3 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

3 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

İngiliz - İtalyan anlaşmasının Alakalı memleket gazetelerindeki akisleri İtalyan ün yazdıkları Roma, 2 (AA) — İtalyan » ingiliz anlaşmasının imzasın” Roma gazeteleri büyük bir memnüniyetle kaydeylemek- tedirler. *Giornale 'ltalia,, diyor *Bu anlaşmanın büyük ehemiyeti inkâr olunamaz. Bununla beraber bu- 'nun derhal göstereceği tesirler de izâm edilmemek lazımdır. Şurasını da kay- detmek gerektir ki, bu anlaşma italyan alman işbirliğine aykırı değildir ve bu 4 Milâno - nutkunda da belirtil. kasmın bel kemiği olarak kalmaktadır. İtalyan - ingiliz anlaşması Britanya im- paratorluğunun deniz yolları hususun- daki endişelerini göz önünde bulundur. makta ve diğer taraftan İtalyanın yeni imparatorluk vaziyetini gözetmektedir. Anlaşma ingiliz - italyan münasebetle- “abisar eden bir pakttan ibarettir. Son dakikaya kadar görüşmelere iştirük etmeye veya akdin geri” bırakılmasına çalışmış olan Fransa bu anlaşmaya da- hil değildir. Vakıa İtalya Fransaya kar- Şt tecavüzkâr hiçbir emel beslememek- tedir. Fakat fransır politikasının birçok noktaları ve bilhassa Akdeniz mesele- lerine sıkı sıkıya bağlı İspanya işiyle a- Jâkalı cihetleri aydınlatmak lâzımdır. İtalyan - ingiliz anlaşması Akdeniz Sulunun muhafazasını, italyan - ingiliz Mmünasebetlerinin ıslahnı, iki memleket menfaatlerinin telifini ve diğer bütün Akdeniz memleketleri menfaatlerine ayet edilmesini hedef tutmaktadır. Bu anlaşmanın metni pazartesi günü neş- tolunacaktır. İngiliz gazetelerinin yazdıkları Londra, ? (A-A.) — Bütün ingiliz gazeteleri italyan - ingiliz anlaşmasını elverişli bir şekilde karçılamaktadır. Evening Niyuz, bunun sulha doğru kati bir adım teçkil ettiğini, Star ga- ctesi, lagiltere e eat Tinin elini sıktıklarını yazmaktadır. Evening Standart gazetesi ise, bu münasehetle Habeşistan yüzünden orta- YA gikan ingiliz - italyan anlaşmazığı. n mantıksızlığını kaydettikten sonra diyor ki: “B. Eden'in nutukları kükümeti kellektif emniyeti tatbika mecbur e-ti ve Negüsü de İngilterenin kendisini so- iyanın biribirli nuna kadar tutacağını rannetmeye teş- vik eyledi. İagilterenin Habeşistana yapabileceği biricik yardım Laval - Hor plânı olabilirdi. Fakat Milletler ce- miyeti paktının verdiği beyecan bu plâ- n süpürdü ve Samuel Hor da yerini E- dene terketti. Bugün İtalya bütün Ha beşistana malik bulunuyor. Negüs gü- müş takımlarını satmakla — meşgüldür. Horun haklr olduğunu vakralar göster- arlaşmann İtalya ile imzasr madaki elçisine salâhiyet verdi. İngiliz tarihinin utandırıcı bir faslr kapanmış- tar. Fransız gazetelerine göre Paris, 2 (AA.) — Pari-Suvar gaze- tesi, ingiliz - italyan anlaşması için di- yör ki: “Öyle ümid ederiz ki artık fransız - italyan mukareneti — gecikmiyecektir Roma ve Paris ancak tâli derecede bir takım izzetinefis meseleleriyle ayrılmı bulunuyorlar. Bunun içindir ki ber iki taraf yeni bir anlaşma teşebbüsü yap- malıdırlar. Lö Tan gazetesinin kanaatine göre, ingiliz - italyan anlaşması umumi mahi- yette garanti tcatisinden ibarettir. Çün- kü donanmanın nisbetleri, silâhlar ve üssübahriler gibi meseleler halledilme- miştir. Bu anlaşmanın ehemiyeti bi hassa siyasi havada psikolojik bir iyilik Anlaşma, Fransaya bildirildi Londra, 2 (A.A.) — Resmi olarak bildirildiğine göre ingiliz - italyan Ak- deniz anlaşmasının metni değil, muhte viyatı fransız hükümetine bildirilmiş tir. Siyast mahfillerde İtalya ile Pran- sa arasında da böyle bir anlaşma yapı- hacağı zannedilmemektedir. Bir fransız - italyan anlaşması için Londra,2 (A.A.) — Deyli Herald'ın politika muharriri anlaşması hak- kında şunları yazmaktadır: “Anlaşmanın imzasından sonra, bu Ya arasında imzalanmasıyle neticelene- bilecek görüşmelere girişilmesi için Fransa hükümeti tarafından derhal te- şebbüslerde bulunulacağı tahmin edil mektedir., Königsberg hadisesinden sonra İspanyol hükümeti, ticaret gemilerine taarruz halinde Alman donanmasına karşı ateş emrini verdi Berlin, 2 (A.A.) — Alman propa- ganda bakanı dün iki alman - ispanyol hâdisesi olduğunu Royter ajansına te- 'yid etmiştir. 1. — Königsberg kruvazörü Soton vapuruna ateş etmiş ve bu vapur kara- YA oturmuş, 2 — Graf Spe kruvazörü ispanyol Aragon vapurunu tevkif etmiştir. Londra, 2 (A.A.) — İspanyanın Land- ra büyük elçisi bugün dış bakanlığma giderek hükümetinin iepanyol sularında Königsberg kruvazörü taralından Sotom vapuruna vukubulan tecavüz hakkında- ki raporunu bizzat venmiştir. - Köniçe- berg bu vapura iki obüs atmış ve bu va- Pur Santana'ya girmeye mecbur kala- Bt karaya oturmuştur. Vakıa Soton Şidstn cibi, Mülletler Cemiyeti, Pan. Şzerikan bislik ve B. T. T. İle beraber Ülttemr tem Cazek adığımı töylemiştir. Başkan maden ihtiyatının 34 mi 'yon 840 bin pesos'a baliş Sir ŞA Mi yid etmiştir. Başkan, hükümetin Pean, a, İtalya, İngiltere ve Amerika u. a. Jaşma yapmış olduğunu ve bu kilan. tan, ihtilâllerin bu memleketler vatan daşlarına verebileceği zararlara — maai olmayr hedef tuttuğunu söylemiştir. şimdi tekrar yüzdürülmüş ve yoluna de- vam edecek bir vaziyete gelmiş ise de alman Königsberg ve Köln kruvazörle Ti de oraya gelmişlerdir. İspanyol büyük elçisi bu hâdise ile İspnaya için çok vahim bir vaziyetin ha- dis olduğunu kaydetmiş ve İspanya hü- kümetinin bu vaziyeti kurtarmak üze. Te, donanmasına ticaret gemilerini en tesirli bir tarzda himaye ve taarruz ha- Tinde alman harb gemilerine karşı ateş etmek için emir vermek zorunda kak dığını bildirmiştir. Meksikanm İspanyaya sattığı silahlar Meksiko, 2 (A.A.) — Cumhur reisi Kardenas radyoda söylediği bir nutuk- ta Meksikanın İspanya hükümetine bir buçuk milyon dolar kıymetinde silâh ve cephane satmış olduğunu — kaydederek bu malzemenin 22.000 tüfek, 65 mitral- yöz, 80 milimetrelik iki batarya topu ve 75 mülimetrelik dört batarya topundan ibaret olduğunu ilâve etmiştir. Yeni bir hâdise Cebelüttarik, 2 (A-A.) — Silâhla ci- hazılı âsi balıkçı gemileri " Naveksheld ismindeki Belçika vapurunu tevkif edip aradıktan sonra Centa limanma götür- müşlerdir. Bu haftaki futbol maçları İki aydanberi büyük bir hararetle devam eden milli küme seçim maçları bu hafta sona ermektedir. Gençler Bir Tiği - Çankaya, Ankara Gücü - Muhafız Gücü maçları mevsimin en ehemiyetli Üi saçı olacalıtıc. fiği bir aamandanbe Ti bu mühim maça hazırlanan Çankaya bugün kazanmak azmi ile oynuyacaktır. Rakibinden hiçte aşağı olmryan Genç- ler Birliği ise maçın ehemiyetiyle mü. tenasip bir sürette hazırlanmıştır. Ankara Gücü - Muhafız Gücü ma- çna gelince: Milli küme seçimi üze Finde mühim bir rolü olan bu oyunda harbiyeli sporcularla takviye edilen Muhafız Gücünün rakibini çok sarsa- cağı muhakkaktır. Netice — şimdiden kestirilememekle beraber iki seneden- beri gösterdiği beraberlik — kudretini Ankara Gücünün bu maçta da göste receği umulmaktadır. Maçlar: Ankara Gücü alanında Çan- kaya - Gençler Birliği saat 14 de. Tüshafız Gücü alanında Ankara Gü- cü - Muhafız Gücü gene saat 14 de oy- ıyacaklardır. Maçların hakemleri Be- şiktaşlı Hakkı ile Nuri'di Ankarada kar spor- ları gittikçe - gelişiyor Tatil günlerinden istifade eden an- karalı gençler, bu gibi günlerde, büyük kafileler halinde şehrin civarındaki ya- maçlarda kayak ekserzislerine devam et- mektedirler. 'Türk maarif cemiyeti okulunun orta ve lise kısımlarından kırk genç, türk spor kurumunun temin ettiği kayak ve diğer malzeme ile, dün, Dikmen sırtları- 'na gitmişler ve geç vakte kadar,güneşli havada kar sporları yapmışlardır. yiğer bir grup da Harbiye okulu ci- varında kayak talimleriyle meşgul ol- muştur. Bu grup arasında sayın başba- kanımızın çocukları da vardı. " Hatıâ başbakarımız da oraya kadar giderek bir müddet gençleri seyretmişlerdir. Bugün Atatürk terbiye enstitüsü, yük-| sek ziraat enstitüleri talebesiyle Ankara kulüblerinden bir çok gençler Dikmene ve Elmadağına gideceklerdir. Çağrı Millt Müdafaa Enctlmeni Pazartesi öti Uzuci Tüyet içümamdan sara Ö e Ankara radyosu ÖĞLE NEŞRİYATI : Saat 1230 -12.50 Plâk: Türk musiki halk şarkıları, 12.50 - 1300 Dahili ve harict haberler 13000 - 13.30 muhtelif plâk neşriyeti AKŞAM NEŞRİYATI: 19.00 - 19.30 Türk müsikisi ve halk garkılarr (Makbule ve ar- kadaşları). 1930 - 20.00 Türk musikisi ve halk şarkılar (Servet ve arka- daşları). 20.00 - 20.20 Çocük masalları (Nahid) 2020 - 20440 Viyolonsel solo (Sonat: Adolf Barjansky) (Edip Sezen). 20440 - 21.00 Ajans haberleri ve gazete hulâsaları, 21.00 - 2200 Stüdyo salon orkestrası 1— Planketh Fantasie Les Cloche de Corneville 2 — R.Korsakow Chanson (Sadko) 3 — M. Kalman Walzer nach Moti- ven der Operette. 4 — Aubert Optra-Comigue le Part dü Diable 2200 - İndue Yarınki program ve İs » tiklâl marşı. tezahürle Antebin kurtuluş harbında giyilen kı yafetli mekteb yavrularından bir grup — Gazizmtep (Hususi muhabirimizden) Gaziyurdun düşmandan kurtukişuma rastlayan 25 birinci kânun pek eşsiz ve içten gelme terahürlerle kutlanmıştır. Törene saat onda ve bandonun çaldığı İstiklâl marşı ile başlanmış, âbideye Parti ve Halkevi, şehir, ordu, Tise ve ilk okullar adına çelenkler kondu. Tö- rene süvari, topçu ve piyade kıtı 1e polis ve jandarma müfrezeleri, cemi yetler ve esnaf kurumları, bütün mek tebliler, partililer ve binlerce halk işti- Tak etmiştir. İlk söylevi balkevi başkanı Bay M Göğüş verdi. Bunu, müdafaanın kaymet- li kahramanlarından Özdemirin aramız- da bulunmasından doğan sevinci anla - 'tan diş doktoru Hayrinin heyecanlı hi- tabesi takib etti ve çok alkışlandı. Son- 'Ya muallim ve talebelerden bir çokları şiirler okudu, sözler söyledi ve en niha- yet topçu çavuşlarından Mahmud, gür ve yüksek sesiyle bir zafer destanı oku- Düşünüşler: Güzel Bir Gün Gaziantebin kahraman çocukları A büyük bayramlarını eşsiz rle kutladı , jandarma, polis, Hisı parti, teşkilâtı, esnaf / teşekkülleri ve halk maarif bahçesi istikametine yür yerek orada bir çarh yaptı. Geri d te anıtı sağa alarak selâmladı. “Tören ve geçid resmi iki saatten fa 'a sürdü. Havanın yağmurlu ve 20 olmasına rağmen hiç bir ferd hattâ siye açmaksızın coşkun heyecanlarla em büyük bayramını kutladı. Şehir, bu yük bayram şerefine bayrak ve Terle donatılmıştı. Gece balkevince tertib edilem müsas merede büyük bir kalabalık - bulundu, seçkin parçalar çalındı, yılmaz - dokus Oğuzun Hataylıların yası içinde olduli. darını hatırlatması tezabürlere verdi. Halkevi temsi! kolu gençlerinin harırlayın oymadığı “bir tarih utandı" isimli piyesi de çok beğenildi. A Toksoy KöY DAVAMIZ kitablarının gök- yeceğini - söyledik. 'Necat” n inkılâp “Türkiyesinde köyden ge- isceğine inananlar, İsmet İnönü'nün, parti erupu toplantısında, hüküme - Pakat bir sebeb 'TE sonsuz bir sevinçle o- kudular. Rejimin şimdiye ka- dar girişmiş oldu; ze, yüzde 16 delili değil midir? Büyük meriyetlerin. den biri de daima — acık konuşmak, — kanaatlerin ve alınacak - tedbirlerin üzerince bina edileceği €>- neleri bütün cıplaklıği Je ortaya koymak olan Başvekilimiz, memleket mizde iktısadi ve sına' inkişaflara rağmen istihsalimizin artmadı 't söyldei. Ve Türkiye- de topraksız köylü sayı. Sının, kendi. / tabiriyle “bütün tahminlerin üs « tünde” olduğunu . ilâve- den çekinmedi. Bunun sebebi, biliyo. ruz, ilk önce, büyükor ganizasyon, miflt müda- Faa ve inşa — işlerimizin çokluğu arasında köy da- Sasiyle lüyıkı veçhile Taşmaya vakit bulamayı şımızdandır. Fakat gene livoruz ki, aynı zeman- dabu dava çok zıman, Üstün — seviye, idealist ve teknisyen clemanlar, geniş krediler — isteyen Beybetli bir iştir. Köylü — kanantkârdır. köylü anane güder, köye ü okumamıştır. Girişe- nün yenin, da göze batar medent çıkaramayız. Ve gene tırda tutacağız mıntakanın zirat istih Salimi vükseltmek, yeni bir fabrika “kurmaktan Gaha zor bir iştir. güçlüklerin çokluğu hizi yıldıracak olmak şöyle dürsun, ancak azim ve irademizi bileyen ve hızı- mızi arttıran bir müşev - vik olabilir. Türkiyede ekilen top- rakların mikdarı yurdun dır. Gene İsmet İnönü' iladesiyle yetmiş kilo aldıörmız bir toprak sahasından dor markalı, holandah 255 ve yakın almaktadır.” Sim- di ekilen topraklarımı - İY- — zın wmummikdarını me: Sahamızın en az yirmi besine, ve, bu top- Taklardan aldığımız ha - kiki randımanın dörtte biri nisbetindeki mahsa. Jü hiç olmazsa kardığımız gün, yalnız mahsullerinden kendine temin edeceği servet faz. Jasının ehemiyeti kolay. Tıkla hesab edilebilir. İmparatorluğun bize raktığı hazin mirasla - manzara hiç şüphesiz ki köy ekonomisi sahasın- Köyün sosyal ve iktı- sadi bünyesi bakımından 'bir. memlekete yaraşır en basit bir Tasyon'u acırlar zarfında vücude getirmeye muvaf fak olamıyan imparator- luk, uyuşuk müsamaha- siyle, cahil köylüyü, tur feyli bir zümrenin key - fine terkeden bir menfi köylünün ruhunda bu — ki, bir Bugünün olgunları, tahsil ve yetişme devre - Cümhurivetin on üç yalı “köy” ü, hayati ehe- miyeti haiz bir dava şek- linde tebellür ettirmeye ancak yetmiştir. Tnkılâbr yaratmış o - 'dan büyüklerimiz, gerçi mecatın topraktan gele - ceğini cok erkenden id Fak etmişlerdi. “Köylü et izdir” Klasik sö- zünü Atatürk'ün ne ka - dar önce söylemiş oldu. Zunu hatırlıyalım. Ancak köy ekonomisi 17 arası “bizim yüzde toprak zariyeleri bir. hatırlar - zak bu hususta ne kadar z hazırlıklı, ve ne kadar az müttefik olduğumuzu Tarkederiz. Cümhuriyet, inkılâp edebiyatiyle — beslenmiş ilk teknisyen unsurları - mr yeni yetiştirmiştir. Ve şimdi, girişeceğimiz büyük toprak calışmala- Tınm ana hatları da, he imen herket — tarafından ittifakla kabul edilir bir şekilde, belirmiştir. Bu itibarladır ki, şime diye kadar normal şart < lar içinde yürümüs olan en acıklı dejise ceğimiz büyük mücade - — nizamın kendiliğinden — köy sahasındaki çalıs dede, bu sosyal vaktanın — vücud bulmasına mani e. — malara inkılâocı metod - ir kale salabetiyle kar - — Tamamıştı. Yol yok, sula. — Jarla hiz verr manı aa i — ma şebekesi yok, mekteb — zelmiş bulunnyor olduğunu — hatırımızdan — yok, ve hepsinin kötüsü, YA at ASA e aZ K eg ilk okullar,