18 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

18 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

-Hava tehlikesine karşı korunmayı öğrenelim Bizi zehirli gazlardan koruyacak sedler ve sığınaklar nasıl olmalıdır? naklarda yakınlarının kurtarılacağını öğrenmesidir. Tam disiplin ve bilgi isteyen sı; Işık Gaz sedleri: Gaz emniyetini daha ziyade artır. mak ve tanrruz esnasında - zehirlen havanın sonradan sığmağa — girmesine mani olmak için gaz sedleri denen maniler tesis — olunur. Bunlar si- #enağın kapısı önündeki bitişik aralık- Jar olup buradan sığınağa - girilir. ve tipkı sığınak gibi gaza karşı “mahfur tutulur. Hususf sığınaklarda böyle tek bir aralık kâfidir. Fakat büyük evler- de veya haber bekleme merkerleri o- lan yerlerde en az 2 aralık olur? Böyle aralık olmıyan yerlerde sığınağa inen merdiven veya oraya giden yol bir bölme dıvarla bölünerek bu tarzda ha- Fazla - değişikliğe ve masrafa lüzum olmadan bu temin olu- mabilir. Meselâ bodrum yolunda sığı - mak kapısına yaptığımız mail perde - lerle bölmek kabildir. Gazlanmış saha- da bulunan birisi bilâhare sığınağa gir- mek isterse ilk girdiği ön aralıkta elbisesini çıkarır ve zehirden temiz - lenmesine gayret eder. (Zira elbise ze- hirli maddeleri emmiştir) sonra ikinci Aralığın kapısını açar, girer ve gaz mas- kesini oraya asar. İcab ediyorsa burada zırlanmalıdır. ise ve ayakkabı giyer. Ve son- girer, Sığınağa bu yavaş ve tedrici girişle, caddenin zehirli hava - Sının oraya girmesine mani olur. Sızı makta tertip ve töre Jaklarda rahat ve sakin kalabil- mek lâzımdır. Oturma yerleri, yaşlılar ve çocuklar için yatma yerleri olmalı - dır. Sığınakta küçük bir ecza dolabr da Bundan başka kaplar içinde te Janmak üzere elektrik cep lâmbaları bu. dunmalıdır. Zira petrol ve emsali şeye ler havanın çabuk bozulmasına yardım edörler. Nihayet ihtiyat tıkama vası - taları ve tahliye işleri selâ içinde hafif kireç kaymağı mahlü- Tü olan bir fıçt veya kova bulunur. Dı- şardan birinci aralıkta kireç kaymağı Pamuk ve ağaç sopalar bulundurulur ki bununla dışardan içeriye girenler ken- dilerini zehirli gazdan temizleye bil - sinler. Gazlt elbiseler için aynı aralık- le kireç kaymağı bulunan - bir lâzımdır ki elbiseler içine atıl- #ın. Sığınakta korunma ev bekçisi, ya- hut onun vekili ev halkının doğru dü- rüst hareketine nezaret eder. Bilhassa öteye beriye koşmak, lüzumsuz bağır - mak ve şarkı söylemek süretiyle kıy - metli havayı vaktinden evvel " bozmak yasaktır. Havayı temizlemek için su veya ©e 2 sabun mahlülü her hangi bir Püskürtüç ile sığınağa püskürtülür. Ev balkı sığınağı ancak - korunmaz €v âmirinin kati müsaadesi Üzerine terkedebilirler. Hava korunma evamir Şahsi korunmayı temi ciddi bir teşki üzümlü hazır! yapmak ve yaptırmak için mesul birisine ihtiyaç vardır. Buna hava korunma ev #miri denir. Bu zat ciddi ahvalde daima - iş başındadır. Ve evde nezarete memur - evde evde Bundan sonra, aile reisinin bileceği hayati işler arasında bir yenisi vardır: o da - sığı hayatının için aile reisi şömdiden kendini hazırlamalı. söndürmeyi bile vaktinde yapmak bir kurtuluş çaresi olmak ehemiyetini taşıyor. nasıl mak hayatı dur. Bu zat en eyisi ya askerlik etmiş birisi ve yahud hava korunma faal teş- kilâtı mensuplarından olmalıdır. - Bir gok ahvalde bu işi kadın yapar. Bu va- zife itimada lâyık kimseye verilir, E- ier bu zat bütün ev halkının itimadı a mazhar değilse vazifesini gü ya - par, Bu ev miri sivil hava korunması işlerinin kuruluş ve gidişinde en mü - him şahsiyettir. Şehir korunma teşki- Jâtının en küçük hücresi olan ev de ar- tik körunma işi başlamalıdır. Ev âmirinin vazife ve salâhiyeti: Ev halkını irşad ve tenviri, korunma tedi şahet bikidir. Ciddi ahvalde bu zat resmi ma- kamatın emri altına girer ve bütün ve- Filen emir ve talimatın tatbikinden me- Sul tutulur. Bu zat evde yangına karşı alınacak tedbirleri tanzim ve tatbik e- der, bugün ekseriya mevcud olmıyan, faakt yetiştirilmiş yardımcıların da yar- dimiyle az zamanda tesisi mümkün o- Jan sığınakları yapmakla mükelleftir. Fakat bu vazileyi o zaman yapabilir, Eğer bütün ev halkı sivil hava korun. ması hakkında durmadan tenvir ve ik- na edilmişseler bu zat ilk iş olarak evin her ailesiyle temas ve bunlardan her bi- risi için bir iş ve alarm plânt tesbit e- der. Bilhassa büyük evlerde bu tertip ve töreye çok ihtiyaç vardır. Zira aksi halde ancak karışıklık ve panik zuhur eder. Umumi alarm işaretinden sonra ışık ve ateş yanmasının devamı, çocukların kimsesiz kalması büyük evlerde halkın bir tek merdivene hücumu, evvlce ha- zırlanmamak yüzünden lâzım o'an yer- lerde su bulunmamak, sığınakta nmamak yüzünden balkın — üşümesi 've unutulma yüzünden yiyecek alın - mamak gibi mahzurların vuku bulma mast için evin muhtelif ailelerine tali- mat verir ve aksini meneder. Ev âmiri, ev sakinlerinin “movcut olmadığı zamanlarda her bölmenin a- nahtarına malik olmalıdır ki icabında her tedbiri bizzat yaptırabilsin. Yal « nız bu anahtar tevdii keyfiyeti bile ne kadar büyük - bir itimadın - şart ol- duğunu gösterir, bununla — beraber dahi her türlü sui- istimali — bertaraf için anabtar mü- bürlü bir zarf i- çinde kabul 'nur. Âmir ev sa kinlerinden disine olu- ken. yardımcı seçer ve bunlardan ev itfaiyesini kurar. İşık söndürm. Ev âmirinin mühim bir vazifesi de Kgece hava saldırımlarında, bütün ev « - şıklarını söndürmektir. (İkaz) işareti üzerine bütün evin ışıkları Tüzumu ka- dar azaltılır ve (tayyare alarmı) işare- 'tinde bütün ev karanlıklaştırılır. Bu su- retle saldıran tayyarecinin işi pek güç- leştirilmiş olur. Harb halinde ev âmi - rine bir ev polisi ve salâhiyeti terettüb eder. Tayyare alarmında, ev amirinin vereceği talimata mutlaka itaat olunur. Karşılıklı yardım : Evde şahsi korunmayı temin etmek- le de iş bitmiş sayılmaz. Tayyareler, kadar çok yerlere muhtelif bombalar atarlar ki, resmi yardımcı — teşkilâtlar her yere yetişemezler. Bu sebeble ev bloklarında (blok yardımer - teşkilâti) yapılır. Maksad, — icabında — karşılıklı yardımdır. Blok halkı içlerinden bir za- te (hava blok âmiri) seçerler, bu amir blok dahilindeki ev hava âmirleriyle tibatta bulunur. Blok çerçevesi içinde, münasip ve orta bir yerde (blok depo. su), ve içinde de, kürek, kazma, kova tulumba hortumlar, merdivenler, sargı takımları ve diğer Tüzumlu letler bu- dundurulur. İcabında sedyeler ve yar - dimcı insanlar da bu depo civarında bu- lunurlar. Bir eve düşen bombalar yan- gın çıkartır da ev teşkilâtı söndüre - mezse, derhal blok yardımcı - teşkilâtr yardıma koşar. Bu da başa çıkamazsa © zaman resmi itfaiye işe karışır. Umumi korunma hizmetleri ve resmi teşkilât Resmi makamların yardımı : Düşman hava saldırımlarını uçak larla, top ve makineli tüfeklerle defi - keyfiyeti, askeri bir iştir. Sivil korun- manın icab ettirdiği diğer ödevler, bir takam teşkilâtların yapılmasını lüzüm Ju kılar ki şunlardır: 1 - Uçak gözetleme ve haber verme teşkilâtı Memleketin her tarafına dağınık © - Jarak kurulmuş hava gözetleme ve ha ber postaları ve merkezleridir ki ufuk- ları ve gökleri düirbin ve diğer âletler. le arayarak düşman uçak filolarmı bur lur ve maksadlarını anlar ve haber ve - tirler. 2 . İkaz ve alarm teşkilâtı : Tehlikeye uğrıyacak şehir ve ma- hal halkını tehlikeden haberdar eder der, Bu gözetleme ve alarm işlerinde askeri makamlarla, posta, telgraf mıntakanın sivil memurları birlikte ça lışırlar. Fakat orduya mensup teşkilât, hava haber postalarında — veya Harb devam ederken Madridde hayat normalleşiyor 37 sinema ve beş tiyatro yeniden açıldı Malaganın bombar dımanı çok şiddetli oldu, hükümet Valansiyaya çekilmiyecek Madrid, 17 (A.A.) — Royter muha- biri bildiriyor: Madrid üzerine - yapılan ” taarruzlar vaziyeti bir veya iki yakm bölgede hü- kümet lehine olan selâh hariç olmak ü- zere, hiç değiştirmemiş gibidir. Madrid” in batı şimalinde hükümetçileri tecridi hedef tutan çevirme hareketi durmuştur. Madrid sokakları şimdi daha normal bir gehre arzetmekte ve işler tekrar başla- maktadır. 37 sinema ve $ tiyatro tekrar açılmıştır. Malaganın şiddetli bombardımanı| Cebelüttarık, 17 (A.A.) — Malaga'- 'nın üsiler tarafından bombardımanı çok #iddetli olmuş ve Amerika konsolosha- nesinden başka bazı binalar da müteos- #ir olmuştur. Komsoloshanenin dosyala- ©i kurtanlmıştır. Hükümet tayyareleri Elcezireyi bom- bardıman ettikten sonra Estepona'ya ka: dar devam etmiş ve Malaga istikametin. de ilerlemek üzere bulunan âsi kıtalar üzerine bir çok bomba atmışlardır. Âsi ordunun ilerlemesi Sevil, 17 (A.A.) — Sevil radyosu, cenubtaki âsi ordusunun Akdeniz sahil derinde ilerlemekte olduğunu haber ver mektedir. Âsiler ehemiyetli mikdarda Madrid, 17 (A.A.) — Bu sabah, şid- detli bir yağmur altında sıkı bir tüfek ateşi başlamıştır. Madrid, 17 (A.A.) — merkerlerinde kullanılmazlar. Bu va- zifeler için gönüllü, fakat iyi yetişti - rilmiş insanlar lazımdır. 3 - Emniyet ve yardım hizmeti: Kaçınmak mümkün olan zararları 'en az dereceye indirmek için emniyet ve yardım teşkilâti yapılır. Şahsi ko - runma işleri de burada biter. Bundan sonra resmi yardım teşkilâti başlar. Bu teşkilât şunlardan ibarettir: a — Emniyet / kıtası - emniyet ve ânzıbatı muhafaza için, - Çabuk sihi yardım ve e— İtfaiye: söndürmek için, d — Gaz arayıcı ve temizleyici kı - tasr - zehirli gazları bulmak ve temiz- Temek için. € — Teknik kıtalar: Hasara uğra - miş elektrik, havagazı, — kanalizasyon, su ve muhabere yollarını tamir için, £ — Enkaz kaldırma kıtaları: Cad- delerdeki enkazı kaldırmak ve yıkıl - maya yüz tutumuş binaları yıkmak, ya- hud muvakkat desteklemek için. » büyük — yangınları Aarftak bir kısmı vardır. Fakat bunlar da ciddi haller karşısında kifayet edecek derecede değildirler. Bunlar iyi yetiş- tirilmeli, yardımcılarla takviye edilme- lidir ki, icabında âmme — hizmetlerini başarabilecek hale gelsinler. Büyük şehirlerde, yardımcı teşki - Jâtların çabuk yardımını mümkün kıla- bilmek için bunların, icabına göre ma- halle (Rayon) lara taksim edilmele: lâzimgelir. Meselâ her 5000 nüfuslu bir mıntaka bir (korunma — mahallesi) sayılarak oraya bir (mahalle âmiri) ve- de, emniyet, itfaiye, (haber rilir. Bunun emi sıhiye kıtaları ve icabında bir ve irtibat mangası) bulunur. Mahalle âmiri, kendi mıntakası da- hilindeki blok âmirleriyle irtibatta bu- Tunur ve icabında komşu — mahalleden yardım isteyebilir. Hava korunma bölgeleri (Bezirk) : Nüfusu 20000 kadar olan yerler, birer bölge vücude getirirler. Bölge - 'nin hava korunma âmiri ve ihtiyat yare dim kataları bulunuz. 'Nüfusu 100000 € kadar olan şehir veya endüstri mmtakaları, - bölgelere '*tün gece devam etmiştir. Bu hal Ssile- rin son zamanda hükümetçiler tarafın- dan alınan mevzileri tekrar ele geçire meye azmetmiş olduklarını göstermek- tedir. Muharebe sabahleyin tamamen dur- Hükümetçilerin kayıpları Paris, 17 (A.A.) — Radyo ajansı, Malaga * Ratepona bölgesindeki - son muharebelerde hükümetçilerin zayiata at 2000 ölü ve 5000 yaralı olarak tah. min etmektedir. Müdafaa komitesinin tebliği Madrid, 17 (A.A.) — Müdafaa ko- Porta Koeli sarayı Cumhur reisi i- çin hazırlanmaktadır. Elcezire'nin bombardımanı Cebelüttarık, 17 (AA) — Öğle- den sonra hükümetçilere zid tayyare. Jer tarafından yapılan bombardıman sı rasında Elcezireye atılan torpillerin ço u ingilir konsoloshanesi - ile Mari - Crinstina oteli arasına düşmüş ve halk panik halinde kaçmıştır. Anavatan - dışımndaki almanların yeni bir cemiyeti Viyana, 17 ÇAA.) — Velt Blat ga- zetesi, Letonya, Çekoslovakya ve Lehise tanda “Avrupada alman mili müsalemet cermiyeti” isminde bir cemiyet kurulmar #a haber veriyor. Letonyadaki cemiyet Döyetum'an ceki lideri Sidman, Çekce dovakyadaki Rayhenberg belediye relei" Kostka ve Lahistandaki de akman buri- tiyan halk partisi başkanı profesör Pan terafından tesin edilmiştir. 'Merkezi Viyanada olan bu cemiyet merkeri Söuegrat'da bulunan “yabancı lerde almanlık” cemiyetine karşıdır. Yeni mücemese, milliyet mesekesindeş garyontl soeyallım . tatbiklerinden bür tünlük prensiyini reâ ve politikanın dev let şahırma sidbir iş olduğu kanaatinl kabul etmektedir. Bunan için mülliyet, kültür sahasma' ve manevi telkkilerde Gint cemsatler sehisena aü bulunmali tadır. Cemiyet, miliyet ile bir alman arme küdarına sasanapı ahai kaşfiyeti wi rasında tam bir fark gözetmektedir. Cex taksim olunuzlar. Fakat bütün bu tak- simat kati olmayıp ancak ihtiyaç mahalli şeraite tâbidir. miyetin esas gayesi kültüreldir. Fokat mensuplarını politik sahada serbest bi- rakmaktadır. —i