January 21, 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

January 21, 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

İNGİLTERE VE FİLİSTİN Petrograd'dı “aripar: n Tankavelesi ve Sykes » Picot anı Taşraasiyle osmanlı imparatorluğunun arab memleketleri İngiltere ve Fran. £a araımda paylaşıldıktan sonra İn> llere, 1917 senesinde - Diş Bakanı İfour'un beyannamesiyle - Filistin. de bir yahudi yurdu kurmak kararı. dereceye kadar arabların da yardımı ile imparatorluğun arab memleketle- rini işgal ettiler. Bu memleketlerin mukadderatı meselesi - Parin görüş- mevzuu olduğu za- man, orada eski Mekke Şerifinin oğ. lu Feysal da bulunuyordu. Arabları Balfour beyannamesinden sonra da devam eden arab yardımını ve arab lemiştir. Harbdan evel, arab nüfusu yüzde doksandan fazla iken, bu üştir. Arab topraklarının büyük bir kısmı yahu- dilerin ellerine geçti. Teşkilâtiı yahu #ilerin rekzbeti karşısında — Fi arabı inkıraz tehlikesine maruz 'e asker ve bu arada da bir tahkik komisyonu yolladı. Bunun üzerine a. yondan arablar şim- diye kadar uzakta kaldılar. Komi 'yon nihayet aymn on ikisinde Fili tinden listin arabları komisyon ile temas meğe karar verdiler. Birkaç günder beri Filistinin ileri gelen arabları ko- iyon hüzüründa - dinlenmekt bir şey söylemiş deği ilistinde bir yahudi yurdu hasiyle geticelenecej ler. Filistin meselesi bir çıkmazdı bi görünüyorsa da imparatorluğa meselelerin hallinde müstes- iyet gösteren İngiltere- de halletmesi beklenir. Bu ingiliz - arab ve yahuc lerin iştirâkiyle Londrada bir yuvar lak masa konferansının topl: tekrar eti /“dan bahsedilmektedi n A $ Eemer Şahinşahın — kararı Fransız Kamoyunu ve gazeteleri müteessir etti Paris, 20 (ALA.) — Şahinşahi Ruza Pehlevi'nin sefir ve fevkalâde murah- hası Ebülkasım Furuhar'ı geri çağır. ası ve İran'ın 1937 enternasyonal Pa. ris sergisine İştirakten vaz geçmesi ka moyu mütcessir etmiştir. Gazeteler de Şahinşahın bu kararından dolayı bü- Yük bir teessür 1zhar etmektedir. mecmualarından bir kelime oyunu bu karar- 'et vermiştir. Fransız kullandığı dara seb birinin Londra, 12 (A. A.) — Dün Avam kamarasında neticesinde hiç bir karar verilmemiştir. daş işlerin - konuşulması abine, i âsilere yardımla itham ediyor Londra, 20 (A. A.) — B. Eden'in nutkundan sonra söz alan işçi lider At- ti, hükümeti, general Frankoya kolay- İik göstermiş olmakla itham ederek, karışmazlığın bir komedyadan — başka bir şey olmadığını teslim etmek zamanı geldiğini söylemiş ve demiştir ki: '— Bu işe bir nihayet vermek ve ispanyol hükümetine kendini müdafaa için muhtaç olduğu silâhları vermek dâzımdır.” B. Attli'nin sandığına göre, faşist devletler karışmazlık anlaşmasını hüse ü niyetle tatbik etmek arzusunu bes- dememişlerdir. Demokrasi, eğer - yaşa mak istiyorsa, — diktatörlüklere — karşı mükavemet etmelidir. B. Edenin beyanatını prensip itiba- giyle tasvip eden liberal lider Sinkler, Tükümetli; Kalyuk - kagili vülaptalik da İtalyadan / karışmazlık hususunda hiç bir garanti istememekle bir zâf e- seri göstermiş olduğu kanaatindedir. . Sinkler, Milletler Cemiyeti top- danmasını ve İspanyaya kanunsuz mü- dahaleye engel olmak - istiyen bütün devletlerin işbirliğine çağrılması lâzım geldiği fikrini ileri sürmüştür. İngiliz gazetelerinin B. Eden'in nutku etrafındaki tefsirleri Londra, 20 (A. A.) — B. Eden'in dün avam kamarasında söylediği nutuk- 'tan bahseden Taymis gazetesi, bakanın bilhassa bir yanlış anlayışı giderdiğini, Hihakika ingiliz » italyan anlaşmasın: 1m İspanyanın herhangi bir kısmında hâkim olan hükümetin şekli ne olursa olsun, herhangi devlete İspanya işlerine karışma bakkı veren hiç bir kelime olmadığını bildirmekte- dir. Deyli Telegraf, B. Edeni'n bir mem- leket hükümetinin şekli o memleketin kendisine aid bir iş olduğunu ve bu sa- hadaki görüş ayrılıklarının politika ve- 'ya ekonomik anlaşmaler akdine engel olmaması icabedeceğini — söylemekle doğrudan doğruya Almanyaya hitab et- miş olduğunu bildiriyor. B. Hitler, dün tekliflerini yapmağa açıkça çağrılmış bulunmaktadır.” Morning post gazetesi, münhasıran İspanya meselesiyle meşgul olarak, ene ternasyonal ve denizden bir projesinin Avrupa barışı için çok teh. likeli bir şey olduğunu yazıyor. Deyli Meyi gazetesi, B. Eden tarat fından Almanyaya sorulan - suallerden bahsediyor ve bakan'ın ihtarlarmı yal- 'nız Almanyaya yapmasın: hayretle kar- Hiliyor ve diyor ki; “Bakan gittikçe çoğalan beynelmi- del mühalefetler hakkındaki muahaze- lerini ve yahut başı işlerine müdahale edilmemesi hakkındaki mü- tacaatını başka memleketlere yapmalı bir yabancı kontrol Gazete ingiliz silâhlanmasını müda- faa ederek diyor ki arışın garanti altına alınması, yal- naz, kuvvetli bir İngiltereye dayanarak ananevi diplomasi ile mümkün — olur. Cenevreye göz kırpmak ve yahut dişine kadar silâhlı devletlere nasihat vermek bir felâketin husulünü teminden başka şeye yaramaz.” B. Eden'in nutku ve italyan basını Roma, 20 ÇA.A.) — Gazeteler, B. Edenin nutkunu çok geniş olarak ver- mekte ve hattâ italyan politikası ile hemahenk olmiyan kısımları dahi hiç bir tefsire girişmeden italyan kamoyu- 'na bildirmektedir. Avam Kamarasında Konuşmalar - neticesinde hiç bir karar verilmedi B. Attli kabineyi asilere yardımla itham ediyor Bu hâdise şu cihetten bilhassa mü- himdir ki, birkaç gün önce italyan ga- zeteleri, fransızların / çıkardıkları ka- 'nun projesini açıkça tenkid etmişler, Bolşevizm aleyhtarı bir biok S1 lüzumunu ileri sürmüşlerdir ve İtal. ya ile Almanyanın İspanyada şu veya bu şekilde bir hükümet kurulmasına muhalefet edeceklerini teyid / eylemiy: derdi. İngiltere ile yeni kurduğu mü- nasebetleri idame ettirmek bulunan İtalyanın bundan böyle ingil gere aleyhine açıkça vaziyet almıyacağı arzusunda hakkında son Göring - Musolini konuş- malarında sezilen duygular bu süretle teeyyüd eder gibi bulunmaktadır. Pi' dö Givçester Askeri meslekten ayrılıyor Londra, 20 (A-A.) — Resmen bildi tildiğine göre; Dük dö Güuçester karal George'n vazifesinde yardım edeblmek için aakefi meslekten ayrılmıya- karar vermiştir. Cene (Başı 1. inci sayfada) “Bugün Fransa, kânunuevelde Mil- detler Cemiyetinde izah olunan hukuki tezin çerçevesi içinde manda sahibi dev- det vazifeleriyle kabili telif tavizin a- zami haddine varmıştır. Eğer Türkiye dahi Fransanınkine müsavi - bir anlaş. ma arzusu ile mütehassis bulunuyorsa, Sancakta 1921 anlaşması çerçevesi için- de çok geniş bir muhtariyet tesisi yo- dundaki fransız telkinlerinin iki mem- leket arasında bir anlaşma için ciddi 'esas teşkil edebileceğini tasdik ede- cektir. Uzlaştırma gayretleri Cenevre, 20 (A.A.) — Doktor Tev- fik Rüştü Aras ve başlıca mesai arkadaş- darı bugün saat 12 de B. Sandler'in hu- zuru ile, BE. Delbos ve Vicnot ile bü- luşmuşlar ve Sancak hakkındaki türk ve fransız tezlerini, Fransanın arzu ettiği şekillerde yani milletler cemiyetinin hi- mayesi altında, devam etmişlerdir. iştrma gayretlerine Fransızlar milletler cemiyeti binasın. da vukua gelen bu buluşma, Türkiye ile Fransa arasında bir ihtilâf mevcud ol madığı fakat Türkiye ile milletler cemi- yeti arasında bir ihtilâf bulunduğunu söylemişler, türk murahhasları buna der- hal cevab vermişlerdir. İtalya konsey toplantısına iştirâk etmiyecek Roma, 20 ÇA.A.) — (Havas) İyi ha- ber alan mahfiller, şimdiye kadar Ro- manın Cenevre müessesesine karşı va ziyetini değiştirebilecek hiçbir hâdise vukua gelmemiş olması hasebiyle İtal yanın Milletler cemiyeti konseyinin bu toplantısına iştirâk etmiyeceğini beyan etmektedirler. Fransa ile İngiltere arasında mühim konuşmalar mı? Cenevre, 20 (A.A.) — (Havas) Mil- letler cemiyeti mahfilleri, konseyin bu toplantısı esnasında Fransa ile İngil- tere arasında pek mühim / konuşmalar yapılacağını sanmaktadırlar. Sancak davamızın görüşüldü ğü Cenevreden bir görünüş SON DAKİKA B. Aritanın J: apon diyetinde bir nutku 'Tokyo, 20 (A.A.) — Dış Bakanı B. Arita Diyet'te ehemiyetli bir nutuk söy- lemiştir. B. Arita nutkunda, Japonyanız ğıni, alman » japon anlaşmasının — gaye: yapıldığını, Mançuko'nun her sahada büyük ponyanın münasebetlerinde — Japonyanıı n, Uzak Şark'ta huzurun tesisine çalıştı- sinin komitenin faaliyetini önlemek için rlemeler kaydettiğini, Çin ile Ja- n kati bir anlaşmayı ısrarla istediğini ve Siyanfu meselesinin sebeblerini anlatmıştır. Suriye alevi ve dü resmen Kudüs, 20 (A.A.) — Suriye hükür idareden istifade etmiş olan Alevi ye Dürzi ilhak etti imeti, şimdiye kadar kısmen müstakil bir topraklarının Suriyeye tam olarak iltihakını resmen ilân etmiştir. Şam hükümeti bu topraklarda kendisi tarafından tayin edilen valilikler tesis etmiştir. Bulgar - Yugoslav paktı — imzalanıyor Belgrad, 20 (A.A.) — Resmi kaynaktan bildirildiğine göre, bulgar - yugos- Jav dostluk paktr önümüzdeki pazar günü Belgrad'da imzalanacaktır. B. Ruzvelt pari lamentoyu açtı Vaşington, 20 (A.A.) — Cumhur reisi bugün parlâmentoya giderek mutad ye- mini yaptıktan sonra toplantı devresini açmıştır. vrede SANCAKTAKİ TAHRİKAT Cumhuriyet'te Yunus Nadi, San- caktaki muhtelif unsurları birbirleri. 'ne düşman yapmıya matuf müstemleke siyasetten bahsederek diyorki * “Fa müstemleke — memurlarının Unsuru unsura düşman yapmak yo- Cumhuriyet,te Abidin Daver Fran- sızca Vu gazetesinde Eram ismile çıkan ve hakikatte Aram adında bir rafından — yazıldı. makaleyi mevzuu bahsederek, Türkiyede — Ermenilere zülüm edildiği, haklarının el lerinden alındı; hakikatle zit en çirkin iftiraların yayan bütün Er- larımızın nefretlerini mucip olacağını söyliyerek, - den komiteci / te: in tahrif edilemiyeceğini anlatıyor. KÖYLÜMÜZÜN DURUMU Kurun,da Asım Us, birçok zirai mahsullerin fiatlarında görülen yük- ı anlatarak, bir gün, fazla buğday mahsülümzün elimizde kalması ve ihraç imkânlarının bulunamaması gi- bi bir vaziyet karşısmda kalmamak iğday istihsalinin maliyet fia- tını düşürecek tedbirlerin almması Tüzumunu ileri sürüyor. GAZETELERİMİZİN VAZİFELERİ Tan'da Ahmed Emin Yalman, türk AA LA z lâketlerin verdiği ibret dersiyle, mil- li müdafasına teallük eden bütün me- selelere karşı son derece - alâkalı ve İrğt yüzünden olduğunu ileri sürüyor. Gazetelerin, memleketin iktısadi kal- kınmasına birinci safta bir ehemiyet vermeleri lüzumuna - kani olan mu- harrir, baş bafif “neşriyat — gazeteciliğinin - başa- ılması gereken bunca davâlara sa. hib Türkiyede hayat hakkına malik iktısadi nevi spor zevki haline geti pagandaların yapılması i MEMURLUK HAYATINDA ISLAHAT Son Posta'da - Muhiddin memurun ve hususiyle küçük memu- hayatımızın tanziminde büyük role işaret ederek, bu hazırladığımız kanun - ve karar. ların himmetine ve çalışmasına bağlı olduğu için, memur zümresinden mu- ayyen bazı vasıfları ettiğini, ancak buna muk: Jara bazı avantajlar temin etmek lü- zumunu ileri sürüyor. Muharrire re, en küçük memurlara bile, çı maları ve gayretleri nisbetinde iler- lemek ve derece almak imkânları ve- rilmeli, fakat bu ilerleme, tali ve te- bağlı kalmayarak otoma- olmalıdır. sadüfler tik bir şel DAĞLARA RABĞET Akşam'da “Akşame manmak ve dağ sporları yapmak iti. yadının bizde gitgide yayıldığını memnuniyetle kaydederek, dağ spor- ım vücud ve zihin üzerinde faydaları anlatıyor. Muharrir, Uludağa çıkmak üzere gelenlerden Bursanın çok men- faat temin etmesine rağmen halâ ba da modern konforu haiz büyük bir otel yapılmamış olmasından şikâ- yet ediyor. Bizim bildiğimiz, Uludağ'da böyle modern bir otel mevcuddur, ayrıca dağ sporcuları için konaklar da vü- zarb memleketlerindeki —