18 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

18 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5559 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Başbakanımız ve İç Bakanımız İstanbuldan bugün hareket ediyorlar İatanbul, 17 (Telefonla) — Dört gündenberi şehrimizde - bulunmakta olan Başbakan İsmet İnönü, İç Baka- mımız ve Parti Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya ile birlikte yarın sabah (bugün) Toros ekispresiyle Ankara- ya hareket edecektir. Finans Bakanımız B. Fuad Ağ- Gündelik CENEVRE ARİFESİNDE Burhan BELGE Şu dakikaya kadar Sancak mese- lesi hakkında fransız hükümetinin, “Ankaranın yapmış olduğu son teklif ile Ouni d' Orsay'in görüşünü, tetkik işini üzerine almış olan Fransa başba- kanı B. Blum'un nasıl bir. karara “varmış olduğunu bilmiyoruz. Dış ba- kanımız Tevfik Rüştü Aras'ın Tür- kiyedeki yabancı gazete muhabirleri- kemliğine hususi bir ehemiyet ver- mekte haklı idi. Çünkü halk cephesi hükümeti'nin şefi, sadece - Fransayı değil, iç ve dış politikasını revizyona 'tabi tutmağa karar vermiş bir Fran- #ayı temsil etmektedir. Netekim, man-| da ile idare edile gelmekte olan Suri- Ye'yi kendi kendine idare ettirmek, yani, ona, istiklâl vermek kararı da B. Blum'un temsil ettiği zihniyetin bir mahsulüdür. Şu var ki, gerek Suriye'nin istik- bulunan şekil, gerek bu şekil yisiyle vermek 'nen yeni statut, bugünkü halk cep- hesi hükümetinin değil, dünkü em- peryalist fransız hükümetlerinin gö- Tüşlerine ve diplomatik - tradisyonla- rına uygundur. Ouai d' Orsay, Suri- ye istiklâli bahsinde, kendine bu em- ri veren halk cephesi hükümetine karşı ancak şekil bakımından itaat etmiş, ve hakikatte, Suriyeyi güzelce parçaladıktan, — limanlarını - istihsal mıntakalarından ayırdıktan ve görü- nürdeki bir idari istiklâlin arkasına mali ekonomik ve politik istismarın bütün vasıta ve cihazlarını gizledik- 'ten sonra, bir yandan Suriyeyi ve bir yandan Blum hükümetini huzursuz kılması lâzım olan bu Tartuffe'çe hiy- lesini Sancak'ın manevi şahsında o- radaki türklere ve bunların hakları- nı korumak kararında olan Ankara: ya ödetmek istemiştir. Bizlerin B. Blum'dan beklediği- miz, işin asıl bu hiylel laması ve uai d' O Tartuffe'ü meydana çı Çünkü bu Tartuffe orada oturdukça, Fransanm milletlerin hürriyetinden yahud adâletten bahsetmesine imkân yoktur. Biz iyi biliyoruz ki, manda şek- linden rücu ve bunun yerine müsta- idarelerin tesisi, sadece ileri bir et beslemenin değil, muayyen tarihi zaruretlerin bir neticesidir. Ne- tekim, Fransadan önce İngiltere ay- ı şeyi İrak için ve başka vesileler ile KSonu 6. rmer sayfada) Sancak'a iste ralı rahatsızlığı yüzünden ancak üç dört gün sonra Ankaraya hareket e- debilecektir. Bugün İstanbuldan hareket edecek olan Başbakanımız İsmet İnönü Cenevreye gitmekte olan heyetimiz - Sofyadan ’dun geçtı Tevfik anlığında Cenevrer ye gitmekte olan türk delege heyeti bugün saat 14 de Sofya garından geç- miştir. Doktor Tevfik Rüştü Aras, garda Başbakan B. Köseivanof ile Dış İşleri Bakanlığı protokolişefi, Türkiye Orta Elçisi B. Berker ve elçilik memurlı Yunanistan ve Yugoslavya orta elçil ve diğer bazı şahsiyetler tarafından se- Tamlanmıştı Kadikse dörtbin italyanın çıktığı bidiriliyor Cebelüttarık, 17 (AA) — Royter büdiriyor: Sözüne inanlır bir ingilir görmenl- nin ifadesine göre, kuvvetli bir italyan gönüllü mütrezesi 12 ikincikânün akşa: vt Kadiks'de karaya çıkmıştır. İsimsiz ve bayraksız bir vapardan 4.000 italyanın karaya çıktığım gören bu görmen Se Vül'de, Jerej ve Kadiks'de bulunmakta e. Jan italyanların ve faslıların ispanyol a. kerinden daha kalabalık olduğunu bil. Gürmektedir. (Sonu 6. rncr sayfada) mebuslarımız C. H. P. namzetleri ittifakla seçildiler Boş olan Vilâyetler Saylav- lıkları için pazar günü yapılan Namzetleri Atıf Bayındır İstanbul Saylavlığına, Ibrahim Dilan Kocaeli Saylavlığına, mütekait Binbaşı Mehmet Ali Kurtoğlu Sürt Saylavlığına it- tifakla seçilmişlerdir. l ( wr.ıwıll 18 SONKÂNUN 1937 PAzAans Hatay haberleri HER YERDE 5 KURUŞ Şapka aleyhine açılan mücadele tam bir muvaffakiyetsiliğe rağmen devam ediyor Hristiyanlarla alevilerden mürekkep açılmak istenen vatani partisi şubesi kurulamadı Haleb, 17 (Hususi) — Beylân'daki taşnak ermeniler türk Abidesine kur şün atmak süretiyle hakaret etmişler dir. Taşnaklar —mahalli — hükümet ve Çankaya kazasında açılacak belediye şubesi için yarın şehrimizde seçim yapılıyor Çankaya kazasının teşekkülü ve işe başlaması sıralarında, belediye şubesinin de filen işe başladığını ve yalnız bu hu- susta bazı formalitelerin tamamlanması dâzım geldiğini okuyucularımıza bildir. miştik. vn kurulduğu / sırada binasının — alınmış bir resmi Belediye kanunun hükümlerine göre vilâyetlerde belediye şubesi teşkili için, bu şubenin teşekkül edeceği yerde otu. ran yurddaşlarla ayni şehirde oturan di- üer yurddaşların reylerine müracaat 1â- (Sonu 2. inci sayfada) Dün, Ankara, kış sporlarının en güzel günlerinden birini geçirdi Dikmen sırtlarındaki kayak sporları ve Muhafız Gücünün av binişi çok neşeli ve canlı oldu Dün, Ankara kar sporcuları için ge- 'ne unutulmıyacak günlerden biri oldu. Sabahleyin havanın biraz kapalı ol masına rağmen saat dokuzdan itibaren Dikmen istikametindeki otobüsler do- Tuyor, yollarda — omuzlarında - kayak, Dikmen yolunu tutmuş mektebli, ka - dın, erkek kalabalığı - gittikçe artıyor- du, | Saat 10 da Hanönü'nde gene elli Ka- dar otomobille, birçok mektebliler, şehrimizin en kibar aileleri toplu gibi idi. İçlerinden 130 kadarı kadın olmak üzere, orada toplanan sporcuların sayı- ı dört beşyüz kadar vardı. Adliye Vekilimiz B. Saraçoğlu'nun neşeli - kahkahalarla Ziraat - Vekili B. (Sonu 6, ıncı sayfada) OKUYUNUZ Muhafız Gücünün dünkü av binişi karlı havada çok güzel geçti fransızlar tarafından gördükleri teşvik üzerine bu hareketi yapmışlardır. Mak- sadları türkleri tahrik ederek yeni hâ- diseler çıkarmaktır. Türk halkı taşnak- dar tarafından yapılan bu tecâvüzden dolayr bitaraf müşahidlere şikâyette bulunmuşlardır. Hama 17 (Hususi) — Reyhaniye de tevkif edilen türklerin mikdarı on ikiye varmıştır. Daha birçok kimsele 'Tin tevkifleri için araştırmalar yapıl- maktadır. Fakat tevkif edilenlere yak pılan müthiş tazyikler yüzünden aranı. Janları ele geçirmek mümkün olama- maktadır. —— (Somu 2. inci sayfada) Stoyadinoviç - Maçek görüşmesinden bir anlaşma “bekleniyor Belgrad, 17 (AA.) — Dün . Stoyadino- çin kati bir a dıma - başlangıç olacaktır. Bu. görüşme Belgrad siyasi mahfille- rinde “tariht hâ- dise, olarak va- B. Stoyadineviş sıflandırılmaktadır. Bu mahfiller B, Maçek'in malüm olan ” itilâfgirizliğine rağmen B. Stoyadinoviç'in maharetine 've ikna kuvvetine büyük ümidler bağı Tamaktadırlar, Gazetler hirvat muhalefet şefi ile hü- kümet partisi başkanı arasındaki bu te masın ehemiyetini kayd ile iktifa ediyoc. dar, i Köylü koalisyonunun görüşü aşağın daki şartlarda bülâsa edilmektedir: Anayasanın tadili, bir temerküz hü- kümet teşkili, devletin şekli meselesini kati bir sürette hal için serbest ve gizli reyle seçilmiş mücssisler meclisinin tope Jantıya çağrılması, B. Maçek'in bu istekleri B. Stoyadı. noviç'e bildirmiş ve başbakanın da böyu le bir programın derhal tatbikteki zonu dukları ve lüzümü olan hazırlıklar için derpiş ettiği hal şekillerini kendisine zah etmiş olması ihtimali vardır. A e