31 Temmuz 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Temmuz 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS AUA İ I Ziraat WI Slhat Ziraat Enstitüsü Mahallesinde temeli atılan sakaya bir bakış Ziraat Bakanı yeni mahallenin temelini attı | , Yüksek Ziraat enstitüsü ili için, “Yüksek Ziraat ensti! m ve idare uzuvlarını ev sahibi yapmak sü yapı kooperatifi,, nin kuracağı mahal- lenin ilk evinin temeli, seçkin bir davetli kalabalığının önünde Ziraat nımız B. Şakir Kesebir tarafından dün atılmıştır. Bu münasebet- le güzel bir tören yapılmıştır. Başbetke Spor gençliği Falih Rıfkı ATAY Son hâdiseler, nihayet, sayın anı bir tebliğ neşretmeğe mecbur kıldı: bu tebliğin her satı- rında, türk sporunu asil çığırın- dan çıkaranlara karşı, bütün hal- kın isyanını hissediyoruz. Bu is- yan, spor gençliğini yeniden sevk, tensik ve terbiye edecek müsbet tedbirlerle cihazlanmıştır. Biz vü- cud, ruh ve kafaca, çetin ve güç Tüıkiy_e inşasmı başarabilecek Kemalizm gençliğini yetiştirmek istiyoruz. Bu davâyı, bir ya-ını ve ya arena seyircilerinin ihtırası İ € zamanlar Türkiyesi- nin yaratıcı unsurlar kadrosunu bir an evel elde etmek aşkı ile ta- k!b ediyoruz. Türk sporu ne bazı kimselerin seyahat zevkini, ne başkalarının - tayfacılık keyfini hoşnud etmek - vesilesi olmamak lâzımdır. Hastalık ve bakımsızlı- gın, bilhassa şehir ve kasabalarda lıhrib_ ettiği lürk bünyesini açık hava idman ve oyunları ile kurta- rıı_-ken. bu bünyenin içindeki bazı kötü verasetleri de tedavi etmeye uğraşıyoruz. Devlet maddi mane- vi elinden gelen yardımı yapıyor: nihayet hem bu yardımın, hem de ana baba itimadının gelişi güzel ıı-ı_:ındığım, eski mahalle kavga- cılığı ve sokak küfürcülüğü hava- sının, sıksık, spor meydanlarını ve spor sütunlarını işgal ettiğini görüyoruz. Türk gençliğini safla- ra bölüp onları karşr karşıya dö: Vüştürmeğe, kulüpleri kin ocakla- rma çevirmeğe hiç kimsenin hak- kı yo!d.uı. Bünyece - sıhatli, ruh- ça asil ve şevkli, hepsi sevmeği, dayanışmağı, bir gayeye doğru l'elı fıer_d gibi k;qmgı bilen türk ençliği gayedir: herkes, istad, mekteb, kulüp, bütün müesseseler yalnız böyle bir gençlik elde et- meği hedef edineceklerdir. Spor- €u, cemiyette müstesna bir terbi- yenin, centilmen terbiyesinin tim- sali olarak telâkki edilecektir. Biz sporu, yalnız böyle bir gençliği aradığımızdan ve istediğimizden ve onu yetiştirdiği kadar himaye ediyoruz. Yüksek devlet müraka- besi ve nizamı herşeyi hallede- cektir. Ziraat enstitüsünün tam karşı- sında ve asfalt yol üzerinde olan yeni mahalle, kuruluş tarzının pratikliği ve taşıdığı hususiyet do- layısiyle geniş bir alâka uyandır- dığından beş yüz kişiye yakın bir kalabalık toplanmıştı. Saat 17 de Ziraat bakanımız yanla- rında siyasi müsteşarlar BB. Ali Rıza Erten ve Tahsin Coşkan ve bakanlık (Sonu $ inct sayfada) Not: Kooperatifin kuruluşu hakkın. daki malümat, evlerin plânları ve inşaâ- ta aid resimler 6 ıncı sayfamızdadır. FRANSIZ KIYILARI AÇIĞINDA BİR HÂDİSE Uç Ispanyol Vapuru bombardıman Edildi Marsilya, 30 (A.A.) — Set yakının- da Gran-dü.Rua saçıklarında ispanyol hükümetçilerinin ikisi gaz gemisi ve biride Anduntzmendi adındaki, bir kar- 80 olmak üzere üç gemisi, sahile üç mil mesafede tabiiyeti meçhul bir denizaltı Bemisinin taarruzuna uğramıştır. De- nizaltı gemisi, sürekli bir ateş açmıştır. Gaz gemileri, manevra yapmak sureti. le obülslerin isabetine engel olmuşlarsa da kıçından ağır sürette rahnelenen Kargo, hemesi ateş almıştır. Denizaltı gemisi, gaz gemilerine doğrü beş defa daha ateş attikten son- Ta kaybolmuştur. Espiketdeki fener muhafızı, istim- dad işareti vermiştir. Yanmakta olan geminin yolçularının yardımına — koş- mak üzere hemen yola tahlâsiye gemile- Fi çıkarılmıştır. ( Sonu $- inci saytada ) İstanbul sezonu bugün başlıyor İstanbul, 30 (Telefonla) — İstan. bul sezonu yarın akşam başlıyor, Se. zonun açılışı münasebetiyle Taksim meydanı Galata köprüsü ve kuleler ya- Tın donatılacaktır. Tramvaylara broşör ve afişler asıl. dı. Yarın gece saat 20 den — itibaren şehrin her tarafında fişekler atılacak sezonun açılışı kutlanacaktır. Beledi. ye Park Otelde 200 kişilik bir açılış ziyafeti verecektir. Ziyafeti bir suva. re takip edilece Bakanı Dün tayyare ile Ankara'ya döndü Sıhat ve sosyal yardım bakanımız Dr. B. Relik Saydam dün İstanbuldan 15.30 da kalkan tayyare postasiyle şeh- rimize dönmüşlerdir. B. Celâl Bayar İstanbuldan Ayrıldı İstanbul, 30 (Telefonla) — Eko. nomi Bakan: B. Celâl Bayar yanında İş Bankası Umum Müdürü Muammer Eriş, şube direktörlerinden Faruk ve Müfettiş Mahmud olduğu halde bugün saat 17 de İper yatiyle Akdeniz se. yahatına çıktı. Seyahat 20 gün sürecek. tir. Uydurma haberler Ankara, 30 (A.A.) — Bugün İstanbulda çıkan bazı gazeteler- de umumi müfettiş ve valiler ara- sında tebeddülât olacağı hakkın- daki neşriyat tamamiyle uydur- madır. Bu gazetelerin hiç bir tah- kika lüzum görmeden böyle yalan yanlış havadislere makes olmala- rı hafifmeşreblik telâkki edilmek- te ve memleket umumi - idaresi noktasından da zararlı görülmek- tedir. ANDIMIZDIR HER YERDE 5 KURUŞ | CUMARTESİ 31 Temmuz 18 inci Yıl — 1937 Tel; Başmuharrir 106$ MA ' Yazı İşleri Müd. 1062 Türkiye-Mısır muahedesinin tasdik edilmesi dolayisile B. Arasla Mısır dış bakanı arasında samimi telgraflar Türkiye ile Mısır arasında aktedilmiş olan mukavelenamelerin “Mısar Mebusan ve üyân meclisleri tarafından tasdiki münasebetiyle — aşağıdaki telgraflar teati edilmiş Hariciye Vekili Doktor Tevfik Rüştü Aras ANKARA Türkiye - Mısır muahedenamelerinin Mebusan ve âyân — meclisleri tarafından ittifakla kabul edilmiş olduğunu Ekselansınıza iblağ etmek benim için bilhassa bir zevktir. Parlamentonun bu muahedelere karşı gösterdiği kabul Mısır milletinin Türk milletine karşı olan müşterk hissiyatına terceman olmakta ve bu milletler arasında mevcud olan kardeşçe münasebetlerin sali etle ifade edilmiş bir delilini teşkil etmektdir. Ekselansınızın önümüzdeki kış ayında Kahireyi ziyaretleri, Türkiye ve Mısır'ı yekdiğerine bağlıyan ananevi dostluğun parlak bir tezahürünü teşkil edecektir. Bundan dolayı her iki memleket namına sevinç duyuyor ve Ekselansınızdan yüksek saygılarımın teminatını kabul buyurmalarını rica ediyorum. Vasıf Budros Ghali Mısır Kırallığı Hariciye Naziri Hariciye Nazırı Son Ekselans Vasıf Budros Ghali Mısır âyân ve mebusan meclislerinin Türkiye . KAHİRE Mısir mükavelena- melerini ittifakla kabul etmiş olduğunu bildirmek için Ekselansınızım bana göndermek lâtfunda bulunmuş oldukları dostane telgraftan pek mütehassis olarak Ekselansınızdan en hararetli teşekkürlerimi etmelerini rica ederim. Türk ve Mısır milletlerini biribirine kabul bağlıyan dostluğun bu yeni tezahürü, bana bütün Mısırın Sa Majeste Kıral Bi- rinci Faruk'un Taç Giyme Merasimini sevinç içinde tesid etmekte ol- duğu bugünde Ekselansımıza Cumhuriyet hissiyatını arzetmek fırsatmı bahşetmiştir. Önümüzdeki kış Hükümetinin en dostane içinde dost memleketi ziyaret ve Türkiyenin kardeş milletin saadet ve refahı hakkındaki temenniyatını şifahen izhar etmekle bilhassa bahtiyar olacağım. Doktor Teolik Rüştü Aras Yadran gemisinin I. ul ziyaretil Yukarıda “Yadran,, gemisi Galata tıh- tımında, - aşağıda: kumandan ve tale- beler Taksim âbidesinden dönerlerken Bugğgün 12 sayfa GDPGENTCERAN RAMALA stanb Subay ve talebeler Taksim âbidesine çelenk koydular İstanbul, 30 (Telefonlay — Yu- goslavya mekteb gemisiyle şehrimi- ze gelen mekteb talebesi bu sabah başlarında bando mızıka — ile Cum- huriyet âbidesine giderek bir çelenk koydular, Talebeler yarın Heybeli Adaya gidecekler ve deniz harb mek- tebini ziyaret edeceklerdir. — Bel ye öbür akşam şereflerine Süadiye- de bir ziyafet verecektir. Bu akşam yugoslav mekteb gemi- si kumandan ve - talebeleri sergiyi gezdiler. Bilhassa Sümer ve İş Ban- kası pavyonları begenilen pavyonla- vın başında geliyor. Petrol ve benzin Ekonomi Bakanlığı itibaren benzinin perakende ve petro- lün toptan azami satış fiatlarını © r. Tafsilât $ inci sayfamız- 2 ağustostan (AA) Pekinde Sükün Kur_ıîlğu Çinliler Tien Çinde de mukavemeti bıraktılar Şanghay, 30 (A.A.) — Royter A- jansı bildiriyor : Çang-tzu-Çang, japon — kıtalarının Pekine gelmiyecekleri hakkında ge- ranti aldığından, Pekindeki örfi idare lağvedilmiştir. İsyan ederek 29 uncu Çin ordusu- na iltihak eden Hopci milisleriyle bü- tün gün devam eden muharebeden son- ra japonlar Tungçacda vaziyete hâkim bulunuyorlar, Çinlilerin mukavemet met ettikleri tek nokta, münferid mu- harcebelerin devam etmekte olduğu Ti- yen Çindir. Pekin'de sükün Pekin, 30 (A.A.) — 29 uncu Çin fır. kası tarafından boşaltılması Üzerine şe- hirde sükün geri gelmiştir. Sung-Şeh- Yuan ile japon aleyhtarı olan Çin şef- leri, Taotingfuda yerleşmişlerdir. Pe- kinde yeni bir hükümet kurulmuş olup bu hükümete Tiençin belediye reisi Can *Tse-Hung ile husust polis şefi Shiyı- san ve başka birçok japon dostu zevat dahil bulunmaktadır. Çinliler 15.000 ölü ve yaralı verdiler Şanghya, 30 (A.A.) — Yeni Pekin valisi general Çang Tzu Çung, şimdi. ki anlaşmazlığın başlangıcından beri 29 vacu Çin ordusunun 15 bin ölü ve yara- lt zayiat verdiğini bildirmiştir. Japonların Tiençindeki zayiatı Tokyo, 30 (A.A.) — Tien.Çinden Domai ajansına bildirildi ayın 29 indeki çarpışmala: e: göre t Japo (Sarn $ vncı çavtada