7 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

7 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

7 SONKANUN 1937 PERŞEMBE ULUS Adananın kurtuluş bayramı, Hataylıların istiklâl aşkıtezahürlerine vesile oldu (Başı 1. inci sayfada) Adana'nın kurtuluş destanı Seyhan saylavı Damar'dan — sonra kürsiye eski kültür bakanlarından B. İsmail Safa Özler çıkti. Eski ve kuv- vetli bir hatib olan Safa Özler Adana- derin 1 tırabları, kara günleri anlattıktan sonra bu düşman istilasma karşı Adana hal- kınım nasıl kükrediğini yıllarca aç ve açık ovalarda ve dağlarda kuvvteli düş- maniyle nasıl çarpıştığını ve büyük za- feri karandıktan sonra bugün de nasıl büyük bir kuvvet olarak büyük şefin etrafında — toplanmış bulunduğumuzu ğildir. Adana — fransızlağın — işgalinde iken onlar da aldanmışlar bizleri arab sanmışlardı. Hattâ ben Mersinde jan- darma zabiti iken bir gün beni çağırdı. dar. Benim arablığımdan — ve arabları fransız idaresine ısındırmak için ben- den hizmet beklediklerinden bahsetti- der. Buna karşı bütün kanım - beynime fırladı. Ve kendilerine arab olmadığı- n ve arab zannettikleri insanların da tamamen türk olduklarını — haykırdım. Beni oradan uzaklaştırdılar. Fakat bu kanaatleri kendilerine pahalıya malol- du. Arab zannettikleri türklerden —ale dıkları yaralarla ve yedikleri darbeler Ankara Halkevinde, Tarsuslu gençlerin, Adana kurtuluş bayramı münasebetiy- le evelki akşam tertib ettikleri toplantıda rek sözle bi ini şu cümlelerle türdi: '— Milleti karanlıktan, yoksulluktan memleketi haraplıktan kurtarmı çin şevkle, ümidle, büyük dâhinin et- rafında — toplanmışızdır. / Yapılanlar göz önündedir. Daha yapılacak bir çe yapamayacağımız bir şey, — yenemiyeceğimiz hiç bir güçlük olmı Yacaktır.., Hatibe göre aynı büyük şefin em- Ti altında aynı kolaylıkla halledilecek 'olan yeni dava Hatay türklüğünü istik- Tâline kavuşturmaktır. Adana saf türktür! ““belediye reislerinden Mehmed Dibier Çukurovada bulunan ve bir gaflet ese adı ile anılan fakat S e Ze — sentei çe7 k Ommur Mizin Ulsımı burasıdır. Bu topraklar. dir” Sancak davası karşısında Suriye matbuatı Mehmed Dillenden aa yabtiye S K miyeaa n hi p Gükla ee Tei azelürn G den kaçarak dağa çekilen — ve adenei, Bücahldlerle bti kartalaş işle ge Tişmış olan ve eiklu madayanı” İ KM Dala Gdt Kikalye pelrik vek Tef y rsif v l agreleri hatıralarını çöğrünü Tabarta kuldak U Üa geee p ai “— Son günlerde Antakya ve İs- aderan Grklerinin barlalara eli Jâli ortaya çıktığı vakit Suriye mat- buatında ge zılar gördük. İskenderun ve Antak- S baalamır d el kalmadı. Hattâ Antakya ve I.kende. rundaki türkleri Kilikyadaki arablar- Ta mübadele etmeyi ortaya . Semre özlü sözlerine ga suretle de. Si “— Hemşeriler, bu kanaatte bulı 'nan gafiller yalnız Suriye arabları de- le bu gafletlerin acısını çektiler. Ar- kadaşlar Suriye arablarına haykırıyor Tum ve diyorum ki: eğer damarlarımız. daki kan kendilerinden olsaydı biz de bugün başlarında taşıdıkları efendile- rini başlarımızda — taşırdık. — Halbuki tekmelerimizle vura vura onları bu aziz türk ülkesinden koğduk ve attık. Küstah iftira Kürside Semreoğlunu, gene aynı kütleye mensub bulunan ateşli genç- derden Salih Zeki takib etti. Salih Ze ki mensub olduğu kütleye karşı arab. tır diye yapılar çirkin iftirayı heye- canlı sözlerle reddettikten sonra bil- Haköa Şunlarr söyledi: “— Güya bu memlekette yani Ada- 'namızda arablar varmış ve burası arab memleketiymiş diye bazr Suriye gaze- telerindi aşlandı. Bunu behane ederek de bir takım zeyanlarda bulunuyorlan Güya oranın türklerine mukabil buradan arab iz yorlar. Ne münasebet. İftiradır, yalan- dır. Safsatadır. Arkadaşlar burada 'tek arab yoktur. Bunların sesine bura- dan verilecek türk sesinden başka bir cevab olamıyacaktır. Memleket davaları karşısında türk kadını Bundan sonra adanalı bayanlar na- mına konuşan Bayan Şemsa - kürsiye gelerek Adana kurtuluşunun manasını ve bu gibi mücadelelerde türk kadını- 'nın rolünü anlattıktan sonra şu sözleri söylec he Bunları söylemekten maksadım vatan ve millet işlerinde yurd çocukla- rının üzerine düşen herhangi - bir işte türk kadını daima hesaba katılmalıdır. Biz yarısı kadın yarısı erkek diye ay- rılmış bir vatan içinde değiliz biz er- kekli kadınlı bir kütleviz. Davamızda daima ve dalma bir olarak hareket eder hedeflerimize birlik olarak yürürüz.” Bayan Şemsa bu sözlerinden ra kardeş Antakyaya karşı duyulan ta- hassüsten kardeş Antakyanın da istik- Kâli için ayar yürekle çırpındığımız. dan bahsetti. Hatay için beklediğimiz Hatay için beklediğimiz bayan Şem- 'sadan sonra, Adana gençi seçilmiş olan ve Türk Sözü gazetesinin yazı işleri şefi B. Nevzad Güven kür- süye gelerek bir adanalı gencine yakı- gan heyecan ve vekarla $ ikincikânunun büyük türk mücadele tarihindeki ehem- iyetinden bahsettikten sonra büyük bay- Tamın manâsını ve Adanalıların niçin bu kadar sevinç ve derin bir heyecan içinde olduklarını şu cümle ile izah et- — “Çünkü bugün $ kâhunsanidir. $ kânunusaninin haksızlık, adaletsizlik 've emperyalizme karşı ayaklanan türk milletinin çelik bir yumruk haline ge- len Türkiyesinin ilk zaferidir.” Bundan sonra genç hatib Antakya ve İskenderun meselesine de temas ederek dedi “— Antakyalının derdi bizim der- dimiz, onun sevinci bizim sevincimiz- dir. İşte bunun içindir ki, Antakya ve İskenderun davası da bizim öz dava- mızdır.,, Bundan sonra Nevzad Güven San- cak için açtığımız davanın meşrulu- iundan bahsederek şöyle devam etti; — “Hakların zorla, kuvvetle alınma- & artık beynelmilel bir ahlâk hatir dığı bir devirde Türkiye cümburiyeti- »nin eli, konuştuğu millete bir yumruk halinde değil bir dost eli halinde uzandı. Bugün bu civanmertlik ve feragat jestini anlamakta gecikildiğini - görü yoruz. Bu hal karşısında duyduğumuz sadece hayrettir. Çünkü hiç bir kuvvet ten hiç bir beynelmilel müesseseden şifa dilenmiyecek kadar kuvvetliyiz her iz şaret koyduğu davayr halletmiş görme. ye alıştığımız büyük Atanın arkasında bu davayr da istediğimiz şekilde balle- deceğimizden bir zerre şüphemiz yok- al Hatay davası ve Türkiyı Kürsüye en son olarak Adanar tiştirdiği ateşli ve yüksek kabiliyetli genç şair Kâmüran Bozkur çıktı. Şair, Adana mücadelesinde yüksek değeri- ni ve bütün Türkiyenin Hatay davası 'na olan alâkasını anlatan şi du. Genç şairin heyecanlı sözleri kar- çısında / ağlayanların sayısı çoktu Bundan sonra buradaki merasim bit- ti. On binlerce halk büyük bir inti- zam içinde yavaş yavaş şehre doğru yayılmıya başladı. Atatürkün işareti arkasında Adana, 6 (A.A.) — Dün söylenen ntuuklarda is- tisnasız bütün hatibler sözlerini irken şimdiye kadar oldu- ğu gibi türk milletinin bundan sonra da Atatürk'ün işareti ar- kasından — koşacağını ve bu u- ğurda bütün can ve mallarını fedada bir an bile tereddüd et- miyeceğini bildirmişler ve her dahamnda' di kark binkişilik. kurovalı kütlesi bu sözleri gökleri dolduran - bir sesle tas- dik etmişlerdi! İ e0i gö tüşan çön ali'Tevfik Hadi Bayaal ve belediye re- Ya zi CEĞİRAR hi l Tit Tüyaaln teaküla Ve blsiecdne teo cüman olarak Atatürke, İsmet İnönüne, Fevzi Çakmağa ve parti genel sekrete- HMERM LKS NE M ” sapaan Şekmişlerdi Bir konsolosumuzun mühür ve imzası taklid edildi Ankara, 6 (A-A.) — Hariciye vekâ- letinin eline geçen bazı fotoğraflardan Türkiye konsoloslarındanbirinin mühür ve imzası aşikâr bir surette taklid edile- rvek güya Türkiye namıma bir takım es- Tiha ve mühimmat siparişleri için vesi. kalar tanzim edildiği anlaşılmış ve bu sahte vesikalara karşı icab eden mua- meleye tevessül edilmiştir. Cümhuriyet hükümetinin hiç bir konsolosuna bu yol- da bir salâhiyet vermemiş olduğunu ve konsolosların böyle vesikalar tanzimine esasen” selâhiyattar — bulunmadıklarını tavzih ve beyana Anadolu ajansı mezun- dur. ea B İ. Necmi Dilmen teşekkür ediyor “Türk Dil Kurumu genel sekreteri B. . Necmni Dilmen'den aşağıdaki mektubu aldık. Sayın genel sekreterin iyileşmiş ol- masına sevinerek neşrediyoruz: “Uğra- dığım hastalık ve yapılan operasyon do- dayısiyle ber taraftan gelen geçmiş ol- gun yazılarıma ayrı ayrı teşekküre imkân bulamadığımdan şükranlarımın. bildirik- mesine sayın gazetenizin araçlığını di- ler, saygılarımı sunarım.” Ziraat Vekâletinin zirat — kalkınma çalışmalarına muvazi — olarak hazırla- makta olduğu hayvancılığımızı kalkın- dırma programı etrafında — aldığımız malümata göre bu programın gözettii ilk beş senelik baytarlık işleri arasında nalbandlığın meslek haline - sokulması için hazırlanmış ve Büyük Millet Mec. Tisine verilmiş olan kanun projesi muh- telif encümenlerden geçerek adliye en- cümenine gelmiştir. Projenin adliye en- cümeninde müzakeresi tamamlanmak ve bu kanun projesinin tatbik şekline aid nizamname ve talimatname proje- lerinin hazırlığı vekâletce ikmal edil- mek üzeredir. Bu nizamname - ve tali- matnamelere göre memleketin beş ye- rinde hayvan hastanesi i de görmek Üzere beş nalband mektebi açı- lacaktır. Trakyaya da şamil olmak üzere | yeni kurulan İstanbul nalband mektebi. 'nin bütün tesisatr ikmal edilmiştir. Bundan başka İstanbul, Antalya ve İzmirde yapılack tahaffuzhanelerin yer- leri alınmış, su tesisatr yapılmış — ve plânları hazırlanmıştır. İnşaatın başla- ması için mevsimin gelmesi beklenmek- tedir. Kızılçakmak ve İğdirda yapıl- makta olan tahaffuzhanelerin inşaatı bitmiş ve bu tahaffuzhaneler faaliyete geçmiştir. Salgın hayvan hastalıklariyle müca- dele için de geniş bir plân çizilmiştir. Beş senedenberi bitirilmiş olan sıgır vebasr mücadelesinden serbest kalan baytarlar — gerek İnsanlarm, — gerek hayvanlarının sihatlarini ve — mev- cudiyetlerini tehlikeye sokan bilbassa rüam ve şarbon mücadelelerine plânda büyük bir yer ayrılmıştır. — Meri- nos Teksir mıntakasında ve - diğer koyunculukla tanınmış olan mıntakalar. da hayvan uyuzu mücadelesi de geniş- letilmektedir. Hayvanlardan tedarik edilen insan yiyeceklerinin zararlı olmamasını te- min için et ve hayvan mahsullerinin muayeneleri hususunda mübtelif mın- takalarda tesisat yapılacaktır. Dericilik de debağat sanatında mühim bir rol oy- 'nayan ve deriler üzerinde delikler açmak| suretiyle hasar veren ve derilerin kıy- metini düşüren - (Hypoderma - Bovis) hastalığı ile de ayrıca mücadele edile- cektir. Bu mekteblerde her sene yüz nalband| ders görecek ve Türkiyedeki bütün malbandlar on sene içinde bu. kurstan SAYFA B Hayvancılığımızın korunması — ve ilerlemesi için Ziraat Vekâle- — tince esaslı hazırlıklar yapılıyor : memur mektebinin kadrosu genişletile« Tek talebe sayısı otuzdan elliye çıkarın Jacak ve bu Süretle sihiye, memuruna olan mühim ibtiyaç kısa bir — zamanda karşılanmış olacaktır. Memleetin kaymaslk yökeği c DN Kars, Erzurum, Sivas, Diyarbekir gibi —— yerlerde 13 büyük hayvan hastanesi ve —— N Ayrıca hayvan kesafeti olan yerlerde 70 tane küçük hayvan hastaneleri açılma. #r plâna ilâve edilmiştir. Hayvanların bulaşık hastalıklardan korunmasını çalışmalarını ve aşı ve seroat imâlini genişletmek üzere mevcud Ece zincan, Etlik ve Pendikdeki bakteriyo- Toji ve serom enstitülerinin kadroları genişletilecek ve faaliyetleri arttırıla- caktır. Dış ülke pazarlarına çıkarılar cak hayvan ve hayvani maddelerin hase talıklardan salim bulunmasını kontrol için ihracat kapılarımızda 70 şe yakın tahaffuzbane ve 15 şe yakın baytari lâbor ratuvar tesis edilecektir. En fazla ihra- miş ve alınmakta olan kanunt ve idari tedbirler ile kullanılan ilâçlar üzerinde tetkiklere başlamıştır. Diğer taraftan vekâlet hayvan teksiri işile de ehemi- yetli surette meşgul olmakta ve bunun Türk Spor Kurumu dergisinin son sayısında, Dahiliye vekili ve C. H. P. genel sekreteri Bay Şükrü Kayann, o Timpiyadlar dolayısiyle türk spor kuru- mu başkanlığına göndermiş olduğu şu mektubu okuduk: “Sporcularımızın Berlin olimpiyad- darr münasebeti ile Almanya'da bulun- dukları zaman gösterdikleri terbiye ve itinalı hareketlerle disiplin evsafı bu kez B. elçimiz tarafından dış bakanlrğa gön. derilen bir mektubda zikir ve methedil- mektedir. Milli şereflerini muhafazada gösterdikleri itinadan dolayı bütün a. porcu arkadaşlara teşekklirlerimin iblâ- Şeni dilerim. Ayrıca bu işin bu cephesini iyi tanzim eylemekte Türk Spor kuru- /munun dikkatine ve sporcuların başında gösterdiği ilgili dikkatten dolayı Tokat Saylavı B. Gencaya dahi teşekkürleri. mi eklerim.” Olimpiyadlara iştirak eden türk spor cuları ve spor kurumları hakkındı iltifat kayda lây Gireson'da yol çalışmaları Beş yıllık vilâyet imar plânmın tat- bikine geçilmiş ve ilk iş olarak Dereli nahiyesinden merkeze doğru açılacak için de bir program hazırlamaktadır. —— — Başbetke HATAY sayfada) (Baş 1. tutamaz gibi, nazik bir vaziyet gara- betini devam ettiremeyiz. Biz, sarih, ve, toprak olarak, Sane cak sınırları, dava olarak, sadece o türk diyarnın türk halkının - kendi mukadderatma sahib olması mahiye- ti ile mahdud, bir meseleye, bir an evel bir hal tarı - bulunmasını ise —— tiyoruz. Meseleyi, bu hududlarme —— dan taşırmak istiyenler, bizim ira demizi sarsmak değil, bilakis asla iyi olmuyan Biyetler karşısmda - bu- Tunduğumuzu anlatarak, bizim ira- kuvvetlendirmeğe ve hassaslığımızı arttırmağa sebeb olduklarına şüphe etmemelidirler. Bu suretle - hareket edenler ne sulh davasma, ne da Fransa - Türkiye münasebetlerine 4 iyi hizmet yapmamaktadırlar. Falih Rıfkı ATAYI Ka ğ 99 2 G Alâka kesilmesi Biraderim Ahmed Çavuşun ticaret hanemle hiç bir alâkası olmadığını i- Tün ederim, gosenin inşasına başlanılmıştır. Şose in- Z p Şaatında şimdilik 800 işçi çalışmakta- Uğrak Bakkaliyesi sahibi dir. Raç> oe aa ae D ——