18 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

18 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SÜRERĞRL A aa e — aa 6 askerlik varifesi gürmeğe asla ULUS Sancakta yapılan tazyik Türk halk mümessillerinin görmenlere verdikleri rapor (Dünkü sayımızdan devam) Nüfus işleri ve siyaset İskenderun - Antakya ve havalisin. 'de mütemekkin ahalinin Makal yüzde yetmişi türktür. Buna rağmen 1924 yı İmda yapılmış bulunan nüfus tahririne mnüstenit hükümet istatistiklerine ba- kulırsa Sancakta türkler ancak / yüzde otuz sekir tutarlar. Hükümet tarafın - dan ve her işte olduğu gibi hususf ka- artlarla tertip edilmiş bulunan bu ista- tüstiklerde diğerleri gibi sarâpâ muhar. Nüfus işleri, yapılmakta olan de tir. . Hakiki rakamları verecek olan bir. sayım; hakikati çıkaracaklır. . 'ürk çoğunluğunun yaşadığı nah İskenderun'dan ayrılmaktad magoji politikasile tahrif edilmiş- de meydana iyeler, kasden, Antakya'dan ve a. reftir ve modern bir nüfus tahriri ne- | İskenderun, Antakya istiklâl davâ sma, enternasyonal bir mahiyet ticesinde bizim iddiamız sübut bulacak tır. Hükümetin 924 de yaptığı nüfus tahriri hiç bir ilmi esasa istinad etmez. O zaman memurlar ve köylerde yalnız halkın müracaatını beklemek süretiyle | Seçimin yapılı Müayyen mintakada oturup - beklemiş ve defterlerini doldurmuşlardır. Hal - buki 1924 deki vaziyet siyasayı ve har Jeti rubiye bir taraftan da kasten ya pilan bir takım propagandaları gör önü- e alırsak, halkın kendiliğinden nüfu- Sa yazılmaktar niçin ve nasıl kaçtığını ve binlerce bu başı boş ve arsuya bira- kilmiş tahririn âakal yarı yarıya yan. Jç noksan olduğunu kolaylıkla anlarız. Bir yandan halk nüfusa yazılmağa davet Glunürken, bir taraftan da fran. Sızların azker topluyacakları, ve tahrir Heticesinde — vergilerin — arıtırılacağı işaa edilmiş hattâ halktan on yıllık yol parası bedeli istenmiş ve halkın o za- Manlar taşıdığı mefküreye göre ürkü- tücü olan bu propaganda ile nüfusa ya / zılmasının önüne geçilmiştir. Bilhassa Sürk helk yabaner bir devlet ordurunda olamadığından, nüfas tahririnden uzak kalmış, binnetice umumt nüfus yekü. mu kayıtlarında türk. çokluğu, azlık görülmüştür. Fakat bilahare bu fikir ( yavaş yavaş silinmeğe başlamış, nite - kim 1933 yılında âlınan bir af kararı ü erine ve verilen mühlet zarfında kasım mektüm balk kendi istekleriyle müfas dairelerine mürscaat etmiş ve Yalnız Antakya kazasında 934 tarihin e doksan yedi bin tespit olunan nüfus amikdarı yüz otuz iki bine yükselmiş - 'tür. Gene başı boş ve keyfe bırakılmış bir usulle cereyan etmiş - bulunmakla beraber bu da gösterir ki, memlekette bakiki ve modern bir nüfus tahriri yas pilmamış ve binsenaleyh hükümetin İatatistiğidir diye öne sürdüğü yekün. dar biç bir csasa istinad / etmemiştir. Bilfarz, ciyevm bütün Sancakta adet- leri 27 30000 arasında — gösterilen ermenilerin baliğ oldukları bu rakam. da gene 924 nüfus tahıriri / kayıtlarına dayanmaktadır. Halbuki o tarihte Ma> fap, Ayıntap, Kilis. Adana ve havali - Sinden hicret ederek İskenderun kasa- basına yerleşmiş olan Ermenilerin ye künu on beş bini bulmakta idi. Ve bun- Jar © zamanki tahrire ithal edilmişler- di. Fakat bilâhare bu ermenilerin ek - eriyeti, muhitin sıtmalı oluşu ve mai get darlığı yüzünden Suriye ve Lübna- SA geçmek mecburiyetinde kalmış ve kalanları azalmışlardı. Bugün ise İs kenderunda ancak üç dört bin ermez kulunmakta ve bütün Sancaktaki er « Mmeni nüfüsu yekünu 15 - 18000 bini te- cavüz etmemektedir. Sancak halk ekal Tiyetlerinden Alevilere gelince, bu un- surun da nüfus kayıdlarındaki yekün- farı keza mübalağa- edilmiş, bilhassa ynsur defterinde mükerrer kayıtlar yar Pilmak süretiyle yekünu kabartılmış - tar. Hulâse: Hakikt rakamları bulabile- cek modern bir tahrirde — görülecektir ki, bütün Sancakta türk unsuru — kahir bir ekseriyettir ve bunun hilâfına bu- güne kadar ortaya sürülmüş olan her Türlü iddialar tamamen hakikata mü- af Bayır ve Bucak 'Türk ekseriyetini Sancakta kasdan ekalliyete düşürmek veya ekalliyet gös- dermek maksadiyle alınan ve alınmış bulunan tedbirlerden biri de “25” bin nüfuslu özbeöz türk halkla meskün Ba- yır - Bucak - Hazne nahiyelerinin An: fakya kazasından fek olunarak Lazkiye - veren sebebler, bunun 1921 masıdır. e tarzış mahalli oto yolundaki menfi hareketleri denberi ahden teyid edilmiş ol- ritelerin açık hakikati gizleme nin en kuvvetli delilidir. AAA AA AA A, olan Lâzkiye hükümeti idaresinde ba- kımsızlıktan, mektebsizlikten, yolsuz- duktan, perişan bir hale gelmiş olan bu yirmibeş bin türk, bir az daha ge - çince ana dillerini bile unutmağa mah- küm olacaklardır. Şurası bilhassa şa - yanı dikkattir ki, bu nahiyelerin Lâz- kiye'ye rabıtları 9 haziran 921 de başlı- yarak 20 teşrinievvel 921 de imzalanan türk - fransız Ankara itilâfnamesinin müzakeresi esnasında vaki olmuş ve gü ya iktısadi zaruretlerin icabı olarak it- tihaz olunan bu karar fransız yüksek komiseri General Guro - tarafından 12 ağustos 921 de neşrolunmuştur. Son hareketler ve hâdiseler İskenderun - Antakya ve havalisinin istiklâli davasını şümulleştiren ve bey- nelmilel bir mahiyet almasına yol açan âmillerden biri de Suriye - Pransa mu- ahedesinin Pariste imza edilmesi, bu arada Sancak istiklâlinin nazarı dikka- te alınmamış olduğundan meydana çık- miş olmasıdır. Filhakika 1921 denberi 'ahden de teyid edilmiş olmasına rağmen, bir gün bile hakiki mana ve mahiyette tatbik sahasına — konulmamış, - bilâkis Sancak türk çokluğunun mevcudiyetine müstenid bulunmakla beraber daima türk| çokluğunun hakları ve menfaatleri aleyhi 'ne bir tatbik sahası bulunmuş olan San- cak otonomisinin, son defalar Fransa-Su- riye muahedesile büsbütün hükümsüz bırakılmakta olduğu ve her cihetle daha ileri bir millet olan ve siyasi rüşdlerini daha 1921 de ispat ve tevsik ettirmiş bu- lunan Sancak Türklerinin Suriyelilerin hüküm ve ivaresi altına konulmak is- görümüş, bak ve adalet pren- siplerine ge aykarı vulunan bu hareket bir yandan Sancak Yürkleri, diğer tar raltan da Sancak Türklerine aid — milli ve tabii haklarının muhafazasını temin için 1921 muahedesini unzasamış bulunan 'dürkiye Cümhuriyeti bükümeti taralın- 'dan protesto edilmiştir. Fakat Sancak Türkleri tarafından vaki olan şikâyetler bühassa Şam hükümeti memurları tara- fından husumetle karşılanmış, bir taraf- 'dan da mandater bükümet memurlarının Suriye lehine harekete geçmeleri Sanca- &t Suriyeye ilhak ederek Sancak halkı hu ve Sancak türklerini bir köle sürüsü gibi esaretleri ve idareleri altına almak isteyen Suriyeli memurların Sancak Tü- rkleri hakkında onyedi yıldanberi devam edegelen Suriyeli cebir ve tahakkümünü bir kat daha arttırarak bunun - bir zu- lüm ve işkence haline gelmesini eylemiştir. tendiklei intaç dede müeyyet haklarma istinaden mev- ud istiklâllerini müdafaa etmelerine rağ-| men mandater hükümet, topoğrafik te- şekkülü, bilhassa Sancakta yaşayan hal- kan irki hüsüsiyeti, milli seciyesi milli aslı, lisan, kültür farkları ve bilhassa Su- iyelilere mütefevvik medeni S barile Suriyeden ayrı ve başlı başına bir varlık olan İskenderun Sancağımı yasi bir mülâhazaya istinaden Suriyeye raptetmek isteyen mandater hükümet Sancak'ta Suriye hesabına bir mebusan intihabı yapmak teşebbüsüne girişmiş - milli tezahürata rağmen tehdit, bapis, nefi üsüllerile müdafaa etmelerine ve nihayet 14 Sonteşrin 1936 yılında bu in- tihabatı yaptıran hükümetin gedikli me- buslarını tekrar Şam meclisine âza çı- kartmıştır. Fakat Suriye'ye bağlı kalmak teşebbüslerini her defasında önlemiş bu- iunan Sancak halkı, bu defaki intihaba- 'ta da yüzde 80 nisbetinde iştirak etme- miş, bir taraftan da intihabata karıştı lan bileleri gözlerile gören Alevi ve Rum akalliyetleri de ekseriyetle intihabattan gekilmek suretile Türk ekseriyetini te- yit eylemişlerdir. Filhakika sonunda ve her şeye rağ- men (30) Sonteşrin günü yapılan ve kan- ı hadiselere müncer olan mebus- seçimi neticesinde Şam meclisine Sancaktan da mebuslar gönderilmiştir. Fakat dediğimiz gibi, bu mebuslar nihayet boş sandıkla- a doldurulan sahte pusulaların sahte me- buslarından — başka bir şey — değile ler. Ve biç bir veçhile memleketi temsil edemezler. Zira dptihabata — karıştırılan hile sadece pusulalar doldurul- matkan intihabatın tarzı icrası da kanunsuz olmuştur. İa- tihabata hiç bir halk mümessili, beledi- ye âzası, idare meclisi zası iştirak etme- miş ve kanuni olan kontrollarından geç- memiştir. Birinci derece intihabat, Ha lepten getirilen Arap jandarmaların, po- dis ve askeri kuvvetlerin tehdit ve tazyi- ki altında yapıldığı gıbi, ikinci derece in- tihabat da asla terviç edilmiyecek olan bir şekilde, keza silahlı kuvvetlerin kontrolu altında, Antakya hükümet konağında ic- ra edilmiş, arzuları hilafına müntehibi sa- ni seçtirilen vatandaşlardan bir tarafa ibaret Kalmamış, | gizlenip saklanmıyanlar, bihassa köy- derden jandarma otomobillerile ve muha- faza altında olarak şehre getirilmiş ve in- tihabatın neticesine kadar hükümet ko nağında keza kordon altında tutulmuş. dardır. Birinci derece intihabata ademi iştiraklerini bilfül göstermiş olmak, bir taraftan da sokaklarda dolaşan mitral- yözlü askeri kuvvetlerin — tehdidinden uzak bulunmak maksatlarile halk, şehir- lerde intihap günlerinde evlerinden dışa- gt çıkmamış, kırk küsür bin nüfuslu An- takya'da reye iştirak edenlerin yekünu ancak yür yetmiş adedine baliğ olabil miştir. Mevcut ve cari kanunlara göre mebusları seçecek olan derece müntehiplerin, en az yüzde 33 reye sa- hip bulunmaları meşrut iken, - birinci derecede müntehiplerin yüzde seksen reye iştirak etmedikleri halde, ikinci derece münthiplerin nereden basıl ol- dukları ve nihayet bugün Şam mecli - sine gönderilen eşhasın mebus sıfatiy- le bu memleket halkmı ne hakla temsil edebileceklerini sormak, faydasız ol » maz. — Bitmedi — Nöbetci eczaneler 1 — Pazar: Ankara eczanesi 2 — Pazartesi: Yeni ve Cebeci 3 — Salı: Halk ve Sakarya eczaneleri eczaneleri 4 — Çarşamba: Ege eczanesi $ — Perşembe; Sebat ve Yenişehir eczaneleri ve halkın muhalefetine ve cemiyeti akva-| ir. Resmi dili arabça ma gönderilen bir çok protestolara ve 6 — Cuma: İstanbul eczanesi 7 — Cumartesi; Merkez eczanesi ANKARA RADYOSU ÖĞLE NEŞRİYATI: 12.30 - Plâk: Türk musikisi ve balk şar kıları. 12.80 Dahilf ve haricf haberler 13.00 Muhtelif plâk neşriyatr AKŞAM NEŞRİYATI: 19.00. Türk musikisi ve halk şarkıları (Safiye Tokay ve arkadaşları) Arabça neşriyat Türk musikisi ve halk şarkıları (Hikmet Rıza Sesgör arkadaşla- ) İngilizce ders (Azime ipek) Plâk: Dans musikisi Gazete hülâsaları ve ajana haber- deri 2100 Stüdyo salon orkestrası 1 - Adam — Öüvertüre — Le Farfadet 2 - Holres — Fantaisie“ Montagne noire 3- Czibulka — Song d'amour aprös lebal & » Bortziewler — Gavotte — Caprice $ - Halevya - Fantaisie - Vald d'Andorre 6 - Fauchey Arlonza 22.00 / Yarınki program ve İstikll mar- 19.30 1945 2015 20.30 2045 " İSTANBUL RADYOSU ÖĞLE NEŞRİYATI 12.30 Plâkla türk musikisi 1250 Havadis. 1305 Plâkla hafif müzik. 13.25—14.00 Muhtelif plâk neşriyatı. AKŞAM NEŞRİYATI; 18.30 Plâkla dans musikisi 19.30 Çocuklara masal: 1. Galib. 20.00 Rıfat ve arkadaşları” tarafından türk musikisi ve halk şarkıları B. Ömer Rıza tarafından arabça havadis. Safiye ve arkadaşları tarafından türk musikisi ve halk - şarkıları Saat ayarı, Şehir tiyatrosu dram kısmı tarafından bir temsil. Ajans ve borsa haberleri ve erte- «i günün programı. 22.30 Plüâkla sololar. Küçük havacılık Iııbcrhılı * Budapeşte'de açılan yeni bir si - nemarın, benzerlerine göre mühim bir meziyeti vardır. Bu sinema — icabında hava bombardımanlarına karşı gığınak vazifesini de görmektedir. —Modern mimarlığın bir harikası olan bu sine - manın tavanı ve dıvarları gayet sağ - lam çelikten ve çimentodan yapılmış 'tır. Böylelikle, bir hava bombardma - 'nının en civcivli zamanında bile, filim meraklıları tehlikesiz bir filim seyret- mek imkânını bulacaklardır. — Yalnız Harb veya bombardıman zamanında bi- let satmak biraz güçleşecektir. Çünkü sinemanın gişeleri dışardadır. Ve bi - det alanları tehlikeden korumak — için biç bir tedbir alınmış değildir. Bu ufak “kusur” a rağmen, sinema daha — sulh zamanında sahibine büyük kârlar ge - tirmeğe başlamıştır. * Altı yıl süren - araştırmalardan sonra Hirize Niş adlı bir japon mü - hendisi, tayyarelerin şakuli surette ha- valanmaları meselesini - kendi - söyler yişine göre - kati surette halletmiştir. Bu mühendisin tayyaresinin, geçen - derde ölen La Cierva'nın otojür —adlı tayyaresiyle hiç bir benzerliği yoktur. Adı “Je Hoplan” olan bu yeni tayyare- nin tecrübeleri 1937 de yapılacaksa da, daha şimdiden ihtiram 17 memlekette beratı alınmıştır. * İrlandalı bir tayyare 20.30 2045 zLis 22.00 irketi, Bü hava servisi ihdası için ingiliz hükü - metiyle konuşmalara girişmiştir. Hü - kümet istenilen izni verirse servis bu sene içinde işlemeğe başlıyacaktır. TEŞEKKÜR Aramızdan ebediyen ayrılan sev; di babamız, eşim Nureddin Arzuman'ı hastalığında — ve cenaze merasiminde derin acılarımza iştirak eden — Ankara ve azalarına Halk Partisi, Halkevi ve bütün şubele- rine, Türk Hava Kurumuna, Maarif Ce- miyetine, muztarib olduğu hastalıktan kurtarmak için gece gündür. uğraşan kıymetli doktorlarımıza, Sağlık Yur - duna Ankara eczacılarıa ve kimyager- lerine şükranlarımızım muhterem ga - zetenizle arzını dileriz. Kızı Dürdane Arzuman Oğlu Eczacı Cemal Arzuman Eşi F. Arsuman Amerikadaki grevciler fabrikaları boşaltmaya başladılar 17 (A.A.) — Grevciler Ge- fabrikalarını boşaltmaya Detroit 'neral Motor başlamışlardır. Paris, 17 (A.A.) — Paris mıntaka- sında grevciler tarafından işgal edilen müesseselerin sonuncusu — Clichy'deki bir sabun imalâthanesidir ki - öğleden sonra tahliye edilecektir. Hakemler ta- yin edilmiştir. Amerikanın elçileri Vaşington, 17 (A.A.) — Senato BB. Filips, Bullit ve Deres'in sırasiyle Ro- yeni Belçikada bir silâh kaçakçılığı Brüksel, 17 (A.A.) — Brükselde bir silah kaçakçılığı işi yakalanmıştır. Van- derpolen kardeşlerin evinde - tüfek ve mitralyöz bulunmuştur. — Bu kardeşler 'son zamanlarda bir silâh işiyle alâkalı olarak yakalanmışlar ve sonra - serbest bırakılmışlardır. Brükseldeki bu yeni işe tahkikat hâkimi el koymuştur. Börser Saytungun bir yazısı “Almanya, iktısadi menfaatlere isti feda etmiyecek.,, Berlin, 17 ÇAA.) — Börser Zaytıng gazetesinin siyasi muharriri Karl Ve- ger'ke, İtandi eentaker Va aü Yanmn siyast eei ha szelĞlilü. Haa ğdanı ee rrrler ea e heustr Alraiyali ae GĞ ğğ özüya lll üeü V öarall D tağem dağla börük Düi (ü o ei Kimemda MüLküC dK ASA İaeamdüki sözlen eksili Kai düsünün aded itibariyle rekabet edek miyeceği derecede kuvvetli olduklarını ileri sürüyor. Muharrir makalesini şöyle bitiriyor: “Fransız - alman münasebetlerinin kati olarak bir hal suretine raptı itti- fakları lüzumsuz kılmak ve yabut bun- in tehlikeli olan taraflarımı ortadan kaldırmak gibi bir netice ver- mesi gereki: Papa alman peskoposluğu delegelerini kabul etti Roma, 17 (A-A.) — Papa bu sabah alman peskoposluğu delegelerini kabul etmiştir. Vatikan mahfilleri bu kollektif ka- büle ehemiyet atıf ve bununla Alman- yanın şimdiki dini vaziyeti - arasında bir yaklaşma tesis etmektedirler. Filhakika hatırlardadır ki, alman peskoposluğu, son bir mektubunda, bol- şevizme açıktan açığa muhalif bir vazi- iyet almış ve milli sosyalizm tarafından #son zamanlarda katolik kilisesine kar Şt yapılan ithamları - protesto etmekle beraber, B. Hitlere karşı sadakati ve memleketi her türlü fesat tehlikesine karşı muhafaza için işbirliği arzusu E. Göring Varşovada bekleniyor Yüğma U (KA) <B Görüç VN Külrmdın aa L b İA iedir. siyeeet ef n at küker ve Bialoviera ormanz deriyle geçecektir. B. Göring'in Lehistan devlet adam- dariyle görüşmesi muhteme.dir.