16 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5557 — ADIMIZ, ANDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ Surıye nahiyeleri Hataya baglanmak istiyorlar Kürd dağlılarla üç nahiye halkı görmenlere Hataya bağlanmak için mazbatalar verdiler Türklerle beraber hareket eden çerkesler tazyik -ediliyorlar Hama, 15 (Hususi) — Fransızlar Halebteki ermenileri gizlice silâhlandır. maktadırlar. Kamışlı'da bulunmakta - dan askeri müfrezelerden bir kısmı Re- sülayne gönderilmiştir. Nümayişler hakkında bir karar Haleb, 15 (Hususi) — Antakyada türk- ler tarafından yapılan tezahürler üzeri. 'ne mahalli hükümet arablara ve türkle- Te bundan sonra nümayiş yapmamaları- nt bildirmiştir. Fakat buna rağmen İs- Başbetke ŞAŞMAZ BİR ESAS Falih Rıfkı ATAY Türkiye ile dost olmak istiyen- ler, Türkiyenin dostluk anlayışı ne olduğunu bilmelidirler. Bu ba- kımdan, dünkü başyazımızın dik- katle okunmuş olduğundan ci Yeni Türkiyeye vücud - veren zafer, bu milletin sadece kendi e- seridir. Bu millet, tek başına, yap- yalnız, maddi manevi, kendi. öz Yasıtaları ve imkânları ile döğüy - Kilikyadan çekilmek tini duyan fransızlar bile, Ankara ile konuşmak için, Sakaryada mu- zaffer olmamızı beklediler. Hiç bir tahliye, dostluk eseri olarak, yapılmamıştır. Yabancı yardım: ise, ancak, halife ve istilâ or- dularına ve isyancılara bezlolun- muştur. Yeni Türkiyeyi inşa etmek ve milleti kalkındırmak için, gene kendi irade, vasıta ve imkânları- mızdan başka hiç bir dayanç ara- Mamağı, aynı savaş cephesinde öğ- rTenmişizdir. Zafere kadar, harbı- mız karşısında devam eden garb kendi / istediklerimizi olduğumuz anlaşılıncaya kadar, inkilâb ve inşa davamıza karşı da, olduğu gibi sebat etti. Osmanlı i paratorluğu ile yeni Türkiye ara- sındaki kıyas edilmez farka herkesi inandırmadıkça, Kemalizmin nas- yonal ve enternasyonal davaları: daki samimiyet, lerle isbat olunmadıkça, her türlü münase- betlerde, bize eşidlik hakkı tanın- mayacağından şüphe etmiyorduk. Kendi kudretimize emniyetsizlik hissini verecek hiç bir. teşebbüste bulunmamakta, Türkiyeyi istiklâl ve eşidlik iddiasından vaz geçire- bilmek, ve onunla, bu prensipler Zararına temasa girişmek tasav- 'vur ve hayalleri iflâs edinceye ka- dar devam etmi y bir münasebet için bir zaaf değil, her münasebet için bir kuvvettir. Her hanği hiza, btf dostluğuna vereceğimiz - kiymet © tarafın bizim dostluğumuza ver. diği kıymetle ölçerek tayin edi riz. Türkiyeye verilecek dostluk, eğer Türkiyeden istenecek dostlu. ğun değeri ile, en aşağı, yan yana, baş başa tutulmiyorsa, ne - aldı. mızın, ne de verdiğimizin ehemi- (Sonu 4. üncü sayfada) kenderun'da arablar matbu beyanname- der neşrederek arab halkt nümayiş yap- mıya davet etmektedirler. Çerkeslere yapılan zulüm Humus, 15 (Hususi) — Reyhaniyede türklerle beraber hareket eden çereks- lerin de köyleri hükümet kuvvetleri ta- tafından sarılmakta, silâh aranmakta bu vesile ile büyük tazyikler yapılmaktadır. Hataylı nahiyelilerin bir müracaatı Lâzkiye, 15 (Hususi) — Bayır, Bu- cak, Hazine nahiyeleri halkı hataylı ol duklarını, nahiyelerinin Hataya bağlan- ması lâzım geldiğini, iki yüzden fazla imzalı ve mühürlü bir mazbata ile gör- menlere bildirmişlerdir. Sancakta arab çoğunluğunu temin etmek için Şam, 15 ÇHususi) — Arab ve fran. sızların Sancağa çöl arabları gönderme. (e karar verdikleri haber alınmıştır. E- #asen Süriyenin mühtelif mıntakaların. da da gizli gizli gönüllü çete teşkilâtr yapılmakta olduğu malümdur. Çöl arab- Jarım Sancağa - göndermekten makkd, böylece Sancak'ta arab çağunluğunu te- hangi bir karışıklık mine hizmet ve h â hükümet / küvvetlerine yar- dim etmektir. Kürddağlıların istediği Haleb, 15 (Hususi) — Kürtdağlılar Hazırladıkları mazbataları görmenler he- yetine vermişlerdir. Bu mazbatalarda kendi mıntakalarının Hatay'ın bir par- “çası olduğunu ve Hatay'a ilhak olunma- sını istediklerini bildirmektedirler. Musolini BB. Mosulini Roma, 15 (A.A.) — B. Göring ziya» retinin bugünkü mülâkat yoktur. programında hiçbir BB. Göring ve Musolini, Almanya le Fransa ve Almanya ile İngiltere a- Tasındaki mü betleri gözden geçir- mişlerdir. İki devlet adamı bilhassa Berlin ve Londranın - yakınlaşması i- gin lâzım gelen şartları tetkik etmiş- kında beyanatta bulunan Ekonomi Kamutayda dün şeker politikamız hak. l Bakanımız B. Celal Bayar - B.C.Bayar, Kamuta da şeker endüs çalışma şartlannı anlattı Kamutay, şekerden alınan istihlâk ve gümrük resimleri hahkındaki kanunun bazı maddelerini değiştiren projeyi görüştü Kamutay dün; Bay Refet Canıtez'in reisliğinde toplanmıştır. Tütün tuz ve müskirat inhitarı idarelerinin 932 mali yılına aid'kati hesabları ile vaiz ve der- Ssiamlar hakkındaki kanun projesi görü- ülerek kabul edilmiştir. Yenişehirtleki Devlet mahallesinde Ağliye vekâleti binasiyle, gümrük ve inhisarlar vekâletini de alabilmesi için inhisarlar umum müdürlüğü için yapıl- mış olan binada yeniden ilâveler yapıl- Umumi Meclis toplandı Hazırlanan rapor, son bir yıl içinde vilâyetin bayındırlık, kültür, ziraat ve ekonomi sahalarında yapılan işleri anlatmaktadır Ankara / Vilâyet Umumi Meelisi: 'nin beşinci seçim devresi — üçüncü ümüml — toplantır sırr açan vali ve belediye reisimiz B.N. Tandoğan Ankara Vilâyet Umumi Meclisini Göring görüşmelerinin cereyan ettiği Roma şehrinden bir manzara Romada yapılmakta olan görüşmelere dair tahminler ve Göring Berlin arasında yakınlaşma şartlarını tetkik ettiler beşinci seçim devresi - üçüncü umur /lantısı dün saat 16.30 da” belediye içtima salonunda Vali ve C. H. P. Baş- kanı B. Nevzat Tandoğanın rei: Londra derdir. Maamafih, Almanya doğruya İngiltereye doğrudan yakınlaşabilece- ğini tahmin ettiğinden - İtalyanın mu- tavassıt rolünü ifa edilmektedir. etmiyeceği temin Bu yakınlaşma, İtalya ve Almanya- 'nın İngiltereye karşı olan vaziyetleri- de başlamıştır. Baştan iki kâtip seçimi yapılmış ve (l isliğe B. Ziya Sıda Ankara, kâtiplikle ve B. Hilmi Ankara, B. Rıfkı Beypa- zarı seçilmişlerdir. Bundan sonra Büdce, Ziraat, Mü- teferrika, Dahiliye, Sıhıye, Nafia, Ma- arif Encümenleri seçimi yapılmıştır. Seçimi müteakib izahname ve mü- talcanameler okunarak - kabul edilmiş, (Sonu 4. üncü sayfada) Nureddin Arzumanı kaybettik Ankaranın çok sevdiği Nureddin Arzuman dün ölmüştür. çocuklarından Dün, Ankaranın çok sevdiği temiz ve iyi kalpli — vatandaşlarından birini daha kaybettik. Ankara eczahanesi sa- hibi B. Arzuman kısa bir - hastalıktan ni ahenkleştirmeğe matuftur. (Sonu 7. inci sayfada) sonra dün, genç yaşında öldü. (Sonu 4. üncü sayfada) masını teminen 937, 938, 939 senelerine sari olmak üzere bir milyon liralık te- ahhüd icrası hakkında hükümete salâ- hiyet veren kanun projesinin ilk görüş- mesi yapılmıştır. Gümrük muhafaza memurlariyle su- yü büyük bir zürra kütlesini alâ- için memleketin ma- Biz hiç kimseden - hiç bir gizlemek niyetinde değiliz. Mil. | letin ne kadar fakir olduğunu ve 'den imkânı vermek keyfiyetidir.,, (B. Celâl Bayarın Kamutaydaki dünkü beyanatından) baylarının oturmaları için ev yaptırıl.. ması ve bunların resmi binaların müsa- id olanlarında kira ile oturmaları hak- (Sonu sayfada) Fıkra: Hocanın ölçüsü nasıl yak Eğer evinizde bir atlasınız varsa, dütfen, onun - Suriye kısmint / açınız. Şamla Berut arasındaki mesafeye bas kınız: bilmiyorsanız haber verelim ki bu daracık yoldan bir devlet hududu geçiyor. Şama deniz kokusu bile Beruttan gelir. Büyük barbı Suriyede geçirmiş olanlar, pek iyi biliriz ki İskenderunu, Anadoluda birakır, unutur ve geçere dik. Elini başının arkasından dolaştırıp kulak göstermenin asıl i kullar mak istemeyiz: fakat Berutu - bırakıp da, İskenderunu Suriyeye nefes nolx tası göstermek, bu sözden başka neyi hatıra get Berutsuz Suriye olabilir: Lübnane yapmak için! / İskenderunsuz - Suriye olamaz: Sancağa vücud - vermemek b çin! Sevr muahedesi zihniyetinin - Surla ye hududunu, şimalde, Sıvasa kadar çıe karmış olduğu günler de uzak değildir. Belki de o zaman, Suriyenin, eğer bos Gulmaması isteniyorsa, Samsuna ihti. yacı olduğundan bahsedilecekti. Hoca Nasreddine dünyanın merkee zini sormuşlar: ayak bastığı - noktayı göstermiş. İstilâlar, coğrafya hududlar Tt için aynı ölçüyü kullanmaktadırlı Suriyenin hakkını Suriyeye veriniz, demek bizim vazifemiz değildir: fakat Sancağın hakkını Sancağa verdir « mek, yalnız vazifemiz değil, ağır mee suliyetimizdir. « Fatay