29 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

29 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

29/1/ 1937 —— | daki tahkiata, cinayetten bir kaç “gün önce Navaşinin evine gelen esrar engiz bir şahıs etrafında devam olun- ktadır. Uzun boylu, zayif ve sarı saçlı olan bu adam 25 yaşlarında kadar vardı. Bu enç, 21 son kânunda Navaşin ile ko- istemiş, fakat Navaşin o esnada olmadığından görüşememişti. Bu Parisin yabancısı idi. Çünkü bir kişiden yol sormuştur. Cinayet ma- “halli etrafında da bir kaç şahıs ayni ada- mı görmüşlerdir. TTahkiatı idare etmekte olanların bir asmı, Navaşinin katli ile bundan on beş gn önce esrarengiz bir surette ölen in- liz ekonomistinin bu vefatı arasında “bir münasebet olup olmadığını araştır. lar. — Bulngiliz ile Navaşin, münasebet ha- idiler ve ayni yerlerde buluşmakta |— Bayan Navaşin, kocasının, ne taşisti Helyetik okdükunu söylerilş ve ci iğie bir teşkdiltiri kurbanı olduğunu çika parlamentosunda bir hadise Brüksel, 28 (A. A.) — Senatoda, derin siyasi hasmı olan münaka- jt bakanı B. Jasparın dairesinin büd- ikta iken, reksistler sa- çetmeye kalkışmışlardır. beraber, reksistler jandar mandanını istifaya davet et hükümetin hareketini tas- ito itimad reyi vermiş ve son- l çalışmalarına devam ey- el, 28 (A.A.) — Sosyalist par- af konseyinin — kendisine salâhiyet üzerine B. Vander- t bakanlığından istifa etmiş kıralca kabul olunmuştur. kan Van Zeland senatodaki tında B. Vanderveld'in istifa: il niz parti ihtilaflarından ni ve bunun milli birlik rinde hiç bir tesiri detmiştir. olmiyaca- (Başı 1. inci sayfada) bir fransız komiseri buluna- © zaman sancak bugünkü Dan- benziyecektir. Bu bizi yeni gal- hazırlıyor demektedir. cselsiyor, — anlaşmazlıktan fayda iyen bazı yabancı hükümetlerin akim kaldı. Cemiyeti Ak- kadrosuna / türk » fransız - anlaş. ığ daha geniş Akdeniz anlaşma- mani değildir. ı Cemiyeti Akvamın mu- sayan Petit Parisien diyor k - Fransız dostluğu imtihan- ük ölçüde sağlamlaşarak çık- İki memleket arasında her sa- faydalı işbirliğine geniş ufuklar e gazetesi Hatay uzlaşması da diyor “Fransız - türk anlaşmasına cidden nilebilir. Uyuşulmasa, faşist dev- 4 ©r Fransanın bir dost kaybettiğini edecek, Milletler Cemi l Ü delil kazanacaklardı. İtilâfi Ce ktüme ke'nin uzlaştırıcı havasına Eden'le ler'e borçluyuz. Anlaşmayı - Suri- b kabul ettirmek çok güç olmuya- sanırız. parçalanması tehlikesini önlemiş- ir. Ankaranın şimdiden Suriye 4 tını tanıması kabili ihmal kazanç. n değildir” demektedir. ertinax Eko dö Pari de şu müta- yürütüyor: Navaşinin katli etrafında | Cinayetten önce Navaşi'nin evine gelen esrarengiz bir şahıs araştırılıyor SOVYETLER BİRLİĞİNDE Yüksek mahkeme Maznunları sorguya çekmiye devam ediyor Moskova, 28 (A.A.) — Yüksek mah- keme masnunlardan Tniozef, Tuork, Pi- şun, Rataişak'i sorguya çekmiştir. Kniozef ile Turak japonlardan 35 bin rüble aldıklarını söylemiş ve demiryol- larındaki sulkasdlerini anlatmışlardır. Pişun, Troçkicilerle alman casusları arasında mutavassıtlık yaptığını söyle- miştir. Rataişak da kimya enstitüsünde yaptığı tahribatı izah etmiştir. Mahkeme bu. isticvablardan sonra gizli bir celse akdederek infilâklar ve ha- Sarat hakkında eksperleri dinlemiştir. Eksperlerin raporları ve şehadetleri bü. tün infilakların kasdi. olduğunu tesbit etmiştir. “Niçin itiraf ediyorlar?” — Moskova, 28 (A.A.) — Pravda gaze- tesi “ne için itiraf ediyorlar?” başlığı al- 'tında Moskova muhakemesi - hakkında yazdığı bir makalede “her türlü manevi kuvvetten mahrum olan bu vatan hain- deri reddedilemiyecek ezici delilleri kar- şınsıda ihanetlerini itiraf etmekten baş- ka ne yapabilirlerdi?” demektedir. Sovyet merkezi icra komitesinin kararları Moskova, 28 (ALA.) — Tas Ajansı bildiriyor : Sovyetler birliği merkezi icra ko- mitesi aşağıdaki kararları almıştır : Dahiliye komiseri Yoşov'a devlet em. niyeti umumi komiseri unvanı veril- miştir. Devlet emniyeti komiseri Yago- da ihtiyata alınmıştır. Müdafaa halk komiserliği nezdinde deniz kuvvetleri için bir komiser mua- ihdas edilmiş ve aynı zamanda kıztl ordunun deniz kuvvetleri kuman. danlığı vazifesini görecek olan bu ma- kama filo kumandanı Orlov getirilmiş- ir. Müdafaa halk komiserliği nezdinde hava kuvvetleri için bir komiser mua- vinliği ihdas edilmiş ve aynı zamanda kızılordunun hava kuvvetleri kumandan. lığı vazifesini görecek olan bu makama ikinci derece ordu kumandanı Allek- sinis getirilmiştir. Fransız gazeteleri Hatay işinin hal ! olunmasını sevinçle karşılıyorlar “Mesele Cenevrenin sıkı hukuk zih- niyetile halledilemedi. Anlaşmak için B. Blum davayı hukuk siperinden çı- karak, Türkiyenin sulhsever devletler grupunda — yer almasında menfaattar #ransız umumi politikası plânına nak- letmek aklıselimini gösterdi. - Netice- den sevinmeliyiz, kurtulduk.” Pöti Jurnal ise, “türklerle - konuş- mak kolay değil; daha bu sabah anlaş- manın suya düşmesine az kalmıştı. Bereket dil işinde uyuşuldu. Mühim o- dan şimdi türk - fransız birliğini fiil- deştirmektedir. Ciano - Aras'ın yakın da yapacakları - konuşma, — Fransanın tavizlerine tamamen hak / veriyor ve Bösteriyor ki, kozumuz Ankarada kaza- nılmiş olmaktan uzaktır. -Montrö'den beri türkler garbi Avrupada - ruslarla anlaşmalarına karşılık bir kuvvet mu- vazenesi arıyorlar. Avanslarına - Paris ve Londranın kayıtsızlığından - Berlin ve Romaya dönüyorlar. Türkiyeye ve- rilen menfaatler ittifakımızı - kıymet. lendirecek yeni bir devir açmalıdır.” demektedir. Akşam gazetelerinin yazdıkları Paria, 28 (A.A.) — Akşam gazetele. Fi itilâfın metnini neşrediyorlar ; Raul dö Nolva “Liberte.” de Ata- türk için bir medhiye teşkil eden maka- desinde diyor ki: Mesele daha başlangıçta dallanması- 'na meydan vermeden muvaffakiyetimi. zin zorla alınması beklenmeden halledi. debilirdi. Bir çok patırdıdan sonra ka- bülle biten bu red usulü iğrençtir. Bu ULUS Leh hükümet mahfilleri Danzig meselesinde varılan neticeden memnun Varşova, 28 (A. A.) — Hükümet mahfilleri, Cenevrede Danzig mesele- sinin müncer olduğu —hal suretinden dolayı memnuniyet izhar etmektedir. Bu mahfiller serbest şehir statüsü- 'nün masun kalmış olduğunu ehemiyet- le kaydetmektedirler. — Yalnız bu hal suretinin bir zihniyetle tatbiki, bir ta- kım tadilâta mevzu teşkil — edecektir. 'aynı mahfiller, fransız ve leh delegas- yonları arasındaki samimi — işbirliğin. 'den dolayı memnuniyet göstermekte- dirler. «« fakat Danzig'deki Nazi mahfilleri anlaşmayı iyi karşılamadılar Danzig, 28 (A.A.) — Danzig mese- desi hakkında Cenevrede bulunmuş dan hal süreti, — nasyonal - sosyalist mahfillerini memnun etmemiştir. Bu mahfiller, yeni bir âli komiser tayiz 'nin vaziyeti değiştirmiyeceğini, zira serbest şehir üzerinde yük olan şeyin komiserin şahsiyeti — olmayıp tâbi tu- tulduğu statü, olduğunu beyan etmek- tedir. Muhalefet mahfilleri, Cenevrede Danzig statüsü — tarafından yapılmış leri şüphe ile karşılamakta- Eski komiser muvakkaten vazifesinde kalıyor Cenevre, 28 ÇA.A.) — Danzig mil- detler cemiyeti komiseri Luter, yerine bir diğerinin tayinine kadar vazifesi. ni ifaya devam edecektir. Danzig, 28 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyinin serbest şehir mese- desi hakkındaki kararı burada büyük bir memnuniyetle karşılanmıştır. Amerikadaki grevler Şevrole fabrikalarında işçiler| çalışmağa ba;ladılar at Mşiçan 28 (AA) . gave te abümelürinn 1o H eee y bislenişe Yuna BEZA MA Ha 90000 işçini, grevde devam hunusüa. da büar gl mlkadizler. Nevyork, 28 (A.A.) — B. Sloans, işçiler ile konuşmaların kesilmesinde General Motors'un kabahatli ” olduğu- nun hakikate uyğun bulunmadığını bil- dirmiştir Grevcilerin üç delegesi yaralandı Flint - Miçigan, 28 (A.A.) — Bütün süratiyle gitmekte olan bir otomobil leki bir takım adamlar, grevciler konferansı delegelerini götürmekte - dan bir taksi üzerine ateş etmişlerdir. Delegelerin üçü yaralanmıştır. Bize ancak sevimsizliğe mal olur. Nçin inad etmeli” Muharrii Mondros'tan, Sevr'den son- Atatürk'ün — Dumlupınar, — Lozan, hatırlatarak ma- Montrö — zaferlerini kalesini şöyle bitiriyor: rı şeklinde gösterilerek, bu tabloyu ta- mamlıyor: Garazsız olarak itiraf edelim ki, Ankarada harikâlade kudretli bir as- ker ve politika adamı var.” Repüblik “Sancak işi Türkiye lehi- 'ne yeni bir tavirle halledildi. Türkiye, resmi dilin türkçe - olması davasını ka: zandı. Bu suretle Sancağın türklüğü iyi- den iyiye tanınmış oluyor” demekte- dir. Enformasyon, dostça “makalesinde neticeden sevincini bildirmekte ve İngil. terenin iki dost arasında tarafsızca ve Sulh lehine tavassutunu takdir ile karşı- lamaktadır. Gazete ayni zamanda Akdenizdeki i- yileşmenin Milâno konuşmasında daha küvvetlenmesi, Centilmen Agrement'in diğer sahildar devletlere teşmil ve An karanın Moskova ile Roma arasında iyi leştirimesi ümidlerini izhar eylemekte- dir. B. Delbos ingiliz el, konuştu. Paris, 28 (A. A.) — Cenevre'den dönen dış bakanı Delbos ingiliz elçisi ni kabul ederek kendisiyle uzun bir konuşmada bulunmuştur. iyle İspanya hadiseleri Cebhelerde çarpışmalar devam ediyor Madrid, 28 (A.A.) — Düşmanın salı günü Aranjeuz'a karşı yaptığı şiddetli taarruz, dokuz saatlik bir çarpışmadan sonra püskürtülmüştür. Dün öğleden sonra şehrin garbinde müthiş bir topçu düellosu olmuştur. Ak- şama doğru vaziyet sakinleşmiş ve hava- 'nın fenalığından harekât yapılmamıştır. El Jardo'da âsi tahşidatı devam et mektedir. Burada ve Serrajo'da â bir kaç taarruzu püskürtülmüştür. Jean'dan - bildirildiğine göre hükü- metçiler muvaffakiyetli bir taarruz neti- cesinde üç kasaba zabtetmişler, Kordo- ba'da da iki koldan ilerlemek suretiyle mevzilerini islâh etmişlerdir. Âsi Espona kruvazörünün bombardı- man edildiği ve gemiye bir kaç bomba düştüğü Bilbao'dan bildirilmektedir. Valansiya'da katlık mı? Paris, 28 (A.A.) — Lö Jur gazete- si, Valansiyada gıda maddelerinin bit. meğe başladığını yazıyor. Hükümetin Valansiyadan Barselona naklolunması düşünülmektedir. Bir fransız mebusunun verdiği istizah takriri Paris, 28 (A.A.) — Bir mebus parlâ- mento reislik divanına verdiği bir tak- rirde, ordu ihtiyaçları için Marsilyada depo edilmiş olan yüz clli bin kental buğdayın el altından ve Hat 144 frank i- ken 110 franga İspanyaya” satıldığını söyliyerek, bu. ihtiyat yeniden tamamla- nacağı zaman aradaki beş milyon farkı in vereceğini sormaktadır. Madrid cephesinde sükün var Madrid, 28 (A.A.) — Müdafaa ko- mitesinin bir tebliğine göre Madrid cep- hesinde 24 saattanberi harekât olmamış- tır. Endülüs cephesinde Guadiz bölgesin- de cumhuriyetçiler ilerliyerek iki köyü işgal etmişlerdir. İngiliz hükümeti, notasına gelmiş olan cevablardan memnun Lonâra, 28 (A.A.) — İngiliz hükü- meti, Berlin, Roma, Lizbon ve Moskova elçiliklerine — tebliğatta — bulunarak, bu devletin 9 ikinci kânun — notasına olan cevablarını büyük bir memnuni yetle almış olduğunu alâkadar - hükü- metlere bildirmelerini emretmiştir. İspanyol Fasında Alman askeri var mı? Bir mebusun snaline Lord Kranber'in cevabı Londra, 28 (A.A.) — Avam kamara- sında liberal mebus Manderin bir sua- line cevab veren Lord Kranborn ezcüm- le demiştir ki — İngiliz deniz subaylarının ispan- yol Fasını ziyaretleri esnasında, Ceuta ve Tetuanda alman kıtalarının mevcud bulunduğuna dair hiç bir emare elde e- dilmemiştir. Fevkalâde komiser, bir kaç lejioner hariç olmak üzere tetuanda bu- Junan almanların iş sahasında Çalışan hizmet teşkilâtına mensub - olduklarını bildirmiştir. Ceutada alman kıtaları için kışlalar inşa edilmekte olduğuna dair de hiç bir emare elde edilememiştir. Bu şehirde yalnız işçi aileleri için apartımanlar in- ga olunmaktadır. Melila'da şehirde veya - tayyare ka- rargâhında bulunan almanlara gelince, bunlar ya hava servislerinde çalışmakta ve yahud da şehrin müdafaası ile ve bil hassa demir madenleri ve maden han- garlarının korunması ile meşgul bulun- maktadır. ine göre Melilada 150 Maamafih askeri kumandanın bildirdiğine göre bunların mikdarı gününe göre değişmektedir.” B. Kranborn, beyanatının sonunda tayyare karargâhmna girilmesinin yasak edilmiş olduğunu ve bu yasağın sebebi- V nin izah olunmamış bulunduğunu da » | dâveten kaydeylemiştir. Raj tag'ın 30 sonkânunda yapacağı toplantının ruznamesi Berlin, 28 (A-A.) — İyi malümat al- makta olan mahafile göre Rayiştağ'ın 30 sonkânunda saat 13 de akdedeceği iç timam rüznamesi şu maddeleri - ihtiva etmektedir. 1 — Umumi meclisin teşkili, zira 29 mart 1936 da intihab edilmiş olan va- yiştağın ilk celsesi mevzuu bahistir. 2 — Reisin intihab. 3 — Hükümete yeniden tam salâhi- yetler veren kanunun kabulü. 4—B. Hitlerin nutlar. Taymis gazetesine göre: Avrupa ahengini korumak için bir Alman - İngiliz - Fransız paktı lâzım Londra, 28 (A.A.) — Bir Avrupa anlaşması ihtimallerini tetkik eden Ti- mes gazetesi, baş makalesinde ezcümle diyor ki: “Bunun için önce, yeni bir Avrupa ahengi kurmak üzere bir Almanya - İn- giltere - Fransa anlaşması vücuda ge tirilmelidir. Halbuki — Sovyetler Bir- liği - Fransa ve Sovyetler Birliği - Çe- koslovakya paktları meri kaldığı müd- detçe bu anlaşmanın ihtimali yoktur. Zi ra bu iki pakt, arzu üzerine vücude geti- rilecek olan bir sureti hal ile tezad teşe kil eylemektedir. Sovyetler birliği ile Al- manya arasındaki antipati, ideolojik sa- hada kendini gösteren rekabet ile bir kat daha fazlalaşmıştır. Sovyetler hattâ rejimini değiştirse bile, bu paktla- 'Ta Almanya muhalefete devam edecek. tir. Almanyanın abloka edilmesine engel birliği olmak hakkındaki Bismark'ın prensipi hala sapasağlam durmaktadır. Paktların önüne, ithamlarla, tazyiklerle ve yahud şiddetle değil, fakat bu paktların deva. muna engel olacak yeni garantilerin kar- gilikli sürette teatisi ile geçilebilir. İşte bu garantilerin vücuda getirilmesinden sonradır ki sulhun esaslı şartı olan ta- bil bir ahenge varılabilir.” İngiliz Hükümeti Çekoslovakyada Sovyet üssü bulunmadığının kontrolü hak- kındaki Çek teklifini reddetti Londra, 28 (A.A.) — Avam kamara- sunda amcle partini mebuslarından Art bur Hendeia'es aa ailiğa ha suale cevab veren Lord Kranborn, İngil- dere büküeinin sevyetliri Çekeele: vakya'da fasliyette bulunmakta olduklar ha d Alaakya. Tei B Glan ithamlar üzerine Çekoslavakıya tayı yare karargâhlarımın teftişi için çek hür kümeti tarafından yapılmış olan teklifi kabal etmemiş olduğunu söylemişili #a sözler, siyast mahtilleri- hayrete düşür. müştür. İyi malümat alımaktn olanı mükflilii; İagiltere hükümetinin bu imtinaın in. Giliz - akman münesebatim balehdar ede bilecek kalem münakaşalarına. meyden vermemek arsusundan ileri gelmiş oldu. #unu beyan etmektedir. Polonyanın yeni Lizbon orta elçisi Varşova, 28 (A.A.) — Lehistanın Ankara büyük elçiliği müsteşarı B. Du- biczpenthen Lehistanın Lizbon orta el- giliğine tayin edilmiştir. İngilterede naiplik kanunu neşredildi Londra, 28 (A.A.) — Naiblik kanunubugün neşredilmiştir. Bu kanuna göre 1 — Kıral, tahta çıktığı zaman yaşı 1 den aşağı olduğu, lın, hükümdarlık vazifesini görmeğe mani bedeni malüliyeti bulun-