12 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

12 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

Binlerce türk istiklal marşı söyliyerek görmenleri karşıladılar (Başı 1. inci sayfada) komiserlik yolu ile Cemiyeti Akvama göndermişlerdir. Mevkufların aileleri Halep, 11 (Hususi) — Sancakta hâ- 1â mevkuf bulunan türklerin aileleri de müşahitlere şikâyetlerde bulunmuşlar. dır. Yanlış yere başvuruyorlar Şam, 11 (Hususi) — Suriye ve Lüb- 'nanda sancağın Suriyeden ayrılmaması için görmenlere telgraflarla müracaat- lar yapılmakta ve müşahitler bu müra- caatların Akvam Cemiyetine yapılması lâzım geldiği revahmr vermektedirler. Aleviler. tahrik Lâzkiye, 11 (Hususi) — Fransızlar türk taraftarı alevileri aleyhte teşvik etmek istemiş ve alevi şeyh Abdullah Ganiye müracaat etmişlerse de redde- dilmişlerdir. Görmenler Kırıkhanda Halep, 11 (Hususi) — Bitaraf gör- menler Kırıkhandan geçerken kendile- rine dertlerini anlatmak için toplanan balkla temas etmemişlerdir. Türkler bu vaziyetten mütcessir olarak — telgrafla müşahitler heyetine müracaat etmişler- dir, Müracaat telgrafı “Biz dertie zi dökmek için günlerdenberi sizi bek- Tiyorduk; bu maksatla toplanmıştık Hal. buki heyetiniz bizi yol üstünde bırakıp Bitti, şeklinde yazılmıştı. Bitaraf mü- Şahitler bunun üzerine, yanlarına Ab- dülgani Türkmeni, Mürsel ve Abdül- Jahi alarak Kırıkhana gelmişlerdir. Bun- dan sonra halkla temas ederek - onlar dinlemişlerdir. 'Türkler müşahitlere anlattıkları dert. leri arasında 25 - 30 bin türk nufusunun mektum tutulmuş olduğunu, bu. türk nüfusu işindeki hileleri tebarüz ettir- mişlerdir. 2000 türk görmenlerin önünde istiklâl marşı söyliyor Şam, 11 ÇHususi) — Görmenler Kı- ıkhana ikinci defa geldikleri zaman hükümet konağına inmişlerdir. Hükü- met konağının önünde ikibinden fazla türk, polisin mümanaatına rağmen top- Janmıştı. Türk mümessilleri müşahitler- e konuştuğu zaman kalabalık türk küt- desi hükümet konağının önünden ayrıl mamış, konuşmaların sonunu beklemiş- tir. Konuşmalardan sonra halk müşahit- leri görmek arzu etmiş, müşahitler bal- kona çıkmışlar ve halkı selâmlamışlar. dır. Halk İstiklâl Marşını söylemiş ve “Yaşasın Atatürk,, yaşasın müstakil Hatay, yaşasın Milletler Cemiyeti,, di- Ticaret anlaşması müzakereleri Haber aldığımıza göre, mevcud tica- et anlaşma müzakereleri vaziyeti ber- vechiati Sovyet Rusya cumhüriyetleri — itti. hadı ile müddeti 1 ikincikânun 937 de biten muahedenin tecdit ve revizyonu için müzakereler Ankarada - başlamış- tar. Japonya ile başlamış olan müzake- zeler tevakkuf halindedir. Bu memle- ketle ticaretimiz şimdilik bugünkü u- muml mevzuatımıza tabidir. Hollanda ile müzakerat başlamak ü- zeredir. Holanda heyetinin yarın - An- karada bulunacağı anlaşılmaktadır. Avusturya hükümetinin mevcud an- Jaşmada karşılıklı bazr munzam kolay- daklar talebi müzakere edilmektedir. "ANBULDAKİ FABRİKALAI BŞ SAYISIB W Tetanbul, 1 (Telefonla) — Tesbit olunduğuna görü, teşviki sanayi kanu. undan istifade olunarak muhtelif va. mayi şubeleri üzerinde olmak üzere şeh. rimizde kurulan fabrikaların sayısı bi. ni geçmiştir. sanre a ,Fransa yeni teklifler mi hazırlıyor? Paris, T1 (CA.A.) — Anadolu 'nun husüsi muhabiri bildiriyor: Gazeteler Sancak / meselesi ile işt galde devam etmektedirler. Petit Pari- sien B. Vicnot ile Suad Davaz arasındı ki mülâkatın müzakere usulü ve t -a toplantının 18 den kaydederek diyor ki: “Fransa Türkiyeye çok daha geniş tekliflerde bulunacağa benziyor. İlerde bir fransız - türk paktının imzası vadi bu meyandadır. Le Jour, Arasın Delbosla görüşmeğe gelmesi muhtemel olduğunu ve Fransa mütcaddid fedakârlıklara hazır olmak şartiyle Türkiyenin de ayni hüsnü niye- ti göstereceğini yazdıktan sonra şu suali sormaktadır: “Meselenin esasında “Rüştü Arasm metin davranacağını biliyoruz. — Fransa bir müddettenberi azimkâr bir vaziyet aldıktan sonra Sancağın istiklâlini kabul edecek midir?” La Republigue gazetesi, meselenin endişe verici bir mahiyet almasından Fransanım şimdiye kadar tahassun etti. #i hukuki sahadan az çok ayrılarak- si- yasi mükâlemeye geçeceğini ve Sancak- taki vaziyeti tetkike razı olduğunu ya- zarak diyor ki: “Bilinmesi lâzım gelen ci het hüsnü niyetimizin ve Türkiye ile dostluğu idame arzumuzun Fransaya, o- nun şarkteki prestijinde ve arablarla el- 'zem olan münasebatında kaça mal ola- caktır. aracsAmamARaMrAR aa ye bağırarak tezahüratta bulunmuştur. Sapka ile mücadele âzkiye, 11 (Hususi) — Sancakta şapka ile mücadele devam etmektedir. Arakiye giyen köylülere para - dağıtıl. maktadır. Bu suretle şapka ile yapılan mücadele yeni bir safhaya girmiştir. Türk kültürünü imha siyaseti Şam, 11 (Hususi) — Sancak türkleri Müşahitlere yaptıkları müracaatları ara- #sında sancağın kültür işlerini - tanzim 'etmek üzere gönderilmiş olan — Pierre Bazantay'ın türk kültürünü imha husu- sunda aldığı tedbirlerden de bahsetmiş- derdir. Lübnanda nümayişler 11 (ALA.) — Bazı gıda mad- iatlarının yükselmesi üzerine Lübnan'ın muhtelif şehirlerinde nüma- yişler yapılmıştır. Hükümet, fiatları sı- kı bir kontrola tabi tutmağa karar ver- miş ve bazı eşyaya ambargo koymuştur. Papa ağır hasta Roma, 11 (A.A.) — Papanın sıhi va- ziyeti, ziyadesiyle vahimleşmiştir. IKI ÇOCUK ARASINDA KANLI BIR OYUN İstanbul, 11 (Telefonla) — Çatal- canın bir köyünde 12 yaşında Şükrü a- dında bir çocukla 14 yaşında Ramazan adında diğer bir çocuk oynarlarken Şük. rü Ramazanı biçakla ağır surette yara- damıştır. İZMİR'DEKİ MAÇLAR İzmir, 11 (A.A.) — Bugün yapılan lik maçlarında Altay - Bucayı 5 - O, Göztepe - Burnuvayı 3 - 6, Altınordu « Demirsporu 6 - 0 ve Karşıyaka - İzmir *POru 4 -3 sayı ile yenmişlerdir. Kamutay müzakereleri Kamutay dün Fikret Sılay'ın başkan- ğında toplanmış, Büyük Millet Meclisi- nin, Riyaseti Cumhur, Başvekâlet, Hari- ciye Vekâleti binalarının t iç'n a. milyon liralık tashhüdatta bulunulması ve zabrtai sıhhiyei yvaniye muayene rü- sumuna aid kanundaki tarifenin deği; tirilmesi hakkındaki müzakereleri yapılarak kabul Gene bugünkü toplantıda askeri — ve mülki tekaüd kanununun 60 mer mad- desinin birinci fıkrasının değiştirilmesi ve Türkiye - Yunanistan ikamet tica- Tet ve seyrisefain muahedenamesine bağlı B. listesindeki yapılacak tashihe 'aid kanunların da birinci müzakereleri yapılmıştır. Kamutay çarşamba günü toplanacak- tır. Pek büyük bir kayip kanunlar ikin: edilmiş- B. Nuri Conker, bundan dört beş gün evel bir sadrr ihtinaki buhraniyle hastalanmış ve yapılan bütün tedavilere Tağmen şifa bulamamıştır. B. Nuri Conker ilk gençliğindenberi Atatürke bağlanmış, ona inanmış, ordu- da, harblerde, bütün politika hayatında onun yanından ayrılmamış, başlıca vefa- kâr arkadaşlarından biri idi. Bu büyük kayıb karşısında B. Nuri Conkeri en büyük samimiyetle seven bür. 'yük Atatürk'e, ailesine, çocuklarına ve arkadaşlarma baş sağlığı dileriz. Nuri Cönkerin bu beklenil- miyen ölümü dolayısiyle Tahsin Üzer'den şu yazıyı aldık : 'Nuri Conker öldü. Nuri, ta çocuk- Juktan başlayan ve bütün memleket mu- kadderatına hâkim olan Atatürk tarihi- 'nin canlı bir yaprağı idi. Nuri Conker, Anafartalar kahramanının yanı başında bir kaya, bir kale ve büyük bir zafer ta- rihinin canle şahi Büyükler büyüğü Atatürkün ona soy adı verdiği Conik bayırmı, Conk tup- rağını o, kaniyle istatmıştı. Conker, os- manlı devleti hayat ve memat ge yılan Çanakkalenin; tarihin pek az kay- dettiği Anafarta melhamei kübrasının büyük kumandanı yanından bir an için olsun ayrılmadı ve orada yaralandı. Nuri Conker, yine © yüce halâskârın şark cephesi muharebelerinde - Muşun, Bitlisin moskof çarlığından istirdadında azim ve imanının celâdetini, şehametini göstermiş ve ulu askerin arkasını okşa- ması kadar herkese nasib olmuyan takdi- Fini almıştı. Nuri Conker, milli davada, — vatani sücadelede Atatürkün emir ve işaret et- tiği ve dilediği her safhada bulundu. Nu- ri Conker, Atatürkün âşıkı ve bütün var- hığiyle onun yâri idi. O, hayatında yal- nuz bir şey düşünürdü: Atatürkün kur- tardığı büyük türk milletinin, yarattığı türk vatanının refaha yükselmesi, yük- seldikçe yaşadığı büyük - tarihe kavuş- ması, Tahsin UZER KGZU ÇKU DT AAA Başbetke ZARARLI TAHRİKLER (Başı 1. inci sayfada) nn istırabi ve bizim davamızla bu türlü oynamakta hakiki zarar ve tehlike vardır. Biz dünya ve dostla- rımıza, bugün, Sancak davamızın bu türlü tahriklerin sebehb olabilece- #i bütün akıbetlerin ancak - ve yal olar liyetlerini de aynı kuvvetle izah Her şeyi vaktinde sö lemiş ola Falih Refka ATAY DÜZELTME Dünkü mahalemizin sonlarına doğ- "Lozan muahedesini imza eden- ler” sözü “Lozan muahedesini edenler” şeklinde çıkmı deriz. I Almanya asla İspanyanın sömürgelerine ve topraklarına dokunmıyacak Paris, 11 (ALA.) — Havas ajansı bil- -aAmmmm nnn Franko askeri diriyor: Bu sabah Berlin'de yapılan kabul töreni münasebetiyle, B. Hitler Alman- yanın ispanyol topraklarının veya sö- mürgelerinin bütünlüğüne dokunmak ni- yetinde olmadığı hakkında - Fransa bü- Yük elçisine teminat vermiştir. Büyük eli de Fransanın İspanyanın toprak bütünlüğüne ve ispanyol Fasının statükosuna riayete kati surette karar vermiş olduğu hakkında teminat vermiş- Estonya körfezinde alman gemileri Bayonne, 11 (A.A.) — Bilbao'dan bildirildiğine göre, hâdiseler çıkartmak için alman harb gemilerinin takibetik- deri mütecaviz hattı hareketin beynel milel vaziyette husule getirdiği veha- met siyasi mahafilde ehemiyetle mevruu n ai lll Be) Ha MaE LÜ ai çarmaban idi. Hakiaten bask hükümeti işi kendisi balletmek istememiş ve bu meseleyi ka- Tışmazlık komitesine tevdi etmekle hüs- 'nü niyetini göstermişti. Buna rağmen Almanya Gaskonya körfezinde harb ge- mileri bulundurmak suretiyle bask hü- Bask hükümeti bu tehdide rağmen azim- kâr hattı hareketini muhafaza edecektir. Londra, 11 (A.A.) — İspanyol Fa- fında alman kıtaatının veya gönüllüleri. 'nin bulunduğuna dair buraya teyid edici hiç bir haber gelmemiştir. İspanyol Fa- #ında alman mühendislerinin çalıştıkları teeyyüd etmekte ise de siyasi mahafilde bunun 3 teşrinicvvel 1904 tarihli fran- faz ispanyol muahedesi ahkâmına muha- fif olmadığı beyan edilmektedir. Keza Ceuta'nın dışında da müstahkem mevki- ler vücuda getirilmekte olduğuna dair çıkan haberler de teeyyüd etmemektedir. Muahedeler Ceuta'yı müstahkem mevkt olarak tanımaktadırlar.. Bu- husüstaki tahdidler kaleye konulacak topların ka- dibresi hakkındadır. Bunun için Ceuta'- de yapılmakta olan tahkimat da muahe- deye muhalif değildir. 3000 japon gönüllüsü de. Kadiks'e geliyor Cebelüttarik, 11 ÇA.A.) — Mevsuk bir membadan gelen bir habere göre, 3000 japon gönüllüsünün yakında Ca- dix ve Jereje gelmesi beklenmektedir. Bu gönüllülerin şimdi Sevillada bulun- dukları söylenen 10 bin italyana iltihak edeceği söylenmektedir. Diğer taraftan italyan mamülâtından tayyare parçaları taşıyan bir çok vesai» tin Jereje ve Cadix'e geldiği de söylen- mektedir. Japonlar yalanlıyor. Tokyo, 11 ÇA.A.) — Japonya dış iş yeri bakanmın bir tebliğine göre, İspan- yada bir kaç bin japon gönüllüsünün bek lediğine dair bazı ecnebi ajansları tara- fından naşredilen haberler tamamiyle uydurmadır. İspanyadaki vaziyeti tetki- bir komisyonun mevcudiyeti - hakkın. Dış işleri bakanı ecnebi mem'eket- derdeki japon mümessillerini bu gibi gayiaları protestoya memur edecektir. İngilterenin, İspanyaya giden gönüllüler hakkında mümessil- lerine bir tebliği Londra, 11 (A.A.) — İngiltere hü- kümetinin Paris, Berlin, Roma, Mosko- 'va ve Lizbondaki mümessillerine gön- derdiği talimatta, evelâ İspanyaya ya- bancı gönüllüler akınının önüne geçmek hususunda hükümetlerin notalarında bir ip mutabakatı, mevcudiyetinden ingiliz hükümetinin memnuniyeti kaydedilmektedir. Talimat şöyle devam etmektedir: Karışmazlık komitesi, İspanyada iki tarafın elinde bulunan arazinin limanla- T ile kara hududlarını kontrol hakkınıda bir proje vücuda getirmiş bulunmakta. dır. İngiliz hükümetinin fikrince, bu proje, kolayca genişletilebilir ve bu su- retle İspanyaya gerek karadan gerek de- üniversite mahallesinde! Salamanka, 1i (A. A.) — General Frankonun kuvvetleri dünkü — pazar günü ilk defa olarak, —üniversite ma- hallesine kadar ilerlemiş olan krtalar. Ja teması temin etmiştir. —Bu kıtalar, ilerledikleri gündenberi düşman ateşi altında bulunmakta idiler. Tayyarelerle — yapılan keşiflerden düşmanın — Escorial ve Guadarramayı tahliyeye devam etmekte olduğu anla- *& lııııq-ııı taksime uğrama- sından korkuluyor. Cebelittarık, 11 (AA) — Asiler, Malaga'ya karşı yeni bir taarruz yap- mak maksadiyle buraya yakın şehirler- 'de kuvvet toplamaktadırlar. Ancak hü- kümetçilerin mevzileri, bilhassa Epona 've Marebella'da çok kuvvetlidir. Ve nasyonalistlerin yüksek — enl d ıı—ıııı.iaî bini geçmemekte olan nasyonalist kuve vetlerin asri silâhlarla mücehhez kuv vetlerine mukavemetine mani olmaya galışmaktadırlar. Siras'dan gelen haberlere göre yas kınlarda bu. şehre birçok alman efradı gelmiştir. Almanlarla italyanların mev cudiyeti ve sokaklarda — dolaşmaları halkı endişeye düşürmektedir. — Halk İspanyanın birçok aksamımın — Alman. ya ile İtalyanın eline — geçmesinden korkmaktadır. Fas meselesi ve İtalya Roma, 11 (A.A.) — Fransız matbu- atı tarafından şimali Fasta alman kuv- vetlerinin bulunduğuna dair meşredil mekte olan havadisler, Roma matbua- tınca Fransanm Almanya aleyhindeki manevraları olarak tavsif edilmektedir. Popolo di Roma bu gibi neşriyatın gittikçe genişlemekte olduğuna dair Pa Tisden aldığı bir raporu neşretmekte- dir. Almanların Fas içine doğru sark- makta olduklarına dair yapılan bütün bu mübaleğalara baktıkça takib olunan maksadın kaybedilmiş olan zamanı ka- /zanmak ve güyâ ispanyol Fasmda sükün 'temini maksadiyle Fransanın çoktanbe- Ti gözünü dikmiş olduğu bu parçayı e le geçirmek gayesine matuf olub olma- dığı suale değer görülmektedir . İspanyanın en bulranlı zamanlarda bile Pransanın bu mıntakada nüfus te- sis etmesine göz yummuş olmadığı ay- rıca işaret edilmektedir. Akdenizde fransız filosunun yorlar. Bu tebliğde atlantik ve akdeniz filolarının her yıl ikincikânunda birlel garbi afrikaya, diğeri akdeniz sahilleri istikametinde mutad egzersizler yapaı cağını, limanlarda görülen hareket va #aaliyetin başka bir sebebi olmayıp bu hazırlıktan ileri geldiğini nezaret ila- de etmektedir. Paris, 13 (A.A.) — Paris Solr gazex İ Tanca'dan aldığı aşağıdaki telgre fa neşrediyor: Dün öğleden sonra üç fransız harli gemisi İspanyol Fasının atlantik kıyae sında Arzila ile Laraşa arasında mar mevralar yapmıştır. Aynı dakikada Ce belüttarık üssüne mensub bir ingilim deniz tayyaresi aynı sahil kısmnı üze rinde uçuyor. ve ingilir - bahriyesine mensup birkaç gemi de Ceuta açıklar rında boğaz önünde dolaşıyordu. Dün ve evelki gün Söta açıklarım da 12 kadar alman denimiti gemisinin mevcudiyeti kaydedil—' - ğ :