6 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

'r_/ A ON YEDİNCİ YIL. NO: 5519 Üa Başbetke SANCAK'TA Falih Rıfkı ATAY Türkiye gazetelerinde, birkaç gün- denberi, cidden hakiki manasını an- lamakta güçlük çektiğimiz Sancak havadisleri çıkıycr Bu haberlerden anlaşıldığına göre, Sancak türklüğü üzerinde, şiddetli bir tazyik her za- mandan fazla hâkimdir. Biliyoruz ki Sancak türklerinin muazzam bir ek- seriyeti Suriye seçimine - iştirak et- mediler, Fakat iğfal veya tehdid yü- zünden sandık başına gt:îı ı:ı'bırlıııç nin reyini, mebus inl için kın:fi göstererek, yeni Suriye parla- mentosunda Sancak mümessilleri bulundurmak hususundaki ısrar, me- selenin iki devlet arasımda veya Mil- letler Cemiyeti vasıtası ile halledil- mesine intizar eden halkın sabrını tüketmiştir. Kamutayın 28 sonteşrin toplantı- sında, millet mümessillerinin, haklı olduğu son vakalarla sabit olan, en- dişelerine cevab verirken, Türkiye Dış İşler Bakanı Tevfik Rüştü Aras demişti, ki: — Söz söyliyen arkadaşları- mın beyanlarının hepsinde âcil müşterek bir endişe var. O'da İs- kenderun ve Antakya ve havalisi halkının — içinde bı.ıluııdıığı_mıı.ı'ı müzakere devresindeki emniyeti- dir. Hükümetiniz bu mühim nok- tayı daima göz önünde tutmuştur. Sayın Başvekilim, bu ehemiyetli mevzua, Fransa büyük elçisiyle mülâkatında, ehemiyetle temas etmiştir. Büyük meclisin bu hu- sustla bugün gösterdiği iztirabı bir direktif olarak telâkki ettiğimi arzederim. (Bravo sesleri) Bir ahdin hükümleri ve onun neticeleri üstünde . Fransa — ile münakaşadayız. Fransa'nın, bu ihtilâfı Milletler Cemiyeti huzurun- da halletmeğe tqebbuı etmek husu- sundaki teklifini kabul etmiş bulu- nuyoruz. Hükümetimizin kamutaya ve Türkiye kamoyuna bu teklifi ter. cih ettirmek icin öne sürdüğü delil. ler arasında, bir defa hakkımızdan tamamen emin olmaklığımız, sonra da, davanın halline kadar Sancak türklüğünün vaziyeti üzerinde hiç bir zorlama ğına ve San- cakta hiç bir fait ıeı—oınp!ı teşeb- büste bulunulmıyacağına itimad et- mekliğimiz başta gelir. Yanılmıyor- sak, iki taraf da ihtilâfın hak ve ahid- lere istinaden giderilmesine yardım edecek, ve aykırı hııekellmn böyle bir halli esine asla mü- saade etmiyecekti. Cebir ve tazyik- le, Sancağın yalnız mümessili değil, kendi evladı. bile addetmediği insanların Suriye parlamenltosun- da bulundurulmuş olmaları, Cenev- re'de vaziyeti tetkik edecek - olanlar üzerinde bir tesir yapmağa mı ma- tuftur? Fakat, bu tesir, daka evel ve tamamen menfi olarak, Türkiye ka- moyu üstünde hükmünü gösteriyor ve onu, o kadar temin olunan iyi niyetin karşılıklı olmasımdan haklı olarak şüpheye düşürüyor. ÇÜŞT DÜT TAL AĞA BUĞGÜN İç sayfalarımızda: İKINCI SAYFADA: İç haberler — Düşünüşler: Göç- menin minnet duyğusu — Dil kö- şesi . UÇUNCÜU SAYFA'DA: Fikir pehlivanı mı Vücud pehliva- n mı? — Dış haberler — Son dakika DÖRDÜNCÜ SAYFADA: Sağlık bilgileri — Yabancı gazete- lerde okuduklarımız — Cengel ki- tabt tefrikamız, BEŞİNCİ SAYFADA: Spor — At yarışları — Bilinmiyen İnsan, BAD LA IKĞ GŞ ULUS vv ATATÜRKÜN Siyasal Bilgiler okulu mezunlarına cevabları Ankara, 5 (A.A.) — Siyasal Bilgiler Okulunun 60 ıncı yıldoııumıı münasebetiy- le dün akşam Ankara Palas'da verilen ziyafette bulunan okul mezunları namına İç İşleri Bakanı ve C. H, P. Genel Sekreteri Bay Şükrü Kaya, Atatürk'e, hazurunun derin bağlılık ve tazimle- rini arzetmiştir. Atatürk'ün Bay Şükrü Kaya'ya hitaben okul me- zunlarına verdikleri cevab, Kültür Bakant Bay Saffet Artkan ta- rafından okunmuş ve ayakta sürekli Hususile, Siyasal Bilgiler Okulunun tarihçesi hakkındaki ince ve derin irşat ile okulun cumhuriyet devrine intikaline dair olan kı- sım, büyük bir dikkat ve alâka ile dinlenmiştir. Okulu mezunları, cevabta, Harbiye mektebinin asırlık - tarihçesi ile onun yetiştirdiği güzide zabitlerin Memleketin selâmetini na- ADIMIZ, ANDIMIZDIR alkışlarla karşılanmıştır. Siyasal Bilgiler sı! bir emniyetle müdafaa ettiklerinden bahsedildikten sonra doktorlarla kendilerine de temas edilmiş olmasını, minnetle te- lâkki etmişlerdir. Cevabın sonunda, geçen seneki direktili tekrar eden Yüksel: senin yükselmenin hududu yoktur” hitabı, sek Türk......., “Yük- hazır bulunanların bağlılık ve ebedi minnet hislerini coşturmuş, uzun alkışlarla karşılanmıştır. AAARAAAAANARAAAARAN FiLOMUZUN ZİYARETİ DOLAYISİYLE Hükümetimizin teşekkürleri Ankara, $ (A.A.) — Atina elçimiz B. Ruşen Eşref Ün: aydın yunan sularını ziyareti sırasında donanmamıza döst ve müttefik yunan milleti ve yunan hükümeti tarafından gösterilen candan tezahürler ve samimt mihmannuvazlıktan ve majeste kıralın yahar buyurduklarr yüksek - iltifattan dolayı majeste kırala ve gösterdiği kıy- metli dostluk eserlerinden dolayı Baş- vekil general Metaksas ile yunan hüe kümetine ve yunan bahriyesine cümhu- riyet hükümetimin ve türk bahriyesinin derin teşekkürlerini iblağa memur edil- miştir. *u Ankara, 5 (A.A.) — Malta seyahatinden anavatan suları- na unutulmaz bir hatira ve dostluk his- leriyle dönen filomuza Maltada göste- Tilen iyi kabulden dolayı çok, mütehas- | sis olan cumhuriyet hükümetinin teşek- kürlerini, Londra büyük elçimiz B. Fethi Okyar İngiltere Hariciye Nazırma bil- dirmiş ve ayrıca bu hususun Amirote ile Malta erkânı bahriye ve mülkiyesi. ne de iblağını rica etmiştir. ————L————— Sivas - Erzurum Tahvilleri*tamamiyle satıldı Maliye Vekâletinden : 4.$ milyonluk üçüncü tertib Sivas - Erzurüm istikrasının — suskripsiyonu bugün halkım bu defada göstermiş ol- duğu büyük rağbet ve fazlasiyle taleb neticesinde muvaffakiyetle kapatılmış- tır. (4.4.) IİSPANYA İSYANI Cebhelerde çarpışmalar devam ediyor Hükümet kıtaları Burgosa 45 kılometre kadar yaklustılar Hava bombardımanlarından harab olan Madrid şehrinde bir caddenin hali (Yazısı 6. ıncr sayfada) L Galatasaray Ceki Karolin ile 3 3 berabere kaldı (Yazısı 5. inci sayfada) Mahmud Soydan hazin bir törenle şehidliğe gömüldü Cenazeye yüzden fazla çelenk gönderilmişti Dün, büyük Bir kalsbalığın mezarına tevdi ettiği merhum B. Mahmud Soydan İstanbul, $ (Telefonla) — Siird Me- busu B. Mahmud Soydan'ın cenazesi bugün fransız hastahanesinden onbirde kaldırıldı. Hastahanenin önünde büyük bir kalabalık toplanmıştı. Cenaze, Tak- sim âbidesine kadar asker ve mızıka (Sonu 2. ipci sayfadı) 6 BİRİNCİKÂNUN 1936 PAZAR ) üçüncü sayfadadır Son haberlerimiz HER YERDE 5$ KURUŞ Londradan gelen ha- berler ve tefsirleri Bluva, S (A.A.) — Madam Simpson dün akşam saat 20 Je otomabille buraya gelmiş, bir otele inmiş ve sabah saat 3.20 de meçbul bir semte hareket etmiştir. ak Londra, 5 (ALÂ.) — Fort - Belve. der'e yaptığı ziyaretten sonra B. Balüvin B. Con Sâymeni kabul etmiştir. B. Say« men bundan sonra kolm Mak Do- nald ve Nevil Çemberleyn görüşmüş'ür. * Londra, 5 (A.A.) — B. Baldvinin da- veti üzerine şimali Irlanda başbakanı Vi kont Kregnaon Londraya hareket etmişe tir. * Londra, 5 (A.A.) — Madam Simp- sonun İngiltereden ayrılması, kıralı hâe Tekttini değiştirmekte tamamen serbest bırakmak istemesi arzusunun bir teza. hürü gibi telâkki olunmaktadır. Madam Sirmpsonun kanunu csasi buhe ranının hallinden evvel Londraya dön- mesi beklenmemektedir. x Londra, 5 (A.A.) — B. Baldvin dün akşam saat 18.05 de Fort , Belveder'e gelerek 25 dakika kıralla görüşmüş ve müteakiben derhal Londraya dönmüş. tür. Bugünkü vaziyet, kıral ile başbakan arasında daimi münasebetler idamesini mecburf kılmaktadır. Çünkü, ya tahtta tebeddülü hazırlamak, yahud avam ka- marasına ve millete hükümdarın kararını (Somu 6. encı sayfada) HATAY HABERLERİ Halkın gösterdiği birlik onları ayrılığa sürüklemek istiyenleri şaşırttı. Mebus seçiminin ve seçilenlerin hazin halleri İstanbuldaki arkadaşımız dün telefonla bize sancak hakkında şu haberleri verdi : Haleb, $ (Hususi) — Sancak halkı- nın seçimde bütün tazyiklere rağmen gösterdiği birlik karşısında sancağı Sue riyenin bir parçası saymak ve bunu son mebus seçimi ile teyid etmek İstiyen. ler şaşırıp kalınışlardır. Bunların şim- diki halde yaptıkları iş, İskenderun'da çıkan ve Mendub'un naşiri efkârı olan Elliya gazetesi vasıtasiyle bhalkı oyala- mak, kandırmak için bir sürü ilâveler neşretmektedir. Bu ilâveler baştan ba. şa yalandır. Sancak halkının birliğini bozmak, onların azimlerini gevşetmek için tutulan bu yolun gülünçlüğü san- cak halkı arasında destan haline gir- miştir. ... Hstna, $ (Hususi) — Antakya'da mebus seçim' günü kırk bin nülus halk- Kudüst'en bir görünüş: dan ancak yedi müntehibisani seçime iştirâk etmiştir. Onlar da şunlardır: Antakya'dan mebus diye gösterilen Mustafa Kusayri, Kusayrinin oğlu, Ku: sayrinin kardeşinin oğlu, Kusayrinin odabaşısi ve üç uşağıdır. ... Humus, 5 (Hususi) — Sancakta me- ( Sonu 2. inci sayfada ) Kudüsteki tahkik . komisyonu Arab dileklerini reddetti Kudüs, 5 (A.A.) — Arablar şimdiye kadar kıral tahkikat komisyonu ile işe birliğinde bulunmamışlardır. — Arablar başlrca üç dileklerinde ısrar edecekler. dir, Bu dilekler şunlardır: 1 — Yahudi muhaceretinin kati bit şekilde durdurulması, (Somu 5. inci sayfada) — meşhur Gözyaşı duvarı