January 14, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

January 14, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

— SAYFA & ? Nuri Conker'in cenazesi dün büyük a Yukarıdı minde bulunan kordiplor tik. Aşağıda, sağda; merhu- mun oğulları cenazeyi takib ediyorlar. Aşağıda, - sağda: cenaze merasiminden başka bir enstantane. cenaze — merasi- bir törenle kaldırıldı — Bayan Afetin Herriot tekrar mühim bir İparlamento konferansı |reisi seçildi (Başı 1. inci sayfada) 'nu ve o vakte kadar yapılmış harita- Jarın en mükemmelini Piri Reisin yap- tığını vesaika müstenid delillerle kon- feransında göstermiştir. Bu konferans, hazır bulunan birçok Cenevre üni- yersitesi profesörleri nezdinde büyük bir alâka uyandırmıştır. — Konferansta Bern elçimiz Vasfi — Menteş, Elçilik başkâtibi Fikret, Milletler cemiyeti nezdinde murahhasımız B. Tahir Sey- “nen ve türk talebeleri - ve kolonisi ve Cenevrenin münevver tabakasından bir- Çok zevat hazır bulunuyorlardı. Konfe- ransın sonunda Cenevre Jeografia Ce- miyeti reisi kartografi İlmi üzerinde asırlardanberi türklerin de meşgul bu- lunduğunu ve bu derece ileri götürdük- leri keyfiyetinin kendilerincte malüm olmadığını ve bu yüzden ilmi bir haki- katin daha bu suretle tecelli / ettiğini töyledikten sonra Bn. Afete çok bü- yük alâka Uyandıran konferansından Golayı hararetli teşekkürlerini sunmuş- tur. Paris, 13 (A.A.) — 1937 senesi ale- lâde içtima devresinin açılşı münasebe- tiyle dün akdedilen iki kısa celseyi mü- teakib B. Herriot tekrar meclis reisliği- ne intihab edilmiştir. Komüntsilerden B. Jacgues Düchos, cumhüriyetçiler ittifa- kından B. Lion Barty ve cumhuriyetçi- ler federasyonundan B. Eouard Soulie reis vekilliklerine intihab edilmişlerdir. Yemende tevkif edilen italyan heyeti Kudüs, 13 (A.A.) — Gazetlerin bil- dirdiklerine göre Yemen hükümeti, bir italyan arkeoloği heyeti azâsını tevkif ct- miştir. Bunlar, askeri haritalar çıkarmak ve hükdimletçe muzur görülen siyasi bir fz faliyet göstermekle müttehimdirler. ada mAaaAADELE AA Hataylı türklerin raporu Yazımızın çokluğundan Hatay türk mümessillerinin görmenlere verdi İ raporu yarın neşre devam edeceği samomAl a aa mame nn merhumun oğulla- Aşağıda: rı babalarının cenaze muzları üzerinde taşıyorlar, arkadan merhumun kızı ağ- layarak cenazeyi takib edi- yor. Aşağıda, sağda: cenaze Ulus meydanından geçerken. ! b sayfada) bir top arabasiyle ve otomobille meza- ra kadar nakledilmiştir. Süvari bölüğü mızraklarına siyah kurdelalar — bağla- mışlardı. Cenaze top arabasından, o tomobile konulurken askeri kıtalar se- dâm resmini ifa etmişti Cenaze, Hâkimiyeti Milliye meyda- nant takib ederek, Kamutay - önünden İstiklâl caddesi yolunu — takib etmiş; havanın soğük ve karlı olmasına rağmen, sokaklardaki halk törene katı larak değerli yurd çocuğuna son saygı ve sevgilerini ifade etmişlerdir. Cenazede, başta Atatürk'ün olmak üzere, Kamutay, Başbakan — İnönü, C. H. P. Kamutay grupu, C. HL P. Gen- yönkurulu, bütün Bakanlıklar ve Ba- kanlar, kordiplomatik, bankalar, Nu: Conker'in yakın arkadaşları: BB. Ali Kılıç, Fuad Bulca, Salih Bozok, Tah- sin Uzer, Cevad Abbas, Receb Zühdü, Şükrü Koçak; Vali Nevzad Tandoğan, Belediye, Kızılya, Divanı Muhasebat, diğer daireler ve merhumun dostların- dan gelmiş elliden fazla çelenk vardı. Malagada 300 kişi öldü Cebelüttarik, 13 (A.A.) — Sanrok'. dan top ve tüfek - sesleri gelmektedir. Bu, ispanyol âsilerinin Malagaya karşı giriştikleri taarruzun devam etmekte ol- duğunu gösteriyor. Malaga bombardımanının bilânçosu Cebelüttairk, 13 (A.A.) — Asilerin ellerindeki iki kruvazörün pazartesi gü- 'nü Malaga'yı bombardıman etmeleri ne- ticesinde 300 kişi ölmüş ve binden faz- Ja adam yaralanmıştır. Sancakta tazyikler (Başı 1. inci sayfada) jandarma ve milisler tarafından kordon altına alınmışlardır. Kânunusaninin 10 uncu akşamından itibaren türk mahal- delerinde dolaşan / devriyeler tarafın dan sokaklardan geçen türklerin üzer- leri aranmıştır. Sıkt inzibati tedbirler Türkler arasında - tevki Halep, 13 (Hususi) — Reyhaniye deki hâdisenin müsebbibi arablar olduğu halde mahalli hükümet tarafından arap- Jara bir sorgu bile sorulmamıştır. Bu- 'na mükabil türkler aranmış, arasında tevkifat yapılmıştır. Muhaft: lıktan mahalli hakimliğe verilen bir e- mirde, türklerin şiddetle cezalandırı maları hususu hakkında emirler bütün adliye ve hukuk esaslarının hilâfına o Esasen Kırıkhandaki sulh hâkimi türklerin aleyhinde oldu- Hunu müteaddid defalar izhar etmiş bir adamdır. Son dolayısiyle de türkleri şiddetle tecziye edeceğini a- çıkça ve herkesin yanında ifade etmiş- tir. Hâkimin bitaraflıktan ayrılmış ol- ması ve reyini ihsas etmesi dolayısiyle bu hâkime itimad edemiyeceklerini türk halkr müşahitlere bildirmişler ve tahkikat heyetine bir de türk hâkimi ilâvesini istemişlerdir. bunların darak verilmiştir. hâdise Tethiş! Şam, 13 (Hususi) — Reyhaniyede terör başlamıştır. Polisler ve jandarma- lar milisler kol kol, türk evlerini bas- maktadırlar. Halk sokaklara - çıkama- maktadır. Türklerden Altuni oğlu Ab- durrahman, Şeyh oğlu Sırrı, Kürt Ha mid'i tevkif etmişlerdir. Birçok türkler de tevkif için aranmaktadırlar. Kırık- han mesalihi hassa zabiti, Muhtar Ab- durrahmanı 10 sonkânunda geçen hâdi- seler hakkında türkler aleyhinde ihba- ratta bulunması için tazyik - etmiştir. Hâdise esnasında araplar tarafından a- T sürette yaralanan Mehmed. ismin. deki türkün ikamet ettiği eve hekim getirilmesi için müracaat edilmişse de edilmemistir; Va ahi tecidir Silâhla dağıtılıyorlar Trablusşam, 13 (Hususi) — Sonkâ- nunun 10 uncu günü Reyhaniyede vu- ku bulan hâdiselerden sonra türk hal- kı Suriye zabıtası tarafından silâh kuv- vetiyle dağtılmış ve bunu mütcakib bir arab heyeti milis kumandanı fransız Kapiten Geyyas tarafından müşahidler heyetinin huzuruna çıkarılmıştır. Başbetke MUGALATALAR (Başı 1. inci sayfada) zamanda, başka yerde ve başkalı rı ile görüşüp anlaşmaları bizi hiç alâkadar etmez. melesi yapmağa asla hakkı olma- dığı için, razı olmadık, ve olmıya- cağız. Hak değil, poli tam tersine çex gü tesbit olunal hak! Türk Sancağın, müstakil ve şe refli Türkiye'nin teahhüdü altın da bulunan hakkını, yani - hür i ve hayat emniyetini - istiyo- Falih Rıfkı ATAY ruz. Göringin Romada tetkik edeceği mühim meseleler Paris, 13 (A.A.) — Romadan bildi 'in Roma seyahati, her iki in B. Ciano'nun Berlini zi- yaret tarihi olan 23 teşrinievelden bu- güne kadarki alman - italyan münase- batının gözden geçirilmesine bir vesile teşkil edecektir. Romanın siyasi müşahidlerine göre İtalya, fransız » alman münasebatında 0 Ş ULUS 14 SONKANUN 1937 Taymis bize hak veriyor (Başı 1. inci sayfada) türk gazetelerinin kısa süren çıkışlarına rağmen Türkiyeyi / sergüzeştçi emeller beslemek veya Haleb'i İskenderun lima- 'nından - Türkiye hükümeti bu limanın bir kısmını kira ile tutmak istemekle bee raber - mahrum etmek arzusunda bulun- makla itham için ortada hiç bir sebeb yoktur. 7 ici siyaseti o ka- dar düzgün ve o kadar müslihane ol- muştur ki, bu gibi şüpheler haklı olamaz. Bununla beraber Türkiyenin İskende- run türklerinin akibeti hakkındaki endi şeleri çok samimi gözüküyor. Bunun - gindir ki Ankara hükümetinin sert ten- kidlerde bulunmaktan ise meselenin tes- viyesi için Sancak ile Suriye arasında bir federal ittihad kurulması şeklinde yapı ve faydalı bir teklifte bulunmuş olma 41 çok iyi bir haberdir. irkiyenin ha Mülhem bir makale Paris, 13 (A.A.) — Anadolu ajar 'nın hususi muhabiri bildiriyor. Petit Parisien, Kahire muhabirine atfen Türkiyenin daha uysal davranacı ıi yarı resmi Ankara haberlerine n: zaran Sancağın Fransa ve Türkiye mayesinde idari muhtariyetini taleb e- deceğimizi ve fakat Suriye vahdetine six yaseten ilhakına razı olcağımızı yazmak. tadır. Bu mülhem neşriyata fransız noktai» nazarında bir tebeddül olmadığını göse teren dünkü Tan'ın makalesi ilâve edilir. ve donanmanın hazırlıklarına bakılırsa başlanacak müzakeratın bir netice vere miyeceğine şimdiden hükmedilebilir. Ane Jaşılıyor ki maksadları vakit kazanınak, ayni zamanda Antakya'da heyecanı ya- tıştırarak tahkikat komisyonundan mü- said rapor almaktır. Gazeteler Reyhani- ye'de, bir ölü ve bir çok yaralı hâdisesi- ni komisyonun gözü önünde silâh kav gası diye anlatıyorlar. Figaronun bir makalesi Prasi, 13 (A.A:) — Anadolu ajansı. Örmesön. Figarö'da” Sancak İ nilmasiyle uyanan eski türk - manlığı ile izah ediyor. Muharrir, Suri- yeyi İtalyaya devir yahut “Anadoluda yeniden nüfuz mıntakaları taksimi ihi mali gibi faraziyeleri gülünç bularak yör ki: “— 1935 kânunusanisinde Roma itilâfı Fransa ile İtalya arasında Av- rupa harici bütün meseleleri tasfi etmiştir. Türkiye itirafından zevk duydu #umuz bir dürüstlükle faal bir tadi €ilik politikası takib ediyor. Hitlerin usulüne, dostça müzakere yolunu ter- cih ediyor. Boğazlar zaferinden sonra şimdi Sancak işini ele aldı Muharrir, Cenevre ve Paris müzake. Tatını anlatırken cemiyeti akvamın esas meseleye karışmıyacağını - söylüyor ve Ankaranın sinirliliğinin sakinleşeceği ü- midini izhar ederek diyor kâ: Fransa, tex ahhüdleri ve müdafaasiyle mükellef ol- duğu umum menafiyle kabili telif tarzı halleri tetkikten kaçınmıyacaktır. Fakat bunu yaparken giriştiği teahhütlerle ha- iz olduğu menafiden de feragat edemez, Cenevre'den Petit Journal'a bildiri. liyor: Konsey içtimamın tehiri iyi bir a lümet sayılıyor. Burada Türkiyenin teşriki mesaisine çok ciddi ehemiyet verilmekte, onu cemiyeti akvama da- rıltacak her hangi kararlarım elim ne- tayicinden korkulmaktadır. Fransız tezinin doğruluğundan - kimse şüphe etmiyor. Bir anlaşma temenni olunu- yor. hakiki bir gevşeklik husulünü müsaid bir nazarla telakki etmiyecektir. B. Göring'in B. Musolini'ye alman- ingiliz ve alman - fransız münasebetle- rinin hali hazırdaki vaziyeti ile Alman- yanın ispanyol işlerindeki — müstakbel komünizm aleyhtarlığı siyaseti hakkın. da sarih malümat vereceği tahmin edil. mektedir.