10 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

BİR ÇİN OYUNU Uzak Şarkta Çin lideri Çankay - dise hatırlardadı kahramanını tanıyalım. Çankayşek on mukadderatını seneden beri / Çin'in sullang vaktiyle Mançurya - diktatö. Yü olan Çansolin'in oğludur. Babası nin ölümünden sonra yerine geçen bu #genç mareşal” tarafından takib edi yasettir ki nihayet Mançuryanın Japonya eline geçmesine sebeb olmuştur. Mançurya japonların ıma uğre dıktan sonra genç mareşal / Çansuli- rafından verilen komünistlerle mü - cadele vazifesiyle meşgul olmuştur. Birkaç hafta evvel, “genç mare - kendisinin faaliyet merkezi o - fu kasabasına gelir gelmez lider Çankayşeki tevkif ediyor. Ve kendisinden bütün faaliyetini Japon- yaya karşı mücadeleye hasretmesini istiyor. Filhakika bugün Çinin bir - Kiğini tehdid eden üç tehlike vardır: 1 — Japon tehlikesi 2 — Komünist tehlikesi 3 — Cenubta Kanton'da inkişaf e- den bir ayrılma cereyanı. Çankayşek, son zamanlarda hayet Kanton ile anlaşmıştır. Binaen- aleyh şimdilik o tehlike bertaraf edil- mişe benziyor. O halde Çin bugün bü- tün faaliyetini bu iki tehlikeden bi daşılıyor ki Çansuliang'ın yapmak is- 'tediği Nanking hükümetini Japonya- 'ya karşı bir siyaset takibine imaledı Baret i; Fakat Çankayşek bir müddet mev- kuf olarak kaldıktan sonra nihayet salrverilmiştir. Hattâ kendisini tevkif '€den genç mareşal da lider ile bir. likte Nankingze gelmiş, orada yaptığı isin hata olduğunu itiraf etmiş ve bu hatayı terbiyesi noksan olduğu / içi yaptığını söylemiştir. Divanı harb ta- afından muhakeme edilen Çansuli ang on sene hapse mahküm - edilmiş. Fakat sonra da affa mazhar olmuştur. Çankayşek'e Çin siyas yet buluyor. Fakat oyunun devam et tiği bir hafta n gün Moskova ve Tok- komedisi burada niha- 'yo için çok heyecanlı olmuştur. Ja Ponlar bunun Rusya tarafından ter » tib edilmiş bir siyaset manevrası ol “duğundan şüphelendiler. Sovyetler ise bunda japon parmağı olmasından güpheye düştüler. Her halde — Uzak Şark'taki siyasi vaziyet bu çeşid o yunların oynanmasına hiç de müsaid dej A. Ş. ESMER —H İki adli mesele etrafında Temyizin içtihadı Müruru zaman sebebiyle amme dava- /#mın sukut ettiğine dair kararların da- 'vanım esasını halleden kararlardan olup olmadığı hakkında temyiz mahkemesi birinci ceza dairesinin vermiş olduğu Aki ayrı karar üzerine hasıl olan içtihad Ahtilafını tetkik eden temyiz mahkeme- Si umumi heyeti bu gibi kararların da- vanın esasını halleden kararlardan ol Guğuna ekseriyetle karar vermiştir. * Buğdayı koruma karşılığı kanunu- 'a aykırı hareket edenlerin idari mer. ilere vermeleri Tüzimgelen munzam yergilerden başkaca bu malların musr, deresine karar salâhiyetinin adli mahkemelere mi, yoksa idari mer, cilere mi, aid olduğu etrafında içtihad ihtilafını Temyiz etmiştir. Temyiz vermek çtkan Mahkemesi mohkemesi umumi heyeti bu gibi mu- #adere kararlarının mali mercilere aid olduğuna karar vermiştir. ÇİNDE HARB BAŞLADI Dokuz çin generalı Nankin hükümetine itaat etmiyor Pekin, 9 (A-A.) — Şimali garbi Çin- de bulunan 9 general Nankin hüküme- tinin emrine itaat etmemişlerdir. Bu ge- neraller Sianfu görüşmelerine bugün Şang - Kay - Çek tarafından takib edi- den hareket tarzına katiyen uymadığını ileri sürmekte ve Tunguvan'da Nankin hükümetine aid 9 fırkanın bulunmasını protesto eylemektedirler. İki kuvvet a- Tasında müsademelerin başladığı bildi- riliyor. Pekin, 9 (A.A.) — Şensi havalisinde iç bir harb çıkmasından korkulmaktadır. Yabancılar burasını terketmeğe hazır- Tanmaktadırlar. Şensi ve Kansu valiliklerini ellerine alan Yanghürşen ve Yunschçung Nan- kin hükümetinin emirlerine itaat etmek- tedirler. Şang - Su - Liang'ın maiyetindeki za- bitler mareşal Şang - Kay - Çek'in tahli- 'yesinden sonra verilen sözün tutulma- masından ve yapılan teşebbüslere rağ- men Şang - Su - Liang'ın Sian - Fu'ya Madrid yakım harb halâ devam ediyor Avila, 9 ÇALA.) — Havas ajansı bil- diriyor: Âsiler dün hükümetçilerin kuvvetli mukavemetine rağmen Madrid'in içeri- sinde kâin Aravaca'yı zabtetmişlerdir. İşgalden sonra halkta büyük bir panik baş göstererek, Manzaneres - la Korogn yolu ile Madrid - Burgos yolu arasında- ki arazi ahalisine sirayet etmiştir. Bu su- retle âsiler Kasa del Kampo'dan Üniver- site mahallesine kadar Madrid, 9 ÇALA.) — Âsl tayyareler sabahleyin saat 4.30 ve 6.30 da Madrid üzerinde dolaşmışlardır. Bombardıman © kadar şiddetli olmuştur ki, ahali ge- ceyi sokaklarda ve tarlalarla ” geçirmek mecburiyetinde kalmıştır. Hükümetin bildiriği Madrid, 9 (A.A.) — Hükümet kuve vetleri âsilerin birbiri arkasına yaptığı hücumları tardetmiştir. Cumhuriyet or- dusu Madrid cephesinde ileri hareketi. 'ne devam etmektedir. Aranaca cephe- sinde harb bütün gün devam etmiştir. Londra, — Mançester Gardiyen, Ro- ma ile Burgos arasında hava hattınım a- gıldığını bildiriyor. Madrid — Bugün âsi tayyarelerin şehri bombardımanı fasılalarla devam et- miştir. Şehirde yangın çıkmıştır. Madı din şimal ve şimal garbisinde harb şid. detle devam etmektedir. Âsilerin resmi tebliği Salamanka, — Resmi tebliğ: Madrid cephesinde kuvvetlerimiz Aravaca kasa- basını ellerine geçirerek ileri hareketler tine devam etmişlerdir. Kıtaatımız Mad. ridin garbına sekiz kilometre yaklaş. mışlardır Muharebe pek kanlı olmuştur. Düş- man binden fazla zayiat vermiş, zırhlı bir trenle mühim mikdarda harb malze- mesi bırakmıştır. Bir çok milisler hatla. rımıza sığınmışlardır. Endülüste kızılların Porunca'ya yap- tıkları bir taarruz tardedilmiştir. İngiliz sefaretinin bombardımanı Londra, 9 (A.A.) — Madriddeki in- giliz sefarethanesinin bombardımanı ü- zerine şimdi Hendaye'de bulunan İngil- tere sefirine, sefaretin bulunduğu emni yet mıntakasının tecavilze - uğramasını Salamanka makamatı nezdinde protesto etmesi bakkında Londradan emir gel- Franko'nun bu mıntakaya tecavüz et- Miyeceğine söz verdiği hatırlardadır. İngiltere hükümeti tazminat istemek hakkını muhafaza etmektedir. Amerikanın yaptıracağı Harb gemileri Vaşington, 9 (A.A.) — Vaşington deniz anlaşması müddetinin bitmesi do- layısiyle Amerikanın, diğer devletlere uyarak, yeni harb gemileri — inşasna kaydeden B. Ruzvelt, bir gazeteciye demiştir ki — İki yeni harb gemisinin tezgâ- bir müddet geci- mecbur olmasını esefle ha konulması daha kecektir.” İngiliz ticaret bakanı Amerikaya gidiyor YOLCULUĞUN GAYESİ, AME- RİKA - İNGİLTERE TİCARET ÜNASEBETLERİNİ ARTTIRMAKTIR Londra, 9 (A.A.) — Ticaret bakanı B. Ruciman, Amerikaya yapacağı yol- Cülük hakkında beyanatta bulunarak bu yokculuğun tamamiyle Husuet bir mahiyette olmadığını ve İngiltere ile Amerikanın ticaret münasebetlerini are tırmak için elinden geleni yapacağını söylemiştir. Bakan demiştir ki: İki memleket arasında yapılan mukavelelerin birçoğu tatbil larmda kanlr -| Zerzr Mareşal Cang-Su-Liang avdetine müsaade edilmiyerek Nankin'- de mevkuf tutulmasından korkmaktadır. dar. mukaveleler velt'i de ziyaret etmek istediğir etmiştir. SON DAKİKA Fransızea Tanın makalesi - Ankarada hayret ve bedbini ile karşılandı Paris, 9 (AA.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri telefonla bildiriyor: 'Tan gazetesi bugün ilk defa olarak Sancak meselesine tahsis ettiği bir baş- Makalesinde asker tahşidatı ve saire hakkında çıkan şayiaların Ankaradan tekzib edildiğini yazarak diyor ki: 'Bunların cereyan etmekte olan müzakereler üzerine gayri mesuller tarafın. dan tazyik icrası maksadiyle yapılmış olması mümkündür. Türkiyenin bir kuvvet darbesi düşündüğünü farzettirecek hiç bir sebeb yok- tur, Emrivaki politikasından müçtenib olduğunu Boğazlar meselesinde gösteren Ankara hükümeti, diğer taraftan Fransanım mandater sıfatiyle ve hukuku düvel le meri muahedelerin müsaadesi nisbetinde uzlaşmaya amâde bilir. Hakikatta Sancak meselesi Türki, miyeti Akvam arasındadır. Fransızca Tan garetesi, bundan sonra İskenderuna l rini müdafaa etmekte ve şunları yazmaktadır. 1921 Ankara itilâfında derpiş edilen muhtariyetin tatbik tarzı esası Üzerinde ve İstiklâl fikri haricinde - ki, Pransanın müzakere edebileceği yegâne esas budur - Pa. riale Ankara arasında bir prensip itilâfi bulunacak olursa dava halledilmiş olacak ve 'esas meselerin konseyde müzakeresine lüzum kalmayacaktır.,, ANADOLU AJANSININ NOTU: "Tan gazetesine bu başmakaleyi ilham edenlerin halâ davayı anlamadığını gös teron bu mütalcalar Ankara mahafilinde hayret ve bedbini ile telâkki edileiştir. Tevfik Rüştü Arasın halâ Parise geleceğinden bahsediliyor Paris, 9 (A.A.) — Anadolu Ajansının hususi muhabiri telefonla Sancak meselesine tahsis ettiği bir makalede Petit Parisien gazetes Icalarda bulunmaktadır. olduğunu pekâlâ ile Fransadan ziyade Türkiye ile Ce- iklâl verilemiyeceği fik- “Meselenin vaziyetini değiştiren hiçbir siyasi hâdise yoktur. Ancak yatışma temayülü gittikçe tceyyüd etmektedir. Parisle Ankara arasındaki gerginlik mah- süs sürette azalmıştır. Eskişehir içtimarnı ehemiyetsiz göstermeye matuf Anka- a haberleri, askeri harekâta aid şayiaların asılsızlığına dair resmen Ankara ma- hafilinin beyanatı, Atatürkün Ankaraya dönüşü bu neticeye hizmet eden âmil- ler olmuştur. Meselenin esasında, yani Pariste ve Ankarada bir anlaşma elde et- mek için yapılan araştırmalarda kayda şayan yeni bir şey yoktur., Cemiyeti Akvam mesaisini kolaylaştıracak bir formül taharrisini - tacil için Rüştü Arasın bugünlerde, Cenevre içtimamdan birkaç gün evel, Parise - doğru müzakerelere başlamak üzere gelmesi pek muhtemeldir. Vakıa bu hususta henüz bir şey tesbit edilmiş değildir., ANADOLU AJANSININ NOTU: "Türkiye hariciye vekilinin Parise gitmesinden sarfmazar, Sancak işinin müsbet bir hal yoluna girdiği görülmedikçe Fransa - Türkiye münasebatının iyi bir şekilde devam edebileceğinde Ankara ve muhitin de bile şüphe vardır. Paris elçimiz B. Vienot ile görüştü Paris, 9 (ALA.) — B. Vienot, Türkiye Büyük Elçisi B. Suad Davası kabul etmiş ve kendisiyle uzun müddet görüşmüştür. Basın özetleri Hatay meselesinde fransız politikası Cümhuriyet'teki matbuatının fransız Hatay meselesinde türk teklerini canı mesküt geçmesi mümiyesine bu davânm ehemiyetir idrak etmek imkânmı — verme: kaydediyor. Bu efkârumumiye, bi- zim iddialarımızı ve Sancakta olup kib ettiği siyaseti tasvib etmiyeceği muhakkaktır. “Fransız hükümtei, bi- zim Fransaya — karşı dostlük hislerini suüüz Hatay meselesi maktadır. Bu düşüne tamamiyle yan. Tıştır. Bugün artık Hatay — meselesi, Hunu yaşatacak veya öl mahiyet ve ehemiyet almışt çıkça konuşup iki tarafm le ve gönül hoşmudluğiyle hal- 'tün münasebetlerinde allakta tutar, saş müzakerelerle ler, sonra ya arzusunu zorla ka- bul ettiri selâmlar. Felsefe konferansları muasının teşebi meye başlanmış olan felsefe konfe - ransları serisi dolayısiyle yazdığı ma- İstanbulun iktısadi teşkilâtsızlığı. Son Postada Muhittin Birgen, ls- ru bulmuyor, İstanbuldaki hayat pa- halılığının hakiki sebebi, teşkilütsız- Tatanbul. lıkta görüyor ve diyor ki: “| Tunun . hayatını düzeltmesi için şunu anlaması lâzımdır ki bu şehir, hâlâ 've hâlâ bundan yüz elli, üç yüz se - nelik ticaret ve mübadele teşkilâtı inde bulunuyor. Halbuki İstanbul büyük bir şehirde mübadele işi gil mutlaka, ya orta tarih devrine, ya- hud modern iktısad devrine göre bir. teşkilât bulunmak lâzımdır. Birin - 'nan bir şehrin bütün mübadele işlı rinde elbet selâmet olmaz.” Öğretmenler bankası, Kurun'da Hakkı Süha Gezgin, İe- tanbul maarif müdürlüğünün teşeb - büsiyle öğretmenler arasında içtimai yardımı temin edecek bir teşekkülün vücude getirilmesini kâfi - bulmyor, 've bütün memleket öğretmenlerinin toplu bir teşkilata bağlanmaları yo- duyla bir “öğretmenler bankası” kurulmasını, ve öğretmenlerin içtimai çortası işinin bu suretle kökünden halledilmesini temenni ediyor. Türkçe ve yabancı kelimeler Cumhuriyette “hem nalma, hem mıhima” sütununda Abidin Daver, erimizde firenkçe kelimeler t gide daha bol kullanıldığından bunun anlayışı güçleştirdiğinden #ikâyet eden bir kariine hak veriyor, ve öz türkçe karşılıklarını bulamadı. ımız kelimeleri batı dillerinden ala- cak yerde, bunların, daha - me'nus 'olan arabca ve farsça mukabillerini dilimizde kullanmaya devam etmeyi müreccah görüyor. ——— — Adana felâketzedelerine yapılan yardımlar: Kızılay C. Genel Merkezinden: Adana felâketzedelerine yardım ya- pilmak için Maden Arama — Enstitüsü memurları tarafından - genel merkezi mize yüz otuz bir lira teslim edilmiş- Elemdide vatandaşlarımız hakkında bu süretle meydana / konulan — yüksek gefkat eserinden dolayı Kızılay Cemi- yeti müteberrilere derin teşekkürlerini