13 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5554 Sancakta Kanlı Reyhaniye vakasında dört türk öldürüldü ! Tabancalarla türklere saldırdılar Sancağa boyuna arab getiriyorlar Görmenler Beylanda Şam, 12 (Hususi) — Kânunusaninin doku- aniye'de türkler tarafından büyük te- zahürat yapılırken Amuk köylerinde türkler rekli bir heyecan yaşamışlar ve binlerce türk saat- Jerce devam eden tezahüratta bulunmuşlardır. Nü mayişçiler “Yaşasın Atatürk, yaşasın Hatay, yaşa- gn istiklâl,, diye bağırmışlardır. Bu nümayişlere - Başbetke CENEVREYE DOĞRU Falih Rıfkı ATAY Türkiye ile Fransa'nın üzerine, tler Cemiyeti kon- sey toplantısı ikinci kânunun 21 âne bırakılmıştır. Bundan mak- sad, uzlaşma imkânları araştır. Mmak üzere daha üç gün vakit ka- zanmaktır. Kamutay Parti Grupu toplan- tısma aid tebliğlerden öğrendi Miz üzere, son günlerde Fransa Dış Bakanlığı, Başvekil Mösyö Leon Blum'un bizzat bir anlaşma zemini aramak hususundaki vi dini tekrar etmiş ve tekliflerimizi tesbit ederek, Paris'e yollamaklı- ğımızı bizden iştir. Konsey toplantısına iki kala, fransız ve türk delegeleri Cenevre'de ra- portörle birleşeceklerdir. Eğer iki Taraf arasında bir anlaşma olmuş- #a, raportör, bunu kaydedecek, eğer olmamışsa, tezleri yaklaştır- mak üzere son bir teşebbüste bu- Tunacaktır. Konseye müracaatı- mız paktın Tİ inci maddı tinad etmekte oldu; Fara varıin Türkiye dahi Bu o demektir ki, kon- taraftan birinin redde - 'deceği her hangi bir karar verile. mez. Olsa olaa, raportörün tav: yelerinden istifade ederek, kon - Gey, yeni bit ğ GNS rakmak arzusunda — bulunabili Formaliteler bunlardır. Fakat, hakikat odur ki bu me- sele ayın 21 inde halledilmemiş olmak demek, Mil #imkânları inde halledilmek tal iflâs etmek demektir. Milli bir hak ve şeref davasında, doğrudan doğruya ve derinden derine bu “davaya alâka bağlamış olanların Babrı ise uzun süremez. Sancak — anlaşmazlığının hakikati üzerindeş unv' edeli biri, meselenin güirüncemeye " ta- hammülü olmamak: ikincisi, San- cak türklüğüne tam bir hayat em- niyeti vermek esası bulunmadıl ça, ikinci derece tavizlerin hiç bir değeri olmamak! 1936 ya kadar tatbil Adarenin neticesi, Sancak İarından bize — doğru, sağa sola se- yahat edildikçe, bütün faciası görülür: her tarafta Sancak göç- rast gelirsiniz. Millet le uğraşabilecek münev- b - 'ürkiye merkezlerine sı - sınmak zorunda kalmışlardır. Dı- doğra dekmi bir dağılma ve ide daimi bir ezilme! Sanca- Suriyeleştirmek için, evvelâ Türksüzleştirmek lözmedi Buşün dahi lük — nüfusü ha ki telkinlere dikkat ediniz: “bu telkinler şimdi yanlış olsalar da, keğer yerli idarenin tasavvuru de vam etseydi, bugün hakikat - ola. caklardı. Hattâ, birgün, " — Lür. fen geliniz, Sancağı dolaşı (Sonu 3 üncü sayfada) iki olunan zunda Re, kadınlar da iştirâk etmişlerı Türklerden üç kişi öldü. Haleb, 12 (Hususi) — Kânunusani- in 10 uncu günü öğleden sonra bitaraf müşahitler heyeti ansızın ” Reyhaniyeye gelmiştir. Heyetin geleceğini ancak 10 dakika evel haber alan türk halkı tara- Sedan istikbal olunmuşlardır. Heyetin Röyhaniyeye geleceği hükümet tarafın- dan bilindiği halde türkler bundan ha berdar edilmemişler, buna mukabil ma- da 300 kadar arab toplanarak Reyhani- yeye sevkolunmuştur. Ellerinde sopa ve tabanca bulunan arablar Reyhaniye so- kaklarında diye bağırarak nümayiş (Sonu 2. inci sayfada) Yaşasın Suriye hükümeti” yapmışlardır. Paris büyük elçimiz Vionet ile konuştu Paris, 12 (A.A.) — Dış İşleri Bakanı B. İvon Delbos Sovyet Büyük E etmiş ve B. V bul et'de Tür- kiye Büyük Elçisi ile uzun ç gündenberi Sals- kür'de ıstirahat etmekte o- lan B. Blum perşembe saba- hı Paris'e dönmüştür. ADIMIZ, ANDIMIZDIR ircı 5&» HER YERDE 5 KURUŞ Bir €arpışma İspanya'ya dair Hitlerin teminatı memnuniyetle karşılandı B. Hitlerin, elçiler heyetini kabul ettiği esnade fransız elçisine Almanya- İspanyanın ne — topraklarında 'ne - sömürgelerinde asla gözü —ol- madığına dair verdiği teminat her taraf- ta bilhassa İngilterede büyük bir mem- nüniyet uyandırmıştır. Bütün ccnebi gazeteleri bu beyana. tt büyük sevinçle tefsir etmektedirler. Bu husuta gelen haberle 3. üncü say- famızdadır. törenle kaldırılıyor Nuri Conkerin Bingazide Atatürkle beraber alınmış bir resmi. ISoldan ikinci Atatürk, sağdan ikinci Nuri Conker'dir.) (Yazısı 6. ıncı sayfada) 'Dün Basın Birliği projesi etrafında konuşmak üzere şehrimize gelen ecnebi gazetecileri Dış Bakanımızla konuşurlarken Sancak işi hâ'â vuzuhsuz olmakta devam ediyor Fransanın Berlin büyük elçisi François Poncet, İngilterenin Berlin büyük el çisi Sir Erie Phipps'le konuşuyor KAMUTAY GRUPUNDA Dışîakanımız siyasi vaziyeti izah etti : C0H. P. Kamutay Grüpü - bügün (12-1-937) Antalya Saylavı Dr. Cemal Tunca'nın başkanlığında toplandı. 1 — Yozgat saylavı Emin Draman, Kamutay Parti Gürüpü — başkanlığına verdiği bir sual takririnde: Yozgat vi- lâyeti ilk okul öğretmenlerinden bir kısınmın mahalli idarece hizmetlerine nihayet verildiği ve bu yüzden bası mekteblerde tedrisatın durduğu ve bu çadıkları ifadesiyle vâki şikâyetleri üzerine Küle tür Bakanlığının yaptırdığını işittiklem ikatın ne netice verdiği ve bu 'e ise müsebbipleri hakkında ne muamele yapıldığı ve bun- dan sonra bu gibi hallerin vukua gel memesi için bakanlığın ne gibi. tedbir öğretmenlerin haksızlığa 'sulsüz hareket vaki (Sonu 5. inci sayfada) T. R. Aras dün gelen yabancı gazetecilere Kamutay grupunda söylediği gibi Sancak işinde müsbet veya menfi bir değişiklik olmadığını tekrarladı Türkiye Basın Birliği projesi — etra- fında görüşmek ve bu şekilde elde ede- ceği bütün vasıtalardan istifade etmek hususlarını görüşmek üzere şehrimize davet edilmiş olan İstanbuldaki ajans ve yabancı gazeteler mümessilleri, gazete- Miz İstanbul mümessili Bay Neşet Halil (Sonu 5. inci sayfada) — Fıkra 1000 Bu rakamı görünce, belki de, İsmet İnönünün 1000 kombinasından - bahser deceğimi zannetmişsinizdir. Hayır, bir İstanbul telgrafının haberini tekrar et mek istiyorum: İstanbulda - endüstriyi . teşvik kanunundan istifade eden kü- çük büyük fabrikaların - sayısı 1000 1 bulmuştur. Endüstriyi teşvik — kanunu! Fakat bunun ne manâsr var? Asıl tesbit edi. decek nokta Şudur: eğer kapitülasyon Jar devam etseydi, İstanbul - şehrinde 1000 değil, 1 fabrikanın yaşamasına im- kân yoktu. Çünkü emperyalistler tara. fından, endüstri sesdetleri, - metropol yığınlarına — ayrılmıştır. İstanbul ise, bütün öbür şöhretlerini bir tarafa ber akmız, hakikatte bir yarı-sömürge par zarr idi. İstanbul artık, sıra İle iki maaş ve- rilmemekle, bütün geçim imkânları bubran geçiren bir şehir olmaktan çıl- t Eskiden, orası, bilhassa — türkler İ çin, sadece bir memur şehri idi. Büdk ceye bağlr bir şebir, yani bir çocuk bar , boynu ve göğsü altında bir dev kanı ıf Şimdi o boy atıyor; başı, ve onun- Ja bütün azâsının nisbetleri normal bir eb'ad kazanıyor. Gerçi eski Bâbelli se hifi, orada, tanıdıklarının azaldığını görüyorsa da, hayat kaynaklarını daha tabil şartlarla tesis eden yeni bir cemle yet kabuk tutmağa başlamıştır. Her türlü hürriyetleri müdafaa et mek kudretinde - bulunan — bu dev merkez değişmekle en çok kaybettiği zannolunan sevgili şehre dahi, kabili. yetlerinin bütün - inkişaf — imkânlarını temin etmiştir. Hükümet gişesinden — aldğını, rupa endüstrisinin satış şubeleri ol Galata, Beyoğlu, Eminönü ve Çakmakı çılar dükkân ve mağazalarına - ödeyen haraçgüzar İstanbul, artık, alnının teri İle geçinmeğe başladı. « Fatay Ave