17 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

17 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Konseyin ayın 21 inde yapacağı toplantıda ilk Tstanbul, 16 (A. A.)— Ayın 21 in- 'e Cenevrede top- danacak Milletler Cemiyeti - konsee Yi içtimama işti- Tak edecek olan türk heyeti bu ak- gamki — ekspresle Cenevreye — hare- ket etmiştir. Hariciye Veki- K Dr. Aras'ın ri- yasetinde bulunan heyet — Riyaseti Cumhur Umuümi Kâtibi Hasan za ile Hariciye Umumi Kâtibi Numan Menemencioğlu'ndan mürekkeb bulun- Gündelik SANCAK, TÜRK YURDU H. Reşid TANKUT Alpin irk önce esaslı yurd ola- rak yalnız yüksek yerleri üstün tu- nere- cumudiyeli ve derin sinde yaylalı, ovalı ne kadar dağ kümesi varsa ora- ları birinci, ikinci, onuncu derece- de bir Alpin yurdu olmuştu. Alpin ler bu vasıftaki dağ kümelerinde ço- falır, gelişir ve meşhur akınlarını - ralardan yaparlardı. Yuvarlak kafa- ları, gırtlaktan taşar geniş tonlu fo- nemleri, iri ve sağlam gövde yapıla- m ile Alpin ırk vasıflarını daima ve her yerde muhafaza etmiş olan türk- ler bunların en seçkinleridir. İç Asyadan bahsetmiyeceğim. Fakat Ön Asyada bu. etnolojik ha- ritayı çizebilen — dağ sıraları ve dağ kümeleri her cöze görünet 'dar bârizdir. Toros ile - Antitoros'u gark tarafından biribirine - bağlayan Amanos dağlarının şark şimalinden garp cenubuna doğru olan istitalesi ğ riyede Lübnan dağlarına kadar layanır. rına atfen Tür adını vermişti. Dori'ler, Türkler ve To- ran'lar (Aramilerin bir kısmı) bun- aralık Bâbil merkezin- kasabasının eski adı İTyr (Tur) idi. Bu kelime çgçildı leh- gelerde Tur, Sur, Zur şekillerine gir. Giği haled taş, kaya, dağ (1) mana: (Sonu 6. 1cr sayfada) (1) Fritz, Hommel, “Ethnologie und Geographie des alten Oriente, 1926, S. 95, 166. Turan, Tür, Suriye, Asuriye dağ. Buhara dağlığı, Tu- (Ahmed Vefik Paşa İrk manâsınadı Yaç, Duraç gil “Lehrei Osmar 'Dün Cenevreye giden heyetimizin relsi; Dış Bakanımız Dr. Tevfik Rüştü Aras son seyahatlı len birinde maktadır. Hariciye Husust Kalem Mü- dürü Refik Amir ile Ankara Emniyet Direktörü Sadri heyete refakat etmek- zedir. Türk heyetini teşyi edenler arasın. da bizzat Başvekil İsmet İnönü de bu- Yunmakta idi. Trenin hareketinden ya- Tum saat evel, Başvekil Refakatinde Dr. Aras ve Dahiliye Vekili Şükrü Kaya bulunduğu halde - istasyona - gelmişti. Heyeti uğurlayanlar arasında Riyaseti Cumhur Başyaveri Celâl, Hususi Ka- ya, birçok mebuslar Muhiddin Üstündağ bulunuyordu. Cenevre, 16 (A.A.) — Havas Ajan. 8 bildiriyor: Milletler Cemiyeti konseyi bu ayın 21 inde ve Vellingtonk'nun reisliğinde toplanacaktır. Bu toplantı enternasyonal bakımdan büyük bir ehemiyet almaktadır. Birçok milletler bu toplantıda dış bakanları ta- rafından temsil olunacaklardır. Eden, Delbos, Litvinof, Bek, Rüştü Aras bu aradadır. İlk görüşülecek mesele İskenderun Sancağı meselesidir. Herhalde - türk » fransız delegeleri konseyin — toplantı sından evel hususi içtimalar — yaparak türk teklifine fransızların mukabil tek- liflerini müzakere edeceklerdir. İngiliz ve Fransız filoları manevraya Londra, 16 (A.A.) — Ana vatan fi- Tosu senelik ilkbahar yolculuğunu yap- mak üzere pazartesi günü hareket ede- cektir. Filo doğrudan doğruya Cebe- düttarık'a - gitmektedir. Oradan Ak- deniz filosuna iltihak edecektir. Müş- terek manevralar şubatta yapılacaktır. Manevralardan evel filoya mensup bir- çok gemiler âdet olduğu Üzere Afrika limanlarından bazılarını — ziyaret ede- ceklerdir. Şarki Akdenizde ve bilhas- a yunan sularında da bir gezinti ya- Pılması kararlaşmıştır. Brest, 16 (ALA.) — Fransanın At- görüşülecek madde Sancak meselemiz olacaktır Dış bakanımızla beraber cumhur reisliği umumi kâtibi B. Hasan Rıza ve B.Numan Menemencioğlu da gittiler Heyetimizi bizzat Başbakanımız uğurladı diğer meseleleri de - tetkik edecektir. Bek ve Grayzer de hazır bulunacaktır. ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Sancak meselesinden sonra konsey Valens hükümeti — Hariciye nazırı Delvayenin İspanya işi hakkında umu- (Sonu 2. inci sayfada) B. Göring Sancak meselemizin görüşüleceği Milletler Cemiyeti - sarayının koridorlarında ingiliz Dış Bakanı B. Eden 'in Roma seyahati etrafında yürütülen Londra, 16.(A.A.) — Taymala, Deyll Telegraf ve Morning Post gazeteleri, Göring'in İtalyayı ziyaretinin Berlin- ile Roma araszndaki İşbirliğini bir kat dabn tarala etiiği l ğllecsindi bülür B Frankfurter Saytung'un bir yazı: Berlin, 16 ÇAA) — B. Göring'in Belki şimdi İngiltere, Fransa, İ- aa KŞü n çai nni Ütlindn voküğlni bi oli Çaktir. akdenledi” ültükaci nabk fazasını deruhte eden İngiltere ne İs- anyada bir bolgerik böktünetinin kur Başa di di şüleğüE Ha ae l emibelirin Allasizdari aö fuzlarının büyümesine razı olur. İngil- İr Üa Üygin nT Si ma mihverine iltikak edebilirler.” Fransız gazetelerinin yazdıkları Paris, 16 (A.A.) — Gazeteler ekse riyetle, B. Göring'in bilhassa İspanya meselesi hakkında görüşmek üzere Ro- maya gittiğini yazıyorlar. Maten gazetesinin Roma — muhabiri diyor *İtalya, bazr devletlerin İspanyaya karışmazlık işinde dâha mülayimce bir hareket tarzı almıya taraftardır. Bu devletler eğer bu şekilde hareket çıkıyorlar dantik filosu pazar günü Lizbon açık- larmda bulunacak ve bir nakliye - ko- duna taarruz hareketi yapacaktır. De nizaltı iaşe gemisi olan Jul Vern ikin- ci hafif filotilla ile nakliye gemisi ve mwavin gemileri vazifesini görecektir. Nakliye koluna zırhlı fırkası taarruz edecektir. Bu taarruza — Fort-Liyatey'- den gelen Kruva - du « sud tipinde bü- yük tayyareler de iştirak edecektir. Filo pazar günü Lizbonun önünde dağılacak ve gemilerden bir kısmı Ma- dera istikametine bir kısımı da Casab- lanca'ya gidecektir, tahminler etmezlerse B. Musolini yakın zamanda gönüllüler meselesi hakkında — Fransa ve İngiltere tarafından verilmiş olan notalara verdiği muvafakat — cevabını hükümsüz addetmeğe - karar — vermek mecburiyetinde kalacaktır. Bu mühim karar Almanyanın muvafakati ile abna. caktır”. İ Popüler gazetesi yazıyort “İtalyan ricali Roma - Berlin mih- verini Londraya kadar temdit — etmek suretiyle bir üçler misakı — akdetmek istiyorlar. Bu'misak, Fransanm ikinci Gerecede rol oynıyacağı bir dörtler mi- sakiyle neticelenecektir. Belçikanın cevabsız! kalan protestosuna rağmen B. Dögrel, Torino rad- yosunda yenibir nutuk| Torino'da tekrar bir konferans verecek olan B. Döğrel Brüksel, 16 ÇA.A.) — Bundan aa gün kadar evel Belçika hükümeti Ro- ma hükümeti nezdinde Belçikalı faşist lideri Dögrel'in italyan radyolarından faydalanarak - Belçikada — propaganda yapmasını protesto etmişti. Buna Ro- madan henüz bir cevab gelmemiştir. Fa- şist mahfillerde Döğrel'in - önümüzde- ki hafta gene Torino radyosunda bir nutuk söyliyeceği bildirilmektedir. Belçika hükümeti İtalyaya ikinci tahriri bir nota vererek bu gibi hâdise. lerin tekrar etmemesini azimli - bir li- sanla istiyecektir. KIRAL ABDÜLAZIZ'IN CÜLÜS YILDÖNÜMÜ Atatürkle kıral telgraflar İ teati ettiler Ankara, 16 (AA) — Suudi Arabis 'tan kıralının tahta cülüsunun yıldönü- /mü münasebetiyle Atatürkün çektikle. d telgraf ile gelen cevab aşağıdadır: Sendi Arabistan Kıralı ”/ Haşmetli Abdülaziz TIL İbn Suud Hazretlerine, Mekke Zatı Haşmetanelerinin tahta cülü- sunun yıldönümü münasebetiyle en sa- miml tebriklerimi arz ile şahsi saadet- leri ve dost milletin refahı hakkındaki temenniyatımı tekrar eylerim. K. Atatürk 'Türkiye Cümhur Reisi Kamâl Ata- türkeş Ankara Fevkalâde memnuniyet ve mahza- ziyetimizi mucib olan samiml tebrikle- rinizden dolayı Zatı Fehametlerine te- gekkür eder, ve Zatr Fehametleriyle Türkiye Cümburiyetinin müretfeh ve mesud olmasını Abdülari Âmerl Li otomobil — grevini hal — için.. Nevyork, 16 (A.A.) — Otomobil gre- vinin halli için görüşmelere devam o tunacaktır. Her iki taraf da en kısa bir müddet içinde anlaşma elde etmeye çe hışacaklarıni” söylemiştir. Federasyon bütün işleri temsil etmek bususundakt talebinden vaz geşmiştir. Yalnız fede- Tasyona dahil bulunanları temsil edek cektir. Maliye mahfilleri bugün biraz daha nikbin olmakla beraber bahis meve zuu olan meselelerin ehemiyetinden de- Jayı ihtilâfın derhal bertaraf edilmesi beklenmemektedir. LK TAORAMARTAMANAMI Dünden beri rahatsız olan Başmuharririmiz makale ve fıkrasını yazamamıştır. ARRLPARARRREDAR aA