25 Ekim 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

25 Ekim 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5477 —— — — Gündelik BEYAZ ALTIN - PAMUK 1932 - 1934 yıllarında, beyaz al- tin adı altında Hakimiyeti Milliye Razetesinde yazmış olduğum bir se- fi yazıları, sayın Başbakanımızm son mir seyahatleri dolayısiyle tazele- Mek isterim. O yazılarımın birinde, geçen as- tin ilk yıllarından umumi harba ka- dar fabrikalarma pamuk yetiştirme- ğe çalışan emperyalist devletlerin salart arasına giren pamu- ıya siyasetinde oynadığı mü- dim rolü işaret ettikten sonra, pa- Muk, nice milletleri büyük devletle- Te esir etmiştir. Nihayet dünyanın büyük harba girmesine âmil olan se- bler arasmdadır, diye yazmıştım. Sayın Başbakanın, bir ay önce drta Anadolu'dan başlıyarak doğu Ve nihayet cenub Anadolusunda Yaptığı görme ve araştırma gezinti- lerinin, sonuçları arasında pamuk İşi, en önde geleni olmuştur. Adana: da kaldıkları günlerin gündüz, hattâ Bece saatlerini, Adana pamuk istas- Yonunda, pamuk işlerini incelemek- geçirmiştir. İlgilileri dinlediğini Pamuk meselesi güçlükleri yenen kudretli elleri arasma almış olduğu- Hu sevinçle gördük. İşte bu sefer ki, mir seyahati, Adana'da başlamış oldukları pamuk meselesini garb A- nadolusunda da incelemek ve esaslı kararlar almak için yapılmış - olan, :'İnemli gezintilerinden birisi olmuş - ur, Çünkü, cumuriyet hükümeti Memlekete, plânlı ve geniş ölçüde bir Pamuklu dokuma endüstrisine karar Yermiş ve ona çoktan başlamış bu - lunmaktadır. Kayseri, Ereğli, Nazilli dokuma Tattikaları ve yurdun birçok yerle - tinde şirket veya hususi teşebbüsler tarafındani " üçdküış ” buluni fabrikalar, kalite ve kantite İ, güzel ve ucuz pamuk istemekte- dir. Büyük harbtan önce ve hattâ tonra, emperyalist devletlerin, fab - tikalarına İâzın olan pamukları ken- di ana yurdlarında yetiştiremedikle- Ti icin bin bir. bahanelerle, pamuk Yetiştirme sartlarını haiz olan mem- teri ellerine geçirmek Üüzere, Yaptıkları ve yapmakta oldukları ça- Ye ve tdebirler henüz olanca şiddeti- devam eylemektedir. Birçok iklimlerden vücud bulan, büyük türk yurdunda yalnız fabri- kalarımız için değil, dünya piyasala- Tınm, her gün arlan isteklerine, pa- Muk verecek yerlerimiz pek çoktur. “oydan boya, Marmara, Ege denizi iamtakaları, iç Anadolunun birçok Yerleri, doğu Anadolusunun, Fırat, Dicle nehirlerinin suladığı geniş kı- talarla, bütün cenub Anadolusu, çeşit- k pamukları benzerlerinden çok üs- lün verebilecek tükenmez beyaz al- tin madenleridir. , Altm denen, tedavül maddesi, bizzat bir kıymet değildir. Onun iza- fi olan kıymeti nihayet nedretinden- dir. Beyaz altın denilen pamuk ise bizzat dünya için bir kıymettir. Bi haenaleyh geniş kıtalarında, çeşitli Pamuk yetiştirecek olan türk yurdu, :gikenmcı altın hazinelerine — malik- ir, İşte bu hakikati gören ve bilen Sayın Başbakanımız, bu hazineleri €n geniş manada yurd ve yurddaşla- Tn menfaatlerine uygun bir şekilde işletmek için, altın tarlalarınım üstün- de dolaşmakta, kararlarını orada al- Madktadır. — Pamuk meselesini, memleketin Ziraf ve ekonomi hayatında bir sıya- 361 telakki eden ve o suretle yeni ka- Tarlar almakta bulunan, sayın Baş- akan İnönü'nün bu işte de muvaf- fak olmamasına imkân yoktur. İna- Tarak sonuclarmı emniyetle - şimdi- Gen bekliyebiliriz. Kastamonu Mebusu Tahsin COŞKAN General Eydeman Dün İstanbula gelen sayın mii fil * törenle karşılandı İstanbul, 24 (A.A.) — Cumt yıldörümü merasiminde Ani gk üzere memleketi. General Eydeman Eydeman, ru ile yet hava komutanı general sovyet bandıralı Jan Rutsdak va bu sahah 8.30 da şehrimize gelmiştir. Generalle beraberinde bulunan ka- dın ve erkek tayyareci rıhtımda mer- kez komutanı ve askeri rical tarafından karşılanmışlardır. Rıhtımda askeri bir müfreze, kız ve erkek talebeler bulunu- yorlardı. Misafirlere büketler takdim c- dilmiş ve kısa nutuklarla hoş geldiniz den ştir. (Sonu 3. ü Çekoslovakya Belçika gibi bitaraf kalmıyor ü ) — Prag, 21 (A İ — Başvekil gazete —muhabir» letine, — Çekoslo. vakyanın dış si« yasetinde hiç bir klik — olma- söylemiş- tir. B. Hodza, e- velisi gün B. Ka- mil Krofta tara. fından vuku — bu- B. Hodza Tan beyanatın, hü. kümetin emel ve maksadına tamamiyle tercüman olduğunu ve Çekoslovakya- nın Belçikaya imtisal etmesinin meve zuubahis dahi olamıyacağını beyan ct. miş ve demiştir ki: Vüza msa ile münasebatımız oldu- ğu gibi devam edecektir. Sovyet Rus- (Sonu 5. ıncı sayfada) VAA AŞ GU AA A Bugün İç sayfalarımızda İKİNCİ SAYFADA Her şeyden biraz motlar — Dil Köşesi, ÜÇÜNCÜ SAYFADA Yari « Sıyağal — İspanya dış haberler, DÖRDÜNCÜ SAYFADA Tarihteki garib vakalar — Yahancı — İstanbuldan işleri ve gazetelerde okuduklarımız -— Cengel Kitabı. BEŞİNCİ SAYFADA Amerika'da seçim mücad ALTINCI SAYFADA Hollânda ile tiearetimiz, Bibliyoğ ADIMIZ, ANDIMIZDIR. 25 İLKTEŞRİN 1936 PAZAR Son haberler ü_çühcü sayfamızdadır DA ŞARK DEMİRYOLLARI Satınalma görüşmeleri, seçilen | komisyonlar raporlarını verdikten sonra devam edecek Konuşmalardan alınan intiba, meselenin iyi bir şekilde bağlanacağı ümitlerini kuvvetlendirmiştir. Şark demiryollarının işletme imti« yazını satın alma müzakeresine murah- haslarla birlikte bugüne kadar devam e- dilmiş ve müzakereye esas olan tmevzur dan teknik kısımların tayin ve tes- için her iki seçtikleri zat- n mürekkeb olarak teşkil edilen lar işe başlamışlardır. Bu komisyonalrın bir müddet de- vam edecek olan çalışmalarının netice- sinde verecekleri raporlara göre müza- kereye tekrar başlamak üzere içtima« -— Jara fasıla verilerek murahhaslar Anka- dan ayrılmışlardır. Şimdiye kadar yapılan —müzakere- lerde hesaba callik kısımların tes- biti için prensipler kararlaştırılmış ve murahhaslarca kaydı ihtirari ile ileri bir iki Yya bırakılmakla beraber, müzakerelerin sürülen noktanı! alli sonra- heyeti umumiyesinden alman intinba sa- ti alma meselesinin iki tarafın da arzu- suna muvafık bir şekilde bağlanacağı Ü- midlerini kuvvetlendirmiştir. B. Hitler Kont Cianoya Habeşistan ilhakını tanıyacağını bildirdi Berlin, 24 (A.A.) — B. Ciano, bu sabah B. Hitler tarafından kabul edile mok üzere Berchtosgaden'e gitmiştir. B. fon Nöyrat, fon Buloy, protokol di rektörü fon Şvante, Almanyanın Ro-« ma büyük elçisi fon Hassel ve nazırlara dan B, Lammers İtalya hariciye nazıs rına refakat etmektedirler. Böylece, bugün B. Hitlerin köşkün: de Adeta bir alman » italyan konferane Berchtesgâden, 24 ÇA A.) — Stefani Ajansı bildirlyor: B. Hitler bugün, al- man dış işleri bakanı fon Nöyrat da hazır bulunduğu halde italyan dış işle- ri bakanı Kont Ciano'yu kabul etmili: B. Hitler, alman hükümetinin İtale yanın habeş imparatorluğunu — tanımae ya karar verdiğini Kont Ciano'ya bil« iğatı kaydeden Kont Clano, niyetini 1zhar etmiştir. W p ao B. Hitler'! Bakanı Kont Ciano LANNR T * İspanyol iç harbi ve akisleri n Tnnmurnuu KA Tn GAEDAZA HER YERDE 5 KURUŞ Fıkra REJİMLER EHatun öldüğü zaman, İsanın zuhuruna 347 sene vardı. Fakalt, daha o zamanlar yunan Filozofları insanların demokrasi ile mi, komü- nizm ile mi, faşizm ile mi, desp>. tizm ile mi, halâsa hangi rejimle mesud kılınabileceğini münakasa etmekte idiler. Meselâ mülkiyet bahsinde Efla- tun önce, bütün adalelsizliklerin ve ihtirasların sebebi olduğu için, onu kaldırmak, fikrinde idi. Fahat bir müddet sonra,—Hayır, tamamen kaldırmak doğru değildir; herke- sin evi ve malı olabilir: Fakat mül. kiyet vasıtası ile insanı insava sömürtmemek esas olmalıdır, di« yordu. EHatun'dan 2265 yıl sonra Le« nin birinci nazariyeyi, 2270 yıl sonra Stalin ikinci nazariyeyi tağ bik etti. Hayır, hiç kimse, ne Mu- solini, ne Hitler, bize yeni bir şey öğretmekte değildir. Hattâ,biliyor. sunuz, ilk demokrasi krizi İsparta ile Atina muharebe ettiği zaman, atinalılar seçim usulü ile iyi kü« mandan bulamadıklarından, bir otorite rejiminin lâzım olduğu da- vası ile, o zaman çıkmıştır. O gün« kü Atinanın münakaşaları. bugürn kü Fransa'nın münakaşalarından pek de farklı değildir. İnsanların mederü ve içtimai se. viyeleri, ve içinde bulundukları şartlar vardır. Bu seviyeler ve şartlar, hangi devlet ve hükümel usulünü zorlarsa, mantiki olarak ö meyland yelir Ü anl olari, Bet lin'in kendi iddiasını Vaşington için de doğru, Roma'nın kendi da: vasını Moskova için isabetli telak« ki etmesindedir. Her iddiacı ken-« dini âhirzaman peygamberi adde- Üer Puhcl “ça vöya ' Ba İsirile, dünyadan, peygamber eksik ol« maz ve hepsi, söylenmiş olanları bir daha tekrar eder. Ve yalnız o- kumamış olanlardır ki her gü ül'bir şey duymuş, yeni bir miş, yeni bir şey öğrenmiş gibi o« lurlar. Zamanımızda öyle insanlar var ki 24 asırda iki buçuk yaş bile büs yümemişlerdir! .. TT mrro Ademi müdahale ko mitesine Sovyetlerin verdiği nota metni Komitenin, ispanyol limanlarının milletlerarası harb gemileri tara- fından kontrolunu teklif edeceği ! Moskova, 24 (A.A.) —— Tas ajansı bildiriyor: İspanya işlerine ademi müdahale ko- vyetler birliği delegesi olan ik elçisi Maisky, komite baş- kanı Lord Plimuth'a aşağıdaki beyanna- mı mitesine vermiştir: “Devletlerin, İspanya işlerine ademi müdahale hakkındaki anlaşmasına rak etmeyi kabul ederken, Sovyetler liği hükümeti, bu anlaşmaya âkidler ta- sanılıyor rafından riayet edileceğini Jimid ve bi naenalyh İspanyadaki dahili harbın ks saltılarak bu barbta telef olanlar mikdas rının azalacağını tahmin etmekte id Halbuki, şimdiye kadar geçen devre göstermektedir ki, anlaşma Gkid tarafe ların bir kaçı tarafından sistematik bir şekilde çiğnenmiş, âsiler silâhla teçhiz edilmiş ve âkid taraflardan biri olan Pors tekiz de âsilerin başlıca iaşe ve techiz (Sonu 5, inci sayfada)