25 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

—ı Köy davamız Köy kalkınması programında bu yıl gerçekleştirilecek kısımlar Sayısr kırk bine yaklaşan köyleri- mizin şahıslarla birlikte değişmiyecek metodik ve plânlı çalışmalarla — kısa müddet zarfında — kalkındırılması işini enerjik bir şekilde ele almış bu- dunan — Dahiliye Vekilimizin — bu hususta beş yıllık plânlar vücuda ge- tirmiş olduğu malümdur. — Vilâyeder tarafından tesbit edilerek — vekâlete gönderilmiş olan hususi çalışma pro- gramları tetkik edildikten sonra bü'ün yetlere yazılan bir tamimde - bu programlarda görülen bazr noksanla- rın ikmal edilmesi ve hususf program. darın, Vekâletçe tesbit edilmiş olan ana plânın esaslarına — göre tanzim ve ikmal edilmesi bildirilmiştir. Aynı zamanda bu. tamimde ana plânm 1937 yılç zarfında tahakkuk et- tirmesi gereken esasları da ilişik - Jarak vilâyetlere bildirilmiştir İçinde bulunduğumaz yıl zarfında ikmal ve intacına bilhassa dikkat edil mesi vekâletçe bildirilmiş olan — esas Jarr aşağıya yazıyoruz: Kültür işleri diği zaman birlik merkezi ittihaz edi- lecek yerlerde örnek bahçeli mektebler ve yatılı mektebler kurulacağından bu sene zarfında bu mekteblerin kurula- cağr yerler tesbit edilecek plân, proje ve malreme hazırlanacak, aynı zaman. da bu köylerde yapılacak öğretmen ev- leri ve okuma odaları için de şimdiden hazırlıklar yapılacaktır. Köy büdcele- rine yüzde bir nisbetinde neşriyat tah sisatr konulacaktır. Iktısadi işler Köylerin pazar, panayır, sergi, lon- ca, hal, değirmen ihtiyaçları üzerinde tetkikat yapılacak, işlenilen ve işletil. miye müsaid olan taş, kirec, tuğla ve kiremit ocakları tesbit edilecek, satış kredi kooperatifleri için hazırlıklar yapılacak, erkek ve kadın - kiyafetleri üzerinde araştırmalar yapılarak mahal- İf ve yerli mamulütından kayafet tip- | leri tesbit olunacak, merkezde kurula- cak mahalli idareler müşterek ban- bası için köy büdcelerine yüzde beş nisbetinde tahsisat konularak, bu para- Jar banka hesabına mahaflf Ziraat ban- kalarına teslim olunacaktır. Zirai işler Bütün köylerde köyün manevi şah- siyeti namına çift başına 1-2 dönüm tarla veya bir evlek meyva bahçesi te- sis edilecektir. Nufusu iki binden faz. Ja olan köylerde kollektif çalışma ile Ziraat memurlarnın nezareti — altında fidanlıklar vücuda getirilecek, muhi: 'tin icabına göre ve lüzumlu olan ma- kinalar tedarik edilecek, damızlık a. Tmması ve aşım durakları tesisi için bu '#ene bütün köy büdcelerine tahsisat konacak, mufusu binden yukarı — olan köylerde sütçülük, peynircilik, kon- gervecilik, kozacılık, şarabçılık gibi zi- yaat sanatlarından köyün bünyesine uygum olanlar ele akınacaktır. - Bütün köyler için nebat ve hayvan hastatrk. leriyle mücadele hususunda — program yapılarak vilâyet tarafından verilecek direktiflere göre harekete geçilecektir. Sağlık işleri Bütün köylerde kuyu ağırları bile- ziklenerek çevreleri betonlanacak, köy Ge$me ve tulumbaları için tetkikler yape İarak 1500 den yakarı köylerde ptünm hatbikine derbal girişilecektir. Bürün kKöylerde açık Tağımlar kapatılacak, nü- fasu bin beşyüzden yakarı köyler için - mumt hal tipi, proje ve malseme ha. aarlanacaktır. Bu köylerde kera taş ve 'ya beton hayvan sulama” yalakları ile gübrelikler de tesis edilecek, bütün köy- Ter için birer ecza dolabı tedariki husu- sunda hazırlık yapılacaktır. Nüfusu 2000) den yükaer köylerde içme suya, çöp » 'Taba ve sandıkdarı, hansam ve düş yerler ri, etüv ve buğu sandıkları, köy mezar: Jukları, mezbabaları, çamaşirbaneleri için Projeler yapılarak tabikata - girişelecek, Küçük su birikintilerinin kurutulmasna derbal başlanılacaktır. Küçük köy sağlık kurucuları için vilâyet merkezlerinde sı- hat müdürlerinin hazırlıyacağı prograr aa göre sağlık kursları açılacak, köy ev- derinde odalarla ahırların aralarına böl- e yaptırılacaktır. Bayındırlık işleri Köylerin manevf şahsı namına açıla- cak ve işletilecek ocaklar tesis ettikten sonra bu sene 96 $ ilâ 10 misbetinde ev- derin sıvanması, badalarması, ve kire- midlenmesi, nüfusu 1500 den yukarı köylerde konuk odası, han, memur evi inşası için plânlar ve projeler hazırlana- cak, köyleri birlik merkezine ve pazar yerlerine bağlıyan yolların düzeltilmesi için tetkikat yapılacak, nüfusu binden yukarı köylerde köy içi çapraz yolu ve kaldırımları, iki binden yukarı köylerde de, bahçe, park ve havuzlar, cumhuriyet meydanı, spor alanları, yol ve meydan- Jarın ağaçlanması, köy anbarları, yan- ğin vasıta ve Âletleri, köy tenviratı, nal- band demirci arabacı ve berber gibi dük- kânlar, heykel ve anıtlar, köy posta ku- tuları, yaprer kurslar hususlarımda tetki- kat ve hazırlıklar yapılacaktr İzmir hususi idare büdcesi Dahiliye Vekâleti İzmir Vilâyeti Hususi İdare büdeesini yüksek tasdika arzedilmek üzere Başvekâlete vermiştir. Öğretmenlerin toplantısı Ankara ilk okul öğretmenleri dün gece biriktirme sandığı ada - Halk- erinde bir toplantı tertip etmişlerdir. Toplantı temiz bir hava içinde geç akitlere kadar devam etmiştir. Kamutay Çağrıları Milit Müdafaa Encümeni bugün mmumi Heyetten sonra toplanacaktır. Dahiliye Encümeni bugün saat 10 da toplanacaktır. Arzuhal encümeni 25/1/1937 pazar- tesi günü saat onda toplanacaktır. 25 /1/ 1937 Türk - İtalyan ticaret | muahedesi Gümrükler Umum Müdürlüğü yeni Türk - İtalyan ticaret ve seyrisefain müzhedesile ticaret ve klıring anlaş malarına aid tebligatı dün gümrüklere bildirmiştir. Tasdik ve teati edilmesine intizaren muahede ve anlaşmalar Vekil. ler Heyeti kararild muvakkaten meriyet mevkiine konulmuştur. Beppe vapuru kurtarıldı İstanbul, 24 (A.A.) — Bir hafta ev. vel Çanakkalede Kilidi bahri civarında Harmankaya mevkiinde 7500 tön hu- bubat yükü ile karayak oturmuş olan i- talyan bandıralr Beppe vapuru bugün öğle vakti Türk gemi kurtarma şirke- tinin Alemdar ve Saros kurtarma va- purları tarafından salimen kurtarılmış- tr. Bir amerikan vapuru İzmir civarında karaya oturdu İstanbul, 24 ÇALA.) — İzmirde Çeş- me civarmda amerikan bandıralr Ex- moor vapurunun da fırtına ve tipiden karaya oturduğu haber alınmıştır. Ge- mi kurtarma şirketinin kazazede ge: ye müavenete hazir. olduğuma dair telsizle vaki olan teklifine gemi henüz cevab vermemiş olmakla beraber - şir. ket Alemdar kurtarma / vapurunu Ça- nakkaleden Çeşmeye göndermiştir. Bir romen vapurunun geçirdiği kaza İstanbul, 24 (A.A.) — Romanya ban- diralı ve takriben dört bin ton baber bet yüklü Karmen Silva vapuru dün gece yarısı Karadeniz boğazı ağıı ci varında İğne ada ile Kısırkaya arasın- da karaya düşmüştür. Pirtınanm gidde. tinden kazazede geminin yanıma vapur, tahlisiye motör ve sandalları gidebil. aei kabil olamamaktadır. Tahlisiye u ae mesaleli Besep NN c Tadr roketle kazazede geminin tayfalar tınr karaya çıkarmağa başlamıştır. Kalkımma hazırlıkları Hayvancılık programı üzerinde Çalışmalar Ziraat Vekâleti kalkınma prograr man hazırlığına / devam . etmektedir. Bu programa dahil bulunan baytar ve hayvancılık, işlerinin de tanzimi için çalışılmaktadır. Vekâletin zootekmi sa- hasında hazırlamakta olduğu plânlar et- rafında elde ettiğimiz malümatı bildi- riyoruz : Atçılık sahasında mevcud. Karaca- bey, Çifteler, Konya ve Çukurova ha- raları bu yıldan itibaren genişletilecek moksanları tamamlanacaktır. Ayrıca bu yıl içinde şark vilâyetlerinde yeniden bir hara vücude getirilecektir. Vekâle- te aid İnanlı, Çifteler, Uzun yayla, Çu- kurova, Tuca, ve Diyarbekir aygır depo- ları küvvetlendirilecek ve bilhassa Konya ve Diyarbekir ayğır depolarının Memleket- te muhtaç olduğumuz. aygır materye- linin noksanını kapatmak için müsta- kil bir sunt tohumlama teşki caktır. Bu iş için Ankarada kadroları genişletilecektir. kurula- ir merkez daboratuvarı tesis edilecek ve organi- zasyonda, hara ve ayğır - depolarında sıfat işi ile uğraşan baytarların husus kurslarla malümatlarının arttırılması- ma çalışılacaktır. Ayrıca husust / bir plâna göre muhtelif mımtakalarda sunf tobumlama sangafları açrlacak ve aşım durakları bu santrallara bağlanacaktır. Bu suretle memlekette mevcud ay- gir sayısı bir kaç misli fazlalaşacaktır. Bundan başka muhtelif yerlerde yetiş tirme organizasyonu mıntakaları yapı- dacaktır. Trakya ve Uzunyaylada bugün| mevcud olan bu yetiştirme organi: yonları muhtelif mıntakalara teşmif e- dilecektir. Bu organizasyontar mevevd İ kısrak materyelini tetkik, tavmif ede- cek ve avnr mintakafarda ENEME ai liyeti artırılacak ve hayvan — sergileri takviye olunacaktır. Ora gazetelerinden - biri İskan- dinavya memleketlerinde şu mevzu- da bir anket açmış: “Okuyacağınız kitabları seçmenize saik olan sebeb- ler melerdir?,, Alınan neticeler, sıra ile, şöyledir: En başta, edebi tenkidler gelmek- tedir. Ankete cevab verenlerin yüz- de otuzu, kitablarını bu tenkidleri e- kuyarak seçtiklerini bildirmektedir- der. Bundan sonra daz Kitabın ismi, Dostların tavaiyeleri, Propaganda, Hânlar, Kitabemım tavsiyeleri, muhtelif propaganda tabın seçilişinde saik olmaktadır. Acaba türk okuyucuları kitabla- ını seçerlerken han tâbi olu- yorlar? Mendil emirnamesi İnsanların, birer nebat gibi vaka- sız ve tarihsiz yaşayıp tabil ömürle- vini devirlerle ço cukların konuşmağa başlar başlamaz ciddi davülar hakkında — sualler sordukları çağımızı kıyaslamak için ga tarih parçası yetmez mi? “Framsa Kıralı on altıncı Lowis, 2 sonkânun 1785 tarihinde neşrettiği emirnamede bütün kırallık toprakla- vında mendillerin en ve boylarınn birbirlerine müsavi gelecek — surette imalini karar altına almıştır., Buna, şu hatırayı ilâve edebilirizz Fransız ihtilâli bu emirname tari- inden dört sene sonra zuhur etmiş- tirl Dünya nereye gidiyor? Bir fransrz gazetesi büyük bir anket açtır “Dünya ereye gidiyer?” Bundan bahseden bir başka gazete ba münase- betle şu hikâyeyi anlatıyor: “Akşam * kerahat zamanı - bir müvezzi bağırdı: — Dünya nereye gidiyor? Kırmızıca burunlu, bulanık gözlü bir. #dam durdü; müvezzie baktı ve kısık bir #esle cevab verdi: — Onu bilmem; ben köşe başındaki tarşucuya gidiyorum! 4öaç, refakın ayarlayıcındır Amerikade çıplak dağların tutamadı. v vular dereleri taşırdı ve yüz Binlerce insanr yurdsuz bıraktı. Kar, güneş, su, gıda, refah..... Fakat hepsi, ancak ağaç sayesinde ayarlanıyorlar - ve ağaçsızlık felâketin kendisi oluyor. Mevsim karikatürleri — Gençlerin güneşli dağlarda ba- yıp eğlenmeleri için berşey yapılıyor; Âyi. Fakat bizlerin karlı şebir yolların- da kayıp düşmememiz için de bir çare Bulunamaz maydı, sankil Okuyacağınız Piponun Kitabları nn YVANAINMK LA OA MN aai el0 44 . 0604 4 G0 A şecersiniz? Yakında P ste açılacak olan bir serginin mev güzel sanatlardaki ye- Ti olacak! Bu sergide, kıymetli maddelerden yapılmış tabakalardan, tütün mevzu tihaz edilerek yapılmış tablo ve re simlerden başka, birçok mütena pipo koleksiyonları da bulunacaktır. Senelerden beri - karikat fransız parlamentosu reisi M. Eryo'- 'nun ve M. Stanley Baldvin'in pipo- lariyle alay ederler. Liyon mıntakası tütün — satıcıları. mum bir ziyafetinde buluman M. Eryo, bu şakalara şöyle cevab vermi “— Pipoyu diplomasi âlemine sok- tuğum için bana tarizde bulmmanlar 'oldu. Fakat piponun faydası çok bü- yüktür. insanı soğukkanlılığa, sükü. ta, düşünmeğe sevkederek sinirleri yatıştırır, ağızdan ağır sözler çıkma- #ma mani olur..... Piponun bu faydalarını okuduk- tan sonra, bunun bütün tütün içenler arasında taammüm etmediğine tces süf etmez misiniz? Futbolcularımıza dair da şu cümle: “Futbolcu cüsseli ve olmalıdır. Fakat hakeme ve onun düdükle verdiği emre mini mi- boyun eğmek mec- buriyetinde olduğunu unutursa zarar görecek kendisi ve takımıdır. Çünkü mizam kuvvet ve şiddet dinlemez. Dünkü maçta bir oyuncu, hakem kararını dinlememek istediği için ta- kamı mağlüb sayılmıştır. Bu yıl Uzunyayla ve Trakyadan bap- ka Balıkesir, Aydın, Ankara, Samsun, Çukurova, Diyarbekir, Urfa, Erzurum, 've Kars mıntakalarında bu çalışmalara ehemiyet verilecektir. Sığırcılık ala- sunda bugün mevcud inanlı, Karacabey Çifteler, Sultansuyu, ve 936 yılında ye- ni kurulan Göle (Kars vilâyeti dahi de) inekhanelerinden başka bu yıl to kat, Yozgat, Sivas ve Erzurumda, 938 yılında Aydın ve Samsunda 940 . 941 yıllarında Muş ve Diyarbekirde yeni inekhaneler açılacaktır. Bu inekhane- ler kabul edilen ırklara aid damızlık boğaları fenni bir kontrol altında ye. tiştireceklerdir. Ayrıca — bazr umumf Müfettişlik mıntakalarında hususi mu- hasebelerin kurdukları boğa — depolarr vekâlet tarafından takviye olunacaktır. Koyunculuk alanmdâ bilhassa — Bur Balkesir, Çanakkale Merinas mıntakar larında et ve bayağı merinus yünü, için baslamış olan çalışmalara devam oluna- cak, bu martakalarda — sumt tohumlamın orENİZasyonuna hususf bir ehemiyet verilecektir. Vekâlet ayrıca — muhtelif mıntakalarda büyük canta tav denoları kurmak işini de tetkik etmektedir. Muğl!adan ihracat Muğla, 24 (A.A.) — 936 yılmda v lâyetimizin Kulluk Bodrum - Fetiye, dak- yan iskelelerinden dış memleketlere üç bin dört yüz yirmi sekiz koyun, keçi ve iki bin yüz yetmiş iki sığır, bin öç yüz kırk üç kümes hayvanı çıkmıştır. Orta mektep velise programları hazırlandı Orta mektep ve liselerin tabiiye, B zik, kimya ve riyaziye müfredat prog- larmı yapmak ve bu müfredat proge ramlarile mütenasip olarak orta mektep ve Jiselerin kitaplarımnı hazırlamak üze e İzmir, Istanbul ve Ankara muallim- lerinden müntehap muallimlerden teş- kil olunarak bu aymım - onbeşindem bezi encümenler halinde çalışan - komisyon ini bitirmiştir. Komisyon düm Gazi Terbiye Enstitüsünde Kültür, Bakanı- nn reisliğinde son bir toplantı yapmış- tır. Hazırlanan raporlar ” Bakanlak man kamıma verilmiştir. Maarif tayinleri Giresun — Maarif — müdücü Rifatf Necdet Trabzon maarif müdürlüğüne, Trabzon maarif müdürü Said Nazif Gültekin Sivas maarif müdürlüğüne, Bitlis maarif müdürü Hamdi - Samsun mmaarif müdürlüğüne, Niğde maarif mü- dürü Turgud Yozgat maarif müdürlü ifüne, Yozgat maarif müdürü Ziya Çan- gerr orta mektebi tarib ve coğrafiya muallimliğine, Eskişehir lisesi tarih ve coğrafiya muallimi Hamdi Kars maarif müdürlüğüne tayin olunmuşlardar. Hukuk Fakültesindeki Konferans Bugün Profesör B. Nuscet Metya tarafından Hakak Fakültesinde verile cek konferans, profesörün - rahatsala ından başka bir güne bırakılmıştır. eT AAA RARL AT SAA Nöbetçi eczaneler 1 — Pazar: Ankara eczanesi 2 — Pazartesi: Yeni ve Cebeci 3 — Salı; Halk ve Sakarya eczaneleri eczaneleri 4 — Çazşamba: Ege eczanesi $ — Perşembe: Sebat ve Yenişekir eczaneleri 6 — Cuma: İstanbul eczanesi Cumartesi: Merkez eczanesi GRELERET CD LNE HL LA