15 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

15 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Si SAYFA $ Avukatlık kanunu projesi dolayısiyle Adliye Vekilimiz Devletin avukatlık mesleğine vermek istediği şerefli mevkii ve lâyihanın esaslarını anlattı Bugün avukatlık mesleğini baş- tan başa yeniesaslara göre tanzim eden kanun lâyihasını tetkik maksadiyle top- danmış bulunuyoruz. Bu. toplantı ayni zamanda adliye teşkilâti ile avukatların üşterek bir hedefe vusul için bir arada yürümeği azmetmiş bulunmalarının yeni bir delili olmalıdır. Eldeki projenin en bariz bususiyeti avukatlığı âmme hizmeti - mahiyetinde bir meslek addetmiş ve âvukatların hu- Kkuki bilgi ve tecrübelerinin adâlet hiz- mesleğe - gaye olarak göstermiş olmasıdır. Bu hususta avukat- Jarla aramızda tam bir Mutabakat bu- kanduğuna emnim. Her avukat mesle- tasvir ederken bir hâkim portresi çi- zer. Kendisini masumların müdafü, adâ- letin müzahiri, hataların tamircisi ve ye- tümlerin hamisi olarak taşvir eder. Avu- katlar taralından meslek hakkında ya aılmış olan bütün eserlerde bu yolda mu- kayeselere tesadüf edersiniz. İşte bu tasvirin filliyata intikalidir ki mesleğin hakiki gayesini teşkil eyler. Bununla be- zaber kanun. İâyihasını hazırlıyanların insanları olduğu gibi tanıması, muayyen bir mesleğin hususi — menfaatleriyle ce- maatin menfaatleri arasındaki münase- betleri bilmesi lâzımdır. Bu münasebet lerin tanziminde âmme menfaati daima ilk salta yer almalıdır. Bu son cümle ile dâyihamızın ikinci vasfını söylemiş olu- yoruz. Arkadaşlar, İnkilâb yapmış, yeni bir rejim kur- Mmuş olan her yerde avukatlık mesleğine c inkilâbın esaslarına göre tanzim zaru- reti verilmiştir. Nitekim İtalya avukat. dar kanunu süratle faşizmin icablarına uygun bir hale geldiği gibi alman avu- katlar kanunu da bugün nasyonal sosya- lizmin damgalarını taşımaktadır. de lâyihamızı cumhuriyet, milliyetçi, Iâik, devletçi, realist reji- amimizin bir kelime ile Kemalizmin derin izleri ile takviyeye çalışık. Ke- zalik tarihte avukatlığın bazan bir meslek olmaktan çıkarılmış bazan da bir devlet memuriyetine kalbedilmiş olduğunu görüyoruz. Biz bu iki yolu kendi bünyemize uygun bulma- dık. Hükimlerle davacılar arasında tarafların hak ve menfaatlerini mü- dafaayı, fakat ayni zamanda doğru. luk ve nezaheti kendilerine meslek e- dinmiş bir sınıfın lüzumuna kani ol- duk. Doğruluk ve nezahet ehliyet ve #eciye her meslekte zaruri sayılan va- sıflardır. Fakat hiç birinde bu zaru- ret kendisini avukatlıkta olduğu ka- dar şiddetle gösteremez. Bu sebeble avukat: “söz söylemesini bilen namuslu adam” diye tarif edil. miştir. Esasen avukatlığın sebebi vücu- da da bu vasıflara dayanır. Çünkü ikti- dar ve ehliyet bakımından taraflar ara- #sında müsavat temini avukatın en fayda- İr rolünden biridir. Ehliyetsiz bir avu- kat kendisine müdafaası tevdi edilen men- Aaatleri tehlikeye düşürmekle kalmaz. Sıfat ve salâhiyetini siper edinerek bu salâhiyeti veren âmme hizmetlerini bir vasıta olarak kullanmış olur. Diğer ta- raftan, bir davadan süratle başka bir davaya geçmeğe, cevab ve delillerini bir anda bulup irad etmeğe mecbur olan a- vukat vazifesini ifa için geniş bir kül- türe muhtaçtır. Bundan başka, hiç bir meslek fertle- rin hususi hayatına bu derece yakından karışmış değildir. Vatandaşın şeref ve menfaatini müdafaa vazifesini meslek e- dinmiş olanlardan yüleek bir seciye, doğruluk ve nezahet aramaktan daha ta- bi bir şey olabilir mi? İşte bu mülahazalar ilcasiyledir ki proje Aavukatlara mesleğin vekar ve haysiye- tiyle telifi mümkün olmıyan her türlü hal ve bareketten içtinab etmek, vazi- fe ve salâhiyetlerini adâlet icablarına uygun olarak ifa ve istimal eylemek ve- ibesini tahmil eylemiştir. Avukat yol- #uz veya haksız gördüğü işleri deruhte etmekten menedilmiştir. Projenin ehe- Miyetle kayda değer hususiyetlerinden Biri de disiplin muameleleri hakkındaki bükümleridir. Tabi ve ailevi muhitim te- metine tahsisini, Yeni projenin en bariz- hususiyeti avukatlığı âmme mesleği haline sokmaz Biz projemizi Kemalizm'- in derin izleri ile takviyeye çalıştık. Avukat “Söz söylemesini bilen namuslu adam,, tarif edilmiştir. diye Vatandaşın şeref menfa- atini müdafaa — vazifesini meslek edinmiş olanlardan yüksek bir seciye, doğruluk ve nezohet aramaktan daha tabü bir şey olabilirmi ? Avukatları hâkimlerin ta- bü müşaviri mevküne yük- selten bu lâyiha onlara ma- nevi ve maddi huzuru da te- min edecek hükümler - taşı- maktadır. sirlerinden sonra fert üzerinde en kuv- vetle hüküm süren mesleğin tesiridir. Böyle bir disipline fikren ve kalben kas yıtsız ve şartsız bağlanan ruhlar ondan ancak manevi huzur ve güzellik toplar- dar. Davacılar arasında iki sınıf müekkil vardır. Bunlardan yi niyetli olanlar Gürüst ve seciyeli bir avukat arar. Doğ- Tu yoldar yürümiyen bir vekil onun için aşikâr bir tehlike arzeder. Halbuki bü- 'tün ümidlerini adâleti aldatmaya bağlı- yan davacı tezvir yolunda mehareti olan gahıslara baş vurur. Türk avukatlığı bu *türlü davacıları daima hüsranla karşılaş- tıracak bir disiplin teşkilâtına malik ol- mmalıdır. Bu suretle avukatlar, adliye tey- kilâtına, hak ve adâlete geniş mikyasta yardım etmiş, memlekete şerefli bir hiz- met görmüş olurlar. Avukatları hâkmlerin tabil müşavi. Ti mevkiüne yükselten bu lâyiha onlara manevi ve maddi huzuru temin edecek bükümleri de ihtiva eylemektedir. Avu- katlara ait hak ve imtiyazların genişle- tilmesi kazanç imkânlarını artıracak, a- vukatın vekar ve haysiyetini koruyacak müeyyideler de manevi huzuru temine yarayacaktır. Bundan başka hastalık ma- Tüliyet veya yaş sebebiyle çalışarmyanlar| ve ölen avukatların aileleri için düşün- düğümüz meslek sigortası onların is- tikbal hakkındaki endişelerini bertaraf edecek mahiyettedir. Bundan dokuz ay önce neşretmiş ol- duğumuz projenin bu hükümlerini dik- katle tetkik etmiş olduğunuza eminim. Bu şartlar altında avukatlık sıfatı, mün- tesiblerinin gururla taşıyacakları şeret bir vasıftır. Kazançlarını adâleti oyala- makta arayan avukatlar artık meslekte barınmak imkânını bulmamalıdır. Avu- katlık üzerinde korkunç bir gölge gibi dolaşan, sizlerin ve hepimizin şiddetle reddetmek istediğimiz tezvir lâfı bundan böyle hafızalardan bile silinmelidir. Bu, türk avukatlığının süratle varacğı ilk he- deftir, yakın bir istikbalde varmak iste- diğimiz bedef de mahkeme veya resmi dairelerden çıkan ve üstünde şüp- he toplanmak istenen her hangi bir işin avukat eliyle yapılmış olmasının öğre- ilmesi o şüpheleri silmeğe kâfi gelme- sidir. Bu hedeflere erişmeğe yarayacak düşüncelerimiz müşterek maksâdın ta- hakkukuna yardım edecekti 1 — Heyetinize muvaffakiyet temenni e- derim." Yabancı paralam vasati kıymetleri Damga resmine tâbi evrak ve sened- derde - zikrolunan — yabancr paraların Maliye Vekâletince her altı ayda” bir tayin edilen türk parasına göre kıy- metleri tesbit edilmesi alâkalılara bil- dilrilmişti 15 SONKANUN 1937 CUMA İngiliz donanmasının manevraları yapacağı Singapur limanın dan bir görünüş İngiliz deniz kuvvetlerinin Singapurdaki manevrası Londra, 14 (A.A.) — Singapurdan bildirildiğine göre, bu askeri — üs'deki kara, deniz, hava kuvvetleri çok büyük kombine manevralarda — bulunacaklar- dır. Resmen bildirildiğine göre bu ma- nevraların hedefi, müdafaa tesislerini tecrübe etmek ve aynı zamanda deniz kuvvetlerini hücuma alıştırmaktır. Amerikadaki işçi grevi genişliyor Herhangi bir karışık- lığı önlemek için as- keri kuvvetler ihtiyat tedbirler aldılar Nevyork, 14 ÇA.A.) — Piyade, suva- ri ve topçudan mürekkeb 1200 kişilik bir kuvvet Plent'de ordugâh kurmuş ve 1800 kişilik diğer bir kuvvet de devlet bududları içinde ” müdahaleye hazır bir. gekilde bulunmaktadır. 4 Mişigan umumi valisi B. Murfi grev- ciler ve general motors kumpanyası de- legeleri arasında bugün kendi bürosun- da bir müzakere yapılacağını haber ver- mektedir. General motors, Missuri devletinde kâin Sent - Lui'deki diğer bir fabrikz run 1500 işçisi de bugün grev ilân etti- inden fabrika kapanmıştır. Bu / ihtilâf hakkında Vaşington'da mühtelif danışma ve görüşme yapılmış- B. Göringi Romadaki ; temasları devam - ediyor Roma, 14 ÇA-A.) — Havas: B. Göring'in Roma'daki bulunuşu halen de tamamen . büsüsi mahiyette gösterilmektedir. İtalyan gazeteleri, neşrettikleri prog- ramda, Şigi veya Venedik sarayında hiç bir ziyaretten bahsetmemekte iseler de bunlardan birincisi daha bugünden vaki olmuştur. Cereyan edecek görüşmeler hakkın. da salâhiyetli hiç bir işar yoktur. B. Musolini'nin, protokolda derpiş e- dilmediği halde, B. Göring'i bizzat karşı- damak istemesi, B. Göring'in karşılan. masına dostça ” bir hususiyet — mahiyeti verilmek istendiğini göstermektedir. Roma, 14 (A.A.) — B. Göring Meç- hul asker ve faşist ölüler mezarlıklarını ziyaret etmiş ve #onra - kıral tarafından kabul edilmiştir. B. Müsolini ile dlk görüşmesi saat 12.30 da olacaktır. B. Göring'in yolculuğu hakkında tahminler Tti 1F LA — Ydi Aieadi ü ' GÜ Ki bti aa B Ü Recl KÜ ğ AA aa İtliynn MN GKt ne lasil ga RlDir GÖĞ Eğani yeci bir delilizi teşkli etmekle kalmıyacak, Do A sayakka HÜ ga ye b Haa laelari İNKlee mödlele UDi Ce ah Mer e KSa li tatihdar ile edilmemesi meseles riki mesaisini tanzim etmeği eyliyecektir. B. Göring'in ingiliz - italyan ihtilâfı- u İtalyanın ne suretle tefsir etmekte ol- duğu hakkında etraflı malümat istemesi ve bilhassa Akdeniz statükosuna dair B. Fransuva Ponse, B. Bastidle görüştü Bu görüşme, B. Şaht'ın Paris yolculuğile alâ- kalı görülüyor Fransanın Berlin büyük elçisi B. Fransuva Ponse Paris, 14 (A A.) — Fransanın Bere din Büyük Elçisi B. Fransuva dün ticaret bakanı B. Bastid ve ticaret anlaşmaları dairesi direktörü B Alp- snad ile görüşmüştür. Salâhiyetli kaynaklardan öğreni Hine göre, bu görüşmeler, fransız - al- man ekonomik görüşmelerini - hazırla- ma mahiyetinde bulunmaktadır. Ponse Filistin arap liderinin tetkik komisyonu hak- kında söyledikleri Londra, 14 (A.A.) — Kudüsten bil. diriliyor: Arab lideri Abdülhadi Filis- tin vaziyetini tetkike gelen ingilir ko- misyonuna; yahudilerin yalnız Britan- 'ya hükümeti üzerinde değil, aynı za- manda Filistindeki ingilir memurları üzerinde de tazyik yapmış olduklarını 've bu memurlar yahudilerin — istedi; gibi hareket etmezlerse, işlerinden çı karılacaklarından korktuklarını söyle- Abdülhadi, böyle bir vaziyet karşı- sında karışıklıkların çıkması pek ta- )lduğunu ve esasen Filistin üzerin- deki ingiliz mandasının Milletler Ce- miyeti paktının 20 inci maddesine mu- halif bulunduğunu ehemiyetle kaydey- mütemmim malümat elde etmeğe çalış- ması mühtemeldir. İtalya hükümetine gelince o da Al- manya hükümetinin general Franko'nun muzafferiyetinden sonra ona ne suretle yardım etmek tasavvurunda — olduğunu öğrenmek istiyecektir, zira İtalya ile Almanya, ispanyol âsilerinin muzafferi- yetini muhakkak addetmektedirler. Siyasi müşahidler, yapılacak görüş- melerin çok mühim olacağını beyan et- mektedirler. Bu müşahidler diyorlar ki: Bu cihet, B. Göring'in Roma'ya kalemi mahsus müdürü ve bir çok hariciye erkânı ve İ- talyanın Berlin müsteşarı ile birlikte gel- miş olması ile de teyid etmektedir Ortada dolaşan bir şayiaya göre B. Göring, Napoli'yi ve Cöpri adasını ziya ret ettikten sonra bu ayın 21 inde İspan- Pan - Ameriken konferansının neticeleri B. Hul, dışarıdan bir taarruzda Amerikalı- ların birleşeceğini söylüyor Mevyark, 18 (:A.) Zikabt A zes'ten buzaya dönen diş bakanı Huk Gzmer —P aei ü lla n Ca geticesi Amecika özmhüriyetlerindez ber birine geniş ve teşkilâti bir emniyet İi vi kzuştü he D harbn faclalarından korunmak için iştler İti çirelerini ürecak yolemllli (l Si ilân ettik Amerikan saltu ddi da tehdii cülldiği takdirde emniyet mar kanlmasınmn derbal işlemesi hüseumdü ameriken devletkeri slaşaşlardır. İngilterede grip salgını âfet halini ahyor Londra, 14 (A.A.) — Sıhat Bakanı, Enflvenza hastalığının elyevm - mem- leket şimaline sirayet etmiş olduğunu haber vermektedir. Geçen hafta - için- de 21 milyonluk bir halk kütlesi teşkil eden 122 büyük şehirde 168 kişi bu hastalıktan ölmüştür. Evelki hafta ölü rakamı 325 idi. Ölenlerin çoğu yaşlır kimselerdir. İngilterenin ithalâtı, ihracatından fazla Londra, 14 ÇA.A.) — Board o£ Trad gazetesi, 1936 senesinin ticaret bilânço sundan aşağıdaki muvakkat / rakamları 848.936.000 ingiliz Tirası, 440.719.000 , —w » Reeksport — 60.416.000 , , * 1935 yılında bu rakamlar, sırasiyle göyle idi; Tdhalat: — 746.041.000 ingiliz lirası, Thracat: — 425.834.000 , — h » Reeksport: 553.033.000 ,, . Şekerden alınacak istihlâk vergisi (Başı L. inci sayfada) ça üaüt dön a ae Temin etmektedir. Lâyiha - esaslarına göre şeker fabrikalarınn istiael eder Gekleri şekerin kilosundan 65 bin tom senelcik istihsal cmmamma - göce $ Kuruş istihlk resmi alınacaktır. — İstihealin 65 bin tondan az veya fazla - olmasna göre de yapılacak sam veya tenzile dar ir Mâyihaya hükümler ilâve - olunmuş tur. Dahildeki fabrikalarda istihsal e- dilecek glikozun kilosundan beş kuruş istihlük remi alınması — hakkında da tüyihada bir hüküm vardır. bugünkü şeker fintlarında hiç bir te yaya gidecektir beddül husule getirecek değildir. ae