10 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, ANDIMIZDIR. — Kamutay Grupu bildiriği Başvekil , B. Tevfik Rüştü Aras Sancak meselesini izah ettiler İsmet İnöni milli meselenin itimad edilir bir müzakere usulüne girdiğini tahmin etmektedir Başbetkı VAKALAR VE YAZILAR Falih Rıfkı ATAY Kamutay Parti Grupu'nun dün- kü bildiriği ile, derin bir umusa havasından, yeni bir bekleme dev- ine geçiyoruz. Daha birkaç gün beklemeği çoğunsamak ne kadar doğru değilse, Sancak - davasının müspet bir gidiş aldığını zanne- derek avunmak da o kadar erken olur. Dünkü başyazımızın sonun- da dediğimiz gibi, bu meseleyi, fraz darının hakiki liderle- H ellerine almazlar ve onu, iş ha letmez Rutin'in çıkmazından kur: tarmazlarsa, vaziyette, haklr ola- rak, e meyiz. Netekim son gelen nikbin haber- lerle, iki gündenberi, Sancak davası karşısındaki, sağır sükütundan — sıy- rıldığını gördüğümüz fransız ba- sını neşriyatı arasındaki tezad dik- katimizin önündedir. Bu sükütun, türk muharrirleri ile, esaslı müna- kaşa'ya başlanmak için terkedil- miş olduğunu görmek isterdik. Biz münakaşadan kaçınmıyorur eğer karşimızdaki alâkasızlık bizi asabileştiriyorsa, Buna tehdid ma- ması vermek, sadece, abestir. Şu veya bu türlü tefsir edilecek kuru bir edebiyat değil, biz, bir hak ve şeref davasının ancak aklın hük- Mmünü ve mantığın cevabını — isti- yyen tahlillerini yapıyoruz. Biz fransız basını ile, iki cum- huriyetin müşterek bir hudud ü- zerinde on küsur yıllık komşuluk tecrübesinden alınması lâzım ge- len dersleri münakaşa edebilmeği dilerdik. Her gün yeniden tazelen- di luyduğumuz Fransa - Tür- kiye dostluğu davasının; aramız- daki müşterek hududdan ve San- cak meselesinden daha doğrudan doğruya, daha elvirişli ve hemen netice verir bir gerçeleşme zemini tasavvur etmek mümkün müdür? Bize karşı pek samimi davranan Mösyö Blum'un iktidarından evel uzun seneler geçti. Cenubta komşumuz vardi: İngiltere ve Fransa! Bunlar osmanlı impara- torluğunun iki kısmı üzerinde Milletler Cemiyeti mandasını tat- bik etmektedirler: Irak, ve Suriye! Yalnız Fransa tarafında bir de türk parçası vardır: Sancak! İşgal ettikleri topraklar halkına nisbetle her il yetteyiz. Bir İngilterenin Irak, ve İrak - Türkiye münasebetlerine de, İngiltere ile Irak'ın, ikte, hudud. boylarındaki (Sonu 4. üncü sayfada) bir eyileşme ümid et iki devletle aynı vazi. 9 (AA.) —C. H. Srupu, Başveki ti aat 11.30 da Başkanlı- T. R. Arasın izahatı Müzakere, Hariciye Vekili Dr. A- ras'ın sözü ile açılmıştır. Hariciye Ve- kili, siyasi vaziyeti Partiye ve efkârı umumiyeye arzetmek için toplantı ta- leb ettiğini bildirmiştir. Bundan sonra M. Vienot ile Büyük Elçi Suad Davaz arasındaki mülâkatı tafsil etmiş ve bu- için müdahale ka. rarı, Fransa hariciyesinden teyid olun- duğunu ve Büyük Elçi M. Ponsot'nun bir teklif getirmemesi, vaktin darlığın- dan maddeten mümkün olmadığı sure- tinde izah olunduğunu ve iki hüküme- tin, Cemiyeti Akvam meelisinin top- lanmasını üç gün tehirde mutabık ol- duklarını ve hükümetimiz namına Pa- ris konferansında serdolunan teklifiz vâki taleb üzerine daha etraflı bir pı (Sonu 6. ıt sayfada) Başvekil Kamutay Grupunda Reisi Cumhurun milli heyecan ve iradeyi daima en iyi teres: üm ettiren görüş, Refik İnce Hikmet Bayur Türkiye kuvvete mi başvuracak Fransız gazetelerinin hemen umumiyetle bu serlevha altında neşrettikleri mütalealara —aid tafsilât 6. mcı sayfamızdadır. Almanlar İspanyol Fasına asker çıkarmağa başladılar FRANSA VE İNGİLTEREDE HEYECAN Almanların asker çıkardıkları MeJilla şehrini gösterir harita (Yazısı 6 ıncı sayfada) Hükümet, Sancak işinde yeni vaziyetin müsait olduğu mütaleasında bulunduğundan, Atatürk, istirahat etmekte oldukları İstanbula tekrar avdet ettiler Atatürk Reisicümhur Atatürk dün akşam İstanbula hareket buyurmuşlardır. Merasim yapılmaması - mukar- rer olmasına rağmen / istasyonda vekillerden, mebuslardan ve halk- liye ve Hariciye Vekilleri, Erkânıharbiye Reisi Mareşal Çak- mak aynı trenle Gazi istasyonuna kadar Büyük Önder'i uğurlamız- lardır. Burada Büyük Önderin u- #urlanmasına dair resimleri gi yorsunuz. Antakyada umumi grev var Bütün çarşı tamamen kapalı! Payas, 9 ÇAA.) — Antakyadan şimdi alınan haberler şehir dahilinde bütün türklerin umumi bir grev hare- ketine tevessül ettiklerini ve bunda tamamen muüvaffak / olduklarını gös- termektedir. Mahalli tazyiklere karşı bir protesto olarak bütün çarşı kapan- muştır. Hükümetin teşvikiyle mekteb ço- cuklarından mürekkeb bir kalabalık Suriye bayrağı çekerek bitarafların i- kametgâhı önünde bir mukabil nüma- yiş teşebbüsünde bulunmuşlarsa da gülünç bir surette biç bir netice ala- HER YERDE 5 KURUŞ S Fikra îtatürk ve bir nöbetçi Atatürk son günlerdeki hâs diseler üzerine, Konya ve ileri- ne doğru seyahat ederken , karlı yollarda bir türk nöbetçis sine rast geldi; arslan gibi bir asker! Yanında ordu komutanı, nöbetçiyi çağırdı: — Çocuğum,ne zamandan- beri askersin? — 9 aydanberi! — O halde askerl man bitireceksin? İ Hesab etmeksizin cevab verdit — Ben ölünceye kadar Ata- türkün askeriyim! *** Bu fıkrayı, uzun bir yazt yazmak hevesi ile not etmiş- tim. Edebiyatçılara soruyorum 4 hanginiz, bu dört cümleli ir tek kelime ilâve Fatay S eemir Gd S b di l g ae