30 Haziran 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

30 Haziran 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS Z, ANDIMIZDIR ADIMI —) KURUŞ 18 inci Yıl No, 5719 HERYERDE |(CARSAMBA' 30 Haziran 1937 — Tel: Başmuharrir 1063 Yazt İşleri Müd. 1062 Türk polisinin şerefi| ; İç bakanımızın İstanbul polis mektebinde mühim bir nutku Dün İstanbul polis mektebinin 50 inci yıldönümü kutlandı. Bu devreye 220 talebe iştirak etmişti. Bu münasobetle yapılan törende Adliye ve İç Bakanlarımız da bulundular. İç Bakanımız şu nutku ver. miştir: Polis meslekinin şerefi — İntihab ettiğiniz meslek çok yüksek dikkat ve feragati icab ettirir. Poliste feragati nefis de- mek hayatını feda etmekle müsavi demektir. Meslek hayatınızda müs- bet işler yapacağınız gibi menfi vakalarla da — karşılaşacaksınız. Müsbet işleriniz vazife hariç ve dahilinde çocukların, ihtiyarların ve kimsesizlerin imdadına yetiş- mektir. Bunların kölu, gözü, eli olacaksımnız. Herhangi bir felâket ve istimdadı en evel siz duyup koyacaksınız. Zaten va- zifenizin gşerefi de buradadır. Vazile esnasında menfi elemanlarla da uğra- şacaksınız. Karşınıza birçok zorluklar çıkacaktır, Vatandaşların her yerde ra- hatını temin size düşen bir vazifedir. Türk halkı istirahat ve emniyetini si- ze emanet etmiştir. Fakat istirahat ve huzurun düşmanları da vardır, Bunlar- la da uğraşacaksınız. Eskiden külhan- beylik vardı. Cumhuriyet kanunları ve bilbassa polisin gayretiyle külhanbey- lik tarihe karışmıştır. Fakat ona mu- kabil medeni şehirlerin taklidi olarak diğer bir sınıf töredi. Bunlarla müca- dele vazifenizdir. Bu gibiler memlekete bir takım içtimal hastalıkları sokmak isterler. Asla müsamaha etmeyiniz, türk milletinin içtimai hastalığı yoktur. Ha. riçten gelen kimselerin tesiriyle sarhoş- luk, kurmarbazlık, eroincilik gibi bir memleketin rahatını bozan ve nesli kö- künden kurutan gizli âmillerle de doğ- ruda ndoğruya mücadele sizin vazife- nizdir. Millet menfi unsurlarla muvatfa- kiyetle mücadele etmiştir. Burada aldığınız terbiye ve kanınız- daki temizlik bunların hepsini yenecek- tir. İstatistiklerin verdiği neticelere gö- re türk milleti menfi anasırla muvaffa. kiyetle uğraşmış ve galib gelmiştir. Bu itibarla kı nur. Büyük Millet Meclisi kanunları ya- par, onu ilk defa polis tatbik eder. Ma- demki elimize memlekette tatbik edile- cek bir program verilmiştir. Bu progra» mu en iyi bir şekilde tatbik etmek bütün milletin arzusunu tatmin etmek demek- tür. Bu, gize şeref verir. Bunun için de vazifenizi yaparken her şeyden evvel kanundan ayrılmamayı kendinize reh- ber edineceksiniz. Cümhuriyet devrinde gösterdiğiniz vazifeseverlik ve muvaffa. kiyetler Büyük Mecliste tezahürata ve- sile olmuştur. Yeni kanun dolayısiyle Büyük Mil- let Meclisinde gösterilen bu — tezahürat Meclisin cümhuriyet polisine itimad ve muhabbetinin eseridir. Ben sizin en yük- olmak itibariyle size her rken cümhuriyet ka « areket etmenizi, di- sipline riayet ve âmirlerinizi dinlemeni. zi tavsiye ederim.,, Adliye Bakanımızın sözleri Bundan sonra Adliye Bakanımız B, Saracoğlu şu sözleri söylemiştir: "Zabıta meslek ve sınıfı dünyanın en sevimli en çök-zevkle, aşkla çalışı. lacak bir mesleğidir. Bu meslekten, al- çaklar, bırsızlar, namussuzlar — korkar. Namuslu adamlar ise sizi sever. İyiler tarafından sevilmek, kötüler tarafından korkulmak o kadar iyi bir - sıfattır ki bu sınıfa intisabınızdan golayı sizi yü. rekten tebrik eder ve hepinizin namına elinizi sıkarım, Bu vazifemi yaparken kalbimde duyduğum heyecan çok derin. Türk cumhuriyeti ve türk — in- kilâbı meyvalarını sizin sayenizde em- ktedir, Yeni dir. niyetle vermı mesleğiniz unlar sizin elinizle tatbik olu. çörerreRAreLLAAARELALARELA Tunceli'de :Se yıdRızaama diliyor Kıtalarımız Kızıldağ : ve çevresini temizlediler Elâziz, 29 (Tunceline giden are kadaşımız Beyazdağ — garnizonun- dan sabaha karşı saat —dörtte - tek grafla bildiriyor.) — 2150 metre yüksrekliğinde ve bütün — Dersim mmtakasına hâkim olan Beyazdağ garnizonunda harekâtı takib etmek. teyim. Çapulcuların, gittikçe darla- şan çemberimiz karşısında sığındık ları Artadağ, Serge, Sincik ve Kı- zıldağı kıtalarımız tarafından şaki- lerden tamamen temizlenmiştir. Ça- pulcuların son döküntüleri, gene çemberimiz içinde olan Munzur şi- maline doğru kaçmışlardır. Ağır su- rette yaralanmış olan Seyid Rrza son bir mektubla Sin merkezine mü- racaat ederek günahsız olduğundan bahisle aman dilemiştir. : Harekâta bitmiş nazariyle bakı- ? habilir. Askeri harekâtın yanmda ve * ona muvazi olan Tunceli slah prog- ramı tatbikleri faaliyetle devam edi. yor. Senato reyini bugün verecek İran Şahinşahı dış işler bakanımız Dr. Arası kabul buyurdular İrak -İran sınır anlaşmazlığı hallolundu Türk - Iran Dostluğuna ve Modern İIran'a Dair kıymetli Vesikalar Afganistan ve Irak dış bakanları da Tahran'a hareket ettiler 'Tahran, 29 (A.A.) — Pars Ajansı b'ıldiriyor: Türkiye Dış İşler Bakanı doktor Aras ve Türkiyenin Tahran Büyük Elçisi dün Şahinşah Hazrtel.i tarefından kabel buyurularak öğle yemeğin alıkonulmuş- lardır. Öğleden sonra da Veliaht tarafından kabul edilmişlerdir. Dün gece Hariciye Veziri Samyi doktor Aras şerefine büyük bir ziyafet vermiş ve ziyafeti bir suvare takib etmiştir. Ziyafette bütün ve- zirler, mebuslar, generaller ve kordiplomatik de hazır bulunmuştur. B. Şotan parlamentodan itimat reyi aldı Paris, 29 (A.A.) — Parlamento bugün saat 15 de toplanmıştır. Başbakan Şotan hükümetin beyannamesini okumuş ve bu beyanname- nin mukaddimesi sol cenahmn sürekli alkışlariyle karşılanmıştır. Başbakan B. Şotan fransız dış bakanlık binasından çıkarken kutlu olsun.,, Bu münascbetle mektebte hazırlanan ve türk polisinin ilk zamanlardan iti. baren kıyafetini gösteren mankenli mül- ze açıldı. l Parlamentoda sol cenah me- bııılırı B. Şotan tarafından oku- beyannamenin ve bilhassa son ıoçuıılerde millet tarafından gösterilen arzu ve iradeye uymak azminden bahis fıkrası ile dış po- Ktikaya müteallik olan fıkrasını hararetli alkışlarla karşılamışlar- dır. '— Esârete ve harba götürecek ©- lan feragatlerle sulhun teminine im- kân yoktur.,, cümlesi, sol cenah sırala- rından kopan alkışlarla karşılanmıştır. B. Şotan'ın malf şurişi takbih ve spekülasyonu kahredeceğini vald için söylemiş olduğu sözlerini alkışlayan sol cenahâ merkez ve hattâ — sağ cena- bın bazı mebusları da katılmıştır. B. Şotan, hükümetin umumi politi- kındaki istizah — takrirlerinin iyeceğini ve bu tehir teklif- ümete itimad beyanının reye konulmasına muadil olacağını beyan. dan sonra demiştir ki; İtimad reyi isteniyor *— Moeclisin itimadını beyan etme- sine medar olacak seri bir usul teklif ediyorum. Eğer hatibler hattı hareket- lerini izah ve teşrih bahsinde sözü kr- sa kesmeğe meyilli iseler, ben de ken- dilerine kısaca cevab vereceğim ve iz- ( Sonu 5. inci sayfada ) Teati olunan çok hararetli nutuklarda Türkiye ile İran arasında mevcut kar- deşce dostluk duyguları ve münasebet- leri tebarliz ettirilmiş ve devlet adamla- rının karşılıkı ziyaretlerinin -chemiye- & kaydolunmuştur. Irak ve Afganistan Dış Bakanları da Tahrana gidiyorlar Tahran, 29 (A.A,) — Pars ajansı bildiriyor: İran » İrak sınır anlaşmazlığının bun. dan on gün önce hal ve tesviye edilmiş olmasına binaen İran hariciye veziri Samyi, Irak hariciye veziri Naciyülâsili Tahrana çağırmıştır. Irak hariciye ve- ziri yarın İrana muvasalat edecektir. Kendisine Irak hariciye nezaretinin bir gok erkânı refakat eylemektedir. Almman malümata göre, Afgan ha- riciye nazırr da Tahrana gelmektedir. Dört komgu memleket dış bakanlarının bu toplantısı İran tarafından 20 teşri- nicvvelde teklif ve Cenevrede parafe edilen saldırmazlık anlaşmalarının im. zasiyle alâkalıdır. FDLE AAA N CAF ERGDEK ERGAAN Dünkü ve bugünkü İran Dost ve kardeş memleket hakkındaki tetkik yazılarını 4. üncü sayfamızda okuyunuz. İIstanbul'da da Benzin fiatları Tesbit olundu İstanbul, 29 (Telefonla) — Beledi. ye bugün şehrimizdeki petrol kumpan- yalarının direktörleri hazır bulunduğu halde ve bunların da muvafakatiyle pet- rol ve benzin fiatlarını tesbit etmiştir. Verilen karara göre benzinin litresi 16 ve galonu 82.5 kuruş, petrol litresi 14 kuruş fiat- üzerinden satılacaktır. Ticaret İıeyetı'miz; . , . . Berlin'e gitti İstanbul, 29 (Telelonla) — Berlin büyük elçimiz B, Hamdi Aypağ ile, türk - alman ticaret konuşmalarına hüküme. timiz namına İştirak edecek olan he. yet bu akşam Avrupaya hareket etti. Fıkra Evkafın geçen yılki faaliyetlerini gördüğümüz zaman bu sütunlarda we kadar sevinmiştik. Evkafa gene faalir yet kusuru bulmuyoruz: - fakat o da, belediyelerimiz gibi, sanatla münase. bet kurmağı bilmediği için, birçok t . mir'leti tahrib balini almak. tadır. Olabilir: Yeni camiin dışımda ha- malların ayak sıvayıp yıkanma çirkin- — liği ortadan kaldırılmak — lâzım — geler — bilir. — Musluklara su verilmez; — yas bud Yeni camiin çeşmeler kısmı için — büsbütün yeni bir tedbir aranılabi. — lir, (Avrupada böyle işler için birçok — müsabakalar açılıt ve sanat âlemi biri- birine girer.) Fakat şimdiki Yeni ca- mio doğru dönüp de musluk tıkama fas —— iki göz iki çeşe —— me ağlamak ihtiyacı duymuyor musü.. nüz? Ya Beyoğlundaki Ağa camii? Te anirine o kadar memnun olduğumuz bu camlin üstünden iskeleler kalktığı ee — man karşımıza Fas mı, Cezayir mi, Muz —— SIf mr, acaip Dir Afrika karikatürü çıkmasın mı? — Dahası var: bahçesine — servi yerine çam dikilmesin mi ? 4 Evkafın — faaliyetinde şüphe yok: fakat sistemi bozuk! Bir sanat eserine, uzun müddet, sanatkârlarla münakaşa edilmeden el dokundurulur mu? İyi bir eserin harabesini, onun Fena tarair — edilmiş mamüresine K ciasını gördüğünüzde tercih — edenler — haksre değildirler, « Fatay