29 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

29 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

ğ 29/1/ 1937 Halkevinde Roji Sabonun piyano konseri Halkevinde — muvaffakıyetli konserleri veren Macar artis Bayan Roze Sal Bela Bartok'un talebelerinden Ro- ji Sabo konserini Halkevinde kalaba- lık bir dinleyici kütlesi önünde verdi. Programın teşkilinde tenevvua faz- la ehemiyet veren Bayan Sabo Beetho- ven'in poloneji ile konsere başladı Eser bestekârın gençlik - yazıların- dan.. içten ziyade dışa ehemiyet veril- mişti.. Programın mütcakib numarası (Mozarın) bir sonat'ı idi. Bestekârın '€n güzel eserlerinden biri olan bu so- 'at Bayan Sabo'nun — parmaklarında başka bir manâ aldı. Şopen'in dört e- vn en muvaffak olmuş kıs- ediyordu. Bilhassa (do- moj) prelüd sanatkâra uzun alkışlar 'temin etti. Şuman'ın kelebekleri iyi bir anlayışla çalındı ve çok alkışlandı. Programın ikinci kısmı (Liszt Ho- riç) modern kompozitörlere tahsis e- ti. Bu meyanda Hasan Ferid ve Ulvi 'Cemal'den de - birinciden bir, di- Herinden iki - parça dinledi Bayan Sabo, Kodali'nin - Maroşek danslariyle hocast Bartok'tan - çaldı eserlerde - bilhassa muvaffak — oldu. Liszt'in poloneji ile konserine nihayet veren genç piyanist sanatına armağan edilen çiçeklerle dinleyicilerinden ay- hitabet Halkevinde konferansları Halkevi Başkanlığındar Hitabetin, buhassa ink.lâbçı bir mer leketteki büyük lüzum ve ehemiyetini göz önünde tutan Ankara halkevi, söz Söyleme sanatının büyük inceliklerini yurddaşlara tanıtmak için bu - hususta ıra konleranslar tertib ettirmiştir. Gazi lisesi felsefe ve yabancı dil öğret- meni Hamdi Akverdi'nin uzun ve esas- h tetkikler neticesinde (Hitabet sanatı teknik ve psikolojisi) mevzuu etrafında hazırladığı (5) konferans aşağıda yazılı tarihlerde halkevinde verilecektir. 1 — Şubat — Pazartesi saat 17.30 3— » — Çarşamba 0 . irle Perşembe ç Ünüdük — Fasrml , 0 düm » Çarşamba — , Çocuk koro dersleri Halkevi Başkanlığından: Evim'zde ayrıca öğretmen Basri Bur tarafından çocuk - seslerinin tekâmülü maksadiyle bir çocuk korosu teşkil edi. decektir. Bu derslere devam edeceklerin halkevine gelerek isimlerini yazdırmaları rica olunur. Derslerin gün ve saatleri Pazar 9.30 12 ye kadar Çarşamba 14 16 ya kadar Zehirli kucak temsil edilecek Halkevi temsil kolu önümüzdeki a- yın birinden itibaren Zehirli kucak piye- sini temsile başlayacaktır. Terbiyevi ve ahlâki bir mevzuu bulunan piyesin ay- rıca Ankara mekteblilerine gösterilmesi düşünülmektedir. Şadi geliyor Güride sanatkâr Şadi ve arkadaşları- nn halkevi sosyal yardım kolu menfaa. tine temsiller vermek Üzere şubatın o. nunda Ankaraya beleceği ve burada bir hafta kalacağr haber verilmektedir. İHAVA Meteoroloji — enstitüsünden - verilen malümata göre dün şehrimizde en düşük suhünet evvelki günden 6 derece daha yüksek olmak üzere sıfırın altında 6 de. receye kadar çıkmıştır. Dün yurdun 'Trakya ve marmara sahilleriyle Ege ve orta Anadolu mıntakaları yer yer yağışlı geçmiştir. Yağış Ege mıntakasında ya; mur ve diğer yerlerde kar ve karla karı şık yağmur şeklinde olmuştur. Dün yurdda toprak üstünde en çok kar kalın- lığr olan yer Muş idi ve kalınlık 80 san- timetreye çıkmış bulunuyordu. Dün yurdda hava suhüneti cenub, cenubu şar- ki ve şarki Anadoluda bir gün evvelki soğukluğunu biraz daha / fazlalaştırmış diğer yerlerde ise 4 - 13 derece arasında ısınmış ve umümiyet itibariyle tlık geç- miştir. Dün yurdda en düşük suhunetler yıfırın altında olmak üzere - Malatyada 15, Diyarbekirde 22. Erzurumda 29 ve Karsta 32 derece idi. En yüksek sıcak. lıklar sıfırın üstünde olmak üzere Ada- ada 10, İzmirde 11, Antalyada 12 de- Milletler Cemiyeti Konseyi 96 ıncı toplantı devresini kapadı Cenevre, 28 (ALA.) — Londradaki İspanya elçisi, B. De Azkarate ve Ce- nubi Amerika devletleri elçiler akşam Milletler Cemiyeti konseyinin hususr celsesinde Şili ile İspanya dele- geleri arasında yapılan anlaşma muci- bince, Madriddeki elçiliklere sığımmış olan kimseler meselesi hakkında konuş- malara girişmişlerdir. Konsey, saat 20 de başlamış olan u- mumi celsede ittihaz edilmiş kararı tes- çil etmiştir. Konsey delegesi B. Vellington Koo, saat 2040 da konseyin 96 met toplantı. devresinin kapanmış olduğunu — beyan etmiştir. dün 'Dün öğeleden sonra akdedilmiş olan hususi celsede Felemenk amiralı Deg- ras'a Dantzig âli komiserlik vazifesi- nin teklif edilmiş olduğunu beyan et miştr. Amiralin kabul etmemesi takdi- rinde üçler komitesi, Milletler Cemi yeti konseyi reisi ve leh murahhasr birlikte, başka birini intihab — edecek- tir, B. Löbrön kor diplomatik ? şerefine ziyafet verdi — Paris, 28 (A.A.) — Fransa Reli cumhuru ve refikası, elçiler heyeti şe- refine büyük bir Büyük elçiliklerin, - elçilerin, par- İamento işleri encümenleri yafet vermiştir. reisleri ve daha birçok yüksek zatların - hazır bulunduğu bu ziyafeti, büyük bir ka- bul resmi takib eylemiştir. İngilterede gripten ölenlerin sayısı Londra, 28 (AA.) — dan ölenlerin mikdarı, Enfluenzi 122 büyük şe- hirde geçen hafta zarfında 1130 a çıl mıştir, evelki hafta 1100 Papanın sıhhi vaziyeti düzeliyor Vatican, 28 (ALA.) — Papanın sıh- hati şayanı memnuniyet bir şekilde de- 'vam etmektedir. Dünden itibaren has- ta, kanım devranını kolaylaştıran — şune lar neşreden kısa dalgalı bir alet vası- tasiyle yeni bir şekilde tedavi edil- mektedir. Lavrens Tibet bir aktör arkadaşını yaraladı Nevyork, 28 (A.A.) — Metropoli- 'ten operasında bir prova” esnasında meşhür şarkıer Lavrens Tibet kazacn öteki şarkıer Sterzini'yi hançerle ya. ralamıştır. Yaralı sahneden ayrılarak pek hafif olan yarasını sardırmış, fa- kat beş saat sonra ölmüştür. sarA A caRmArArAMaMA, Yazımızın - çokluğundan do- layı “MAÇA — KİZİ” tefrikamızı koyamadık, özür dileriz. BKT MAD ERALIDAKARTADA ULUS Konsey Hatay hakkındaki Sandler — raporunu kabul ettikten sonra Söylenen mühim nutuklar | Evelki gün, Milletler Cemiyeti konseyinde, Hatay dava sının halli üzerine, İngiltere Dış Ro manya Dış Bakanı B. Antonesko - ve konsey başkanı B. Wellington — Kos tarafından söylenilen ve metinleri sabaha karşı geldiği için vaktin müsaadesizli- ği dolayısiyle dünkü sayımıza konulamamış olduğu — hususi kısmımızda bildirilen nu- — tukları, ehemiyetleri dolayısiyle, bugün okurlarımıza takdim ediyoruz. Bakanı B. Eden, B. Edenin nutku Cenevre, 27 (A.A.) — Anadolu A- jansının hususi muhabiri bildiriyor İngiliz delegesi B. Eden Konseyde gu nutku söylemiştir- '— Bu nazik ve çok mühim mesele üzerindeki müzakerelerden bir anlaş- ma çıkarmağa muvaffak - olmak husı sundaki meharetinden dolayı B. Sand- dere iki tarafın yaptığı tebriklere yü- rekten iştirük ederim. Raportör - bilmem lüzum var mı i- - müzakerelerin bidayetinde gayri kabili telif gözüken iki noktai nazar çin de şayanı kabul ameli bir tarz ara- yıp bulmak yolundaki hususi mehare- tinin, uzlaştırma kabi delilini daha göstermiştir Her iki tarafın da sar olarak şunu söylemeliyim ki, Majeste- nin Birleşik kırallıktaki hükümeti bir anlaşmanın aktedilebilmiş olmasından dolayı fevkalâde memnundur. Tar feynden her biri ihtilâfın haltine ğer tarafın noktai- nazarını hususunda izhar ettiği arzu ile yardım- da bulunmuştur. Fransa ve Türkiyenin mümtaz mü- messilleri, Delbos ve Rüştü Aras tara- fından ittihaz olunan hattr hareketi bilhassa takdirle kaydederim. anlamak İki tarafın sulh arzusu Pransız hükümeti, kendisini 'iyenin tamamiyetini muhafazaya bür eden manda ile girişmiş olduğu te- ahhüdlere sadık kalmakla beraber Tür- kiyenin izhar ettiği arzulara büyük bir cömertlikle mümaşat göstermiştir. Suri- Diğer taraftan türk hükümeti de, raportörün yaptığı teklifleri kabul et mek süretiyle kiyaset ve müsbet bir kurucu zihniyet göstermiştir. Türk hü- kümeti böyle bir hattr hareket ittihaz etmekle beynelmilel huzura Montröde olduğu gibi bir kere daha geniş mik- yasta hâdim olmuştur. Aktedilen anlaşma, Fransa — hükü- metinin mandater devlet sıfatiyle Mil- letler Cemiyetine ve Suriyeye karşı gi- rişmiş olduğu teahhütlere uygundur. Bundan maada Sancak türk halkının tam bir himaye ve emniyete mazhar olmasını istiyen türk hüküme- tinin tamamiyle anladığımız endişele- rini ortadan kaldırmaktadır. İki hükümetin mümessilleri Delbos ve Aras'ı bir anlaşmanın esas hatlarını ortaya koymak imkânını veren müzakereler — sırasında — gösterdikleri haleti ruhiyeden dolayı tebrik edebili- riz. Samimiyetle ümid ediyorum ki, ik- tihamı icab eden daha bir takım müş- külât mevcud olmakla beraber, mezkür teklifler tatbika vazolundukaler vakit hem Suriye, hem de Sancak için de- vamlı bir fayda arzedeceklerdir. Sözlerimi bitirirken, ingiliz heyeti murahhasasının kendilerine yapabildi- ği yardım hakkında söyledikleri — ilti. fatkâr sözlerden dolayı B. Delbos ve Arasa teşekkür etmek isterim. çetin ma- hiyetini anladım ve öyle zannediyorum ki, iki tarafın da kabili“ kabul telâkki ettiği bir tarzı halli Milletler cemiye- tinin himayesi altında paktın mefhu- mu içinde ve Milletler cemiyetinin yar- nazik Mevzuubahs meselelerin dımı ile elde etmenin mümkün oluşu konsey için cidden teşvik edici bir şey- dir., B. Anteneskonun nutku Cenevrt 27 (ALA) — Anadolu A- İanamm Busust mapkbiri bildiriyor Konseyde Sancak meselesinin mü- zakeresi esnasında Romanya Dış Baka- 'nr B. Antonesko aşağıdaki nutku söy- demiştir; “— Framsa ile Türkiye arasında İs- kenderun meselesi hakkında bu kadar mesud bir surette elde edilen anlaşma- dan dolayı Romanyanın düydüğü bü- yük memnuniyeti ve derin sevinci size bildirmeden — geçemiyeceğim. — Bu an- daşma, taraflar anlaşma arzusiyle mut- tasıf oldukları ve barışı muzaffer kıl- mak hakkındaki daimi arzuyu — kendi geçici ihtilaflarının üstünde bulundu- rabildikleri takdirde, Milletler Cemi- yeti metodlarının nasıl müessir olacas ğanı göstermektedir. Küçük anlaşma namına B. Delbos'a '€n hararetli tebriklerimi arzetmeyi va- zife addeylerim. Küçük anlaşmanım a- züst sıfatiyle, antantın bu devre başka- 'nı B. Rüştü Arasa da aynı tebriklerimi arzederim. B. Delbos'a esasen barışın büyük âmi- li yapmış olan yüksek anlayış, sekinet ve takdir, beynelmilel teşriki mesai Tüzumunu Türkiyeye olan tükenmez merbutiyet ve fedakârlığı ile telif et mesini bilen ve memleketine bir kere daha istisnat ehemiyette hizmetler ifa eden B. Tevfik Rüştünün ince ruhun- da ve temkininde akislerini bulmuştur. Bu hüsnü niyetler ve konseyin diğer bazı azâları ve bilhassa B. Sandler ta- rafından sarfedilen takdire lâyık gay- retler sayesinde, Milletler Cemiyeti muğlâk - ve bazı hususlarda ciddi en- geller kaydeden bu meseleden muzaf- fer çıkabilmiştir. Raportörümüz - B. Sandler'i nazik vazifesinde elde ettiği muvaffakiyetten dolayı takdir ve — ta- zimle yadederim, Elde edilen anlaşma beynelmilel münasebetlerde husule gelebilen müş- külât haricinde, Fransa ile Türkiyeyi ve onların müşterek müttefiklerini dostluk, hürmet ve karşılıklı anlayış- 'tan doğan daha derin bir şeyin bağla- makta olduğunu göstermiştir. İskenderun meselesinin çabuk bir surette halli, tereddüd hissiyatının mü- vellidi olan kararsızlık siyasetiyle ba- Tışın tarsini eserini tehlikeye düşüre- bilen cesaret kırıcı siyasetten vaz geç- meğe kati surette karar verildiği za- man, Milletler cemiyetinin yardımı ile bugünkü müşkülâtın halledilebileceği- mi isbat eden parlak bir delil teşkil et mektedir. Ankara, 27 (A.A.) — Anadou A- jansının husust muhabiri bildiriyor: Konseyde mühtelif heyeti - murah- hasa reisleri tarafından - söylenen nu- tuklardan sonra raportör Sandler tek- rar söz alarak demiştir. — Şimdi — işittiğimiz beyanattan sonra bana söyliyecek çok bir şey kal- miyor. Bu beyanattan — anlaşılıyor ki Konsey, bu prensip anlaşmasına halli- ni beklemeğe müsaid şartlar altında il- tihak etmekle büyük bir memnuniyet duyacaktır. Hakkımda söylenen iltifatkâr söz- lerden ve takdirlerden mütehassis ola- rak, şunu söylemeyi kendime güzel bir vazife bilirim ki bu prensip anlaşma- sına, başlıca alâkadar iki — hükümetin dostane bir fikirle vaziyetlerini telife müsait müşterek bir esas - aramak yo- Tunda sarfettikleri mükerrer gayretler sayesinde erişebildik. Eğer bazan müşe kül anlar olmuşsa bunun sebebi hallo- lunacak meselelerin muğlak oluşudur Fakat hüsnüniyet asla eksik olmamış- tır. Elde edilen netice bunun en parlak delilidir. Fransiz ve türk meslekdaştarıma uzlaşma ve teşriki mesai fikirlerinden dolayı takdiratımı arzetmek isterim, Keza, bu son kati günlerde müteva- zi olduğu kadar da müessir olan ve her- kesin yüksek takdirine mazhar olan bir yardımda bulunmuş olan B. Eden'e de teşekkürde edemem. Raportör olmak sıfatiyle kendisine bile hassa minnettarım. bulunmamazlık İşimde genel sekreterliğin hizm lerinde de mükemmel bir tarzda yar- 'dım gördüm. Sekreterliğin — işgüzarlır. ğinı ve yüksek bilgisini bir kere daha * takdir eyledim. özlerimi bitirirkeni şunu mü edebilöceğimi' zanncdiyorum t Müglük. 'ne kadar yapşlan iş başlıca, hem Mil- detler Cemiyetinin mevzuubahs karşı derühte etmiş olduğu teahhi i, hem de müessesemizin, müsta mukadderatı konseyin tetkikine arı Tunan mıntakalarda iyi komşuluk mü- Hasebatının tarsisine hadim olmak va- zifesini hesaba katmak kaygusı mülhem olmuştur. Bu aynı pr rin ileride bir sükünet havasr tatbiki, daha başarılacak muazzam iş kalmış olmakla beraber, munsif pakta uygun katf bir tarzt halli etmiş olucaktır. B. weııingtoıfî Koo'nun nutku Cenevre, 27 (A.A.) — Anadolu A- jansının husust muhabiri bildiriyor: Milletler Cemiyetinin - Sancak selesine tahsis ettiği celsede, Konse başkanı çin delegesi B. Wellington Ko aşağıdaki beyanatta bulunmuştur!: '— Konsey Başkanı ve Çin sili sıfatlariyle, bugün burada rapore —— töre ve doğrudan doğruya alâkadar dev —| detler mümessitleri olan BB. Del ve Rüştü Arasa karşı yapılan tel lere iştirük etmeyi ve kendilerine mühim meseleye şayanı bir hal sureti bulmak yolundaki retlerinin muvaffakiyetle tetevvüç et | merinden Solipi ei v | dirmeyi kendime bir vazife telâk derim. Bu anlaşma, Milletler Cemiyeti * rihinin şanlı bir sayfasr addedilebilii Bu anlaşma şunu da göstermektedi yuzlaşma zihniyeti ile hareket ol paktına — sad gösterilir ise, ne derece mudil ve kül olursa olsun, bütün - beynelm meselelere, değil yalnız alâkadar t Jarı fakat ayni zamanda sulhun ida ve beynelmilel teşriki mesai zihnive nin inkişaft ile alâkadar bulunanları! hepsini memnun edecek dostane bir hi sureti bulmak kabildir. 1 Teşekkür — Birçok dostlarının ve memleket Bt yüklerinin muhabbet “ve terecefbi kazanmış olduğunu görerek deferihi hir daha öğündüğüm, fakat ölümü derin acısı ile yandığım zevcim Ha rettin Bedri Gilin vefatı üzerine, şil hi ve tahriri taziyelerle ve cenazesin bulunmak süretiyle, büyük kederime iş tirâk edenlere teşekkürlerimin iblâiğ | aa sayın güseteninin deltletini üi Biini, Devlet Bankası Ummum Müdür avini iken ölen Hayrettin - Bed Gi zeveril İ Mevlüd ı | Henüz gençlik çağına Çati didaPa aa e çesinden — kurtulamıyarak - İstanbuld vefat etmiş olan Divant Muhasebat takiplerinden B. 'Turhanın kız kardı Ankara İsmetpaşa Enstitüsü muallim lerinden Bn. Hücestenin istirahati Tt hu için vefatın 40 tmer gününe müs dif 2 şubat salr günü Hacıbayram © mlinde öğle namazının akabinde m düdü şerif - okutturulacaktır. —Arzu | | denlerin bu dint törende bulunmala, tica olunur. t H