12 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA 2 Fransız gazeteleri Sancağa dair F e eee L neler yazıyorlar ? *İnformation'un bir makalesi eee İnformation gazetesinin başlığı Dış politika sütunlarıma.. re fırlamış olan İskenderun Sancağı me- gelesi, esasen kâfi derecede karışıklık unsurlarını kendinde cemetmiş olan ka- mey üzerine tehdidler serpecektir. Bu, eski bir nizadır ki gerginliklerinin bir- Genbire farkına varılmış olduğu şu 1937 yılının ilk günlerinde de, bir kaç hafta öncekinden daha az ciddi değildir. Bu- 'a rağmen, dolambaçlı ” politikanın mu- tad usülleriyle sükün bulacağına inanıl- mak irtenilmiştir. Halbuki milli vekarın bahiskonusu olduğu — münakaşalar - ve “türklerinkinden daha kökleşmişi de yok- tur - basit iyi niyet inancalariyle asla sü- kün bulmaz. Pu itibarladır ki türklerin Fransaya karşı “ilebleri, azalmak şöyle dursun, büyümekte ve hattâ milletler cemiyetinin gelecek konseye bırakılmış olan münakaşaların yaklaşması ölçüsün. de büyümektedir. Makül, açık ve kati bir ifade, şüphesizki, anlaşmazlığın kötü taraflarını izaleye kâfi gelirdi. B. Leon Blum'un hükümeti bu ifadeyi kullanmak istemiş ve sarih bir tarzda kullanmıştır. Fakat, geç kalınmış değil miydi? Suriye Hakkında yeni bir rejim ilân edilmeden öncedir ki Türkiye için halâ bir Suriye, Meselesinin mevcud olduğu hatırlanmak dâzımdı. Filvaki, bu mesele nedir? Bu mesele, ilüve edilen giriftliklerinden az çok doğ- Tu telsirlerinden ayıklanınca pek basit görünür. Fransa, Suriye idarecilerine karşi milletler cemiyetine iştirak edecek bir nevi müstakil devlet - kurulmasına / Mmüzaharet ederek, mandasını tadil et- dmek tcahhüdüne girişmiştir. Suriye devleti içine, tabi İskenderun Sancağı da girmek gerekti. Zira oralar nanda alına konulmuş eski osmanlı im- paratorluğu topraklarındandır. Fakat Antakya ve İskenderun mıntakalarında nisbeten ehemiyetli ve kuvvetli sürette teşekkül etmiş bir türk azlığı yaşamak- Toprak kanunu projesi bir komisyonca tetkik ediliyor Toprak kanun projesini tetkik etmek düzere tıhat ve İçtimal muavenet vekâle- tince bir komisyon teşkil edilmiştir. Ko- isyon dün saat on beşte sıhat ve içtir #ai muavenet vekili B. Refik Saydamın geksliğinde ilk toplantısını yapmıştır. Ko- misyonda dahiliye vekâleti namma ve- kâlet hukuk müşaviri B. Ekrem bulun- muştur. İş dairesinin çalışmaları İş dairesi, iş kanunu hükümlerinin tatbiki bakımından icab eden nizamname ve talimatname projelerinin hazırlıkları. 'na devam etmektedir. İş dairesi, altıncı Adana bölgesi teşkilâtında müfettişlik işlerini görmek üzere iktisad vekileti hava ticareti şubesi müdürü B. Avni A- "ıkkökü tayin etmiş ve B. Arıkkök dün 'akşam Adanaya hareket etmiştir. Vize kasabası inkişaf ediyor| Vize — Birkaç sene evel sönük ve durgun bir vaziyet gösteren Vize kasa- bası şimdi içtimal ve iktısadi sahalarda gok canlanmış bulunmaktadır. Her gün yeni bina yükselmekte ve bilhassa çar- $t boyu yeni dükkân ve mağazalarla güslenmektedir. Köylerde ise köy ka- “Nunu tamamen tatbik edilmektedir. Bu- gün her köyün muntazam mektebi ve irtibatı temin eden köy yolları ve tele- fonu vardır. tadır. İdari iktidar Pransaya aid kaldık- ga, bu türklerin hakları meselesi güçlük- ler çıkarmıyordu, çünkü Fransa Türki- yeye eski bir. hürmetkâr dostluk iham etmektedir ki venizelist politikanın bi taktığı acılıklardan sonra, yerinde ola tak, tarafımızdan canlandırdlp tazeleni Tilmeğe çalışılmıştır. İmdi, yeni Türi ye, eski imparatorluğunun hastas nokta- Jarında yerleşmiş milletdaşlarının arab- ların idaresi altına konulmasını asla ka- bul etmiyecektir. Ve işte bu sebebledir ki Pransa tarafından teklif edilmiş olan “ihtilâfi Lahey enternasyonal adâlet di vanının hakemliğine tâbi tutmak” hal şeklini reddetmiştir ve etmektedir. “Aşırı milliyetçiliklerin — fenalıkların. dan işte biri daha”? denilecek. Bu doğru- dür, Fakat unutmayalım ki o vahametli “milliyetlerin bakları” meselesi, Versay muahedesinin esası olarak, Cumhur reisi Vilson tarafından teklif edilmiş, muahe- de ile hal olunmamıştır. Esasen her han- gi mili bir talebin müzakere ve muahe- e yoluyla halledilmiş olduğunu da ma- kül sürette ileri sürmek de kabil değil- dir. Şu halde bugünkü ihtilâfın tehlikele- Tini mübalagalandırmayalım, fakat uzun zaman askıda bırakılmış olan Sancak ve Aazlıklar meseleleri gibi korkulu mase- baklar bulunduğunu da hatırımızdan çı VULUS ULUS Basın birliği projesi üzerinde çalışmalar İstanbuldaki yabancı gazete ve ajans mümessilleri Ankaraya geliyorlar Bazın biraği projesi etratında gö- rüşmek, teşkiatından, kolaylıklarınan, kulüblerinden istifade edecekleri birli: in statüsü hakkında mütalealarını bil- dirmek üzere istanbulda bulunan yaban. € gazeteler ve ajanslar mümessilleri, ba- Sın genel direktörlüğü tarafından şehi mizerdavet edilmişlerdir. Bu gazeteciler, İstanbul mümessilimiz Neşet Atayın rer fakatinde olarak Ankaraya - gelecekler. dir. Gelecek gazeteciler şunlardır: Vras dini gazetesi mubabiri Naum; Stefani jansı muhabiri Josef de Falco; Daily Te- legraph ve Christian Moniter gazetleri. 'nin muhabiri Walton; 'Times ve New - York Times muhabiri Kermick; Great Britain and tbe Est, Obrerver, Christian, Century muhabiri Gu&ron; Balkan Pres geçirecekleri bir iki günden istifade e- derek şehrimizi gezmek ve tanımak im- kânmı da bulacaklardır. Basın birliği etrafındaki görüşmelere esasen şehrimizde bulunan Tass ajansı mümessili Stocklinski, D. N. B. ajansı mümessili Sehmidt, Havas ajansı mü- messili Hilpert de iştirak edeceklerdir. Çağrı *& Arzuhal Becümeni bagün — erap içtimaından'tontü toplanacaktır, * Maarif Encümeni bugün grup iç timamndan sonra toplanacaktır. * Dahiliye encümeni 12-1-1937 salı |( İÇ HABERLERİK -Hurda haline gelen bir vapur tamir edilecek Tstanbul, 11 (Telefonla) — Geçen seneki büyük fırtınada Zonguldakta ka- yalara çarparak parçalanan ve - batan “Usküdar,, şilebi battığı yerden bü- yük güçlüklerle çıkarılıp İstanbula ge- tirilmiştir. Kasımpaşadaki fabrika ve havuzlar müdürlüğü, hurda halinde sa- tılması düşünülen bu vapuru tamir e- derek yeni denecek bir hale sokmayı taahhud etmiş ve işe başlamıştır. Umumi müfettişler konferan- anda kararlaşan rapor Dahiliye vekâleti umumi müfettişler konferansında esasları kararlaşarak ha- zırlanmış olan raporun temize çekilme: sini bitirmiştir. Rapor imzalar tamam. Jandıktan sonra baş vekâlete verilecek- tir. İRANA GİDEN MEMURLARIMIZ DÖNDÜLER İranla” bir ticaret anlaşması akdi Tahran'a gitmiş bulunan heyete dahil İktısad Vekâleti memurları şeh- riciye vekâleti muhasebe müdürü B. Hakkr Ateş ve Hukuk Müşaviri B. Kemal bugünlerde beklenmektedirler. Anlaşma esasları hakkında a daire henüz bir malümat vermemiştir. GÜZEL SANATLAR AKADEME. SİNDE İstanbul, 11 (Telefonla) — Güzel sa-| natlar akademisinde bu yıl bazı islâhat ildığı ve yeni profesörler getirildi- cihetle derslere geç başlanıldığını göz önünde tutan Mâarif Vekkleti, sö- mestir tatilini kaldırmağa karar vermiş- ©. Talebe bu karara itirar ve vekâlete müracaat etmek istemişse de, akademi müdürlüğü bu hareketin mü- karmıyalım. Hattâ 1914 den önceki ta- | günü grup içtimamdan sonra toplana- | sebbiklerinin tecziyesi tahkikata M a Faşistler ve aet <CI K A LA L a kadar evvel fran- aızlar tarafından yapılaış bir istatistik- te faşistlerle anti-faşistlerin ve faşist dostu olmuyanların harb kuvvetleri Fransız akademisi azasmdan Henri Lavedan, “Unutulmadan önce” adını verdiği hatıralarında bu cevabı teyid e- -. Fıkralarımı — şu berbad ta- birle, yumurtiamakta olduğumdan bah- #edenler bu yumurtlamanın — ne kadar çalışmaya, ne kadar düşünmeğe, yazıp birçok da söz dinli- yorsunuz. Bu sözler, çeşid çeşid dil- lerle söyleniyor ve çeşid çeşid dava- ları müdafaa ediyor. Şikago'daki Skot radyo laboratu- yarı şefi E. H. Skot, eğer bugün ol- duğu gibi bu sözlerin onda - dokuzu dinlenmiyecek, anlaşılamıyacak ise kısa dalga yayımı için harcanan mas- rafla emeğin boşa gideceği kanaatin- dedir. Skot diyor. “Başka başka memleket ve mu- hitlere mensub milletler arasındaki enternasyonal nefret ve kukançlık, “Cenevre” konferanılariyle yatıştırı. şamil müşterek bir radyo dili vücuda tirmelidir. Bu dil, Ido, Esperanto, edilmiş lâtince ve yahut basit- leştirilmiş bir ingilizce olabilir.” Develer. Herkes, fazla gördüğü şeyden bıkı- yor. Yollardaki gidip gelmeyi ağırlaştır.. dağı, bir takım nakil vasıtalarının zama- 'mında geçip gitmesine engel olduğu i- çin Filistinin bir takım yerlerinde deve- yi kaldırmışlar. Bu haberi veren bir amerikan der- gisi altına ilâve ediyor: — Nerede şu develer; bir hayır sa- N — Gelecek sene burada bulunmuya- cağım için 1938 yılınızı da kutlarım. Almanya —— 1,365,000 - 4.300 İtalya 1,2,0,000 — 4,000 “Yekün —— 2,615,000 - 8,300 250,000 — 2,100 2,865,000 - 10,400 Anti - faşistler Rusi 1,200,000 — 4,000 Fransa 645,000 - 4,000 Yekün 1,854,000 — 8,000 Anti-faşist müttefiki: İariltere 213,000 5600 .| Yekün 2.067,000 - 13,600 Yetmiş bir yaşında bir koşucu Trevor Davis isminde, yetmiş Bir yaşında bir ingiliz vardır ki her haf- 'ta on mil Kros - Kantri koşusu yapar. Bu adam, bu işe yirmi yaşında iken, ir sene önce başla- yani bundan elli İhtiyar koşucu, bu zaman zarfın- da 25,521 milden fazla koşu yaptığı 12 SONKANUN Köy kalkınması etrafında çalışmalar Köylerimizin mali, iktısadi, zirai ve ictimai vaziyet- leri tetkik ediliyor Dahiliye vekâleti, köylerimiz hakkın- da geniş ve tam bir surette malümatlar. mak ihtiyacını karşılamak üzere bütün vilâyetlere bir tamim göndererek, ilişti.. rilen cetvellerde her köyün vaziyetini gösterecek izahatın doldurulması ve ni- hayet şubat sonuna kadar bu. işin ta» mamlanması lüzumunu bildirmiştir. — * Bu cetveller doğrudan doğruya köy muhtar ve öğretmenleri tarafından veri- Tecek malümata istinaden nahiye mü- dürlerinin nazareti altında doklurulacak, kaymakamlar ve valiler tarafından top- Tanarak kontroldan geçirildikten sonra vekâlete gönderilecektir. Bilhassa şu malümat istenmektedir: Köylerin nüfus ve ev vaziyeti, köylerin “mali ve geçen seneye aid büdce vaziyet- leri, köylerin manevi şahsiyetine aid her türlü mülk, mal ve havyanlar, pazar, pa- nayır ve lonca vaziyetleri, kültür vazi- yeti, işme suyu, sulama, sıhat, temielik ihtiyaçları, köylerden ücret alan köy a damları, hayir cemiyetlerine yardım va- ziyeti, telefon şebekesi ve köy radyosu, yol, mezarlık ve ümumiyetle imar vazi- yetleri, Vilâyetlerden gelecek olan doldurul- Mmuş cetveller vekâlet köy bürosu tara. fından tasnif edilerek malümat istatistik rakamlar halinde tesbit edilecektir. Bu süretle memleket köylerinin hakiki va. ziyetini gösterecek tam bir yazım yapıl- mış olacak ve köy kalkınması için girişi- lecek faaliyetlerin programı, mevcud ib, Hiyaçlara ve imkânlara göre tanıtık'edi. —— Köçök wasamzx | * Denizyolları işletme idaresi müdü- rü B .Sadettin iktisad vekâletiyle te- mas etmek üzere şehrimize gelmiştir. * Denizyolları ve Akay işletme ida- releriyle fabrika ve havuzlar teşkilâtinin 1937 mali büdcesi dünkü resmi gazetek de çıkmıştır. * İktisad — Bakanlığında — iktısadi mevrular üzerinde, etüdler yapmak Ü- zere bir “kalkınma bürosu” teşkil edi- leceği hakkında bazı gazetelerin neşris yatı alâkalr makamlar tarafından - tek- zib edilmektedi * Büyük Millet Meclisi Ziraat em cümeni dünden itibaren ipek -böcekçi- liği hakkındaki kanun projesinin mü- zakeresine başlamıştıı * Ziraat Bakanlığı tarafından ha- zırlanan zeytincilik - kanunu - projesi,. fikir ve mütalcaları alınmak üzere üer bakanlıklara gönderilmek üzeredir, HAVA Meteoroloji enstitüsünden aldığımız malümata göre, dün Ankarada saat 14.30 da küvvetli rüzgârla beraber hafif kar yağışı başlamıştır. Sühünet srfırın ah tında bir dereceden yukarıya - çıkmas mıştır. Dün Marmara sahilleri, Ege mıntakası, orta ve cenubi Anadolu yer yer yağışlı geçmiştir. — Ya #iş orta Anadoluda ve — Bursada kar diğer yerlerde yağmur şeklinde o muştur. Yağışlarda metre - murabbamna düşen su Mersinde 22, Tarsusta 17, A- danada 10 kilogramdır. Hava sühuneti dün, evvelki güne nazaran cenub ve şarkt Anadoludan başka yerlerde 2 - 6 derece arasında soğumuştur. - Soğuma '€n çok orta Anadoluda kendisini göz termiştir. En düşük dereceler sıfırın ah tında Çorumda 5, Sivas ve Malatyada &, Karsta 19 derecedir. Dün yurdun en «i cak yerleri sıfırın üstünde olmak üzere Samsonda 13, Adanada 14, Antalyada 16 mı hesablamaktadır. derece idi. A