16 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 12

16 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 12

aai aer sanan — ULUS —- 3 ULUS YENİ KANUNLAR HAZIRLANIRKEN Çi Ü Yangına karşı korunma: bombalarının, en tehlikeli bomba oldu. Kunu söylemiştik. Yüksek hararet neş- Ti, çok fazla kullanılma / imkânı, her şeyden ziyade de söndürülmesi usulü- sün halkça bilinmemesi cihetinden teh- likesi büyüktür. Bu sebeble buna çok ehemiyet verilmelidir. Yalnız bu bom- ba bile, hava korunmasının halka teşe düzumunu takdir ettirmeğe kâfi- dir. Eğer bir evler grubunda tek bir ev tedbirleri ihmal ederse bütün blok teh- likededir ve bir ev halkının bilgisizli. i veya ihmali yüzünden hepsinin ha yatı tehlikeye düşer. Bu sebeble yalnız kendi evinde tedbir almak kâfi gelmez, bilâkis muhiti de tenvire ve korunma işini başkalarına da / öğretmeye lüzum vardır. Yangın bombaları: Beton evlerde ancak çatıyı deler ve Çatı arasında yangın yapar; Geniş bir muhitte bile mevcud şeyleri tutuştu- rur. “1S,, dakika devam eden tesiriyle €n kalın hatılları bile yakar. Su ile söndürülemez, bilâkis daha fazla ve ME n “Çatı arasında Eğya bulundurmak, — Yangına karşı çok mahzurludur. patlayıcı tesirleriyle şiddeti artar. Ah- gap evlerde ise, bütün evi yakar. Buna karşı çare: 1 — Beton evlerde çati arasında yangına müsaid hiçbir şey bulundur. mamalı, her halde çatı arasında bulun. at zaruri olan eşya muntazam ve göz önünde olacak tarzda konulmalıdır ki işlemeye ve harekete mani olmasın. 2 — Çatının ahşap kısımlarına hu- #üsiyle direklere yangına karşı daya- uklt maddeler sürmeli, yahud yeni bi- halarda çatıyı yangına karşı dayanıklı ahşaptan yaptırmalı, yahud başka tarze Ga beton arme çatr yapmalı 3 — Daha ileri tedbir, çatıda kum, Kürek, kova ve su/ bulundurmaktır. “Yanan bomba kumla bastırılır. Kürekle Kaldırılır ve su ile de tutuşan eşya sön- “dürülür. Ev itfaiyes (Elektron « thermit) yangın bom- Balarını söndürmek herkesden beklene- miyeceği için her evde küçük bir itfa iye kıtası bulundurmak lâzım geliyor. Bu kıtacık ekseriya yaşlı erkek ve kız talebeden olur. Alarm işaret verilir. verilmez çatı ve âdeta ezberinde tutmalıdır. Yangın L ) u Ç | Her vatandaş bu yazıları okumalı Aarasında veya civarında bulunacak olan ev itfalyesi, yangın bombaları — düşer düşmez daha azami hararet derecesini bulmadan — bulundüğü — çatı aralığının tehlikeli kısmından uzaklaştırılır. ve bu süretle azçok zararsız hale getirilir. Bunun için cesaretle beraber esaslı ta- Tim de Tâzımdı Bombaların bertaraf edilmesi uş dü mühteliftir. Birkaç zah edelim: E- ğer aralık geniş ve taksimatsız ve yanıcı eşya da yok ise o halde ekseriya bomba. yı ortaya doğru sürerek üzerine kum atmak kâfi gelebilir ve böy. lece tamamen yan ması — bekli Bu ideal şekle — az tesadüf olum Pakat ekseriya çatılar çok taksimatir ve basıktır. Bu sebevle bombanın yük- #ek hararetle yanması ve etrafa kıvıl- cımlar saçması yüzünden yangın teh- likesi fazladır. Böyle halde ya bombayı tamamen çatı aralığından — uzaklaştır. mmalı, yahud hiç olmazra tehlikesiz bir misalle i- tarafa almalı, yanan — bombayı içinde kum bulunan bir kovaya kürekle koy rak üstünü de kumladıktan sonra, d garı götürmek ve yere döktükten son- ra çabuk yanıp bitmesi için etrafa da- tavsiye edilecek usul açtı genişçe bir yerde geniş ve açık bir san- dıkla kum bulundurarak yanan bomba- yı bu kuma gömmek ve sönmesini bek- aralığında lemek lâzımdır. Düşen yangın bomba- larının cinsini yani fosforlu mu, yok- sa elektron « thermitli mi olduğunu ev itfaiyesi tefrik edemiyeceğinden her- halde su kullanmamalıdır. Zira bun- dan daha büyük zararlar hasıl olabilir. M M. | Iıd)w,'ıl”fl'“,[(ıtdıh.*mıw | B ! ıw Hava korunmasına hazır bir Fosforlu bombalar: Su serpildiği zaman tet atlatıl. mış hissini verir. Fakat su tebahhur et- tikten sonra bombo tekrar — yanmaya başlar. Bu bombayı bertaraf etmek için de gene küm kullanmak ve açık bir yere nakletmek Jâzımdır. Bu bomba yandığı zaman mavımtrak ve sıhati bo- zan bir sis neşreder. Elektron - thermit bombaları: Kapalı yerde de kumla zararsız ha de gelebildiği halde herhalde açık ha- vada söndürülmek lâzımdır ki dumanı zarar vermesin. Küçük fosfor yangın- darı yüzde beş küpfervitriol mahlulü ile söndürüle Ev itfaiyesi ıçin çatı aralığında mü- #ait bir yer ayrılır. Ve burası kum tor- balariyle küçük bomba parçalarına kar- temin olunur. Aralıktaki xa bezlerle sacılmasının yangına kar. $t çok faydası vardır. Burada en az bir de gaz maskesi bulunmalı, ev itfaiyesi. nin elbiseleri vücuda uygun ve ya olmalı, hattâ mümkünse yangından mütcessir olmayan elbise giymeli. “Yangın bombalarına karşı, hafif gaz Çatr arası, maskeleriyle mek lâzımdır. Ev itfaiyesine kolaylık olmak için badema çatı arasına kadar su borusu u- zatmak ve bir hortum bulundurmak fay- dalıdır. Fakat her ihtimale karşı ayrı. ca su dolu kova veya fıçılar da bulun. malıdır. Aralık taksimat dıvarları ah- şapsız tel örgü vle olmalı talimler - yaparak yetiş- Tahrip bombalarına karşı korunma: Tahrib bombalarının esas tesiri pat- damada husüle gelen ” hava tazyikinde- dir, En ağır bombalar birkaç yüz met- Te muhitinde şiddetli zelzele tesiri ya- pan sarsıntılar hasıl ederler. Bütün tahrib bombalarında en tehlikeli şey, bu sarsıntı ve parçalar olmakla beraber tesir sahasr oldukça mahduddur. Bun- Jara karşt korunma tedbiri ancak nadir ahvalde ve mühim müessesatta ittihaz olunur. (3-4 m. kalınlığında beton ör- tüler.) Tahrib bombalarına karşı en e- min melce, evin en alt katıdır. Bod- rumlar en müsaiddir. Eğer evin bodru- mu yoksa en yakın bodruma iltica ça resi aranır. Mümkün değilse o zaman €vin alt katına girilir. Bodrumlar tah- rip bombalarına karşı takviye edilmek şartiyle en iyi sığınma yeri olduğu gi- bi gaza karşı hazırlanmak şartiyle de en iyi gaz sığınağıdır. Gaza karşı korunma: Bunun vasıtaları maske, elbise — ve gaz sığınaklarıdır. Fakat — herkese bir maske ve elbise verilmesi fikri doğru değildir. Esasen derin düşünülürse böye le bir şeyin maddeten mümkün olmac ği neticesine varılır. Bir maske bir iş Âleti gibidir. Onu taşıyan onun kullar nılması hususunda ameli ve sehi cihet- ten tamamen yetişmiş ve müsaid halde olmalıdır. Halbuki halkın mühim - bir kısmı, çocuklar, ihtiyar ve hastalar, maske kullanamazlar. Bunun için kuv. vetli ve tam sıhatli olmak şarttır. Faal yardımcı” teşkilâta “maske ve- rilmesi zaruridir. Passif halka gelince ki bunlar büyük ekseriyeti teşkil eder- ler, faal zümreyi sükünetle işlerini göre mekten alıkoyamıyacak sürette hareke- te ve onları lüzumsuz yere yormamaya ehemiyet vermeleri lâzımdır. Faal ve gayri faal halk: Aktif halk cismen ve ruhan matlu- ba muvafık olanlardır. Bunlar maske 've müvellidülhumuza âletlerini kullane maya alışmış olurlar. Bu zümre: e faiyesi ve emniyet ve yardım teşkilât ve diğer kıtalardır. Bunlara korunma elbisesi de verilir. Diğer halk harekete mecbur değildir. Hattâ hareketten sa- kınmalıdır. Sığınaklar her nevi tehli keye, hattâ belki maskenin kâfi gelmi yeceği yeni gazlara karşı bile en emin yerlerdir. Sığınaklar. dikkat lâzımdır. Sığınağın büyüklüğü eşhasın adedine göredir. Hariçten bir müddet yeni hava al- maktan ihtiraz icab edeceğinden, uzun- €a süren bombardıman esnasında bile sığınakta kâfi hava bulunacak genişlik dazımdar. Her adam için 4 m3 ve çok tehlike- li yerlerde 6 m.3 hava lâzımdır. Bu mik- dar 4-6 saat için kâfidir. Ağırlaşmış ha- vanın bizce malüm püskürtme vesaitiy le tadili eyi olur Eğer ahval zarur? kır Jiyorsa o zaman 4 m.3 bir hacimden da- ha azla iktifa olunabilir. Fakat hiçbir zaman bir adam için en aşağı mikdar o- Jan 2 m. 3 dan daha aşağı hava kâfi de- #ildir. Asıl sığınağın önünde ayrıca bir de gaz aralığı bulunmalıdır. Keza nağın ikinci bir mahreci daha olmalıdır. ki, icabında oradan çıkılsın. Yahud mü- masib bir pencere de bu işe yarayabilir. Bunlar da mümkün olmazsa o zaman dıvarı kolayca delip çıkabilmek lâzım- dır. Bu maksatla içerde bazı aletler bu- Tunmalıdır. (kürek, kazma, küskü..) Tavan takviyesi: Tamamiyle anladık ki kendimizi tahrib bombalarının parça ve hava taz- ko. Havanın taz. yikine ve kimyevi maddelere kar; Tumak mecburiyetindey yikinden dolayı evler yıkılabilir, ve en- kazın tazyikiyle sığınağın çökmesini mucib olabilir. Bu sebeble sığınağın ta- vanını küvvetlendirmek lâzımgelir. Bu da tavanı direklerle takviye, yahut i- kinci bir tavan yapmak suretiyle olabi 16/1/1937 — hetin gözetilmesi lâzımdır. Herhalde bu. takviye işlerinde mütehassısların fikri alınmalıdır. Parça emniyeti Bomba parçalarının sığınaklara gir- mesini men tedbirleri ayrıca ittihaz o- dunmalıdır. Bunu evde - oturanlar, da- ha doğrusu bulunan yardımcılar temin etmelidir. En iyi tedbir, en az yarım metre kalınlığında kum torbalarını de- var şeklinde pencere önlerine yığmak- tır. Keza aynı kalınlıkta toprak yığını yahud kum sandığı da olur. 20 sm. ka- lınlığında ahşap yahud 10 mm. kalınlı. nda çelik de parçalara karşı kâfidir. Cadde pencerelerine çelik mani, avlu tarafına müsaid yer varsa kum torba- ları muvafıktır. Bu yardımcı maniler (muvakkat kum torbaları) daima na: Ta alınmakla beraber daimi demir kas Pak ve kapılar tedarik etmelidir. Bod- Tuma sevkeden kapılar da, aynı veçhile temin edilmelidir. Beklenen hava taz- yikine karşı kapılar takviye veya arka- dan küvvetli dayaklarla tahkim olun. malıdır. içeriye Naktaki menfez- nüfuzunu men için sı lerin iyice kapatılması lâzımdır. Pen- cereler şöyle olur: pencere çerçeveli Jâstik veya keçe kenarları ile öyle bes- denmelidir ki kapanınca aralık kalmasın ve sımsıkı kapansın, (Çamlar ya haç va- yahud tamamen kâğıtlarır ki camın mükavemeti artsın.) . Bundan başka diğer bir takviye daha Jâzımdır: pençerenin çerçeve evinden biraz daha büyük tahta kapaklar kulla- nılır. Bu kapaklar, gaz geçmez bir mad- de ile (Iâstik, muşamba, çatı kâğıdı) gibi / şeylerle kaplanır, kenarlarına da keçe kenarları ilâve olunur. Eğer bu Malzeme yok, yahud pahalı ise o zaman. tahta kapaklar bizzat yapılır ve kapan dıktan sonra camla arada kalan boşlu. ğa meselâ ince talaş, çürük otlar ve mü- masili şeyler doldurulur, ve bu tabaka, ciddi ahvalde, tuzlüusu yahud (potas) mahlülü ile bolca ıslanır ve çok sıkıla- şır. Kapılara çok dikkat lâzımdır. Bun- lar ne kadar çok açılırsa o nisbette bü. Yük tehlike vardır. Kapr çerçevesini pençerelerde olduğu gibi lâstik veya keçe ile beslemeli: Tik kalmasın, kapı rini de gene kâğıdla kaplamalı, ve kat etmeli ki kapalı kapı her taraftan tam ve sıkr kapanmış ve aralık kalmı miş olsun. Eğer eşik yoksa, bir eşik lâve etmeli ve nihayet gaz perdesi de- nilen bir emniyet vasıtası daha ilâve etmeli. Bir sığınağın içini gösteren re simde bu perde de görünüyor.) Perde şöyle yapılır. Evvelâ kapının iki taraf çerçeves 'ne bitişik iki müselles tahta yapılır, bunun üzerine gaz geçmez bir perde, yahud birbirine dikilmiş iki üç battar Ye gerilir ve yukardan, üst Çerçeveye tutturulur. Perdenin üst ve yan kenare ları eyice çerçeveye oturmak ve müsel. les sandığı düzgün ve aralıksız olarak kapanmak için perde üstüne ince lata- lar tesbit olunur. Perdenin alt kenarı uzunnca olup 10 santim kadarı yere se- Tili kalır ve üzerine de münasip bir şey konur ki aralık kalmasın. Perdeden içe- Ti ve dışarı geçmek zarureti ” varsa o halde eyice çömelerek ve perdenin alt kenarını aralık yaparak - geçmelidir. Battaniye perdeler - tuzlu su ife ıslak olmalıdır. DOKTOR Kağri *Yerkin | Binrinci sınıf Dahili” hastalıklar müte- hassısı Yenişehir — Uçar so- kak No, 11 Telefon: 3174 Hergün saat 15 ten sonra Aşısı birer ikişer yaşlı Afyonda Halim Hilmi bal çesinde, seçme fransız kaysı Şeftali, armut, elmaları, yerli kiraz, Kütahya - vişneleri A- masya nevileri. 25 - S0 kuruşa (yerinde)