13 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA2 Sancakta kanlı bir çarpışma Reyhaniyedeki dört türk (Başı 1. inci sayfada) Müşahidler türk heyetiyle görüştükten sonra nahiye müdürünün delâletiyle a- rablardan da üç kişilik bir heyeti kabul etmişlerdir. Arab beyeti “ müşahidlerin yanından çıktıktan sonra arablar elle- Findeki sopa ve tabancalarla türk halkı- a hücuma başlamışlardır. — Bu hücum karşısında türkler, arablara — sükünetle hareket — etmelerini - ve tezahürattan “vaz geçmelerini bildirmiş iseler de arab- Jar tecavüze devam etmişlerdir. Hükümet milisleri de arabların hare- ketine iştirak ederek süngü takmışlar Türk halkı süngü ile de dağılmamış: “Biz hakkımızı istiyoruz, istiklülimizi istiyoruz” diye bağırmışlardır. — Milis kumandanı tarafından türklere karşı e- teş emri verilmiştir. Bu hâdisede türk- lerden üç kişi ölmüş ve sekiz kişi yara- anmıştır. Bir malümata göre de yalnız dört türk yaralanmıştır. Reyhaniyede müşahidler heyetini zi- yaret eden türk heyetleri kadın ve ere kek türk, kürt ve çerkeslerden mürek- kebti. Çerkesler ve kürtler kendilerinin dahi türk olduklarını ve türklerle bera- ber Hatayın istiklâlini istediklerini arab- Jarla katiyen beraber yaşıyamıyacakla- Tant müşahidler heyetine bildirmişlerdir. Müşahidler heyeti kürtlere: “Siz türk değilsiniz,, diye hitap etmiş, bumun üze- Fine kürtler asabi bir balde: “Biz tama mnen türküz, hiç bir farkımız - yoktur.” Cevabrnı vermişlerdir. Lazkiye, 12 (A.A.) — Fransızlar ve mahalli hükümet memurları” tarafından gancak haricinden bir takım — arablar celb edilmekte ve bunlar teslih edilerek *türk mıntakalarına bir tehdit unsuru o- Jarak salıverilmektedir. Sancağa yeni kuvvetler geliyor Haleb, 12 (Hususi)— Sancağa yeniden — hariçten kuvvetler getirilmektedir. Ha “ebten Reyhaniyeye kuvvetli bir jandar. mae mülrezesi gönderildiği gibi. diğer kasabalardaki silihli kuvvetler de tak- viye edilmiştir. Aşiretler şapka giyiyor Haleb, 12 (Hususi) — Kürt dağında Hannan ve oğlu Mehmed halk ile mü- Fitlerine şapka giydirmişlerdir. Hannan 've oğlunun bu hareketi mandater dev let amirlerinin hoşuna gitmemiş, mürit- * ler arasında irtica tahrikâtı yapmak için Halebten Şeyh Ali Galib'in oğlu Mel Med sureti mahsusada Kürt dağına gön- derilmiştir. Fransızlar tarafından yapı Jan tahrikâta rağmen son günlerde Han- 'nan aşiretinden bin kişi şapka giymiş- derdir. İngiliz konsolosu görmenlerle konuştu Humus, 12 (Hususi) — İskenderun İngiliz konsolosu cumartesi günü An- takya'ya gelerek müşahidlerle — görüş- müştür. Haço ağa yaralandı — Şam, 12 (AA.) — Meşhur Haço a- , vatanilere mensup bir mebusun kar- deşi tarafından ağır sürette yaralanmış- tar. Bir otomobil soyuldu Haleb, 12 (Hususi) — Hacılar civa- yında Aktepe yakınında meçhul - şahis- lar tarafından bir otomobil soyulmuştuz. Otomobilin şoförü türk, içindekiler A- merikalı idi. Karakola pek yakın bir sa- hada bu hareketin yapılması silâhlr mu- halızların, jandarmaların - soyguncuları yakalamamaları dikkate lâyiktir. Görmenler Aktepede Lâzikiye, 12 (Hususi) — Sancakta dolaşmakta olan bitaraf müşahitler Kı- Tıkhandan sonra Aktepeye - gitmişler- Orada kendisine mebus süsü veri - Mahmud ve arkadaşları görüşmüş- lerdir. Bunların müşahitlerle fransızla- an arzu ettiği gibi görüştüğünü gören halk müşahitler Belana vardıkları za- man ayrıca mülâkat istemişlerdir. Hal- kın talebi kabul edilmiştir. Müşahitle- rin bulunduğu binanın civarında topla. çarpışmada öldürüldü 'nan kesif halk kütlesi de bulunmuş, diğer mıntakalarda olduğu gibi tezahüratta 'Yaşasın Atatürk; yaşasın müsta- hislerini - ve dilekleri- Görmenlere çekilen telsraf Lâzikiye, 12 (Hususi) — Reyhani- isi tarafından görmenlere çeki- ikinci protes to telgrafında: Halkm - protestolarına görmenlerin - cevab - vermemelerinden dolayr müteessir oldukları bildirildik- 'ten sonra şu esaslar tebarüz ettirilmiş- tir: 1. — Hükümetin mesul adamları Ha- 'tay istiklâli aleyhinde hareket etmiş- derdir. Ekalliyet unsurlarına mensup bazı kimseleri tehdid, tezviri ve para kuvvetiyle elde ederek Suriye - bayra- #enr çektirmişlerdir. 2. — Hakikate ve halkın dileğine te- vafuk etmiyen bu hareketten doğacak Mesuliyet tamamen mesul hükümet a- damlarına aiddir. 3 — Türkler dükkânlarını kapamak süretiyle yaptıkları nümayişlerle An- takyalı kardeşlerinin hislerine ve emel- lerine iştirük etmiş - olduklarını ispat etmişlerdir. Türkler bir mukabil nümayiş tertib etmişler Antakya, 12 (A.A.) — Havks Ajan- #ının hususi muhabiri bildiriyor: Türkler bugün büyük bir mukabil nümayiş tertib ettiler. Kamyonlarla dağlardan indirdikleri beş bin köy- dü türk ay yıldızlarla - sokaklar - dan geçtiler. Dün köylerine avdet edememiş olan dağlı arablar bugün bü- kümet vasıtalariyle köylerine iade edil- aişlerdir. Çarşılar kapalıdır. Yalnız a Halinin iaşesine hizmet eden birkaç dük- kân açıktır. Umumi müfettişlerin raporu Umumi müfettişler toplantısında Da- biliye Vekâletine aid görüşülen - işlerin raporu tanzim edilerek dün Başvekâlete sunulmuştur. Amerikalılar da, arada bir, söz #ırası düşürüp irlandalı edibe çatmak- kalmıyorlar. Filadelfiya'da çıkan Ti- mes - Union geçenlerde gu satırları yazmıştı: , “Bernard Şov, kendisinin Ameri- kada en tanuınmaş ve sevilmiş adam ol- duğunu iddin ediyor. Bunu bilmeyiz; fakat bu iddiasından, kendisinin In- gilterenin en nikbin adamı olduğu an- laşılıyor.” Atlanta — Constitution da iğneyi batırıyor: “Bernard Şov, seksenini aştığı hal. de gayet çalışkandır. Yalnız kendisi- 'ne hiç bir şey yazmadığı 1925 sene- sinde Nobel mükâfatı verildiğini bi- liyor musunuz ?" Şov'a y — Ba, kış sporları eğlenceli geyler. İstersen büyük yaz tadilinde de plâj- dara gideceğimize buralara gelelim! ULUS Yeni avukatlar kanunu Ceza davasının neticesine göre ücret tayini meneı Avukatlar kanun - projesini gözden geçirecek olan komisyon bugün saat 14 de adliye vekâletinde çalışmalarına baş- Jayacaktır. Ankara, İstanbul, Adana, Balıkesir, Bursa, Diyarbekir, İzmir, Ma- nisa, Samsun ve Trabzon baroları ko- misyona iştirak edecek mümessillerinin isimlerini adliye vekâletine bildirmişler. dir. Davet olunan diğer barolar da komis- yona iştirak edeceklerini baber vermiş dere Yeni avukatlar kanun projesi avu- katlığı amme hizmeti ' mahiyetinde bir bizmetine tahsisini, tarafların hukuki münasebetlerinden veya karşılıklı men- faatlerinden doğan ihtilâfların hakka uy- gun olarak halline tavassut ve umumi- yetle mahkemelerle diğer resmi merci- lere kanunun tam . olarak tatbiki husu- sunda yardım etmek suretinde tesbit et- miştir. Projede avukat ücretleri hakkında asgari ve azami olmak üzere iki tarife kabul edilmiş, ceza davasının neticesine göre değişen ücret tayini men olunmuş- tur. Hukük davalarında dava edilen mikdara nisbetle tayin olunan veya her 'ne süretle olursa olsun hasılı davada iş- tiraki tarammun eden ücret mukavele- nameleri de tamamiyle batil sayılmıştır. Projenin ehemiyetle kayde değer ye- niliklerinden biri de yaşlı veya muhtaç avukatlar için tesis etmiş olduğu yar. dim şeklidir. Bundan böyle asliye mah- kemesi bulunan her yerde fakir halkın işlerini takib için birer adıf müazharet brofeye ll SERĞER . Şer —— Proje komisyonda müzakere edilerek 'son şeklini alacak ve baş vekâlete tak- dim olunacaktır. İplik buhranı doğru değil Afyon inhisarı iplik üzerinde yapıl- mak istenilen ihtikâra meydan verme- mek için Avrupaya büyük mikyasta lik siparişi vermiştir. İktısad Vekâleti (GİR.) kararnamesinin - B. listesine bıraktığı listelerden gerekse - serbest pozisyonlardan ihtiyaç mikdarında it- halât yapılması için icab eden tedbir- leri almıştır. Vâki müracatlar isaf edil- mekte olduğuna göre bir iplik buhranı olduğu hakkındaki haberlerin - speki Jaşyon yapmak istiyenler tarafından gae edildiği anlaşılmaktadır. İstanbula gelecek ecnebi talebe gurupları İstanbul, 12 (Telefonla) — Bahar ve yaz mevsimlerinde ikisi ingiliz ve diğerleri Avusturya talebe birliklerine mensub üç grup İstanbula gelecekti Bunlar İstanbulda ve muhtelif şehirle- rimizde otomobil ve motosikletle ge- zintiler yapacaklar, kış sporları yap - mak için de Erciyeş ve Uludağa çıka- caklardır. İş beyannamelerinin tevziine başlanıldı İstanbul, 12 (Telefonla) — İstanbul iş bürosu iş beyannamelerini alâkalıla- ra dağıtmağa başladı. Bu beyannamele- Fi vermekle mükellef olanların sayı 'nın 3-4000 arasında olduğu tahmin e- diliyor. Kamutay çağrıları * Dahiliye encümeni 13-1-1937 çar Çiftçilerin borçlarına dair kanun Ziraati koruma / ve genişletme için 1337-1341 seneleri Maliye, Ziraat ve İktısad Bakanlıkları büdcelerinde açı- lan fasıllarda çiftçilere tevziat esna- sında yapılan yardımlardan doğan borç- ların taksite bağlanmasına ve faizleri- nin affına dair olan kanun lâyihası Başvekâletten Kamutaya sunulmuştur. lâyihasına göre çiftçiler, , beş müsavi taksitte ödiye- İlk taksit 1 haziran 937 de ödenecek, diğerleri de birer sene fası- Ja ile tahsil edilecektir. Kanun — meriyete gireceği tarihe kadar geçen zamana aid faizlerle borç- Jarı kısmen veya tamamen daha evel ö- demiş olanların faizden doğan-borçları affedilmiştir. Taksitini zamanında vermiyen borç- Ju için kanunda müeyyide mevcuddur. İmtina tarihinden itibaren borç muac- celiyet kesbedecek ve tahsili emval ka- 'nununa göre tahsil edilecektir. Bundan başka, Ziraat vekâleti tara- fından hazırlanıp Vekiller Heyetin den geçen orman koruma - teşkilâtının askerfleştirilmesi hakkındaki kanunla, esbabr mucibesi ve baremin ilk üç de- recesindeki memurlara Ankarada ev kirası verilmesi hakkındaki kanun lâ- yihast da Kamutaya gönderilmiştir. Bir kamyon kazası İstanbul, 12 (Telefonla) — Bugün şehrimizde bir kamyon — kazası oldu. Beşiktaşta tramvay deporunun önünde durmakta olan vatman Sıtkıya şoför Alinin idaresindeki kamyon çarptı. Sıtkının yarası ağırdır. meni, bugün, Kamutay içtimamdan son- a toplanacaktır. — 1936 senesi, maraton koşusunda bayrağı 1937 senesine teslim ediyor. (Stokholm'da çıkan Sondagenisse « Strix'den) Doğru söz Zamanm iki kudreti vardır: eli ile yıkı , öteki eli ile yapar. Chateaubriand İspanyada enternasyonal şampiyonluk maçları (Sanghayda çıkan North China Daily News'dan) Bernard Şov'a Amerikadaki dair: İşsinler ordusu Harbecarası dün- yazının en büyük derdi şüphesiz ki işsizliktir. uyandırdığı ekonomik buhran işsiz- leri, işsizler de buhranı artırdı. Amerikada 1897 den 1929 senesi- 'ne kadar işsiz sayısında büyük bir dalgalanma — görülmediği — halde 1929 dan sonra arttıkça artmıştır. Ameri- kan milli ekonomik araştırmalar bü- rosu şefi albay Leonard P. Ayres'i amerikan işsizleri hakkında yaptığı istatistikte amerikalı işsizlerin biribi- ri ardınca gelen senelerde ne kadar arttığını görebilirsiniz: 1929 — 1,361,000 1930 — 4,109,000 1931 — 8,498,000 1932 — 12,710.000 1933 — 13,036,000 1934 — 12,130,000 1935 — 12,374,000 12,892,000 an iş federasyonunun - ka. maatine göre bugün Amerikanın en- düstri durumu 1929 senesindeki se- viyesine çıkarılsa bile gene memle- kette 5,000,000 işsiz kalacaktır, Meteoroloji enstitüsünden ataıpı: muz malümata göre bugün Ankarada suhunet sıfırın üstünde 2 dereceye ka- dar çıkmıştır. “Yurdun diğer yerlerinde, Kocaeli, Ege ve Orta Anadolu ile Karadeniz kı- yılarmın, Ordunun garbında kalan kıs- mnı, Cenubi Anadoluda, Antalya ve Kars yağışlı geçmiştir. Yağış Antalya Samsun ve Sinobda yağmur diğer ta - raflarda tamamiyle kar şeklinde ol muştur. En çok yağış Antalyada olup metre murabbama 62 kilo su bırakmış- tır. Kar bugün Kocaeli ve Ege bölge- sinde de toprak üstünü kısmen kaplar miş ve Bursada 7, Yalovada, Turgud- ada 3, Manisada 1 santimetre kalınlık yapmıştır. Hava subuneti düne nazaran Şarkt Anadoluda biraz soğumuşsa da yurdun diğer mıntakalarında küçük farklarla aynı vaziyeti muhafaza etmiştir. En düşük derece sıfırın altında Karsta 24 dür. En yüksek #ıcaklıklar Rizede 1, Dörtyolda 16 derecedi İstanbulda kar İstanbul, 12 (Telefonla) — Şehri- mizde oldukça şiddetli bir fırtına var, Fasıla ile kar yağmaktadır. Fırtına Ka radenizde şiddetini bilhassa hissettir mektedir. Denizlide kar Denizli, 12 (A.A.) — Dün gündüz ve gece durmaksızın kar yağdı. Her tar raf karla kaplandı. Bu sabah kar tekrar başladı. Acıpayam ve Davas ilçeleri yolları kapandı. Artvinde kardan domuzlar köye indi Artvin, 12 ÇA.A.) — Karın fazlalm iğendan domuzlar köy ve kasabalara ini- yorlar. Borçkada kasabanın - yanında yaralı bir domuz bir adamı parçalamış ve birini de yaralamıştır. Bu fırsattan istifade edilerek kazalarda ve köylere de sürek avları tertib edilmek suretiy le giddetli mücadeleye başlanmıştır. Şimdiye kadar vilâyet dahilinde avla. 'nan domuzların adedi S00 ü geçmiştir..