7 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

7 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

j j h t SAYFA 6& Almanyanın, İspanyol sularındaki deniz hâdiselerine nihayet vereceği bildiriliyor Londra mahfilferi İng iliz - İtalyan anlaşmasının karışmazlıkla alâkası bulunduğunda ısrar ediyorlar Berlin, 6 (A.A.) — İyi bir kaynak- 'tan öğrenildiğine göre son hâdiseler do Jayısiyle yabancı memleketlerde hasıl o- Jan huzursuzluk sebebiyle Palos vapuru- nun zabtına karşı yeni/ tedbirler almak 'tan çekinilmek istenilmektedir. Siyasi mahfiller, ispanyol - sularında bulunan alman - küvvetleri kumandanı tarafından Valansia'ya gönderilmiş olan bir telgrafta Palos hâdisesikin hasıl e- deceği akisleri tahdid etmeği hedef tut- makta- bulunduğunu. bildirmektedirler. Filvaki, bu telgrafta Aragon ve Mart- ha Yuguera adındaki ispanyol gemileri- 'nin, bask memurları Palos'un ispanyol Yolcusunun ve bu vapur hamülesinin iade edilmediği takdirde, âsilere teslim olu- nacağı ancak başka ispanyol gemileri Zabtolunmıyacağı bilidirilmekte idi. Kadiks'e çıkan italyan askerler ve Londra mahfilleri Londra, 6 (A.A.) — Siyasi mahi der, Cebelüttarık deniz makamlarını i- talyan gönüllülerinin bir kânunda Ka- diks'de karaya çıktıklarını 3 kânunu sa- nide haber almış olduğunu tasrih et mektedir. İtalyan gönüllüleri karaya çıka- gaklarından İngilterenin evvelce haber- dar olduğu hakkındaki şayialar katiyet- Je yalanlanmaktadır. Centilmen Agrement'i imza etmekle “İagilterenin İtalyayı / İspanyada komü- nizm ile mücadele etmekte serbest bi Taktığı hakkındaki haberi ayni mahfil- Ter gülünç addetmektedir. Bu mahfiller İtalya ile İngilterenin Akdenizdeki mü- — masebetleri — meselesinin — karışmazlık meselesiyle alâkalr olduğunda israr et- “mektedir. Bu sonuncu mesele esasen bir “kaç hükümetin delegesi bulunan bir ko- rite tarafından tetkik edilmektedir. Son hâdiseler karşısında — Roma'daki alâka Roma, 6 (A.A.) — İtalyan gazete- deriçispanyollarla almanlar arasında vu. kua gelen deniz. hâdiselerine karşı bü- ük bir alâka göstermektedir. “Yarı resmi mahfiller, her türlü mütalea Yürütmekten kaçınmaktadırlar. Bu mah- filler İtalya hükümetinin italyan menfaat- derinin müessir olmadığı bir meseleye mü- Gahale arzusunda bulunmadığını bildir. mekle iktifa etmektedirler. Ayni mahfil- der İtalyanın ve italyan gemilerinin “kı- zıllar” tarafından araştırılması takdirin- e hemen ve şiddetle harekete geçmeğe karar vermiş olduğunu ilâve etmektedir der. Londra, 6 (A.A.) — Dış bakanlık bu- Kün gönüllüler meselesi hakkında Por- “ tekiz'in vermiş olduğu cevabı tetkik et- mektedir. Bu cevabın bu meselenin mem- uniyete değer bir surette halledilmesi yolunu kapatacak / mahiyette olmadığı #öylenilmektedir. Berlin, 6 (A.A.) — İyi haber almak- ta olan mahfiller, Almanyanın Fransa ve İngilterenin gönüllüler meselesi hak- kaındaki notalarına vereceği cevabın bu. gün verilmiyerek yanın cevabı ile birlikte tevdi edileceği- mi bildirmektedirler. Londra, 6 (A.A.) — Dün, — karış. Mazlık komitesinde kontrol plânının tat- biki için vuku bulacak masrafların gö- Tüşmeleri sırasında zorluklar çıktığı bil- İirilmektedir. Bazı hükümetler yekünu Bekiz yüz bin ingiliz lirasına yükselecek 'olan bu masraflara iştirak etmek iste memişlerdir. Bir Sovyet gemisi aranıldı Mosokova, 6 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Kömür yüklü olarak Nikolaw'dan A- merikaya gitmekte olan Komiles adir sovyet gemisi Cebelüttarik boğazı hudu- du içinde 3 ikinci kânundan durdurula- rak aranılmış ve Centaya gönderilmiş- tir. Araştırmaların neticesiz kalmasına Tağmen Komiles ancak 4 ikinci kânun akşamı serbest bırakılmıştır. İtalyan cevabının bugün verilmesi muhtemel Roma, 6 (A.A.) — Salâhiyetli mah. fillerden öğrenildiğine göre, gönüllüler meselesi hakkında fransız - ingiliz nota- sına italyan cevabının bugün verilmesi muhtemeldir. Açık ve kati olacak olan 'nota metni bütün devletler için bitarat lık istiyecektir. İtalyanın sempati Roma, 6 ÇA.A.) — Yabancı gazete, ler şerefine propaganda bakanlığında ya- ptlan bir kabul esnasında söz alan salı hiyettar bir zat, ispanyol-alman hâdisesi hakkındaki / bir suale cevaber doğrudan doğruya İtalyayı - alâkalama- dığını ve bu itibarla - Romanın hiç bir Mütalca beyan etmiyeceğini söylemişti Buna rağmen, italyan hükümeti bu hi diseleri dikkatle takib etmektedir. İtal- yanın sempatisi her halde ispanyol marksistlerine değil, general Frankoya gitmektedir. Valansiya hükümetinin müraca- ati ve Berlin mahfilleri Berlin, 6 (A.A.) — Siyasi mahfiller, Valansiya hükümeti tarafından ispanya iş bunün Terine karışmazlık komitesine - yapılan teşebbüse büyük bir ehemiyet verme- mektedir. Bu mahtillerde ehemiyetle kaydolunduğuna göre, Almanyanın aldı- Â tedbirler, ispanyol sularında alman ti Careti için enternasyonal seyrisefain kai- delerinin tatbikini temin içindir ve bu mesele karışmazlık - komites yetleri dışındadır. Valansiya hükümeti, Milletler Cemiyetine bir protesto gönderdi Cenevre, 6 (A.A.) — Valansiya hükü meti milletler cemiyet ine bir nota göndererek ispanyol sula- n salâhi genel sekreterli- rında ispanyol vapurlarının musaderesi- 'ne ve âsilere alman ve italyan gönüllü- deri gönderilmesine karşı protestoda bu- Tunmuştur. Valansiya hükümeti bu notasında doğ- rudan doğruya milletler cemiyetinin mü- dahalesini istemediği gibi paktın hiç bir maddesini de ileri sürmüyor ve konseyin fevkalâde - toplanmasını da istemiyor. Yalnız keyfiyetin milletler cemiyeti a- zâsına bildirmesini rica etmekle iktifa, eyliyor. Yeniden giden gönüllüler Paris, 6 (A.A.) — Eko dö Pari gaze- tesi, yeniden ikibin gönüllüyü hamil bir nakliye vapuru, Katalonya'ya gitmek ve oradaki milli müfrezeyi takviye etmek üzere Perpingnan'dan - hareket et yazmaktadır. 20 kânunu evvelden 31 kânunu eve vele kadar 1306 marksist İspanyaya git- mek üzere Perthus'dan hududu geçmiş- tir. Fransız ve ingiliz hükümetleri- nin ispanyol sahillerine abloka şayiaları Londra, 6 (A.A.) — Fransız ve liz hükümetlerinin ispanyol sahillerini abloka etmeği düşündükleri hakkında Paris'te şaylalar çıkmıştır. Royter ajansı, ingiliz - hükümetinin böyle bir meseleyi düşünmediğini, ken- ve bu yolda hiç bir teklif de yapıl- madığını ve bundan dolayı bu husust biç bir ihzari görüşme yapılmamış bu- lunduğunu bildirmektedir. ULUS HATAY | Haberleri (Başı 1. inci sayfada) cebe kürtlerden toplanmış olan silâhlar Mendub'un - itimadını haiz meni ve kürtlere verilmiştir. Hama, 6 (Hususi) — Sancak'ta türk- 'ten gayri unsurlara silâh tevzü kâfi gö- tülmemektedir. Sancağa yeniden kuv- vetler sevkolunmaktadır. İki gün evvel Kamışlı'da ve Derbesiye'de bulunmakta olan bir fransız müfrezesi Resülayna gönderilmiştir. olan ere Halep, 6 (Hususi) — Pazartesi günü heyeti İskende- run'a gelerek Mendub Düryö'nün evine öğle vakti müşahidler misafir olmuşlardır. İskenderun ahali- sinden ve civar köylerden gelen binler. ce halk görmenler heyetine müracaat ct mek üzere giderlerken'jandarma ve po- lisler tarafından men edilmek istenmiş- tir. Fakat halk davasını anlatmak için emre razı olmamış, görmenleri görmek için Mendub'un evine doğru yürüyüşüne devam etmiğtir. Bunun üzerine yeniden polis ve jandarma kıtaları halkı durdur. mak için harekete - getirilmiştir. Fakat kıtalar gelinceye kadar halk Düryö'nün evinin önüne gelmiştir. Ahali) ikkımizı arıyoruz, istiklâl is- tiyoruz. Suriye mandası meyiz. Hür doğduk, hür olarak öleceğiz. dir. Halkın bu bağırmalarına karşı müsel- altına / gire- hür yaşıyacağız, diye bağırmışlar. lâh kuvvetler rast geldiklerini döğmeğe başlamışlardır. Hattâ bu arada komiser Lütfi silâhını çekerek halkın üzerine hü- cum etmiştir. Görmenlerin bulunduğu binanın önünden müsellâh hükümet kuv- mıştir. maruz kalan vetleri halkı cebirle d Müsellâh mukavemete İskenderun ve Belân halk mümessilleri Hatay türklerinin uğradıkları zülum ve felâketleri kendilerine erzetmek üzere geldikleri halde hükümet kuvvetleri ta- rafından hak istiyen bir halka karşı böyle hareket e- dilmesinin bilhassa görmenlerin bulun. duğu zaman ve mevkide yapılmasının i- fade ettiği manaları ve bu halin men e- dilmesini istediklerini ve yapılan harı ketleri protesto ettiklerini bildiren tel- grafları görmenlere çekmişlerdir. Halep, 6 (Hususi) — İskenderun'da türklerin müsellâh — kuvvetlere rağmen kendi haklarını aramak- için yaptıkları hareket hükümet memurlarını telâşa dü- şürmüş ve mukabil bir hareket yapmak için teşebbüslere girmişlerdir. Hükü- met memurları başta müddelumumi ol- mak üzere bir kaç çocuğu bulmuşlar ve bunları Düryö'nün evinin önüne sevke- derel —" Yaşasın Suriye...” diye bağırt- mışlardır. Bu harekete şahid olan fran- sız, yerli memurlar memurları asla harekete geçmemişler, bilâkis bunların hareketlerini tasvib et mişlerdir. ve inzibat âmir ve yetinin İskenderun! haber a- dan civar köylerdeki türkler İskenderun'a gelirken yollarda müsellâh jandarmalar tarafından cebren köylerine iade edi mişlerdir. Yurdda hava vaziyeti Meteoroloji enstitüsünden malümata göre dün Karadeniz riyle İstanbul ve Bursa çevreleri, Bolu kıyıla 've kastamonu yağışlı geçmiştir. Yağış Bursa, Kastamonu ve Boluda kar diğer yerlerde yağmur şeklindedir. En çok yağış Zonguldaktadır. Yağmur burada Metre murabbama 23 litre su bırakmış- tır. Hava evvelki güne — nazaran orta Anadolu ile cenüu Anadoluda biraz 1- sınmış, buna mukabil yurdun diğer yer- lerinde ise soğmuştur. Dün en düşük sühünetler sıfırın altında - Bursa / ve Konyada 13, Sivastal4, Erzurumda 19, Karsta 21 derecedir. En sıcak yerler ırın Üstünde 13 derece ile Dörtyol ve 14 derece ile Antalyadır. Dün An- karada sühunet sıfırın üstünde bir de- âsı Avila, 6 ÇA.A.) — Havas Ajansı mu- habirinden Âsilerin kuvvetleri, Madrid cephe- sinde ilerlemektedirler. Bu kuvvetler, Las Rozas'a bir buçuk kilometre me- safeye gelmişler ve çok büyük bir sev. kulceyş ehemiyeti haiz olan Cubre da- ni işgal etmişlerdir. Bu dağ, Eskuri- al yoluna hâkim bulunmaktadır. Kesif bir sis, dün öğleden sonra bü- tün harekâta mani olmuştur. Madrid'de yıkıntı altından çıkarılan cesedler Madrid, 6 (A.A.) — Pazartesi gü- 'nü bombardımanda yıkılmış binaların yıkıntısı kaldırılmaktadır. Yıkıntı al- tından birçok cesed çıkarılmıştır. Bu- 'a mukabil, 25 yaşında bir kadın pek ağır surette yaralı olduğu halde kurta- rılmıştır. Bu kadın 24 saattenberi ene kaz altında kalmış olduğu halde yaşı- yordu. Bilbao'da 200 rehine öldürüldi Londra, 6 (A.A.) — Sent - Jan - do - Luz'dan Morning Post'a bir habere göre Bilbao şehrine yapılan bir hava hücumundan sonra halk kızıl milislerin iştirakiyle pazartesi - günü öğleden sonra hapishaneye hücum ede- rek Bilbao kızıl makamlariyle Burgos hükümeti makamları arasında Sen - Jan - dö - Luz'da başlıyan görüşmele- Fin akamete uğramas' üzerine geçende hapishaneye nakledilen 200 rehineyi katletmiş'erdir. FRANSA'DAKİ GREV Madenciler istedik. | lerini bildirdiler Paris, 6 ÇA.A.) — Grev yapan ma- den endüstri işçisi dün umumi heyet ha dinde toplanmış ve aşağıdaki kararları almıştır: 1. — İşçilerden bir kısmı işden çıka- rıldığı takdirde işe başlanmıyacaktır. 2. — Hakemlik kanununun kabulü, 3. — Hâkemleriti, patronlar tarafı dan verilen ihtilâfir noktayı tetkik etme- den evvel greve zakere etmele Bu talebler, yevmiyelerin arttırılma- sı, müşterek mukavelenameye riayet, iş gi tarafından seçilen delegelere hürmet gösterilmesi gibi şeylerdir. Grevcilerin delegeleri Nord valisi B. Şarlo'e grev dolayısiyle işçiye ceza ve- Filmesini hiç bir veçhile kabul etmiyecek- derini bildirmişlerdir. Emin bir kaynaktan öğrenildiğine gö- Te ceralandırılması istenilen işçinin mil darı 35 tir. Maböj, 6 (A.A.) — Maden fabrika- larının bugün boşaltılacağı ve yakında işe başlanılacağı ümid ediliyor. 7 SONKANUN 1937 PERŞEMBF Âsilerin Madride doğru ilerledikleri bildiriliyor Hükümet tayyareleri Modragoru kuvvetlerini bombardıman etti Beraet ettirilen bir italyan neferi Madrid, 6 (A.A.) — Halk mahke- mesi Parla'nın zaptı sırasında esir dü- şen italyan neferi Luigi Corsi'nin be- Taetine karar vermiştir. Corsi — Habe- şistana gitmek için emir almış olduğu halde birkaç gün sonra Vigo'da karaya çıkarılarak oradan Toledo — cephesine gönderilmiş olduğunu — söylediği mahkeme bu neferin kendi iradesiyle hareket etmemiş olduğunu tasdik et miştir. inden Âsi kuvvetlerin hareketi Salamanka, 6 (A.A.) — Beyaz kuv- vetler pazar günündenberi aldıkları a- raziyi temizliyerek çuğu yabaner olan 627 kızıl milisin cesedlerini toplamış- lar ve ehemiyetli mikdarda harb gani- metleri elde etmişlerdir. 250 neferde âsilere iltihak etmiştir. Bunlar — kızıl kıtaların ve bilhassa enternasyonal te- şekküllerin verdiği ağır zayiat dolay siyle düşman maneviyatının bozuk ol duğunu söylemişlerdir. Madrid'in bombardımanı çok şiddetli oldu Madrid, 6 (A.A.) — Madridin top- Ja bombardımanı saat 15-45 den sonra çok şiddetli Mahallelere, Puetro del sol meydanına, - telefonika binasına ve civarına büyük çapta obüs- ler düşmüştür. Telefon şirketi binası- 'na düşen on kadar obüs ehemiyetli ha- sarlar yapmıştır. Saat 17 de sükün ia- de edilmiş ve hayat tabii şeklini almış- tır. olmuştur. KARIŞMAZLIK KOMİSYO- NUNDA BİR HÂDİSE Kontrol masraflarına kimse iştirak etmiyor Paris, 6 (A.A.) — Övr gazetesinin Londra'dan öğrendiğine göre Ispanya işlerine karışmazlık komitesinin dünkü maliye komisyonu toplantısı müzakerele- ri gülünç bir tarzda cereyan etmiştir. ingilizlerin teklifi veçhile ispanyada te- sis oldnacak kontrol - masraflarının yar 80 milyon frangın 27 devlet arasında taksimi mevzuu bahsoluyordu. -Büyük devletlerin hissesine bittabi küçüklerden daha fazla bir masraf isabet edecekti. Fakat Romanya delegesi on para ve- remiyeceğini söylemesi üzerine derhal bir çok murahhaslar bunun etrarında toplanmış ve alman murahhası ise parayı vermeği kabul ettiğini fakat bu paranın mark olarak tediye edileceğini ve ancak Almanyada sarfedilmek şartiyle tahsis edilebileceğini söylemiştir. ti müştahdiminin yaptığı greve rağmen Süt satışı normal bir şekilde geçmiştir. Başvekâlette işçilerle patronlar ara- sında yapılacak bir görüşmeden sonra Pariste sütçülerin grevi Paris, 6 (A-A.) — Maggi süt şirke- receye kadar çıkmıştır. Aydın, 6 (A.4.) — Adanada su felâketine uğrayan atine yılbaşı gecesi Aydın halkevinde verilen baloda 434 lira top'anışar, Not: Yukarıki resim, ajans haberinde bahsedilen baloda alınmıştır. greve nihayet tahmin edil- mektedir. yurddaşların — menfa.