7 Mart 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

7 Mart 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

—— 6 (Hikâye Resim Sergisi essam Avni Şefik, Melahati mat- buat balosunda ilk tanıdığı gece- denberi, ona âşıktı. Bu aşk şimşek gibi âni olmuştu. Seviyordu, sabit bir fikir halinde, bütün rahatını ve uykusunu bu yüzden kaybedecek derecede seviyor- du. Bir kadına bu kadar çabuk, bu ka - dar kuvvetle tutulması hayatında ilk defa vaki oluyordu. Fakat hiç bir za- man da Melahat ayarında bir kadın gör- müş olduğunu hatırlamıyordu. Geniş omuzları, uzun boyu, yunani alın ve burnu, açık mavi gözleriyle Brigitte Helm'i andıran bu kadın eşsiz bir gü - zellikle güzeldi. Avni Şefik balo gecesi ona kendini takdim ettirmek için baş vurmadığı ça- re bırakmamış ve nihayet arzusuna da muvaffak olmuştu. Bütün gece bir çam sakızı yapışkanlığiyle Melahatın etek- leri dibinden ayrılmamış, genç kadının hoşuna gitmek için yapmadığı maskara- lık bırakmamıştı. Bütün esprisini, bü- tün zekâsını onun dikkatini üzerinde toplamak için kullanmıştı. Fakat bu gay- retinin ne netice vermiş olduğunu bilmi- yordu. Çühkü Melahat, onun yanında, mültefit fakat bir kıraliçe gibi mağrur ve kayıdsız durmuştu. Avni Şefik ona uzun uzun Avrupa- nın muhtelif şehirlerinde geçmiş gün- lerinin hatıralarından bahsetmiş, - bire bin katarak Paris ve Brüksel sergilerin- de eserlerinin büyük takdirler toplamış olduğunu anlatmıştı. 'Genç kadının ü- zerinde en fazla sanatkârlık tarafiyle tesir yapabileceğini tahmin ettiği için, bir hafta sonra “İstanbui geceleri,, sa - lonunda açılacak hususi sergisini gez - meye de davet etmişti. Melahat'ın, bu teklifi nezaketle kabul etmesi onu bir çocuk gibi sevindirmişti. Avni Şefik, sergisinin açılış günü, kendisini tebrik için uzanan dostları - nın birer birer ellerini sıkarken aklı hep Melahatteydi. Sanat:nın en yüksek mahsullerini bir araya getiren bu ser - giyle genç kadının üzerinde ne müsbet bir tesir hasıl edeceğini düşünürken şimdiden bütün emellerine erişmiş gibi sevinç duyuyordu. Gazetelerin bu sergi hakkındaki ya- zılariyle mecmualarda çıkan kendi re - simlerini itina ile topliyarak, köşede, bilhassa Melahat için hazırlamış oldu- ğu maroken koltuğun yanındaki etaje- re yığmıştı. Melahat bunları görünce nasıl şaşıracak ve kendisini nasıl tebrik edecekti. Salon oldukça kalabalıktı. Memle - ketin hemen bütün tanınmış ressamla- rı, gazetecileri, edibleri orada hazır bu- lunuyorlardı. Nihayet, kibar bir kürke bürünmüş olarak Melahat de kapıda göründü ve tehalükle yanına koşan Avni Şefike, © gün kendisine telefon etmemiş olsay- dı, bu sergi işi hatırından çıktığı için gelemiyeceğini söylemekle genç ressa- mın kalbinde ilk inkisarı uyandırdı, Avni Şefik, Melahatın kalbinde ha- tırasını kuvvetlendirmek için, ona ne kadar meşhur kimseleri tanıdığını gös- termek istedi ve genç kadına üstadları sırasiyle tanıttı: — Üstad Şevket.. — Çallı İbrahim.. Melahat hafif ve kibar bir baş eğ - mesiyle kendisine takdim edilenleri se- lâmladıktan sonra, yavaş sesle Avni Şe- fike sormaktan kendini alamadı: — Kim bunlar, kuzum. Hiç birine salonlarda rastlamadım. Sıra resimlerin görülmesine geldiği zaman, Avni Şefik, Melahatin peşi sıra yürümüştü. Ona sürrealist - tabloları hakkında izahat veriyor, yeni köhne akademizme olan kahir i ğünü anlatıyor, ve üç dört çizginin, bir kaç fırça darbesiyle en muğlak ve çap- raşık bir hissi ne kadar kolaylıkla ifa- de edebileceğini isbata çalışıyordu. Bütün bu güzellikleri sahte bir mem- nuniyet ve aşikâr bir can sıkıntısı ile dinleyen genç kadın bazan bir tablonun önünde kendini tutamıyor: —A! ne çirkin kadın! diyor, zan da: — Bu nasıl elbise böyle, kuzum, modelinize daha şık bir rob giydiremez miydiniz? ba- Diye ressamın zevksizliğini ne vuruyordu. Serginin beklediği tesiri hasıl ede- mediğini gören Avni Şefik, Melahati, bu sefer, maroken koltuğa doğru sü - rükledi, ve orada, hazırlamış olduğu gâzete kupürlerini önüne koydu. yüzü- Bunların arasında hele bir mecmua kapağı vardı ki, kendisinin mübalagalı güzellikteki büyük kıtada bir nin altında “çok kıymetli Avni Şefik,, ibaresini taşıyordu. resmi - ressamımız Onu Melahata gösterdiği zaman, genç kadın —Hiç size benzemiyor, dedi, ve sa- yıfanın arkasını çevirince haykırdı: —.A! İpekiş'in yeni bir krepi çık - mış. Sonra dıvarları çepçevre tablolarla örtülü olan salonu gözden geçirerek ressama döndü: — Böyle resim yaparak eğlenmek için epiyce boş zamanınız olmalı. Ama, ben fotograf seyretmesini daha çok seviyorum. Hikâyeci Komünis partisinden ıkaı'ılanlar B. Rikof Moskova, 6 (A.A.) — Neşredilen bir tebliğde, son günlerde çalışmasını bitiren Sovyetler Birliği komünist par- tisi merkez komitesinin umumi toplan- tısında, yeni anayasaya göre yapılacak >lan seçim dolayısiyle parti - teşkilâtı Çankırı san'atkârların verilen matca.ya Çankırı, 6 (A.A.) — Elişi ve küçük sanatlar sergisinde madalya kazanan Bayan Nebile Uçak ve Hacer Sefe'le para mükâfatı kazanan Fatma Şeherli- nin mükâfatları bugün Halkevinde tö- renle verildi. Bu münasebetle Halkevi tarafından bir çay ziyafeti tertib edil. miştir. Varşovada komünizmle mücadele Varşova, 6 (A.A.) — Komünist “Dzennik Popularny,, gazetesinin ka- patılması ile alâkalı olarak 20 kişi tev- kif olunmuş ve bunların evlerinde ko- münist reisleri ele geçmiştir. Tannımış bir komünist, ormanda ö- lü olarak bulunmuştur. Polis 9 ukran- yalıyı tevkif etmiştir. İngiliz tiosunun manevraları Londra, 6 (A.A.) — Cebelüttarik'- tan bildirildiğine göre, ana vatan ve Akdeniz filoları Atlantik'deki manevra- larını bitirerek Cebelüttarık'a dönmüşlerdir. bugün Romanyada feci bir infilâk Bükreş, 6 (A.A.) -- Mühimmat do- lu bir tren boşaltılırken Fantanele is- tasyonunda mermi dolu bir sandık infi- lâk etmiştir. Dört asker ölmüş ve iki asker de yaralanmıştır. ——— — meselesinin tetkik edildiği ve BB. Bu- harin ile Rikof'un partiden çıkarılma- sına karar verildiği bildirilmektedir. ULUS | Fransanın müdafaa istikrazı Paris, 6 (A.A.) Başvekil B. Blum, bu akşam radyoda bütün fransız istasyonlarının yaydığı bir nutuk söy- lemiştir. Blum, bu nutkunda hükümetin yeni bir milli mülafaa istikrazı yapma- sına saik olan sebebleri izah etmiştir. Blum, hazinenin 40 milyar frank tahmin ettiği ihtiyaçlarını anlattıktan sonra ezcümle demiştir — Bu is- tikrazın yarısı milli müdafaaya tahsis edileceği için buna milli müdafaa istik- razı adı verilmiştir. Bu istikraz garan- tilidir. Ve hariçte de fransız, ingiliz ve- ya amerikan parası ile de bu istikraza kayıd muamelesi yapılacaktır. Binaena- leyh, kapital sahiblerinin bu istikraza izibir Tnheli kaydolunmamaları - irin kalmamıştır. Hükümet, hariçte eminiyet astına a- lınmış olan paralarının bugün ve yarı- nın her türlü tehlikelerine karşı garan- ti edilmiş bir istikraza iştirak suretiyle memlekete döneceğini ümid eder. Bu muameleleri kolaylaştırmak için hükü- met külçe altın muamelelerine müsaade etmiştir. Sonra para muvazenesi akça- sının idaresine de bir mütehassıslar ko- mitesini memur etmiştir. Hükümet, in- giliz - fransız - amerikan üçler para an- laşmasına sadakatini bir kerre daha i- lân eder. Binaenaleyh, hiç bir kontrol veya cebir mevzuu bahis olmıyacaktır. Sermayenin tekrar memlekete girmesi ve sermayenin harice kaçmasını terviç sebeblerin terkedil- ikrar vü- etmiş olan bütün mesi iktisadi kalkınmada bir i: cude getirecektir.” Kararlar nasıl karşılandı? Londra, 6 (A.A.) — Dün fransız kabinesi tarafından verilen kararlar, burada memnuniyetle karşılanmıştır. Fransız bankasına altını, günün rayici. ne göre alması imkânını veren karar, Fransa hükümetinin 25 eylül tarihli anlaşmadan ilham alan demokratik ser- besti prensipine bağlı kalacağını gös- teren açık bir delildir. Dün kararlar sayesinde Fransanın ecnebi mömleketlerdeki sermayesinin memlekete döneceği ve bunun netice- sinde de varidatın artarak büdcenin tevzin edilebileceği Londrada ümid e- dilmektedir. Paris borsasında vaziyet iyi Paris, 6 (A.A.) — Dün nazırlar meclisi tarafından alınan kararlar, bor. sada pek müsaid bir şekilde karşılan- mıştır. Dün çok mikdarda endüstri tahvilleri, fransız rantları ve enternas- yonal esham satın alınmıştır. Bu esham ve tahvillerde hissedilir. bir yükseliş kaydedilmiştir. Milli müdafaa istikrazı Paris, 6 (A.A.) — EazarteSi günü milli müdafaa istikraz tahvillerinin pi- yasaya çıkarılması münasebetiyle Har- biye nazırı B. Daladiye, senato reisi B. Jenaney, parlamento reisi B. Eryo ve senato maliye encümeni reisi B. Kayyo radyo vasıtasiyle memleketi vazifeye davet edeceklerdir. Tahviller nasıl olacak? Paris, 6 (A.A.) — Ruef ile başlıca bankaların direktörleri dün akşam ma- liye nezaretinde toplanarak müdfaa is- tikrazının türlü hükümlerini tesbit et- mişlerdir. Tahviller frank, sterling ve dolar o- larak tertib edilecektir. Hamiller, tah- vil faizlerini alırken bu üç dövizden hangisini isterlerse, onu seçebilecek- lerdir. Sermayenin iadesinde de aynı surettle hareket edilecektir. Fransada hamillere tediyat fransız frangı ile yapılacak ve hamiller, arzu ettiği takdirde dolar ve sterling muka- billerini frank olarak alacaklardır. Bu- nunla beraber ingiliz ve amerikan piya- salarında yabancı sermaye sahipleri kendi dövizlerini alabileceklerdir. Bu- nun için ingiliz ve amerikan sermaye sahiplerinin ehemiyetli mikdarda tah- vil satın alacakları ümid edilmektedir. Fransız ye ingiliz gazeteleri kararı çok iyi karşılamaktadırlar, S C 6 -3 - 1937 —a SPOR Adana kupası turnuvası finali Bugün demirsporla gençler takımları karşılaşıyor birliği Ankara Gençler Birliği sporcuları Geliri Adana kedilmek üzere Ankara mıntakasına mensub kulübler tarafından tertib edi- len futbol turnuvasının final maçı bu- felâketzedelerine ter- gün saat 14 de Muhafız gücü alanında yapılacaktır. Bilindiği üzere bu turnuvada Anka- , Çankaya ve Muhafız gücü ku- ra güci lübleri tasfiyeye uğrayarak Demirsopr- Gençlerbirliği sona kalmışlardı. Hava- ların müsaid gitmemesi ve diğer bazı sebebler dolayısiyle geriye bırakılan bu maç nihayet bugün bize turnuvanın ga- libini bildirecektir. Hası'atın hayırlı bir işe tahsisi ve Ankara futbolcularının bir kaç zaman- danberi futbol maçlacına hasret çekme- leri maç etrafında şimdiden büyük bir alâka uyandırmıştır. Hava iki günden- beri olduğu gibi bugün de güzel geçer- se tribünlerin büyük bir kalabalıkla dol- maması için sebeb yoktur. Çünkü Demirspor - Gençler birliği maçını bu mevsim için cidden entere- san bir karşlaşma olacaktır. Demirspor son yapılan (Halid Bay- rak) kupası maçlarında Kırıkkale gü- cünü yendi. Ankara gücü, Çankaya ku- lübleriyle berabere kaldy Neticede hiç mağlub olmıyarak turnuvayı - bitirdi. Bugünkü turnuvanın ilk tasfiye maçla- rında aldığı neiceler çok güzeldir. An- kara gücünü 3 - 1 yenen Muhafız gü- cünü beğenilen bir oyundan sonra 1 - 0 mağlub etmiştir. Futbolu kavramış fa- kat bir arada çalışmamış oyunculardan mürekkeb Demirspor takımının geçen haf- talarda noksan tarafı yalnız antreman- sızlık idi. Mütemadi çalışmalar ve ya- pılan maçlarla takım formuna gelmiştir. Binaenaleyh bugün sahada Demirspo- ru genç, dinç ve neticeyi kazanmak az- miy'e çalışır bulacağız. Millt kümeye Ankata namına iştirak eden Gençler birliği bu yıl yaptığı lik maçlarnıda hiç yenilmemiştir. Milli kü- mede o'duğu gibi Ankara adına her maçta kendisine güvenebileceğimiz bu takımır. bir şanssızlıkla karşılaşmazsa bugünkü müsabakada galibiyet ümidi fazladır. Çünkü kadrosu istikrar bulmuştur. Yıllardan- Demirspora nazaran beri bir arada oynayan, biribirine alış- mış futbolculardan mürekkebtir. Epiy- denberi de geri kalan şampiyonluk ma- çı için hazır bir vaziyettedirler. Netice itibariyle bugünkü maç her iki taraf için de bir imtihan olacaktır. Galibiyet Demirsporu birinci sınıf ku- lübler arasına çıkaracaktır. Gençler bir- liğinin göstereceği iyi oyun ise bize milli küme maçları için güven verecek- tir. İki tarafa da galibiyet için olduğu kadar, güzel bir futbol oyunu göster- melerini tavsiye eder, muvaffakiyetler dileriz. Demirspordan dört oyuncu B. Musolini Libyaya gidiyor Roma, 6 (A.A.) — Başvekil Muso- lini, 12 martta şarki Libya hududu s0- nunda bulunan Dobruk limanında - va- purdan inerek bir teftiş seyahatine baş. lıyacaktır. Başvekil, Mısır hududundan Tunus hududuna giden yeni yoldan geçecek- tir. Duçe, mareşal Balbo tarafından kar- şılandıktan sonra Berma, Bingazi ve Trablusu ziyaret edecek ve kuvvetli bir ihtimale göre bir nutuk söyliyecektir. Paris sergisinin inşasında yeni zorluklar çıktı Paris, 6 (A.A.) — Devam eden su taşması ve 40 saatlik haftanın tatbiki do'ayısiyle çıkan anlaşmazlık yüzünden sergi inşası, yeniden sekteye uğramıştır. Serginin, 2 mayısta açılacağı şüpheli- dir. Sergi komiseri, açılış tarihini geri bırakmak imkânlarını aramaktadır. Ba- zı mahfiller serginin muhakkak 2 ma- fakat halkın ancak ayın ortasına doğru gezebileceği- Hükümetle - işçi sendikaları arasında bu hususta yapı- yısta açılacağını, sergiyi ni bildirmektedir'er. lan görüşmeler, henüz müsbet bir netice vermemiştir. B. Şuşnigin yolculuğunun hedefi Roma, 6 (A.A.) — İyi haber alan i- talyan mahfillerinde söylendiğine göre, Avusturya başvekili Şuşnigin Romaya nisanda yapacağı yolculuk, iki memle- ket devlet adamları arasında daima vu- ku bulan görüşmeler gibi, Roma pro- tokolları çevresinde daima vuku bulan görüşmeler gibi, Roma portokolları çer- çevesine dahil bulunmaktadır. Bundan dolayı bazı yabancı mahfillerin yayd.k- ları haberler yalanlanmaktadır. SRA B. Hanri Falk öldü Paris, 6 (A.A.) — Fransız romancı ve guetecilerind:n Hanri Falk, vefat etmiştir. Müteveffa, muharrir ve beste- kârlar cemiyeti reisi idi.