinden : kuvvetler, taarruza / geçmişler we — Navalkarnerö mıntakasında âsileri gerilemeğe mecbur etmişlerdi Hüklümet tayyareleri, âsilerin tayya- relerini kaçırmıştır. Toledo'nun cenu- (Sonu 3. üncü sayfada) $ — Komitenin faaliyeti hakkındas ki ingiliz görüşmelerini ihtiva eden İne giliz notası , Sanıldığına göre ingiliz notasında komitenin gayesinin ademi müdahale andlaşmasına riayet edilmemiş olduğu- na dair olan ithamların tahkiki olduğu ve bu gibi ithamlar serd edilmesinin komitenin ortadan kaldırılması için bir sebeb teşkil etmiyereği noktasında israr edilmektedir. İtalyanlar da komiteye dün akşam iki nota vermişlerdir. Birinde İtalya aleyhindeki ithamlar tekzib ve öteki de Soövyet Rusya aleyhine ithamlar tevcil olunmaktadır. Bu notaların da görüşül. mesi ihtimali wardır, İtalyan cevabı Lord Plimut'a verildi Londra, 23 (A.A.) — İtalyanın adö« imi müdahale korhitesine göndermiş el duğu cevab, Lord Plimutha tevdi edile miştir. İyi malümat almakta olan mahfiller, italyan cevabının B. Grandi tarafından (Sonu 6. mmcı sayfada) KOTRTET Şark demiryollarımı satın alma görüş meleri Ba B. Ali Çetinkayanın idaresi altında devam etmektedir. Yukardak konuşmalar esnasında, Ulus fotoğrafçısı tarafından alınmıştır.