29 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Askeri ADIMIZ, teri Sancak'ta yeniden kanlı vak'alar oldu Süveydiyede türklerden üç kişi yaralandı bir kişi öldü Adana, 28 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Suriyeden alınan malümata göre Süveydiyede gene hâdiseler olmuştur. Usebecilerle, halk arasında çarpışmalar olmuştur. Türklerden üç ya- ralı, bir ölü vardır. Hâdise yüzünden bütün şehir halkı korku içindedir. Hâdiseleri önlemek için An- çok kanlı takyadan kuvvet gönderilmiştir. Antakyada kısmen sükün vardır. Halk parti- sinin teminat vermesi üzerine tektük türk dükkân. ları açılmıştır. Fakat türk dostu olan diğer unsurla- Gündelik: İzmir fuarı Kemal ÜNAL Milli mücadelenin ilk sembholü, İzmirdir. Henüz muntazam ordu haline girmiyen sivil kıtalarda, en vazıh hedef, İzmir olmuştur. Milli kuvvetlerin kumandanları, gönüllü askerlerine zaferi, İzmir kordonunda gösterirlerdi. Bilinen ve bilinmiyen bütün kahramanlık- lar ona kavuşmanın yakıcı hasre- ti içinde yapılmıştır. Atatürk orduları, Akdenizi he- — def alarak büyük zaferlerini İz- mirde taçlandırdılar. İzmir; artık, kendi toprakla- rında müstakil ve müreffeh çalı- şan Türkiyenin ekonomik sembo- lüdür. Türk tarihinin her devrin- de olduğu gibi bugün de, Ege, Anadolunun en güzel ve en verim- li bir parçasıdır. Yüksek yayladan, tatlı bir meyil içinde ve sulak vâ- diler halinde Akdenize inen bu kıtada karanın kıymeti ile denizin serveti biribirini kucaklamış bir haldedir. Burada, ovalar, dağlar, müstesna iklim şartları içinde dünyanın emsalsiz mahsullerini verir. Bu mahsulleri dünyanın her yerine laşıyacak vasıtalar hemen kıyılardadır. Bu hilkatin müstesna bir ahenkte yarattığı Egede, türk zekâsı eserini vermiştir. Şimdi bunu başaranların kar- deşleri, memleketin diğer kısım- larmı kendi iklim şartları içinde, birer Ege yapmak vazifesini al- mışlardır. Ve geniş bir kalkınma hareketi içinde bu vazife başarıl- maktadır. Ancak yurdu saran bü- Yük hıza Ege de katılarak her za- manki ileri mevkiini elinde tuta- caktır. Egenin yurd coğrafyasında ve tarihinde aldığı yere göre; İzmir fuarı da, hüviyetinde birkaç vazi- feyi birarada taşımaktadır: bu vazifelerden biri, onun herkese Ege mahsulerini ço kiyi tanıtma- sıdır. Egenin bakımlı ovalarımı, yeniden kurulmakta olan şehirle- rini, güzel sahillerini görerek fua- rı ziyarete gelenler; her yıl biraz daha iyileşen ve hacmi artan Ege mahsullerinin örneklerini yüksel- Miş rakamların grafiği yanında Börürler. ©, İzmir fuarı, yalnız Egenin de- ğil, bütün memleketin endüstri ve Ziraat mahsullerinin örneklerini de kendinde toplamaktadır.. Ankarada ve İstanbulda mu- avven mevzularda sergiler açıl- Makla beraber, ziraat ve sınai is- İlşıılın gitgide ve bir arada teşhir €tildiği yer, İzmir fuarıdır. An- (Somu 7, inci sayfada) Antakya'da — şimdilik nisbi bir sükün göze çarpmaktadır. Kapalı olan dükkânlar tek tük, açılmağa başlamıştır. rın dükkânları hâlâ kapalıdır. 'Tevkif edilen türklerin tahliye edilecekleri bil- dirilmişse de henüz bu hususta müsbet bir eser gö- rülmemiştir. — | 5 Suriyede politik vaziyet karışıktır. Şamda yük- sek tahsil gençleri Vatanilere karşı muhalif bir parti kurmaktadırlar. Suriye başvekilinin hasta olduğu bildirilmekte- dir. Son vaziyetleri tetkik etmek üzere kabine baş- wekilin emrinde toplanmıştır. Şanghay'da ingiliz elçisinin yaralanması Ingiliz notasının metni telgrafla Tokyoya verildi Japon diplomatik mahfilleri notayı kayğgı ile bekliyorlar Londra, 28 (Hususi) — İngilterenin Tokyodaki maslahatgüzarı ta- rafından japon hükümetine İngilterenin Çin büyük elçisinin yaralan- mast hâdisesi hakkında vereceği notanın metni teigrafla Tokyoya gön- derilmiştir. Nota japon hükümetine tevdi olunduktan sonra neşredile- cektir. Tokyodan bildiriliyor: Japon makamları, — İngilterenin — notasına mümkün olduğu kadar çabuk cevab verebilmek için ingiliz büyük el- çisinin yaralanması hâdisesi tahkikatının süratle ilerletilmesi hakkında talimat vermiştir. Hükümet ve resmi mahfiller hâdiseden cidden müte- essirdirler. Japon gazeteleri hâdiseyi iç sayfalarında mevzuubahs etmekte veyahud bu mesele hakkında hiç- bir şey yazmamaktadırlar. Diplo- matik mahfiller sakindir ve yan- lışlık dolayısiyle vukua gelen bir hâdise için İngilterenin vahim ka- rışıklıklar çıkarmaktan kaçınaca- ğına emin bulunmaktadır. Japon diplomatik mahfilleri kaygıda Bununla beraber diplomatik mah . filler, seri halinde hâdiselerin alâkalı bü- yük devletlerin müşterek bir hareketine yol açması ihtimalinden dolayı kaygı duymaktadır ve bunun için de japonla. (Sonu 7. incl sayfada) Mareşal Fevzi Çakmak Yarın geliyor Büyük Trakya manevralarıma git. miş olan Genelkurmay başkanı Maze. şal Fevzi Çakmak yarın şehrimize dö- necek ve törenle karşılanacaktır. Tamıştır. bulunmak üzere bakaı Ankarada Harbi ye mektebi binam L ANDIMIZDIR HER YERDE — | 5 29 KURUŞ Ağustos M 18 inci Yıl ——9—37 No. $779 Tel * Başmuharrir 1068 Yazı İşleri Müd. 1062 Listeyi aynen neşrediyoruz Ordumuz bu sene on üç general daha kazandı Orgenerallığa terfi eden Korgeneral Asım Gündüz Askeri terfi listesi yüksek tasdika iktiran etmiş ve terfi eden subay ve as- keri memurlarımızın kıtalarına terfile ri dün tebliğ olunmuştur. Bu yil, or- dumuz yeniden 13 general ve bir amiral kazanmaktadır. Büyük Erkânı Harbiye ikinci reisi Korgeneral Asım Gündüz Orgeneralli - ğe, tüm general Hüsnü Kılkış Korgene- ralliğe, tuğ generallerimizden M. Zihni Toydemir, İbrahim Rahmi Peken İzzet, Necib Kadri Demirkazık, M. Nazmi İnan, Seyfeddin Akkoç, M. Faik Sutunç A, Fevzi Akarçay, Osman Tufan, Nus. ret Başaran, Reşid Güneray, Kâmil Bay. Harbiye 104 yaşında Yarın harbiyede büyük bir tören yapılacak Geçid resminden sonra bu sene çıkan subaylara diplomaları verilecek Yarın kahraman ordumuzun kara ve hayva subaylarını yetiştiren Harbiye mektebinin kuruluşunun 103 üncü yıldönümünü kutlayaca- ğız. Mekteb komutanlığı bu mutlu gün için güzel bir program hazır- Bu programa göre, sabah saat sekizde mektebden merasim meyda- nına gidilecek, orada geçid reşmi yapılacaktır. Geçid resminde hazır akanlarımız, birçok büyüklerimiz ve büyük rütbeli subaylar davet edilmişlerdir. Geçid resminden sonra genç subaylar Ulus meydanma İ'l“f“_kler, âbideye çelenk koyacaklardır. Bu sene me- zun olan talebeden biri tarafından bir söylev verilecektir. Mektebe döndükten sonra saat 15.30 da andiçme ve diploma verme merasimi yapılacaktır. .B" 'f"'k' mezunlar mektebin Ankaradaki ilk mezunları olması hasebile törene çok büyük ehemiyet verilmektedir. Yetiştirdiği evlâdlarile memle- kete en faydalı ve feyizli bir ocak olan mektebin yıldönümünü yal- nız harbiyeliler değil, onu heyc- canla bağrına basan ankaralılar da kutlayacaklardır. Hattâ bu kut- Jama yalnız ankaralılara da mün- hasır kalmıyacak, en ince sevgisini orduya ve onun subaylarına ver- miş olan türk milleti de aynı bay- ram gününü beraber yaşıyacak- lardır. İtaat, inzibat ve intizam ve bilgide mükemmeliyet esasını daima düstur (Sonu 7. inci sayfada) I Korgenerallığa terfi eden Tümgeneral Hüsnü Kılkış re tüm generalliğe terfi etmişlerdir. Yeni tuğgenerallerimiz Piyade albaylarından Hakkı Özgüner, Abdullah Enis, Topçu albaylarından Ya- şar Yelkencioğlu, M. Vehbi Kocagüney, kurmay albaylardan Receb Ferdi, M. Fahri Uluğ, M. Zeki Erokay, A. Remzi Yiğitgüden, İsmail Hakkı, İ. Hakkı Öke öz, M. Sabri Beşe, Kurtcebe, Rıza Üre cun. Deniz albayı Hulüsi, Tuğamiral ol- muştur. Diğer terfi eden subaylarımı- zın listesi beşinci ve onu takib eden sayfalarımızdadır. Bugür;m 12 sayfa Dumlupınarda yapılacak büyük tören Yarın Başkumandanlık meydan muharebesinin 15 inci yıldönümü Başkumandanlık,meydan muharebe- sinin 15 inci yıldönümü münasebetiyle 30 ağustosta Dumlupınacda meçhul as- ker âbidesinde büyük bir tören yapıla- caktır. Törene civar vilâyetlerden he- yetler gelecek, Afyon vilâyeti içinde bulunan kasaba ve köylülerimiz de tö- rene iştirâk edecektir. Törende muhte- lif garnizonlardan gelen askeri kıtalar bulunacak ve töreni müteakib büyük bir geçid resmi yapılacaktır. Milli müdafaa bakanlığı törenin o günün büyüklüğüne liyik olmasını te- min için bütün hazrılıklarını yapmış- tır. Bu büyük törende şehrimizi temsil etmek Üzere dün akşam Aiyona bir he. yet hareket etmiştir. (Sonu 7. inci & yfada)