20 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

20 İLKKÂNUN 1936 PAZAR Son - haberlerimiz beşinci sayfadadır ON YEDİNCİ YIL. No: 5530 — — Başbetke HAFTA BİTERKEN.. Falih Rıflkıa ATAY Başbakanımızın açtığı Artı- rım ve Yerli Malı haftası, Ekono- mi Bakanımızın nutku ile kapan- mıştır. Başbakan ve onun bazı ar- kadaşları ile birlikte cumhuriyetin finans, ekonomi ve ziraat politi- kasını yeniden gözden geçirmiş oluyoruz. Her yıl geçtikçe bu nu- Bukların hususiyeti büsbütün artı- yor: muvaffakiyet hesabları ya- nında, yeni vaidlerin daha az ye- kün tuttuğunu görüyoruz. Hükü- met halk itimadını elde etmiştir. İsmet İnönü, türk parasından bah- sederken, bu itimadın ehemiyeti üstünde ısrar etmiştir. Kendisi ve arkadaşları bu itimadla oynamak ve oynatmak niyetinde değildir- Celâl Bayarın izahlarına göre 1935 de 197 beçuk küsur milyon liralık mevduatın 159 milyon kü- sur lirast milli bankalarımızdadır. Bu rakamlar dışında 72 milyonu geçen mutlak tasarruf hesabının 59 küsur milyonu gene bu banka- lara yatırılmıştır. 1935 de 96 mil- yon liraya yakın ihracat, 89 milyo- na yakın ithalât yapmışızdır. 1934 ve 35 senelerinin ilk on ayı içinde ticaret muvazenemiz 6 buçuk mil- yon lira kadar açıkken, bu sene- nin aynı müddeti içinde 7 milyon lira fazla ile ka»-Amıştır. Celâl Bayar, yaptırdığı hesablara göre, milli gelirin 1933 -34 ziraat yılma nazaran 1935.36 yılım- da seksen milyon lira fazlası ile bir milyar 330 milyon li- rayı bulduğunu söylemiştir. Eko- nomi Bakanımızın diğer bütün fa- aliyetler hakkında vermiş olduğu Malümatla, yeni beş senelik prog- kanma m daha ne kadar parlak olacağını göstermektedir. Fakat bu sene hükümet bütün milletin dikkatini bir nokta üstü- ne çekiyor. Harcamak için ka- zanmak. Almak için. ödemek lâ- zım. Bu vazife türk toprağına ve onun sahibi olan çiftçiye dü- $üyor. Başbakanı — dinleyiniz: * bu sene bilhassa ziraat i- çin esaslı tedbirler almak yo- lanlayız. Ehemiyetle vardığı - Mız netice şudur ki, eğer daha faz- la mahsul almak - istiyorsak daha radikal davranmamız lâzımdır. Demek istiyorum ki bugünkü şart- lar ve vasıtalar içinde mikdar ola- rak istihsal edilecek maddeler aşa- ği yukarı istihsal edilmektedir. Köylüye ve çiftçiye daha fazla mahsul kazandırmak için yeni ted- birler lâzımdır. Bu tedbirlerin ba- şında su işlerini buluruz. Sulamakla beraber memleket- te ziraat usüllerini ve ziraat vası- talarını yenileştirmek - için çiftçi. ye geniş mikyasta kolaylık göster. meğe başlıyacağız. Endüstri programı gibi, başlı Başına bir ziraat programının ta- hakkuk safhalarını her sene tet. kik etmek bizim için yeni bir zevk olacaktır.,, Bu asrın yüksek ekonomi un- surlarından biri haline gelmek za- ruüretinde bulunan yeni Türkiye terazisinde ziraat kefesi, uzun müddet bu aşağılıkta dura - maz, Elektrik ve buhar Tür- kiyesine makinalı toprak is - tihsali JTâzımdır. İç Bakanı - mız ve Parti Genel Sekreteri Şük- Tü Kaya, Başbakanın bu işaretini takib ederek, köy ve köylü davâsı- na hususi bir alâka ile temas et- miştir. İstihsali artırmak ve haya- ti ucuzlatmak davâsınım temeli köyde olduğunu söyliyen Şükrü Kaya şöyle diyor: “Köy... Nüfu- sumuzun yüzde yetmişini içinde (Somu 2. inci sayfada) SANCAK Hakkında görüşme üzere delegasyonu- muz Parise gitti Paris, 19 (A.A.) — Hariciye Veki- li Dr. Tevfik Rüş miz, Fransa hükümeti tarafından San. Aras ve delegeleri- cak meselesini görüşmek için vaki olan davet üzerine, buraya gelmiştir. 1 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. —— ; Karabük demir ve yi gel fabrikaları HATAY H Antakyalılar, mek HER YERDE (5) KURUŞ ABERLERİ tebliler bayramda inşaat başlamak üzeredir| yakalarına siyah kur dela taktılar, tazyik Karabük demir ve çelik fabrikaları inşaatıar deruhde eden İngiliz konsor- siyomunun mümessili B. Makenzi Lon- draya gitmiştir. B. Makenzi'nin ikinci kânunun 15 şinde beraberinde tesis İş- lerinde çalışacak fen heyeti olduğu hal- de memleketimize döneceği haber rilmektedir. ve. P.V T.T. yeni teşkilât kanunu Umum Müdürlük Yeni yıla yeni kararlarla giriyor Posta, telgral ve telefon umum mü- dürlüğü yeni tetşkilât kanunundan ev- velce bahsetmiştik. 1 ikincikânun 1937 tarihinde meriyet mevkiüne girecek Ölan bu kanunun tatbiki etrafında hazırlıkla- ra devam edilmektedir. İlk iş olarak vi- lâyet P. T. T. müdürleriyle umum mü- dürlüğün merkez teşkilâtına dahil yük- sek maaşlı memurlarının tayin kararna- mesi hazırlanmış ve yüksek tasdike ar- zolunmak Üzere baş vekâlete takdim 0« lunmuştu. Umum müdürlük yeni teş- kilâta göre vilâyet, kaza posta idareleri- nin kadrolarını hazırlamakta ve isimlen- dirmektedir, Yeni kadro ile asli maaşları kırk liradan aşağı ve sicilleri müsald o lan P. T. T. idaresi küçük memurlarının dörtte üçü birer derece terli ettirilmek- tedir. P. T. T. idarelerinde küçük ma- aşlarda kalmış olan yüksek tahsilli genç- lere yeni teşkilâtta tahallleriyle mütena- sib mevkiler verilmiç ve bunların maaş- ları iki üç derece arttırılmıştır. Yeni teş- kilâtta on üç baş müdürlük ve altmış iki vilâyet müdürlüğü, kaza ve köylerde ise P. T. T. şeflikleri ihdas olunmaktadır. Bu suüretle P. T. T. işlerinin daha iyi tanzimi ve daha yakından murakabesi imkân: elde edilmiş olacaktır. Umum müdürlük yeni teşkilât ka- nunuyla idareye kargı gösterilmiş olan büyük alâkaya lâzan olduğu gibi muka- belede bulunabilmek için idareyi, lüzu- mu her gün bir derece daha artan iyi ve mütehassis elemanlara sahib kılmak üze- re yüksek tahsilli memurlarından bir kısmmı muhtelif memleketlerde telgraf, telefon ve posta işleri üzerinde staj gör- mek ve tetkiklerde bulünmak için Avru- paya göndermektedir. Bu sene P. T. T. idaresinin yüksek mekteb mezunu memurlarından İstanbul telefon müdürtüğünden Meki, İstanbul tel- graf merkezinden Alâcddin, Ankara telk- (Sonu 2. inci sayfada) ve propaganda Suriyeden İstanbul gazetelerine gelen birtakım hususi telgraflar Sancakta bâ- 1â tazyikin, zulmün ve bozguncu propa- gandanın devam ettiğini bildiriyor. İs tanbulda bulunan arkadaşımırzın - tele- fonla bize verdiği bu hususl! haberleri yazryoruz: Lâzkiye, 19 (Hususi) — Antakya'da normal vaziyet henüz avdet etmemiştir. Sokaklarda hâlâ otuzar kişilik süngülü ve makineli tüfekli askeri devriyeler ge- celi gündüzlü dolaşmakta ve halkı taz- yik etmektedir. Devriyeler tarafından sokaktan geçen halkın istleri de aran- maktadır. Bu arama esnasında dipçikle- me ve döğme gibi hâdiseler hiç eksik ol- mamaktadır. Halkın sabrı ve tahammü- lü tükenmektedir. Bugüne kadar mev- kuf kalanların sayısı 38 dir. Bu 38 kişi hiçbir sorguya çekilmeksizin hapis yat- maktadırlar. Hapseedilenler ekseriya bir don bir gömlek kalıncaya kadar soyul- makta ve saatlerce yağmur altında bıra- kılmakta, sonra dipçiklerle döğülerek ÇİN HÂDİSELERİ Bütün memleket kaygı içinde yaşıyor İki tayyare Mareşal Çang - Kay - Şek'i Nankin'e getirmek Ğ el Amerikanın deniz programı 35.0. Otonluk iki kruvazörün inşasma sonkânunda başlayor ç l sıkıntısı var Kuvvetlendirilmesi için tedbirler alınan Amerika donanmasından birkaç parça (Yazısı 6. ıncr sayfada) c F birlerinden Şanghayda liman Şanghay, 19 (A A.) — İyi bir kay- naktan haber alındığına göre, askeri ko- misyon Şang - Su - Lianga karşı yapıla- cak hareketlerin üç gün daha gecikme- ne karar vermiştir. Bu arada, yarı resmı konuşmalara devam olunmaktadır. İki tayyare Şang - Kay - Şek'i al- mak için Sianfuya gitti Şanghay, 19 (A.A.) — Buraya gelen bir habere göre muhasamatın tatili müd- detinin sona ermesinden biraz önce iki büyük tayyare, Çang - Kay - Şek ile e- saret arkadaşlarını alıp getirmek Üzere Narikinden Sianfu'ya uçmuştur. Bu haber, henüz tceyyüd etmemiş ol- (Sonu 6. mer sayfada) DKD X LT D A FM ST MAF APLD AA BUĞÜN İç sayfalarımızda: İKİNCİ SAYFA'DA: Stadyom (Naşid Uluğ) — Hukuk ilmini yayma kurumunun konfe- ransı. — İç haberler ÜÇÜNCÜ SAYFA'DA: Pamuk davamızdan: Urmumt işler (Tahsin Coşkan), — Dış haberler DÖRDÜNCÜ SAYFA'DA: Nazilli kombinası. — Yabancı ga- zetelerde okuduklarımız. — Tef- tika: Cengel kitabı. BEŞİNCİ SAYFA'DA: Sağlık bilgileri: Arterio-skleroz. — Son haberler. — Tefrika: Bi- linmeyen inzan devam ediyor hayvanlar gibi ahırlara kapatılmaletadır- lar. Haleb, 19 (Hususi) — Antakya'da bayram yapılmamıştır. Dükkânlar diğer günlerde olduğu gibi açık kalmıştır. Mekteb talebeleri göğüslerine siyah kore delalar takmışlar, bu suretle bir kânünu- evvel hâdisesinde ölen iki gencin hatı- vasını taziz etmişlerdir. Haleb, 19 (Hususi) — 926 daki hubu- Vat fiatı nazarı itibara alımarak türk köy- lerine konuları ağır aşar ver iktisadi şeraitin değişmesine rağmea hâlâ tahsil edilmektedir. Bir kaç ay geç kalan aşar bakayasmı tahsil için mandater devlet memurları şiddeti arttırmışlardır. Tah- sildarlar beraberlerinde taşıdıkları arab jandarmalarla hotbehot istedikleri türk evi. ne girip aldıkları eşyayı pazarlara götür- mektedirler. Bu eşyanın pazarlarda ha- kiki değerinden çok aşağıya satıldığı ve pek fahiş olan vergiyi ödeyebilmek için evlerin tam takır bırakıldığı görülmek- tedir. Vergi tahsiline aid tazyikin bilhassa Amık ovası köylerinde, Bayır ve Bucak nahiyelerinde tatbik edildiği tesbit edil- miştir. Haleb, 19 (Hususi) — 17 birincikânun tarihinde arab gazetelerine verilen bir tebliğle konseyin Türkiye aleyhinde ka- rarlar ittihar ettiği bildirilmekte ve bu suretle türk tezinin aleyhin» propagan- dalar yapılmaktadır. Bu propagandaların hedefi bilbassa Sancağı Suriyenin par- çası saymayan Sancak halkımın göster- diği metaneti ve yılmaz kudretini fütu- Ta uğratmaktadır. Bunun manasını pek iyi anlayan Sancak halkı bu propagan- daya karşı azamf uyanıklığı cle almıştır. Hama, 19 (Hususi) — Şamdan gel- mekte olan istihbarat kümandanı Boney Kürdoğlu Reşid Ağaya rast gelmiş kene disine bir çok valdlerde bulunmuş, fa- kat Reşid Ağayı kandıramamnıştır. Bir milyona yakın satan fransız gas zetelerinden birini gözden geçitiyos rum. Küçük ilânlar sayfasındayım, Bu ilânlar 1$ muhtelif kısma ayrılmıştır. Kiralık evler, iş arayanlar, otomobil sax tanlar... ve saire. Bütün ilânların sayı. sı 45 dir. Ve tam 21 tanesini falcılar, kayıptan haber verenler, ele bakanlar, müneccimler, el yazısından alıkâm çım Karanlar işgal etmektedir, Ortalık karıştıkça ve akıl, şahsi ve umumi meseleleri halletmek kudretsize liğini duydukça, herkes, m ü s b e Ve den misti Ke kaçıyor, Tevekkülil şarkın miskinliği sayan garplılar, Pas risin irbe odalarında, şimdi hindliye & vuç açıyorlar! Fakat rejimlerde, ihtilâllerde, hattâ şu sadece demir ve çelik üzerinde öye mıryan silâhlanma yarışında bile derin bir mistik hakimiyeti görmez mis siniz? Diktatörlerden birinin tebaası bana: 4 — Onda birp eygamber hali yok nruğ diye sormuştu. * Celâl Bayar, makina ödemek içia ihraç malr arıyor. Şu kapattığımız teka kelerin yoşil dervişlerinden, çingene falcılara kadar, eskiden ne kadar mis. tik ve fal stoku kalmışsa, hepsini, mum' bet ilimler dünyasına sevkotmek tekli« fine ne dersiniz? Yalnız yola çıkarken, kendilerine yeni bir tügatçe vermeli- yiz: karamaça kızr buhran, sinek yedilisl barb, yürek birlisi milletler cemiyeti, | orya papazı (istediğiniz diktatör isa mini koyunuz!) v.s.... « Fatay v