29 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

29 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl | No. 7293 Pazar Ağustos 937 Yarın (30 Ağustos) Yarın 30 Ağustostur. Zafer ve Tayyare bayramlarımı kutlulıyacaktır. 3OJAğustor kurtuluş idealimizin en üstünde, kanad açımış. mübteşem, tunç renkli, güneş başlı bir kartal gibi durayor. On beş sene evel, 26 Ağastos sabahı taarroza kalkan Türk ordu: su, 30 “Agustos günü, Afyonda, biz- | zat Büyük Kumandanın hazırladığı meşhür ve tariht hbarbi vermiş ve akşam vakti güneş, bir yangın kı. zıllığı içinde batarken, Türk mille- tinin mukaddes kitabına, “30 Ağus: tos başkumandan meydan muhare. besi,, ni bir zafer destamı şeklinde yazmıştı. O gün, bir milletin mukadde- Fati mevzubahsti. Sabahın alaca karanlıkları hafif hafif eserken, bütün cebhe bugünün çerefli ve Çetin vazilesini idrak ederek yavuş yavaş kımıldıyor, kalkıyordu. ©O gün, kıyameti koparacak olan en mühim bir kozun oynana: cağı gündü. Düşman cebhenin tah- kimatını görerek onları parçalamağı ve ele geçirmeği, askeri — mantık, teknik ve hükümler baricinde bir hayal / sananlar, bu - sabahin koy. nundan doğacak güneşin bür, müs- takil, hakkına kavaşmuş Ve muzaf. fer bir milleti aydınlatacağını bil. miyorlardı. 30 Ağustos — güneşinin, yeni bir Türk vatamının ocağımı tüttüreceğini, onlarla beraber kimse tahayyül edemiyordu. Türk - saylanmıa ea büyük ev. lâdı Mastafa Kamüâl, taşı yastık, toj ilte, katları yorğan yapa. prağı gilte, BU Am güneşine istediği istikameti vermeği ve Türk milletinin bayatına çökea kara talihi ton bir çelme ile de. virmeği kararlaştırmış ve © sabah: — Ordular; bedefiniz Akde. nizdir, ileri! Emrini vermişti. O gün Türk ordusu, yatağından taşmış bir nc- hir coşkunluğu, bulunduğu yerden kopup yürüyen bir duğ beybeti ile dönmez ve durdurulmaz bir şekil. de istikbale doğra akın etmişti. 30 Ağustos başkumandan mey- dan müharebesi akşamı Mehmed. çiğin çaldığı borular, bütün dünya- ya en büyük Türk askerinin zafe- Tni işittiriyordu. Selâm Atatürke! Selâm © günün büyük kuman: danlarına, Selâm kahraman ordaya; Selâm, aziz şehidlere! Yarın ayni zamanda Teyyare bayramınısdır. Her ikisi birden Türk milletine kutlu olsun! Yarın Zaler ve Tayyare bay- ramıdır. Bayramın ne şekilde kut- Lulanacağı — hakkında — hazırlanan Pptogramı yazıyoruz: 1 — İzmirdeki subaylar, 8 den 8,30 za kadar kumandanlık — aalo: nunda komutanı tebrik edecekler- dir. Bundan sonra bhükümet, bele- diye, cemiyet ve teşekküllerin teb. rikâtı kabul edilecektir. İlbay, kış. la kopısında bando tarafından me rasimle karşılanacaktır. 2 — Törene 9,30 da cumhuri- yet meydanında toplanan birlikle- Tin teftişile başlanacaktır. Teftişi Müteakıb asteğmen Eldal tarafın- dan başkumandan meydan muhare- besinin — tarihçesini mübhtevi bir söylev verilecektir. 3 — Geçid resmi, söylevi mü- teukıb başlıyacak, geçid resmine, kara hava, deniz kuvvetlerimirden Müfrezeler ve polis, belediye zabıla millet yarın | ANADOLU | Hergün sabahları çıkar, siyasal 'gazetedir. 30 Ağustos başkumandan mu- harebesinin 15 inci yıldönümücü yarın kutlularken, harbin cereya- nni ve zaferin kazanılışını bir daha Bgözden geçirmek vezifemizdir. 26 Ağuatostanberi cereyan eden muharebelerde, düşman — mağlüb, fakat benüz imha edilememişti. Maksad, düşman ordusunu Anadolu topraklarına — karıştırmaktı. - Ordu, 27 Ağustos günü Afyon mevriinde düşmanı mağlüb — ettikten soura daüma bu gayeye doğra tevcih edilmişti. 29 Ağamtos akşamı düşman kavayi meliyesi, Çal mıntakasına yığılmış ve kıtaatımız — uzaktan fa- kat — hertarafı sarmıştı. — Otuz Ağustos sabahi düşman — için no İzmire, ne de şimale Kütahya is- tikametine gitmek imkânı kalma: mıştı. Kendileri için yalnır Murad dağı şimalindeki Ve sarp patikalar. Yarırki merasim progrâ; müfrezeleri — iştirak edeceklerdir, Birlikler de takım kolu hulinde geçeceklerdir. -Geçid resmi heykel önünden biriacikordonu — takiben konak meydamına kadar devam edecektir. 4 — Sabaylar ile askeri me. murlar, merasime büyük üniforma ile iştirak edeceklerdir. 5 — Zervalde kışla meydanın. dan 21 pare top atılacak, öğleden sonra gazinolarda eğlenceler tertib edilecektir. Geceki merasim Gece şehir baştanbaşa — elek- triklerle donatılacak, 20,30 da ban. dönün — iştirakile — bir feneralayı tertib edilecektir. Alay kışla mey: damndan hareketle Kordon, Gün- doğdu, Lozan meydam, Basmane istasyonuna kadar gidecek, Keme- raltından kışlaya dönecektir. Ordu. evinde bayram — münasebetile bir balo verilecektir. dan başka yolu olmiyan — Kırıltaş deresi, bir noktai necat idi. Ba istikamet te — süvari kolordumuz tarafından tutulmuş bulunuyordu. B0 Ağustos gecetini Afyonda ge- çiren başkumandan, ertesi sabalı düşmanı burada imha edecek te- dabiri almış ve alemabah Fevri Paşa harekât takasının — şima. Tindeki ikinci —orduya giderken kendileri de birinci ordu mıntaka- sına hareket etmişlerdi. O sabah Beçtiğimiz saha, birkaç gündür sü- vari kolordumuzun düşman içle- rinde ve gerilerinde yaptığı şedit savletler ve mütemadi — akınlarla, piyade kolordularımızın mütemadi tazyiki yüzünden düşmanlara bırak- tırılmış Tâyuat ganaim, ayni va- manda yaptıkları fecayi ve meza- Tim sesleri dolu idi. Aydemir, — Adatepe, Ağaçköy mevkilerinin teşkil ettiği bir daire içinde toplanan düşmanları ikinci ve birinci ordularımız şimal, şark, cenub ve cenubu garbiden ihata et: miş ve süvariler de Kızıltaş deresi vadileriti tutmuştu. Zevalden sonra muharebe ke- mali şiddetle başladı. Ateş çem> beri içinde kalan düşman, büyük bir şaşkınlık içinde hertarafa baş vuruyor, fakat gene mezbahamna dönüyordu. Akşama doğru —muha- rtebe bir kat daha şiddetini artırdı. Başkumandanın — emrile - topçular mümkün — olduğu kadar yakından ve hatta açıktan ateş ediyorlardı. Ayni zamanda — piyadelerimiz de süngülerini takarak düşman mev- züne — saldırıyorlardı. Gurub - cena- sında artık mesele helledilmişti. Mabir bir sevk ve idare ve azim- kâr küvvetlerin savlet ve dehşeti karşısında düşman son — nefesini verenlere mabsus — çırpıntılardan sonra arm teslimiyet etmiş bulu- nuyordu. — Sonu 4 ncü sahifede — Telefon: 7776 Başvekilimiz Yakında Anadoluda seyaha- te''çıkacaklardır Çin-Japon muharebeleri Japonlar, Rusyanın Şang- hay konsoloshanesini kamm u aemanarmr | Satış mukavelesi | parafe edildi | İatanbul, 28 — (Hususi) İz: mir telefon girketi satış mukave- İlesi Nafia Vekâleti İle şirket mü- | messilleri arasında parale edilmiş pur Mukavele, tasdik | ler Heyetine sevkedilmiştir. u Başvekilimiz Yakında Anadolu seyahatine çıkacak İstanbul, 28 (MHususi) — Pa vekilimiz G. İsmet İnönü, yakinda Anadolu — seyahatine — çıkacaklar, Nazilli moensucat, Barsa — Merinos ve Gemlik #nn'i ipek fabrikalarını açacaklardır. Hatîıyda Korku hüküm sürüyor İstanbul, 28 (Husust) Ha- tayda başlıyan karışıklıklar devam ediyor. Halk mümessillerinin telkinati- le Türkler dükkânlarını açmışlarna da, diğer unsurlar korkmakta ve içlerini terkederek - evlerinden çık. mamakladıarar. Bulgar_ ordusu Eylülde manevralar yapacak İstanbul, 28 (Hususi) — Bulgar ordusu, eylülde manevralar yapa- gaktır. Bulgarlar; manevralarında ha- zır bulunmak özere Almanya, İtal. ya ve Yugoslavyadan askeri heyot. ler davet edeceklermiş. Pire talıı:ı galib geldi İstanbul, 28 (Hususi muha: birimizden) — Bugün Gala- tasaray - Beşiktaş muhtelitile Pire muhteliti ârasında yapı- lan fudbol — müsabakasında Pire muhteliti, üçe karşı dört gölle galip gelmiştir. Maçın bu şekilde netice- lenmesi Galatasaray - Beşiktaş muhtelitinin çok fena bir oyun oynamasıdır. Gürbüz yavrular T E AMAY - T AM ÇUN İzmir telefon şirketi için Vekil. ı de işgal ettiler —-eem— Çin ordulğrı, Japonlarla saatlerce süngü;süngüye harb etmişlerdir Şangbay, 28 (A.A) — Domci Ajansı bildiriyor: Japonların — sağ cenabındaki kuvvetleri Çinlilerin ikinci battaki mokavemetini kırdıktan sonra mü- hüm mevziler işgal etmişlerdir. Tokyo, 28 (A.A.) — Amirallik makamından — bildirildiğine göre, japon deniz tayyareleri dün sabaha karşı Nankinde umumi kararhâhı, jandarma — dairesini, tersaneyi ve bazı askeri noktaları bombardıman etmişlerdir. 'Tayyarelerden biri avdet ode- memiştir. Şanghay, 28 (ALA.) — Cinli- Japon askerleri bir hatta çekildikleri bildirilmektedir. Eenebi müşahidlere göre, bu lerin duha garba başka çekilme — Çinlilerin — lehiaedir. Çünkü ba suretle Çinliler japon harb gemilerindeki topların nteş menzili haricine çıkmışlardır. Çin ordusu namına söz söyle- meğe salâhiyettar bir zat, Çin kuv. vetlerinin takriben iki mil kadar geri çekileceklerini beyan etmiştir. Sanghay, 28 (Radyo) — japon askeri — kumandanlığı, — Rosyanın Şanghay konsoloshanesini işgal et. mişler ve tabarriyata — başlamış: lardır. — Sonu 6 ıncı sahifede — Ordu terfi listesi Liste bugün tebliğ olunuyor Terfi eden komuütanlarımızla subaylar bugün yeni rütbelerini alacaklardır İstanbul, 28 (Hosusi muhabiri. |Tuğgenerallikten, mizden: Telefonla) Âli tasdika ik- tiran eyliyen ordu terfi listesi bu gece neşrolunmuştur. Terfi eden sobaylarımızı bildiriyoram. Terfi eden komutanlarımızla ordu erkânı, yarın yeni rütbelerini alacaklardır. Terfi eden Generaller Korgeneral Asım Orgeneralliğe, Tümgeneral Hüsnü Kılkış Körge: neralliğe, Evelki gece fuarda, Çocuk Esirgeme Kurumu tarafından bir gürbüz çocuklar müsabakası açıldığım yazmış ve kazanan yavruların — isimlerini de vermiştik, Bu yavrular yukarıda aileleri mektedirler. ve oyuncakları ile birlikte gözük. Tümgene- ralliğe terfi edenler Fehmi Todemir, İbral Rah- mi, Necib, Kadri Dumirkazık, Naz- mi İnan, Seyfeddin Akkoç, Faik Sütünç, Feyzi Akarçay, Osman Tu- fan, Nüsret Başaran, Reşid Günay, Kâmil Boapre. Albaylıktan Tuğgeneralliğe terfi edenler Piyade: Hakkı Özgüner, Abdul. lab Emir, Yaşar Bekçioğlu, — Kur may Albay Receb Ferdi, Topçu: Vehbi Kocagüney, Kurmay — Albay Fahri Oluğ, Kurmay Albay Zeki Erokasy, Kurmay Albay Remzi Yi. Bitgüder, İsmail Hakkı Aköz, Sabri Meşe, Kurmay Albay Kürtcebe, Receb Orçun. Deniz — Albaylarından Tüm Amiralliğe, Kurmay Yarbaylardan Kur- may Albaylığa terfi edenler Abdülkadir, Feyzullab, Ralf, Cevad, Gulib, Aslan, Nusret, İhsan, Şükrü Adil, Covder, Kurmay Binbaşılıktan Yarbay: bğa terfi eden Haliddir. Kurmay Yüzbaşılıktan Binbaşılığa Tufan, Kâmi, Rıza, Sırrı, Ha: yati, Muzaf fer, Ssid, Kâmil, Ah: | med, Server, Zeki, Sadeddin, Ce mal, Niyazi, Kema'eddin, Tevfik, — Sonu 4 ncü sahifede — Hulüsi,