21 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

21 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

— Pi Eski ika bahisleri bir suale yeni bir cevap Birgün Büyük Şef Kastamonu'nun '€n mütsassıp geçinen kasabacıkların. dan birinde, şapkayı kafasına giyerek göyle demişti — Eiendiler, buna medeni - serpuş filân değil, buna sadece şapka derler. Ve bu, böylece giyilir. Ve, fesden iyi. di “Avrupalılar, bu hâdisenin üzerinde iki türlü durdular; Bir kısmı, şarkın pitoresk tarafı kalmıyor, diye, acındı 've döğündü Bir kısmı da, kılık değiş- tirmekle inkilâb olur mu? dedi. © zamanlar, bu frenklere, lâzımge- den cevablar verilmişti. Ve denmişti. 1 — Şark, pitoresk ticareti yapan bir panayır dej 2 — Fesin yerine şapka bir kılık de- Hiştirmesi değil bir kafa değiştirmesi jman geçti. Türkiyede inkilâb yü- lizm, akidelerini tesbit et. mneye başladı. Yer yer, çarşaflar çıkarıl- dı ve Türk milleti, kuş azat eder gibi, kafesleri kırarak kadınlarını azat eti Bugün, Hatay türklerine dair şu ha. berleri alıyoruz: Onbinlerce erkek şapka giydi ve Ha- tay'ın istiklâlini istemek üzere sokağa döküldü. Ve ikibin kadın, çarşafını a. tarak bu istiklâl törenine katıldı. Eli- mizde fotoğraflar var. Bunlar da, bu haberleci aynen teyid etmektedir. “Türk azlıkları bulunan başka memleket derde de, cemaat politikası yapmak isti- yyen bir takım yobazlarla millet politi. İkası yapmak istiyen ileri fikirli gençler arasında bir mücadelenin devam etmek- te olduğunu ve bu mücadelede de “şap. ka,, Ve “çarşaf,ın bir sembol - vazifesi gördüğünü biliyoruz. Fakat bu sefer, Hatay ile Suriye, Ha- tay'lr türk ile Suriyeli arab; ve, Kema. list Türkiye ile Fransanın karşılaştık- darı ve halledilmesi Milletler Cemiye. tine havale edilmiş bir mesele münase- betiyle ne görüyoruz? İşin bütün politika taraflarını bir kenara bırakalım. İşi, sadece, medeniyet, Mmedeni icafa yahud irtica ve teokrasi bakr mnından ele alalım. Binlerce insan şapka giyiyor, hem de yasak tedbirlerine rağmen; binlerce kadın çarşafını çıkarıp atıyor, hem de kocalarının ve babalarının rızası ile f kat, yarim saat önceye kadar ki taassup baskısına rağmen. Hatay'da sömürge idaresi henüz kalk, mamıştır. Hatay, Türkiye gibi, Kemalist nkilâbın hamlelerine onbep yıldanberi #ahne olmuş ve inkilâbın büyük şefle- Finin kumandasında ve idaresinde ya- Şamış ir memleket değildir. Fakat Ha- fay'lı türk, bütün bunlara rağmen ve #şpontan€, bir hamle ile Milletler Ce- miyeti görmenlerinin karşısına şapkalı e çarşafsız çıkıyor. Bu ne demektir? Hiç politika yapmıyacağız. Hâdiseye adece, medeniyet, medeni kafa, serbest kafa, kurtuluşunu kendi kendine yapan kafa zaviyesinden bakacağız. Hatay'r türk, Kemalizmin bu lâik- lik sembollerini kendi kendine kullan. Mak ve çektiği nümayiş bayraklarının üzerine “Hatay hepimizin! din, mezhep farkı yok, kardeşlik var!” gibi şiarları yazmakla, şunu cihana ilân ediyor ki, Hatay türklüğünün istiklâl davası aynı zamanda ve aynı derecede Mede- niyet ve medeniyet müesseselerini mu. zaffer kılmak davasıdır. | Hatay türkleri, her türlü şiddet ve Hazyike göğüs gererek davalarından şaş. mmamakla, bir Fransanın temsil ettiği medeni- ye, | Fransız sömürge makamatının sabo. Kajına rağmen müdafaa etmektedirler. Ve fransa, bu suretle, irtica ile or- haklığa girişerek medeniyeti yani ken. Bi medeniygtini mağlüp etmeye çalış- maktadır. Kemalist Türkiyeye genlince, o, bu Kavada Hatay ölçüsünde, insanlığı, lâ. fikirlerini ve kafaların “eman. Bipasyon,, nunu telkin etmiş ve muzaf, Ber Kü vüm GöREE. Aşağılarda, halâ, fransız kültürün. İden dem vurulmaktadır. Bu bir hikâye. dir. — ve bir rivayettir. Gerçek olan, fransız kültürünün i imi irtica ile bir ittifak akdettiği ve Suriyedeki emperyalist hegemonyasını sarıklarla ve agel'lerle bağlayıp takviye etmek istedi Gerçek olan, fransız kültürünü, Su. riyedeki sömürge —memurlarından zi- yade Kemalist prensiplerin temsil eyle. metkte olduğudur. Gerçek olan, Avrupayı ve Avrupalı- lığı Hatay'a, fransızların değil türkle. rin götürdüğüdür Binlerce Hatay'lr türkün Milletler Cemiyeti görmeleri karşısına şapkalı ve çarşafsız çıkmalarındaki derin ve ibret verici manâ budur. Bu görmenler, eğer Cenevreye beraberlerinde bir mütalea götürmek istiyorlarsa, bunu götürsün- ler ve desinler ki: — Asya kapıları önünde Avrupa me- deniyetini müdafaa edenler, fransızlar değil, türklerdir. Burhan BELGE —— Ankaralılar rey hak- larını kullanıyorlar Çankaya kazasında ayrı bir beledi- ye şubesi teşkili için ankaralılar rey- derini vermeğe devam etmektedirler. Dün kaza hududu haricinde - bulunan ankaralılar reylerini — kullanmışlardır. Belediye meclisi salonu birinci günkü kadar kalabalıktı. Ankarada rey hakkı- nt haiz yurddaş sayısı 20 binden biraz fazladır. Dün akşama kadar bu yekü- 'nun Üçte ikisinin reylerini kullandığı tahmin edilmektedir. Halbuki —kanun mısıftan bir fazla reyi kâfi görmekte- di Bugün hususi bir sandık - Mamağa gidecek ve mamaklılar ile gaz maske- sinde çalışanlar rey vereceklerdir. San- dik on ikiye kadar kalacak ve 13 de as- kert fabrikalara getirilecektir. - Fabri- kada çalışanlar da saat 16 ya kadar reylerini kullanacaklar, bu suretle ka- nunf muamele ikmal edilmiş olacaktır. Çağrı 'Maliye Encümeni bugün at 14 de toplanacaktır. Hüit müdafan encümeni - 21-1-1937 perşerabe glünü saat 14 de toplanacaktır. Arruhal encümeni bugün saat 15 de de toplanacaktır. İÇ HABERLERİNİZ Zirai kombinalar Zirant Vekilimiz, kurulacak kombi- nalar hakkında beyanatta bulundu (Başı 1. inci sayfada) de etmektedir. Bilhassa Orta ve Şarki Anadoluda bu vaziyet daha aşikârdır. Köylünün iptidai aletleriyle toprağını iyi sürmesine, vaktinde ekmesine hattâ birçok yerlerde mahsulünü zamanında kaldırmasına imkân yoktur. Şu halde onun gerek kuvvetinden ve gerekse za- manından azami istifade temin edebil- mesi ve toprağından eyi verim alabil mesi için en iyi ve yeni aletlerle teçhiz edilmesi Tâzımdır. Bu aletleri köylü kendi alamaz. Alabilmiş olsa da yal- nız ve başlı başına kullanabilmesi ran- tabl olamaz. Meselâ, ancak yüz dönüm toprak üzerinde işliyen bir adamın eli 'ne 500 dönümlük bir sahayı işliyebile- cek bir alet geçse bu aleti kullanması hiç de iktısadi değildir. © halde bunların kendi aralarında el ve iş birliği yapmaları iktiza eder. Biz bu el ve iş birliğini devletin, hü- kümetin çok himayekâr eliyle ve yar- dımt ile yapmak kararındayız. Bu maksadla vücud bulacak olan zi- ral cüzütamlar birer kombinadır. Kom- bina deyince birer alet — mecmuası ta- savvur edilmektedir. Üç nevi kombina kurulacaktır: man makinesi, onun traktörü, pulluğu, kültüvatör, tekrar hayvan için pulluk, tırmık, orak makinesi, harman makine- Si ve parçalarından terekküb edecek- İkincisi: yalnız harman makinesi, traktör ve pulluğundan teşekkül eden küçük kombinadır. Üçüncüsü; bunlar arasında muta- vassıt olarak vücud - bulacaktır. Orta kombina da harman makinesi yerine tı- 'naz makinesi kullanılacaktını Her kombina bir cürülam halinde galışacak ve yerleri mıntakaların zirak gartlarına göre tesbit edilecektir. Prog- ramımız altı bin kombina üzerinedir. Fakat ilk senelerde —azdan başlanıla- cak, seneden seneye mikdarları artırıl- mış olacaktır. Bu kombinalar ilk za- manlarda Ziraat Vekâletinin eliyle ve mürakabesi altında işletilecek bilâhare köylerde teşkil edilecek olan iscihsal kooperatiflerine devredilecektir. Kamutayın dünkü toplantısı Cantezin - baş- toplantıda —Ad- İnhisarlar — Ve » kâleti inşaatı için bir milyon lira- ya kaadr. teahhüdde — bulunulmasına, gümrük muhafara memurlariyle subay- larının oturmaları için ev yaptırılmasına, 25:780.000 liralık fevkalâde tahsis rilmesine aid kanunda bir değişklik ya- pılmasına dair kanunlarla şeker istihlâk ve gümrük resimleri kanununda yapıla- cak tadilâta dair kanunun ikinci görüş- mesi yapılmıştır. Şeker istihlâk ve gümrük resmine kanunun görüşmesinde birinci maddede bazı tadiller yapılması için HüsnüKitab- Gt tarafından verilen takrir kabul edile- 'tek madde encümene geri verilmiştir. Yine dünkü toplantıda memurin ka- nununun 7 inci maddesine bir fıkra ek- lenmesine ve su süzgeci işletmesi için 60 bin lira tahsisine aid kanun lâyihası- 'mun birinci müzakereleri yapılmıştır. Kamutay yarın toplanacaktır. Elişleri ve küçük sanatlar — sergisinde mükâfat kazananlar irinci el işleri ve küçük sanatlar ser- Kamutayın — dün kanlığında — yaptığı liye, Gümrük ve gisinde- madalya ve mükâlar —kazanan . 400 sanatkârın madalya ve mükâfatları bulundukları vilâyetlere gönderilmiştir. Valiler vilâyetlerinde bulunan küçük sanatkârları toplayarak hususi merasim ile madalya ve mükâfatları sahiblerine vereceklerdir ve “gök böceği,, denilen hayvancık- ların kurutulup havanda döğülmesiy- Te elde edilen tozu ile tedavi edilmek- tedir. Pasteur enstitüsünde, en kuvvetl verem mikropları şirimga edilen bu hayvancıkların — sihatlerinin - bozul- madığı ve nihayet kırk sekiz saatte mikropların bunlar tarafından ha. zım edilmiş olduğu görülmüştür. “Hamam böceği ve Nasrett ca,, masalınm haki Dünyada neler var ? Bir alman âlimi, karada ve deniz- de yaşıyan hayvanların cinslerini he. sab etmiştir. Bu zatm tuttuğu — ista- tistliklere göre dünyamızda 150.000 geşid nebat bulunduğu halde 400.000 çeşid hayvan ve meselâ, 28.000 / çe- #id böcek, 13.000 çeşid kuş, 12.000 cins balık, 1640 cins yılan vardır. amar tazyikini fazlalaştırır. kalb çar- pıntılarını çoğaltır ve kandaki şeker miktarmı da yükseltir. Bu bozuklukları görüldüğünü de bi Son zamanda görülmüştü “dumanında ateş böcekleri küçük kan- dillerini derhal söndürmektedi yazılış tarzma göre tütün içenleriz dinden çok ateş böceklerinimi düşü- neceklerini sanıyor?. 250.000 inek istermisiniz? Eski çiftçilerin bir sözü - vardır: “Bir koyun bir insan yert,, Zira, bir koyunun beslenmesi için lâzım olan o- tu, mahsulleriyle bir insanı besliye- bilecek genişlikte toprak yetiştirebi- lir. Hollanda, ineklerinin - çokluğun. dan dolayı bu vaziyettedir ve başba- kan Golijin, kendisini ziyaret eden yabancılara - sormaktadır: — “— İki yüz elli bin inek alıcısımısınız?, Her beher yılda 6500 kilo süt veren bu ineklerden kurtulacak olursa Hollan. danın ziraat işleri yoluna girecektir. — Demek ki, delikanlr, mutlaka damadım olmak istiyorsun! — Hayır, sadece / kızınızla / evlen- mek istiyorum. . Son numara ler”e dair dan, muhakkak, binlerce sayı fazla satılmasını temin etmiştir. ci sayfa var ki bu numara. Güzelliğin kemalsizlikleri ve bun- Jara karşr modanm çareleri — şunlar- dır: Fazlaca zayıfsanız Taftadan ge- miş bir elbise, gerdanınız tuzluklu ise yakası kapalı bir tüvalet, topluca seniz göğsünde büyücek bir gıravat 'olan bol etekli bir kostüm, omuzları- mız çıkmtılı ise beli biraz ” yukarıda tünikli bir roba ve kalçalarınız kı beyaz krepten arape bir es- vab ve düşük omuzlu iseniz lame ku. maştan, tünikli ve epoletli bir tüva- let giyeceksiniz İngiliz kadını, ve erkeği Bir ingiliz gazetesi, orta ha giliz kadını ve erkeği hakkında açtı-. # anketin en çok rey toplıyan ceva- bini neşrediyor. İngiliz erkeği muhafazakârdır; başka biçim bir kostüm veya bir şap- ka almak kararını verebilmesi - içiz birkaç sene düşünmesi lüzmmdır. İngiliz kadını görünüşe göre kayıd. sızdır; fakat daimi üç korkunun tesir altındadır: — ihtiyarlamak — korkusu, kocasının hoşuna gitmemek korkusu, çocuklarının büyüyüp kendisinden ayrılmaları korkusu. İngiliz erkeği hakkında bir şey denil- mezse de hangi kadın, biraz bu korkular Adana felâketzede- leri için Ankara kulüplerinin iştir ak ettikle Ankara Bölgesi Futbol - Ajanlığını dan; Adına - feliketsedeleri menfastine 241937 pazar günü başlayacak olan fatbol Garnavasnm Siketürü şöyle tesbit edilmiştir. 1 — Çankaya - Demirepor Muhafız Gücü - Ankara Gücü 2 — Kirıkkale Gücü - Güvençepor. Gençler Birliği - Alcımordu. 3 — (Çankaya - Demirepor) galk bi - (Muhafız” Gücü - Ankara Gücü) galibiyle (Cırıkkale - Gürençeper) gv Tibi - (Gençler Birliği - Altınordu) gar Hibiyle kazgılaşaanletın. — Final Tekirdağ halkevinde zehirli gazlar hakkında konferans Tekirdağı 20 (A.A.) — Halkevinde dahiliye uzmanı Dr. Hakkı Kutkam ta- rafından zehirli gazlardan korunma halee kında konferanslar verilmektedir. Kon- feranslara bütün memurlar, halkın pek çoğr derin bir alâka göstermektedir. Bina ve arazi vergile- rinin tahsil zamanları Ankara vilâyeti iare heyeti husust idarelere devredilen bina ve arazi vere ilerinin cibayet şekli hakkında bir karas vermiş ve bu karar vilâyet vasıtasiyle defterdarlıkla kaza maliye teşkilâtına tamim edilmiştir. Bu tamime göre, bina vergisi temm muz, eyiği, ikinci kânun aylarının ban şında olmak üzere üç taksitte ve arazl verğisi ise temmuz, ikinci kânun başlar rında olarak iki taksitte tahsil - edile. cektir. ANKARA HALKEVİNDE KORO KURSLARI Evimizde geçen yıl olduğu gibi kora dersleri kompozitör Ulvi Cemal tarafını dan verilmeye başlanacaktır. Kayıt ol- İLİRİYENI çvimiz bürosuna müraca. At letmeleri riea ll KAYA mtedeti bir haftadır. HALKEVİNDE EDEBİ BİR 'TOPLANTI. Ankara halkevi edebiyat komitesi, bugünün edebi meseleleri üzerinde ko nuşmak, ve memleketin umumi edebiyat çalışmalarına nasıl bir veche - verilmesi icab ettiği mevzuunu tetkik etmek üzere şehrimizde bulunan edebiyatçıları sami- mi bir toplantıya çağırmıştır. Önümüz. deki pazar günü saat 15 de verilecek o- Jan bu çaya bütün maruf ediblerimiz davet edilmiştir. HALKEVİ BAŞKANLIĞIDAN: Evimiz kitap saray ve yayın komites sine seçilecek bir üye için 23-1-1937 cue martesi günü saat 15 de kitap saray ve yayın şubesi üyelerinin toplanmaları rica- İstanbul — elektrik şirketi hakkında yeni bir tahkikat (Başı 1. inci sayfada) dığı delilli raporu Bakanlığa vermişti., Vekâlet tahkikat raporunu kaçakçıs Jık kanununun hususi hükümlerine gö re aid olduğu ihtisas mahkemesine vere miştir. Bu hususta ihtisas mahkemesi: 'nin usülen lâzım gelen tahkikat ve ta: kibata başladığı da öğrenilmiştir. Eleke trik şirketinin imtiyaz “ mukavelesine tamamen aykırı olan bu gibi yolsuze Tuklarından ve kanunsuz / müameleler rinden başka tesisatının da mukavele, ve şartnameleri hükümlerine uygun ol madığı anlaşılmaktadır. Şirket tarafından da kabul ve itiraf olunan bu fennf noksanları etraflıca tetkik ve şebekenin kapasitesinin ee tanbulun - ihtiyacına ve “mukaveleniz hükümlerine uygun olup olmadığıne tespit için mütehassıs mühendislerden mürekkeb bir heyet mahalline göndee rilmiştir. Heyetin tetkikleri devam ete| mektedir. Gene aynı kaynaklardan abi dığımız haberlere göre bu tetkikler ne-/ ticesinde tanzim edilecek rapora göre içinde yaşamaz? tabirler almacaktır. Tüzümlü idar