3 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

* SAYFA 2 HATAY HABERLERİ Gi rmenler - Sancakta iken tezahür yapılmaması için tazyik ve propaganda başladı (Başı 1. inci sayfada) Tarr için tazyik ve propagandı yapmak- tadırlar. Gene Antakyadan İstanbul gazetele- rine gönderilen ve oradaki arkadaşımız tarafından bize bildirilen bir habere gö Te de Antakyada seçime iştirak etmiyen türklere tazyik ve işkenceye devam e- dilmekte — ve birçokları“ mahkemelere celbolunmaktadırlar. Hiç bir bakımdan tutar yeri olmayan bu muamelenin örte Bas edilecek taratı da kalmamıştır. Kli- şesini bastığımız iki celbname Antak- yadaki iki türk vatandaşımız için arab mahkemeleri tarafından — doldurulmuş- tur. Evvelü, bir kimse, tamamen ihtiya: Tında olan bir hakkını kullanmadığı (. çin mahkemeye verilemez. Seçime işti. Tak etmemyi kanunlar cürüm saymazlar. Sonra, bu mıntakada mahkemelerin 15- dar ettiği celbnamelerin, oradaki türk. Jerin dil ve kültürüne saygı mecburiye- ti bakımından, türk dili ile doldı &t lâzım gelmez mi? Halbuki klişelerde görüldüğü gibi dunlar arabca basılmış ve yazılmış bulunmaktadır. Görmenler Antak- yaya vardılar Takviye kuvvetlerinin geri almdığı bildiriliyor Beyrut, 2 (A.A.) — Havas bildiri- İN aK gğenteren 1 çin gönderdiği görmenler gece Haleb'e /varmışlar ve Antakyaya doğru yollarına ö aalmüdürleri — Ankara levazım . amirliği muhase- becisi Nuri, fırka muhasebecilerinden Osman Hami, Bekir Sıdkı kolordü mu- hasebecilerinden İsmail Zihni, Samsun be müdürü Tahsin, Çankırı muhasebe müdürü Remzi, Aydım muhasebe müdü- Tü Hami, Karamürse! malmüdürü Meh- med Faik, Baliye Malmüdürü Kemal, Lapseki malmüdürü Yusuf Ziya, “An- 'derin malmüdürü Mehmed — Tevfik, Yaylak malmüdürü Sabri, Dinar mal- müdürü İsmail, n Bozcaada malmüdürü Ahmed Akif, Demirci malmüdürü Ömer Nazmi, Dü ce malmüdürü Nazım, — Akdağmadeni malmüdürü Ceiâlettin, Pınarbaşı mak- “müdürü Cemil, Zara malmüdürü Meh- med Fevzi, Araç malmüdürü Necib, 'Terme malmüdürü Nuri, İnegöl mal- müdürü Abdullah, Kozan malmüdürü Halid, Bartın malmüdürü Hüseyin Ni yazi, Karacabey - malmüdürü — Osman Nuri, Iğdır malmüdürü Tevfik, Çubuk Malmüdürü Fehmi, Sinob — muhasebe müdürü Zübeyir, İstanbul — tahakkuk kontrol memuru Said birer derece ter- fi etmişlerdir. —— DİL KÖŞESİ “Rakamdan duha büyük belâgat yok- *tur, sözünün değeri böylece ve bir ke- Te daha denenmiş olmıyarak kalmaya- şebgre, “Denenmiş olmakla külmıyacak" de- mek İstenmiş olacak! “Çorlunun Büyükkarıştıran köyün - Ge toprak kazılırken bir baş heykeli bu- kanmuştur.” Baş heykeli olmaz, heykel başı olur. “Hatice sıvacı Mehmede yol veriyor. ve açıkçası kovuyor.” “Yol veriyor, tabil fazla açıklamaya yer kalmıyacak kadar açık bir tâbirdir. Sonra kimi kovuyor? “Mehmedi”, Hal- buki yukardaki fail “Mehmed” dir. 'Olarak kullanılan,, kelimeleri ta - piyade bölüğü ile üç oto mitralyözden mürekkeb olan takviye kuvveti Haleb'e Gönmüştür. Bir hafif süvari bölüğü Harim'in ce- nubuna çekilmiştir. Ege gecesi Ankara Halkevinde Çok güzel ve canlı geçti Ankara'daki Egeli gençler dün gece Ankara Halkevinde bir Ege gecesi ter- tib etmişlerdi. Toplantı saat 8,30 da başladı. Egeli B. Thsan davetlilere, E- ge gecesinin maksad ve manasını ar lattı ve yurdda Egenin mevküni tebarüz ettirdi; ve “İki yıldanberi çalışmalarımızda bi- ze yol gösteren ve kıymetli. himaye- siyle bize iftihar veren sayın mebusu- ehemiyetli Tarlamayı borç biliriz” dedi. Genç izmirli arkadaşların davetlileri- 'ne güzel paketler içinde sundukları memleket meyvaları, İzmir üzüm ve in- ciri, Egenin manasını anlatmaya yeti- yordu. Eçe gecesine, İstanbul festivaline iştirak etmiş olan Ödemişli zeybeklerin de davet edilmiş olması, dün — gece Halkevinde bambaşka bir hava yarattı. Zeybeklerin milli rakısları uzun uzun alkışlandı. Halkevi salonunun çok nadir gördü- ü bir kalabalık sıcak ve samimi bir ha- va içinde gece yarısına kadar eğlendi ve Egeyi andı. Ca Er yolları kapadı Gümüşhane, ? (A.A.) — Beş gün- den beri devam eden kar yüzünden köylerle irtibat kı kacak gelmemesi yüzünden zorluk- çe- kilmektedir. Belediye mahalleler ara sındaki yolları amele ile açtırmaktadır. Zigana, Kop ve Spikoz dağları tama. miyle kapanmış, nakliyat durmuştur. ULUS 1ISTANBUL TELEFONLARI : Yeni ithalât nin tatbiki İstanbul, 2 — Bugün - gümrüklerde yalât rejiminin tatbikine başlandı. muvaffakiyetle tatbiki için bü- lükalandılar. Yat Kulübü satılıyor İstanbul, 2 — Emlâk bankası Büyük adadaki yat kulübünü satılığa çıkardı. Satış için takdir edilen kıymet 150 bin diradır. Eski hrdiv'in köşkünü belediye alıyor. İstanbul, 2 — Eski Hıdivin Çubuklu- daki köşkü yıktırılmak üzere bir enkaz <ıya satılmış, fakat belediye işe müdaha- le ederek binayı belediye namma satın almaya karar vermiştir. Belediye binayı satın alacaktır. Talabe cemiyetlerinin fesih kararı İstanbul, 2 — Hukuk, edebiyat, fen, tib, eezncr, dişçi, ticaret enstitü ve far külteleri talebe cemiyetleri hakkında ve- rilen fesih kararı kendilerine tebliğ edil- Şirketi Hayriyenin bir teklifi İstanbul, 2 — Şirketi Hayriye, eğer iskeleleri amme hizmetleri mücssesele- rinden sayılır ve vergiden istisna edilir. ge boğazı güzelleştirmek için iskelelerin bugünkü vaziyetini değiştireceğini alâ- kalılara bildirmiştir. Kadıköy su şirketine verilen mühlet İstanbul, 2 — Kadıköy su şirketine €vvekce verilen on günlük mühlet bu- iki gün içinde te- hakkında bayın- dirlik. bakanlığına teminat veremezse mukavelesi fesh edilecektir. Nurullah Ataç'ın yeni vazifesi Tatanbul, 2 & Nrullah Ataç Gakven site yabancı diller mektebi fransızça ho- rtejimi- tün yüksek memurlar gündelik işlerle a-| ————————————— DOKSANUN 1997 £, Umum müfettişler Başbakanlığa verilecek rTaporu hazırladılar Umum mürfettişler raporlarının ha. zırlığını bitirmişler ve dünkü toplanı Jarında raporu bir kere daha gözden Beçirmişlerdir. Raporun yarın - Başve. kâlete verilmesi muhtemeldir. Umumi Müfettişleri mıntakalarına aid muhtelif işler etrafnda bakanlıklarla - temaslar- 'da bulunmak üzere bir müddet daha gehrimizde kalacaklardır. Umum müfettişliklere Yeniden gönderilen maiyet memurları Umümi müfettişlikler mıntakalarına fazla mikdarda maiyet memurları gön- derilmesi hakkındaki karar üzerine bu mıntakalara tayin olunan maiyet me- urlarının isimlerini bildiriyoruz: İstanbul maiyet memurlarından BB. Namık ve Tevfik Edirne maiyet me- murluğuna, Kocaeli maiyet memurların- dan Rıdvan, Sıyasal Bilgiler okulu me- zunlarından Ahmed Kocak, — İstanbul Maiyet memurlarından Said Trabzon Maiyet memurluğuna, Bursa maiyet memurlarından Basri, Ankara maiyet memurlarından Fikret ve Kâmil Efes Diyarbekir maiyet memurluğuna, An- kara maiyet memurlarından - Sakıp ve Salih Zeki, İstanbul maiyet memurla- rından Mahmud Şahin Tunçeli maiyet memurluğuna naklen ve yeniden tayin olunmuşlardır. İstanbul üniversite- sine bağlı kliniklerde yapılacak inşaat Tetanbul Üniversitesine bağlı klinik- MA Şöpelecek yöplirmee . ve SAti den Pecmalen aü İrÜNE C d #lal/'dahiliye Anfisi ve göz paviyonlu HÜ Rmieri eait nnni bik ve kabell ediliştir. Projeler baater hanelerle alâkalı bulunmaları itibariy- le tetkik edilmek üzere Sıhiye Vekâle- calığıma tayin edildi. tine gönderilmiştir. mamiyle füzulidir. Ağaç: Madrid hükümeti, isyan harbı ile tut- tuğu nasyonalistler iş kampı kurdu. Maksad, mevkufları muha- fızların bekçiliği altında çalıştırmak- Brer - Yol yapmak, “demiryolu inşa et. mek, bina yapmak gibi. baymndırlık işlerine hasrolunan listenin en başm- da ne geliyor, bilir misiniz? Ağaçlama! Çünkü Tspanya, “Türki, * geliyor: Çin işi japon işi, bunu Bilen bir kişil Konuşan sam Amerikan roklamcılığının ne müt - hiş bir şey olduğunu bilir misiniz. O- rada Kamoyun merak ve alükasını çe- kebilmek için alınan tedbirler bazan insanı hayretten hayrete . Ba- kın bunlardan bir taneki şu: Western union Telegraph Com- pany konuşan bir saat yapmıştır. Bu sant, hef çeyrek başında zamanı söy- lemekte ve arkasından kısa bir. ilân yapmaktadır. Bu konuşan saatte şar- kı söylemek tertibatı da vardır. Bu sa- atten bahseden ve bir de resmini ko- 'yan bir amerikan dergisi, henüz ko- nuşan saatin bol bol piyasaya sürüle- yazıyor. Geçen zamanın sesini duymak fe- 'na bir şey olmasa gerek. UNİON CLOCK TALKING İMASİ 3 SONKANUN 1937 F,. AR , Kamutayın yarınki toplantısında görüşeceği maddeler Kamutay yarın toplanacaktır. Ruze Namede Gireson mebusu general İhsan Sökmenin iskân kanununun 31 inci mad. desinin birinci fıkrasının tefsiri hakkıne daki takririyle askeri ve mülki tekatid kanununun 46 ci maddesinin tefsiri, kazanç vergisi kanununun üçüncü mad. desinin $ ve 21 inci fıkralarının tefı 'ne aid hükümet tezkereleri vardır. Bundan başka Kamutayın 936 yılı - kinci teşrin ayı hesabı hakkında Kamu- tay hesablarının tetkiki encümeni maz- batası, 936 yılr umumü müvazene kanu: 'nuna bağlı D cedvetinin jandarma u. mum kumandanlığı kısınında umümü Muvazeneye dahil bazı daireler büdecle- Tinde ve inhisarlar umum müdürlüğü büdcesinde 117 bin liralık münakale ya- Pılmasına dair kanun projeleri vardır.. Birinci görüşmesi yapılacak madde- ler arasında, idare heyetinin Kamutay, Başbakanlık ve dış bakanlık binaları in. şaları için dört buçuk milyon Tirayı ka. dar teahhüd icrasma izin verilmesi ve hayvan sağlık zabıtası kanununda bir fıkra değiştirilmesi hakkmdaki projeler vardır. İş Bankasının teminat mektubları Maliye Bakanlığı Türkiye İş Ban- kasının resmi daireler için verebileceği teminat mektublarının 31-12-937 tarihi- 'ne kadar daha bir sene müddetle kabul edilmesini kararlaştırmış ve bu kararı- mı alâkalılara bildirmiştir. Yurdda hava durumu Havalar yeniden soğumaya başladı Metcoroloji Enstitüsünden verilen Malümata göre dün yalnız Van'a kar yağmış yurdun diğer yerlerinde hava umumiyetle açık ve Hafif bulutlu geç Je çenubi Anadoludan başkar-EtğeF Yör” İerde evelki günkü şiddetini biraz da. ha arttırmıştır. Orta ve şarki Anadolur 'da gündüzün en'yüksek suhunetleri bir Je sıfırın altında kalnıştır. Dün en dü. gük sühünetler sıfırın altında Ancalyan da 1, Adanada 2, Istanbulda 3, Edirne- de &, Kırşehirde 23, Boluda 26 ve Si vasta 27 derece idi. En yüksek suhur 'netler isc sıfırm üstünde olmak üzere dört yolda 12, Antalyada 13, Silifkede 14 derecedir. Son günlerde Karadeniz zahillerinin şark taraflarında toprak üstünde karın kalmlığı fazlalaşmış ve Rize'de 65 santimi bulan kar Artvinde bir metreyi geçmiştir. Dün Ankara'da subunet evelki günkü gibi sıfırın altın. — Eğer uslu oturursan - sana güzel bir harb masalı anlatırım, Mide ile kese Tuhaf bir iddia ama, Dr. “Alfred Adler gibi otorite sahibi bir adam söylüyor: küçüklüklerinde yedikleri yemekleri iyi hazmedemiyen çocuk - ların büyüdükleri zaman, 4t büyük bir iştiha duydı müştür. Büyük servetler toplamış o - Yan meşhur zenginlerin çoğu bütün ö- mürlerince mideden rahatsızlık çek - müşlerdir. da 4 dereceden yukarıya çıkmamıştır. Maliyede fiş usulü — * Yetim ve mütekaidlerin teabit ve ta- yinini kolaylaştırmak, bunların ötur dukları yerleri kolayca tayin etmek ve bu süretle muamelelerde sürat ve kor Jaylık temin etmek için muntazam börçe dar umüm müdürlüğü fiş usulü kurul- masımı kararlaştırmış ve bu hususta ça Jışmalarına başlamıştır. Kütahya'da fakirlere yardım Kütahya, 2 (AAJ — Memleket İi kirlerini keçumak ve iş bulmak için kas yulapı çemiyet buçüla yülik taplanbaraz yapmıştır. Kongrede faydalı ”/ kararlar verilmiş ve idare heyeti seçilmiştir. Çobanbeyli'deki hayvan ihracı Çobanbeyli, coğrafr vaziyeti itiba. riyle bilhassa şark vilâyetlerimizin Sus riyeye çıkardığı hayvanların ve madde lerinin tabil ggeçidleri arasında bulunu maktadır. Hayvan hareketlerini kolaya Jaştırmak ve bu süretle ihraç faaliyet. derini çoğaltmak için Çobanbeyli'nim hayvan ve maddelerinin ihracına mahe sus kapılar arasna sökulması * Ziraat bakanlığınca kararlaştırılmıştır. miştir. Hava sukuneti Ege mıntakasiy- e