9 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

9 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

İSPANYA İHTİLALİ VE AMERİKA Büyük harbın sonundan beri Ame- Avrupa işlerine karşı uzaktan seyirci vaziyetindedir. Versailles mu- ahedesini tasdik etmedi. Milletler Ce- miyetine girmedi. Hattâ - geçenlerde Buenos Ayreste toplanan panam kan kongresinde Amerika kıtasındı ki bütün devletleri - Avrupa kıtasın. 'dan ayırmaya çalıştı. Bununla be- raber, Milletler Cemiys tikçe onun yerine ksim olmaya başla- devletleri — konseri temin ve takviye yolundaki te- slerine yardım etmekten kaçın mamaktadır. İtalya Habesistanın i tilâsma teşebbüs ettiği sıralarda Ame ika muharib devletlere gönderilecek silâh ve harb malzemesi üzerine her levletten evel ambargo koymuştu. Avrupa devletleri ken larında anlaşabilselerdi, Amerika benzin ve petrolu da bu ambargoya koyacakt İtalya - habeş ihtilâfına karşı Ameri- kanm takip ettiği siyaset, her nokta- 'da Avrupa devletlerine ve Milletler cemiyetine yardım diye tarif edilebi. dir. Aynı yardım geçen gün Amerika parlamentosunda kabul — edilen bir kanun ile İspanya meselesinde de ya pılmaktadır. İtalya - habeş harbı Tayısiyle harb malzemesi ve sili ü. zerine ambargo konulmsaı için cum- kur başkanma salâhiyet veren kanun tılmakta idi. İşte A - geçen gün İtalya - h: telâfi etmiş, kanunu d: belere de teşmil etmişt? bundan böyle İspanyada her iki ta- afa da harb malzemesi satılamıya - caktır. Amerikanm zerek İtalya Barbında ve gerek İspanya ihtil bu siyaset ile denizlerin serbestisi hakkında bir buçuk asırdan 'dar bu. vaziyetlerde - Amerikanın - ta- Kib ektiği siyaset şu idi: harb olsun, iglmasın, denizler serbesttir. Ticaret denizlerde harb kaidelk içinde serbesttir. len bu prensip Ameri- kayı bir defa 19 unce asrın başlangıç- Tarında İngiltere ile, bir defa son bi yük harbta Almanya ile harba sür ledi. Büyük harb nihayet bulduktan son- Tol oynuyar carlara atandaşı kanlarını akıttılar. A- merika hükümeti de yirmi milyar do- lar para sarfetti ki bu para bugün A- merika vatandaşlarının - ceblerinden ödenmektedir, İşte büyük harbt: #onra meydana çıkan hakikatlerin ya- hayal sukutudur ki efkârı u - mumiyenin tazyiki kar a çekilmesi olacaktır. Bu Ruzvel fin ve şu ve bu Amerika devlet nda LİL GREVİ BİTTİ. Lil, 8 (ALA.) — Lil tehiri ve- civar kimaya endüstrisi patron ve işçil deçeleri yevmiyelerin arttırılması susunda anlaşmışlardır. Madrid önlerinde çarpışmalar göğüs göğüse Her iki kaynaklardan gelen haberler kendilerinin ilerlediklerini bildiriyor Avila, 8 (A.A.) — Madrid civarında dün iki ehemiyetli ve kanlr. çarpışma vuku bulmuştur. Şafak — sökmeden Saat evvel, âsilerin Aravaca önündeki Korogne yoluna taarruz ettikleri bir sı- rada, hükümetçiler, Kasa del Kampo- yu kurtarmak için hücuma girişmişler. dir. Hükümet kuvvetleri âsi mevzilere saldırmış ve karanlıkta göğüs - göğüse kanlı çarpışmalar olmuştur. Saat doku- za doğru âsiler, Humero Pazulo yüksek- liklerine karşı çok şiddetli bir taarruzda bulunmuşlardır. Hüküm süren kesif sisten dolayı hava kuvvetleri bu hareke- te iştirak edememişlerdir. Topçu, hükümet kuvvetlerinin bu- dunduğu mevzileri durmadan dövmüş ve hükümetçiler bir adım bile geri çe- kilmeden çok cesurca çarpışmışlardır. Saat 12 de Poznelo, Humera, Cerro de la Kruz, Cerro Valdegonez, Delas Pertigones, Cerro de la Plate mevzileri elde edilmiş bulunuyordu. **k 8 (A.A.) — Giğondan bildi- Certo Ma riliyor : Pi lan hükümet kuvvetleri, bir çevirme ha- reketi yaparak, epey mühim sevkülceyş noktaları teşkil eden Soto, Jokalde, Villa Loscanos köylerini işgal etmiş- derdir. Asiler hemen hemen hiç bir muka- vemet göstermemişlerdir. Asi topçusu, Oviedo yakınında Buenavista mevkiini bombardıman etmiştir. * Madrid,,8 (A-A.) — - Kardastrodan bildirildiğine göre cumhuriyetciler dün| Arnenes Listayr ve onu çevreliyen te- peleri işgal etmişlerdir. -gos - Berlin hava yolu (A.A.) — Pöti Pariziyen gaz Avila muhabiri / tarafından gönderilen bir telgrafta haber verildi- Hine göre Burgos - Berlin hava hattr resmen açılmıştır. Eski Cenevre - Mar- silya « Barselon hatt inkitaa uğramış- tır. Hükümetin bir tebliği Madrid, 8 (A.A.) — Dün akşam sa- at 21.30 da harbiye nezareti tarafından n bir tebliğde şöyle denilmek- 'Hükümet kuvvetleri âsilerin Pozu- ela mıntakasında yaptıkları hücumları tardetmişlerdir. Tayyareler âsilere aid mevzileri bombardıman etmektedirler.,, in bu tebliği yalanlayan bir haberi Sevil, 8 (A.A.) — Madrid cephe- sinde ileri hareketlerine devam etmek- te olan âsiler enternasyonal livanın bü. 'tün mukavemetine rağmen Pozucla de Alarkon istasyonunu işgal etmişlerdir. Bir Belçika diplomatı öldürüldü Brüksel, 8 (A.A.) — Endepandans Beli gazetesi Belçika diplomatı Paron- jack dö Boregravcin sıkı bir muhake- meden sonra enternasyonal Jiva- tara. fından kurşuna dizildiğini yazıyor. Kı- zıllar, diplomatı Fransa adına casusluk yapmak ve belçikalr gönüllülerin kaç. malarını kolaylaktırmakla itham e yorlardı. Komünistler 20 kânunda dip- lomatın Belçika elçiliğinden çıkmasını beklemişler ve onu otomobille takib e- derek yakalayıb kısa bir muhakemeden sonra öldürmüşlerdir. Âsi kaynaklarıdan gelen haberler Avila, 8 (ALA.) — Havas Ajansr mu- habirinden “Beyaz” lejyonerler, gece yarısı, Belçika, İtalyayı protesto etti «« BUNA SEBEB B. DÖĞREL'E NUTUK İÇİN MÜSAADE EDİLMİŞ OLMASIDIR Brüksel, 8 (A.A.) — Dış bakanı B. Spak İtalya elçisini kabul ederek rek. sist lideri B. Leon Döğrel'in İtalya rad- 'yo istasyonlarında siyasi nutuklar söy- Temesine müsaade edilmiş olmasını pro- 'testo etmişti Tahkik komisyonu Filistinden ayrılmıyor Kudüs, $ (A.A.) — İlk verdiği kara- a rağmen kırallık tahkik komisyonu pa zartesi günü Filistinden ayrılmıyacak. vr. Bunun sebebi yüksek arab komitesi. nin uyuşmak - hususunda - gösterdiği devam ediyor Madrid cephesinde Pozuelo mıntakasın- da bir taarruz yapmışlardır. Süngülerin topların ve tayyarelerin iştirak etmiş oldukları bir kaç saatlik şiddetli mu- harebelerden sonra “beyazlar,, sabaha karşı Pozuelo ve Humera kasabalarını 've milisler tarafından inşa edilmiş olan bir takım istihkâmları ele geçirmişler dir, Diğer taraftan, Mola'nın sol cenahı, çarşamba günü zabtedilmiş olan mevzi deri tahkim ettikten sonra Eskurial is- tikametinde ilerlemişlerdir. Madridin 10 kilometre garbinde kâ- in Aravaca kasabası, ameli surette iha- ta edilmiştir. Kasaba içinde bulunan | / 2orluktur. ::.::ı;:“::;î AYA v LONDRADA ŞİDDETLİ BİR. GRİP 48i Salamanka, 8 (A-A.) — Rezmi tebe | | Tondra, 6 (A.A.) — Bir müddetden- beri Londrada şiddetli grip hüküm sür- mektedir. Geçen hafta Londrada ve İngiltere ile Gal'in diğer büyük şehirlerinde grip» ten 325 kişi ölmüştür. Bir hafta evvel 97 kişi ölmüştü. Londra şehrinde geçen hafta grip- 'ten 128, Bronşitten 119 ve Zasürreeden 215 ölü kaydedilmiştir. ——— zinelerini Rusyaya göndermek niyetin- de olduğu hakkındaki haberler üzerine, Paris ve Londra nezdinde teşebbüsler- de bulunduğunu bildirmektedir. 'Madrid cephesinde kıtalarımız Po- zuelo ve Humera mevkilerini işgal et- mişler ve ehemiyetli mikdarda gani ele geçirmişlerdir. 40 milis saflarımıza iltihak etmiştir. Kasa del Kampo'da kızılların yap- mış oldukları mukabil bir taarruz püs- kürtülmüştür. Guüadelajara mıntakasında - kızıllar bir çok mevzileri terketmek - mecburi- yetinde kalmışlardır. Uğramış oldukla. ti zayiat büyüktür. Endülüste düşman ehemiyetli guna uğramış ve yaptığı zülmiyle ta- nınmış olan reislerinden birini kaybet- miştir. boz. Milislerin bir hücumu Avila, 8 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: n Milisler dün şafakla beraber âsilerin Kasa del Kampo mıntakasındaki mevzi- lerine şiddetli taarruz etmişlerdir. Mi- General Frankonun bir müracaati Salamanka, 8 (A.A.) — İyi haber a- lisler bir süngü hücumu yapmışlar ise lan mahfiller general Franko'nun, Va- | de iki saat süren bir çarpışmadan sonra lensiya hükümetinin ispanyol sanati ha- | geri püskürtülmüşlerdir. SON DAKİKA Akdenizde ingiliz donanmasını kuvvetlendirmek için Londra, 8.(A.A.) — Royter Ajansının bildirdiğine göre, Akdenizde ingi- liz müdafaasını kuvvetlendirmek için amirallıkça geçenlerde hazırlanan - plân. da hiç bir değişiklik yapılmıyacaktır. B. Ruzveltin inşasını istediği tayyareler Vaşington, 8 (A.A.) — Ruzvelt kongreye beyanatı sırasında otuz beşer bin tonilâtoluk iki zırhlıdan mada donanma için 400 ve ordu için de 530 yeni tay- yarenin inşasını istemiştir. Palos hâdisesinin son safhası Londra, 8 (A.A.) — İspanya elçisi dış bakanlığına müracaatta bulunarak Palos gemisinden alıkonulan eşyanın harb malzemesi olup olmadığına dair bir karar verilmesini karışmazlık komitesine verdiğini ve şayet komite bunun harb malzemesi olmadığına karar verirse alman hükümetine iade edeceğini bildirmiş- tir. Almanya mukabil tedbirleri tatbik ediyor Berlin, 8 (A.A.) — Alman Ajansı bildiriyor: Valansiya makamları, Ispanya sularındaki alman deniz kuvvetlerine kuman- da eden amiral tarafından yapılan teklife cevab vermediği için, alman hüküme- ti yakalanan iki vapur hakkında evvelce bildirdiği tedbirlerin tatbikine geçe- cektir. Alman ve İtalyancevabları Londrada tetkik ediliyor Londra, 8 (A.A.) — Röyter bildiriyo! İspanyaya giden gönüllüler meselesi hakkında Fransa ile İngiltere hüküme- ti tarafından verilen notalara gelen alman ve italyan cevabları dış bakanlığın. Ca tetkik edilmektedir. İspanyadaki vaziyet hakkında B. Eden bu sabah liberal ve İşçi partilerinin liderleriyle münakaşa etmiştir. /ara sıra Fasın vaziyeti hakkında görüştükle nilmektedir. Üç hafta evel bu hususta - B. Eden ile B. Korben arasında Tüşme yapılmıştır. İngiltere şimdi Fastaki vaziyeti tetkik etmektedir. Fransa hükümeti Fas hakkında topladığı malümatı İngiltereye - bildirmiştir. Londra gö hükümeti bir taraftan kendi delegeleri vasıtasiyle yeni malümat almağa çalış- maktadır. Basııı özetleri SURİYE KONFEDERASYONU EN MÜSAİD ŞEKİLDİR. Daver, Cumhuriyetteki baş- hükümetimiz tarafından : ğ #a ve gerekse Türkiyenin menfaatler —— ine çok uygun olan bu teklifin maalı —— esef fransız hükümeti tarafmdan lâr —— yık olduğu anlayışla - karşılnamadı. #ını ve başvekil B. Blum'un, şimdi - ye kadar bu meseleyle olmadığını itiraf etmekle de, Fr /sanın Hatay meselesine ne kadar az ehemiyet verdiğini açıklamış olduğu. Tan'da Ahmed Emin — Yalman, Açık Sözde Ethem İzzet Benice, Son Postada Muhiddir nn haklı kayıdsızlığı Tüz ettirerek, mesuliyetin Fransaya olduğunu ileri sürüyorlar. AFYONCULUĞUMUZUN VAZİYETİ Cümhuriyette Nevzad Ekrem im « taşıyan bir makale, son zaman- akârlıklara - rağmen çiftçinin gene 'de müşkül bir mütevassıtların — girmesi — dolayısiyle tan temin ettiği kazanem bir kısmı- 'nın köylüye yardım şeklinde kullan- masımı temenni ediyor. HAYAT PAHALILIĞI. Va-Nu'nun Ünyede hayat pahalı: lığından şikâyet eden bir yazısı do - dayısiyle “Açık Söz” de Hatice Hatib “pahalılık yalnız İstanbulda, Un de değil her yerdedir., diyor. Bu hüke mün doğruluğu pahalılıktan - anla - dığımız manaya göre değişir. Müte - vazı bir memur maaşının dörtte bi lenin yaşayabileceği yer - lerin Anadoluda çok olduğunu da bi Tiyoruz. KÖY KALKINMASININ EHEMİYETİE İNSANSIZ EDEBİYAT. Nurullah Ataç, Kurun'da bu baş lıkla yazdığı makalede, bizde lise tahsili görmüş olanların ekseriya e- debiyattan anlamamalarının ve zevk duymamalarını knedilerine edebi - yat Onami altında — okutulan şey- lerde “insanlık,, mevcud - olmaması. atfediyor. Ede teşekkül edinceye, yar ramız insan oğlu ile meşgul oluncaya 've o endişe yerleşinceye kadar bu « günkü hal devam edecektir.,, FİKİR MECMUASI NASIL ÇIKAR? Terbiyeci lsmail Hakkı Baltacıoğ- du, çıkardığı “Yeni Adam, mecmunu nın dördüncü yılına basması dolayı - şatmanın ne kadar güç ve nankör bir iş olduğunu anlatarak, — memlekette lerine karşı alâkasızlıktan