28 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ADIMIZ, HER YERDE 5 KURUŞ 19 18 inci Yıl — |— 2 . No. 5778 | Td : Başîuulmıir 10638 Yazı İşleri CUMARTESİ 28 Ağustos " Japonya Çin kıyılarını ablukaya mı başlıyor? Bir Alman vapuru yolda durduruldu ) 3 İ;g_il—iz—Elçisinin yaralanması Ingiliz teşebbüsü kuru protesto mahiyetini aşacak PEKİN Yeangsinty Çin sahiletrini, Şanghayı ve Şimal cephesini gösterir harta Başbetke Notalarımız Falih Rıfkı ATAY Cumhuriyet hükümeti memle- ketimizde bulunan ecnebi elçilik- lere iki nota vermiştir. Notalardan biri Bozcaada yakınlarında bir denizaltı tarafımdan Ciudad de Cadiz adındaki ispanyol ticaret gemisinin batırılmasına ve aynı adadan 2 mil mesafede gene bir denizaltı tarafından Armura isim- li ispanyol gemisinin karasuları- mızda batırılmak - teşebbüsünde bulunulmasına ve bu geminin ka- raya oturmasına, ikinci nota da türk donanmasına mensub bir ge minin Marmara denizinde yaban- cı bir denizaltı gemisinin -varlığı imkânını farzettirecek şüpheli bir şey farketmiş olmasına aiddir. Hü- kümet iki notadaki hâdiseler hak- kında tahkikat emrettiğini bildir- mekte, ikinci hâdise hakkında ise gerek Montrö mukavelesinin, gerek devletlerarası hukuk kaidelerinin kendisine yüklediği — vazifeleri yapmakta tereddüd etmiyeceğini Pek ciddi bir lisanla hatırlatmak- tadır, Akdenizdeki emniyetsizlik ha- vasımın karasularımızı bulandır. masına cumhuriyet hükümeti as- la müsamaha edemez. Bu emni- yetsizliği doğuran hâdiseler baş ladığı dakikadan beri ne kadar dürüst bir vazifeşinaslık ve bita raflık gayretiyle barış davâsmnı müdafaa ettiğimizi cihan bilir. Fakat herkesin hemen ve pek kati olarak bilmesinde fayda gördüğü- müz diğer bir nokta'Boğazlar ve kendi bütün hakları üstündeki türk garantisinin hafife alımmak. tan çekinilmenin doğru olacağı- dır. Türkiye hükümeti, pek yakın- dan alâkalı ve menfaatli olduğu Akdenizin bir an evel güven ve durluğa kavuştuğunu görmekten - Ve bu denizde barış ve dayanış a- ginin tekrar kurulmasına yar- dım otmekten gayri hiçbir şey dü Londra, 27 (AA.) — İyi haber alan mahfiller- den bildirildiğine göre, B. Eden, Başbakan Çem- berlayn ile ıelefo!ıln görüştükten sonra İngilterenin Çin büyük elçisinin uğradığı taarruz neticesinde ya- pılacak teşebbüsleri bugün tesbit etmiştir. Teşeb- büslerin, basit bir protesto mahiyetini tecavüz eyli- yeceği sanılmaktadır. İngiliz büyük elçisinin, bu Nankin - Şanghay seyahatiniyapmaktan önce bütün japon askeri makamlarını haberdar etmesi lâzım geldiği hakkında japon annateası manâsız bulun- makta ve reddedilmektedir, Japonya tahkikat yaptırıyor Japonyanın Londra büyük elçiliği namına söz söylemeğe salâhiyetli bir zat, bu sabah hükümetinin İngilterenin Çin sefirinin yaralanması hâdisesinin bütün tafsilâtını tesbit etmek üzere tahkikat yapıl- masını emretmiş olduğunu söylemiştir. B. Eden çin ve japon büyük elçilerile görüştü Hâdisenin ne suretle cereyan ettiğine dair Lon- draya malümat gelir gelmez İngiltere hükümeti Tokyo hükümeti nezdinde icab e- den teşebbüsde bulunacaktır. B. Eden, bugün öğleden sonra, japon büyük elçisini bunu mütea- kiben de Çin büyük elçisini kabul etmiştir. İngiltere ne gibi tedbirler alacak? Hâdise hakkında, hükümetin ne gi. bi tedbirler alacağı henüz bilinmemek. te ise de Şatıghaydaki japonların sade- ce teessür izbar etmeleri meselenin hal- ledilmesine kâfi gelmiyeceği tahmin "dilmektedir. Siyasi mahfiller, hukukan çinde harb hali mevcud olmadığını ve yoldan ge- çen bir sivil arabanın bombardımanı marur görülecek bir hâdise olmadığını ehemmiyetle kaydetmektedirler. Büyük elçinin sıhi vaziyeti Şanghaydan bildiriliyor: İngiliz ( Sonu 5. inci sayfada ) Afyonun kurtuluşu Afyon, 27 (A.A.) — Şehrimizin kur. tuluşu yaldönümü büyük tezahürlerle kutlanmaktadır. Saat 15.30 da şehre gi. ren ilk kıtayı temsilen askerlerimizi is. tikbal için bütün Afyon hâlkı sokak- lara çıkmış ve istirdadın heyecanı ye- niden yaşanmıştır. Utku anıtı önünde nutuklar söylenildi. Geçid resmi yapıl. dı. Baştan başa tenvir edilen şehir neşe ve coşkunluk içinde çalkanmaktadır. ——— . şünmüyor: onun karasularını ve bekçiliği altına konmuş olan bo- gazları dahi emniyetsizlik muhiti içine sokmaya teşebbüs edecek o lanlara karşı ne kadar titizlenece- gini ve bütün imkânlarını kullan- makta ne kadar tereddüd etmiye- ceğini tam zamanında haber ver- mek şüphesiz memleket içinde ve dışında büyük bir ferahlık uyan- dırmıştır. Öyle zannediyoruz ki bu notalar ve hükümetin tedbirle- ri hâdiseci ve serküzeştçi zihni- yetleri daha iyi düşünmeye sevke- decektir. İspanyada çarpışan İtalyanlar Franko B. Musoliniye bir AMASYA CIVARINDA Amasya civa- rında seller oal- tında kalan Gümüş hacı köyünü gösterir Marmarada Yabancı denizaltısınm batırıldığına dair haber doğru değil Tstanbul, 27 (Telofonla) — İki gün- denberi şehrimizde çıkan bir şayiaya gö- re meçhul denizaltı gemisinin Bandırma civarında görüldüğü, teslim ol emrini dinlemediği için de batırıldığı söyleni - yordu. Salâhiyettar makamlardan yap- tığım tahkikata göre şayianın aslı yok- tur. Bandırma civarında böyle bir de - nizaltı görülmemiş ve batırılmamıştır. Bu şayiaların çıkmasına sebeb — son günlerde donanmaya mensub bazı gemi. lerin Bandırma ile Adalar arasında atış talimleri yapmalarıdır. tebrik telgrafı gönderdi Santanderin zabtı dolayısıyle İtalyada şenlikler yapılıyor 27 (A.A.) — Santanderin zaptını tesid eden nümayişlere İtalyanın birçok şehirlerinde devam edilmektedir. Karışmaztık :07'““1. Başkanı Lord Plimot Karışmazlık komitesi dürı gene toplandı Londra, 27 (A-A.) — Tâli karışmaz- lik komitesi, Amiral Van Dulme'in kont- rol sistemini işlemesi hakkındaki rapo- rundan malümat almak üzere saat 11 de dış bakanlıkta toplanmıştır. Toplantı sonunda bir tebliğ neşre - dilmiştir. Bu tebliğde ezcümle denili . ki: ’"-ı Azdilar, enternasyonal büronun ra- (Sonu 5. inci sayfada) B. Musolini, General Franko- dan aşağıdaki telgrafı almıştır: “Kiymetli italyan lejiyonerlerinin müli İspanyol kıtaatı ile sıkı bir işbirli- ği yapmak suretiyle ve kardeşce San. tandere girmiş oldukları, ve böylece en parlak ve en müşaşa zaferini kasanmış bulundukları şu sırada da italyan leji- yönerlerinin emrim altında bulunmasın. dan duymakta olduğum gurur ve ifti- harı ve bu pek süratli ileri hareketinde (Sonu 5 incı sayfada) Bir kazayı sular bastı 7 kişi öldü Zarar bir milyon İiradır uh a Amasya, 27 (Husus Dün de şiddetli yağmurlar mıştır. Bu yağmurlar bir saat kadar dolu ve şid- detli sağnak halinde devam etmiş ve su yüzden dereler taşınıştır. Vilâyeti. mize tâbi Gümüşhacıköy kazasını sel. ler basmıştır. Felâket çok âni olmuş ve sel bu kazada 180 evi içer.sindeki eşya ve zahirelerle beraber kâmilen gö. türmüştür. Asıl işin feci tarafı, sel ee nasında 7 kişın:âı seller arasında bo. ğulmasıdır. Bir kişi de kaybolmuştur. Seller tarlalarda bulunan bütün hu. bubatı da mahvetmiştir. Sellerin yaptığı zarar bir milyon H. ra tahmin edilmektedir. Amasya vali- liği 'sel felâketine uğrıyanlara Vâzım gelen yardım: yapmak üzere derhal faaliyete geçmiştir. Kızılaydan yardım beklenmektedir. Kızılay genel merkezinin bu felâket. zedelerin derhal imdadına koşmak için başlı ya karar vermesi burada büyük sevinçle karşılanmıştır. İIstanbulda Elektrik Şirketinin Satın alınması İstanbul elektcik şirketinin devlet tarafından satın alınması hakkında bir bildiriyor) hazırlıkla kaç zamandanberi de çıkan haberler yaptık. Elde e Bilindiği üzere ötedenberi hükümet« le İstanbul elektrik şirketi arasında bazı ihtilâflar vardı. Bilhassa bu ih. tilâflar arasında şirketin vaktiyle elde etmiş olduğu elektrik İmtiyazı ve şart. namelerini iyi tatbik etmediği söylen. mektedir. Şirketi eskiden idare eden. ler birçok yolsuzluklar ve sui istimal. ler yapmışlardır. Bugün İstanbul elek- trik şebekesinin ihtiyacı karşılamıya. cak derecede zayıf ve sakat tarafları olduğu ileri sürülmektedir. Bunun için, çok tabit olarak şirket idaresi ve mümessilleriyle Bayındırlık Bakanlığı arasında bir müzakere zemi. ni hazırlamak üzere muhabereler ce. reyan etmektedi.. Bu suretle iki tara. fın bir defa daha karşr karşıya gele- rek bütün bu Ihtilâflı meselelerin hal. line doğru gitmeleri şüphesizdir. tahkikat ( Sonu 5. incı sayfada ) — Ankarada büyük bir inşa Faaliyeti vardır, Her yerde çekiç sesleri işitili yor. Yukarıdaki resimde Ulus meydanında kısa bir zaman içinde yükselive ran Sümer Bank binasını görüyorsunuz. ai an. Vi TREĞE U GA f n üaü