19 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ee e. o aa * Buğün gazetemiz on iki sayfadır ON YEDİNCİ YIL. No : 5529 ARTIRIM ve YERLİ MALIHAFTASI KAPANIRKEN Ekonomi bakanımız son bir yılda memleket ekonomisinin delilli bir izahını yaptı ve milli kalkınmanın gerçekleştirdiği neticeleri anlattı «4Bu cemiyet, artık, kültürü, şüuru, tamamen benimsediği tekniğiyle, kendi topraklarında kendi emniyeti, kendi refahı, kendi saadeti ile, ken: dine ve dünyaya faydalır olmak yolunu tutmuştur. Kemalist inkilâb içinde türk vatandaşı, zahmetsiz, gösterişsiz, kendi öz ve hakikt hüviyetini bulmuştur...» Arttırım ve yerli malı haftası dolayısiyle, ulusa! ekonomi ve arttırma kurumu tarafından tertib edilen seri konferanslardan yedincisi, dün, İstanbul B. Celâl Bayar tarafından verilmiştir. bu değerli konuşmayı a ynen, sütunlarımıza alıyoruz : Sayın dinleyiciler ; Tasarruf ve Türk malı haftasını, ta. amül, bu mevzula alâkadar vazife almış olanlar için, hesap verme haftası ha » Tine koymuştur. İktisat Vekili sifatile, bundan hu - Susi bir memnuniyet duymaktayım. Mrtırım mejhumunun inkişafı Çünkü, tasarruf ve milli mal hareketi bir milletin intibah ve ilerleyiş hâre - ketinin miyarıdır. Her sene, bu gün - lerde, bir yıl evvele baktığımız zaman, aradaki mesafeyi görmek, hepimize gö- Dül ferahlığı ve yeni çalışma şevki ve. riyor. - Vücut makinası, alınan gıdadan bir Kısmını, yağ halinde, ihtiyaç zamanı İçin tasarruf ediyor. Bu, otomatik, fiz. Dena geçen yiyeceğin bir kısmını, ihtiyaç za- manları için, bir tarafta saklamış ol « duklarını görüyoruz. Bu hayatı muha- faza insiyakından doğan bir harekettir. Medeniyet ilerliyor; mal ekonomisi devri geliyor. Mahsulâtın, mamulâtın tasarruf edildiğini görüyoruz, Eskiler haricinde vücut bulan yeni eleman, tasarruf edilen şeyin fazla kıy- Tet, fazla fayda temin ettiği zamanlara saklanmasıdır. Para kıymet mikyası olarak ortaya Çıktıktan sonra da, vaziyet uzun müd. det değişmiyor. Bu devrilerde, Dişten artırmak veya « Ak akçe kara Bün içindir » sözüdür. Halbuki tasarrufun, ileri, hakiki ve Müsbet manâsı bunun tam tersinedir Ak akçe, ak günü hazırlamak içindir, dişten değil işten artırmak lâzımdır, Tasarrufun bu yeni manâsı- 18 inci asır Büyük Endüstri inkilâbile başla - mış, omuz omuza ilerlemiştir. 19 uncu asrın cemiyet faaliyeti saha- tasarrufun ifadesi : ORIRDE NSK S OA BUĞÜN İç sayfalarımızda: İkinci sayfada : Memlekette soğuk dalgası, — İç haberler Üçüncü sayjda : Milletler cemiyeti konseyinde İskenderun mesclesi görüşüldü. — Dış haberler Dördüncü sayfada : Şark demiryolları devlete geçere ken. — Yabancı gazetelerde oku- duklarımız. "Beşinci sayfada : Sağlık bilgileri. — Son dakika Sekizinci sayfada: Anıkara stadyomunun açılış töre- ni, Spor, ÜRRR MA ŞK AŞ ARARIIŞIARDI K I sında en büyük ihtirar Anonim ve ona benzer şirketlerdir. Tasarruf, bu tarihlerden sonradır ki ferdi bir ihtiyat değil aynı zamanda mijlli bir istilisal manivelâsı haline gel- metir. Memlstetimisin ekonomik vaziyeti hak. kındı radyoda mübim bir nutuk veren B. C. Bayat İleri milletlerin başarmış oldukları muazzam işlerin geniş sermayesini ve- ren, aynı Pamanda, büyük temettülerine (Sonu 6. ıncı sayfada) radyosunda, Ekonomi Bakanımız Türk ekonomisinin son bir yıllık hayat ve faaliyetine aid bir bilânço hüviyetini taşıyan ADIMIZ, ANDIMIZDIR Kıral altıncı HATAY HABERLERİ makamların hoşuna gitmedi. Sancağın türklüğünü coğrafya ve tarih gösteriyor Sauncakta, arablara silâh dağrtılması türk emlâkinin halebli hiristiyan. İara sattırılması, â.fır yükü altında kalan türklerin bankalara borçlandırıl. ması gibi tazyikler devam etmekte ve Milletler Cemiyetinin göndereceği tarafsız görmenlerin bu fecaatları anlamakta güçlük çekmiyecekleri İs- tanbul gazetelerine gelen haberlerden öğrenilmektedir. İstanbuldaki arka- daşımızın bize gönderdiği bu haberler şunlardır : Cumur Başkanı Atatürk ile Aşağıdaki telgraflar teati edilmiştir : MAJESTE ALTINCI JORJ Majestelerinin küdretli Britanya imparatorluğumu teşki! eden millet. Terin makadderatını ellerine aldıkları esnada kendiletine en har ve tebriklerimi tekdim etmek isterim, Bu vesileden bilistifade majesteleriy- Te banedanı kıralilerinin saadetleri, Britanya milletlerinin refabı ve mem- Teketlerimiz arasında mevcud ananevi dostluk bağlarının takviyesi hak» kındaki en güzel temennilerimi arzederim, 'TÜRKİYE CÜMHURİYETİ BAŞKANI Tahta cülusum münasebetiyle hatırnüvaz telgrafınızı almak, Mis- ter President, beni çok mütehassis etti. Güzel temennilerinize bütün samimiyetimle teşekkür edrim. Memleketlerimiz arasındaki — dostluk münasebetlerinin, mütekabil menfaatler ve milletler arasındaki sulh ve refahın inkişafı nef'ine tekâmül etmede berdevam olması en hâr larının gündelik faaliyetleri haline gire miştir. Bunun için yapıdan hareketler a- rasında arabların silâhlandırılması birin- ci plânda gelmektedir. Kuseyr köylerin- deki arablar açıktan açığa silâhlandırıl- maktadır. Sancakta birbirleriyle aralatı açık bulunan ermenilerin aralarını bul- mak ve bunları taşnak partisi emellerine Avam Kamarası tatil devresine girerken Bay Eden, İspan ya ve karışmazlık meselelerini izah etti Landra, 18 (A.A.) — Öğrenildi ne göre, B, Kaen, buyün entermasyonal kamarasında vaziyet hakkında Avamı Avam kamarasında İspanya işleri hakkın. da beyanatta bulumnan B. Eden beyanatta bulunacak ve bundan sonra Avam kamarası 19 sonkânun tarihine kadar tatil yepacaktır. Londra, 18 (A.A.) «« Avam ka- marasında dış politikaya mütcallik ko- nuşmalar esnasında B. Eden, bilhassa İspanyanın vaziyetinden bahsedeceği- ni söylemiştir. Muhtelif suallere ce- (Sonu 2. inci sayfadz) —— — “İSPA Lâzkiye, 18 (Hususi) — Sancak'ta | göre organize etmek için de geceli gün- türk unsurunun gösterdiği yekparelik | düzlü faaliyet sarfolunmaktadır. Gene bu karşısında oradaki unsurları birbirleri a | maksadla Musa dağındaki ermenilere si- leyhine tahrik, mandater devlet memur» | lâh dağıtılmıştır. Hama, 18 (Hususi) — Üç - tarafsız görmenin Sancağa gönderilmesi için mil- letler cemiyeti tarafından verilmiş olan karar mandater memurlar ve vataniler a- rasında iyi tesir brrakmamıştır. Görmen- lerin Sancak sahasında yapacakları tet- kiklerde en çok şu noktalar derhal göz- Terine çarpacak bir haldedir; 1) Türkler madanm başladığı zaman- danberi kültür bakımından bir çok taz- yiklere uğramışlardır. Hele köylerde türklere mekteb açtırmamak suretiyle tutulan yol dikkate lâyiktir. Kasabalare da ise talebeye milli varlıklarını unuttur- mak için her türlü tedbirler alınmıştır. Türkçe yerine arabça okutulması için bazı müteassıb kirmselerin müzahareti i- le fnaliyet ilezletilmiştir. Bunları anlamak (Sonu 2. inci sayfada) NYORİSYANI Madridde iaşe « sü ve Katalonya klikler HER YERDE (5) KURUŞ Jorj arasında LONDRA kalbi K. ATATÜRK Ankara ÇİN Milletler Cemiyetinin üç tarafsız görmen | HÂDİSELERI göndereceği haberi Sancaktaki mandater : Bütün Çin eyaletleri merkezi hükümetle birlikte âsilere karşı 3 savaşacaklar " Londra 18 (A.A.) — Royter ajansı — nın öğrendiğine göre Londradaki Çin el- çiliğine Nankin'den bir telgraf gelmiştir. Bu telgrafta bütün Çin eyaletleri hükü- metlerinin âsilere karşı yaprlacak savaş- ta merkezi hükümete yardım vadinde bus — hundukları - bildirilmektedir. valil umümisi general Pelşungh vadetmiş olduğu yardıma büyük bir e- hemiyet atfedilmektedir. General, geçen yaz cenubda çıkmış olan isyanın başlıca (Sonu 7. inci sayfada) — EğUN Madamki ” sormadınız.. Sancak münakaşalarında ileri sürül. — düğünü gördüğümüz garib bir mantık da şudur: ya niçin on küsur yıldanberi meselenin arkasından koşmadınız? J Halbuki, hükümetin teşebbüslerin. den başka, pek iyi hatırlarız, türk gae — zeteleri sıksık bu bahsi kurcalayagele miştir. Bizim, birçok işlerimiz arasını — da, asla unutulmayan bir Sancak » ? brmız vardı. t Bir bankaya imzalr senedle bir emas — net bırakıyorsumuz. Epey zaman geçie yor: günün birinde gazetelerde bankas nn tasfiye edilmek üzere olduğunu ha ber alıyor, sened cebinizde, hemen kişea - ye koşuyorsunuz, Direktör Efendi, sizi gözlüğünün altından süzüp: — Afedersiniz, diyor, şimdiye kadar kâfi derece soruşturmadığınız için, e- manetinize ehemiyet vermediğinizi zane nederek, onu devretmiş bulunuyoruz! — Fâakat., İşte senediniz.. Kusurum — onun altındaki imzanıza hürmet etmeks — » Hiğim midir? - — Doğrusunu isterseniz, acele ile, — imzamın üstüne namına işaretini koymayı unutmuşum İsterseniz mâhke. meye gidebilirsiniz. Fakat şurasını da unutmayrnız ki mesele sizinle mahkoeme —— arasındadır! l Tıpkı bizim anahtar ve su masalı gir — bi bir şey: Sancak nerede? Suriyı düştü. Suriye nerede? Cenevreye kaç. tı. Cenevre nerede? Artık onu da mere — bum Vilsondan sorunuz! he Fakat ne çocuklarız; ne de davânım —— mantık oyunlarına tahammülü var. Se- ned kimin, emanet nerede olduğunu bi. liyoruz. Facianın perdesi kapandıktan” sonrs, gülüşütüz. » Fatay