18 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 — BİRİNCİ KÂNUN — 1936 ARTIRIM VE YERLİ MALI CUMA HAFTASININ ALTINCI GÜNÜ İç bakanı ve C. H.P. genel sekreteri Bay Şükrü Kaya dün akşam, Ankara radyosunda bir konferans verdi Konferansta, cumhuriyet hükümetinin ekonomik ba- şarılarını kısaca anlatan B. Şükrü Kaya, hayatı ucuz- latma yolunda alınmış ve alınmakta bulunmuş olan ted- birleri Artırma ve yer- haftası Ekö- ni ve AÂrtırma li mallar yle Kurumu — tarafın- dan tertib edilen seri — konferans- lardan altıncısı İç Bakanı ve C.H.P. Gencl B. Şükrü Kaya ta. rufından verilmiş- Sekreteri tir. Büyük bir alâ- ka ile dinlenen bu iynen alıyorüz : — Atatürk inkılâbının en sistematik ve muvaffak basarıcısı büyük Başbaka. nımız İsmet İnönü, başlad sanayileş- Başmakale ASIL DİSİPLİN Falih Rıfkı ATAY Salengro intihar ettiğindenberi, Fransız gazeteleri basın hürriyeti hak- kında parlâmentoya teklif olunan kanunu münakaşa etmektedirler. Bu kanunun iki hedefi vardır: Biri şah- si şerefi korumak, ikincisi halk hiz- meti iddiasında bulunan gazetelerin gelir kaynaklarını teftiş edebilmek, Bu münasebetle ULUS gazetesi, bir ingiliz muharririnin İngiltere ve Fransa basm hürriyetleri arasındaki mukayeseli tetkikini neşretti. Bu mu- harririn yazdığı üzere, İngilterede bir şahsın en mukaddes malı - şerefidir. Bu şerefe dokunabilmek için, en ağır mesuliyetleri göze almak lizıınzşli y yor. İngiliz muharririnin bir misali war, Bir gün fransız gazetelerinden birinde şu başlığı görmüş:* Alçak ka- til hâlâ cinayetini itiraf etmiyor.” Mahkeme bu adamım katil olduğuna hükmetmedikçe, bir ingiliz gazetesi böyle bir başlık kullanırsa © kadar ağır bir nakid cezasına uğrarmış ki; bir daha onun altımdan kalkınıp inti- şar edebilmesine pek az imkân ka - hırmış. Her hangi bir yolsuzluk I_ıık » kında yazı yazabilmek için, bir ingi- liz muharriri âdeta bir hâkim kadar çalışır, vesika toplar ve iddiasını yüz- de yüz isbat edeceğine inanmadıkça, kaleme el dokundurmazmış. Gazeteler bir muhakeme tefsilâtı- nr neşredebilirler, fakat bunun neti. cesinde mahküm olan şahsın cürmü- nü, istikbalde, tekrar edemezlermiş. İngiliz muharriri diyor ki: —Bir a- damın cezasını gördüğü suçu boyu - na yüzüne vurulacak olursa, onun kabahatini tamir etmesine nasıl im- kâr kalabil Fransada böyle midir? Namus- suz, hırsız, alçak, hain sözü, bu ga- zetelerde bizim eski Said Mollanın gazetesinde olduğu kadar serbest ge- çer. Buna karşı ya Briyan gibi hiç al- dırmamak, yahut gibi inti- har etmek lâzımgeliyor. üeüi Tei SERLER izâh Bay Şükrcü Kaya türme plânina 5 yıl yerine 4 yılda var- miş Bulunuyor, Tarih te cihan huzu. runda bu muvaffakiyetle öğünürken, Başbakanın bu işte muvaffakiyetli ve talihli yardımcısı Ekonomi Bakanı Ce- lâl Bay arkadaslarını ve onlarla birlikte çalışan adsız şansız binlerce türk çocuklarını hürmetle ve şükranla anmak hepimiz i- çin zevkli bir borçtur. onun bülgili ve çalışkan iş Bu arkadaşlarımızın hazırladıkları ikinci beş yıllık plânın da tatbikatına girişilmek üÜzeredir. Türk devleti sana- yi kuramaz, fabrika işletemer diyenle- rin yanlış görüşlerini türkün yüksek 1 tlerini görmek — istemi. yenlerin, bedbinliklerini ve bethahlık. larımı iyi meticeli işlerimizle tashih et- miş olduk . — AKDENİZE DAİR İngiliz - İtalyan mu- vakkat anlaşması hakkında Londra, (A.A.) — Havas ajansının muhabiri, Akdenize dair olan ingiliz . italyan muvakkat itilâfın bilkuvve ak- dedilmiş olduğunu, ancak bunun aşağı- daki sebeblerden dolayı resmen ilân edilmemiş bulunduğunu — istihbaratına atfen bildirmektedir: 1 — İngiltere ile Ttalya Adisababa. daki elçilik meselesini İletmek arzu- (Sonu 4. üncü sayfada) etti Nasıl ki bizde devlet, demiryolu ku. ramaz, demiryolu işletemez diyenleri de bilfiil tekzib etmiş bulunuyorsak, osmanlı saltanatının otokrat ve teok. rat rejimi yerine cumhuriyetin demok- rat ve ekonomik devleti şimdi artık ta- mamiyle iş başına geçmiş bulunuyor. Atatürk'ün milleti ve memleketi kurtardıktan sonra kurduğu Cumhuri- yet Halk fırkasının — realist programt safha safha ve sağlam adımlarla tatbik olunuyor. Türkiye cumhuriyeti hükümetinin bu kurucu ve yapıcı faaliyeti sayesin- de iş sahalarının ve iş hacminin geniş- lemesi yüzünden mali kaynaklarımiız ve gelirlerimiz artmıştır. Dış've iç ticare. #imiz yükselmiştir. Hem bu netice, bir- çok vergilerin azaltılmış olmasına rağ- mem, ekda edilmiştir. Demek ki, devle. timizin büyük bir imanla ele aldığı ha- yatr ucuzlatmâ davasında yapmış oldu- Bu ilk tecrübeler müsbet neticeler ver- miştir, Hayatı ucuzlatma siyasetimize, paramızın istikrarını muhafaza bakımın- dan da dövama mecburuz. Türk parası mütarekede çok düşmüştü. Senelerce (Sonu 2. inci sayfada) İskenderuna gönde rilecek müşahitler Cenevre, 17 (A.A.) — İskenderun'a gönderilecek müşahidler komitesi bir is- viçreli, bir hollandalr, ve bir norveçliden mürekkeb olacaktır. Alâkalı hükümetler bu müşahidleri şark işlerini bilen zatlar arasından seçeceklerdir. ——— «Dünya bu yıl silâh- lanmaya 2(0 milyar ayırdı? B. Daladiye, Fransanm iç ve dış po kasını anlattı Paris, 17 AA Radikal sosyalist partisi icra komitesinde beyanatta bu- lunan B. Daladiye, Fransanın içtimat ve harici vaziyetini gösteriri bir - tablo yapmıştır. B. Daladiye, demiştir ki: — İmtiyazların herbiri, duçar olduk- ları akabete razı olmalıdırlar, İçtimat istihsalât, çalışkan kitlelerin ümidleri- (Sonu 2. inci sayfada) ÇİN HÂDİSELERİ Şankay Şekin hayatta olduğu anlaşıldı Hükümet kuvvetleri Sianfuya doğru ilerliyorlar. Nankin, 17 (ALA.) — B. Donald, Nankin hükümetinin âsilerle görüşme. leri kesmek kararına rağnehi bugün Si- anfuya dönmüştür. B. Donald'ın Ma- dam Şang - Kay - Şek adına hareket et- mekte olduğu aşikârdır. Şang - Kay - Şek hayatta A, - rek, kendisinin serbest bırakılmış oldu- ğunu ve Şang-Kay-Şek'in şahsi bir mek- tubunu hamil olduğu halde tayyare ile buraya gelmekte bulunduğunu bildir- miştir. Çin elçiliğinin tebliği Ankara, 17 (ALA.) — Şehrimiz çin W Gakl'in “Kızılay âzüâ adedinin, mille- tin rüştü içtimaisiyle mütenasib bir dereceye varmasını, milletin bu tenasübü temin bütün el- mesini temenni ederim.,, KAMÂL ATATÜRK HER YERDE 5 KURUŞ ANKARA STADYOMUNDA Üç gün süren futbol turnuvası- nm neticesinde Fener Bahçe birintt ve AnkaraGücü ikin- .. ciliği kazandılar Dünkü final maçınım. tafsilâtı Fener Bahçe: 1Ankara Gütü: 9 Üçüncülük ve dördüncülük için Galatasarayla Altınordu karşılaşmadılâf Dün, Ankara halkına güzel bir oyun seyrettiren iki takım bir arada Ankara futbol nn — final mMaçı dün 15 bin kişi huzurunda Fener- bahçe ve Ankara Gücü takımları arasın- da oynandı, Hava pek soğuktu. Saha- turnu Dünkü maçın birinci ve ikincisine veri- len kupalarla Adliye ve Gümrük ve İnhi- sarlar Vekillerimiz maçı seyrederlerken nın bir gün evveline göre daha ziyade donmuş olduğu anlaşılıyordu. İki takım mutad kadrolariyle saha. ya dizildiler. Hakem lik vazifesi fede. rasyon antrenörü Mister Booth tara- fındar. yapılıyordu. | Ankara gücünün tazyikten Fenerin h Oyun & çok sıkı bir taya çıktığı dikkati celbetti. Gerçekten sarı lâciverdller mnaz renerbahçenin namak azmiyle or ilk dakıkadan itibaren çok canir ve çok süratli bir oyun gö termeğe başladılar. Top çok büyük bir i- sabetle ayaktan ayağa geçiyor ve hiç Tilen paslarla Ankara kalesi keli vaziyetler yaratıyordu. tutmadan önünde teh Bu sırada çekilen şutlar ya kalenin etra- fından geçmek ve yahud gene çok iyi bir oyun oynamak fikrinde olduğu görü- len Ankara kalecisinin ellerinde erimek Suretiyle sayıya tahavvül edemiyordu. İlk bir çeyrek içindeki oyunda Fenerbah- çe merkez mühacimi Ali Rıza ingiliz profesyonel santr forvedlerine yakışan çok canlı, atılğan bir oyun gösteriyor. Sağ açık Niyazi güzel koşuşlariyle ve or- şlariyle dikkati çekiyor, geri hatta bilhassa Mehmet Reşad her yerde hazır ve nazır, mükemmel müdahaleleriyle kendisini kurtarmasına mani oluyordu. İlinci da. kikada sağ açık Niyazi güzel bir akından sonra topu Ali Rızanın önüne atıverdi. Ve Fener Merket mühacimi çok sıkı bir şutla Türkiye şampiyonunun muzaller tek sayısını kaydetti. Birinci devrenin geri kalan 34 daki- kası baştan başa Fenerin güzel, seyyal, parlak fakat tesirsiz. oyunu ile geçti. Yapılan akınlar biraz da talisizlik ne- ticesi bir türlü gole tahavvül edemiyor. du. (Sonu 3. üncü sayfada)