29 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Gehe ö mesele Göçenlerde talâk meseleleri hakkında iki makale tan bir mektub aldım. Bir annc, bu yanılarımı dil dıktan şonra, bulâsaten diyor ki “Geçimsizliği keadi — varlığına karışmış gitmiş bir ailenin filhakika doğru değildir. Fakat bazan öyle sebebler vaz ki, istemi, temiye geçinmeği emrediyor. Bunlardan en yekdiğerini miş bir yavruları vardır. Yuvanım yıkılınası, sevmiyen bir zevç ve zevcenin, aktı. okuduğunu yaz- yaşaması, is. uktur, — Mes lünyaya birincisi ç ağün bayatın: da yetimlik, başka bir baba veya ananın Ülede Kalmlik. Bom . de hir n Şıntı vaziyetine düzmek gibi veziyetlet de ihıdak edebilir. O yuvayı yâşatmak, fodükürliklâr ve feragatlerle o takdirde, çödağü — Böyle Bir tehli- keden kurtarmak Jârım değil midir?,, Kariimin bu düşünçesini çok asilâne buluyorum. Evlâd sev tu çofkati bacan hakikt ana ve babalarda ne derin, dakârlıklar tevlid edebilir* timde ısrar ediyorum. Bir kere, her iki taraf, çocukları üzerinde Küzlik ve ferağali göstermek — kabiliyetinde midirler, değil cibetin anlaşılması lüzumdır. Şayed bu h Baba ve anağin kalblerine bükim olmu, #i, büyük bir kuvtet bulmuş olur. Bu Fakat bütün bunlara rağmen, ben gene gisi, yav. ne akla Yağıraz fe Çik. ayni şef kati, ayni loda. midirler; bu ayni samimiyet ve — kuvvetle mücssese. cihet döğrudur. Belki her iki ta- » takdirde izdiyaç çafin Yüpacökı bu (edakârlık, bir yavranun varlığından ve şahsiyetinden alacağı yeni bir hisle bu iki mı ve anlaşılamıyan ruhu d: Pşx. bu forağat tek tarafa münhasır Kalır ve, zevç veya zövceden biri, buna rağmmen kondi isteksizlik, nelret ve istikrahını yaşat. devam ederse, 0 mücsscsenin de ( ükia onun vereceği şey, her iki taraf | keıee olur. Ve bu bavanın teirleri, o 'l' #ada ve herşeyinde de görülür. Klas çudur: demek- çla devamh bir arap ve iş- üt ve Münüsı yok yavrumun rubi ahvalinde, miza. Geçinmek, mademki Karjiliklı bir 4köük ve imilriç eseridir. Kafşı- hüıo[ı:ık İtiraz kabul etmiyecek, silinmiyecek şekilde yerlöşmiş bir alerci ve ıırr'hlıllk de lılikı tevlid etmesi İüzim gelen mükemmel Mi bir sebebdir. Cehennem azabı! Pariste büyük bir kundura müğssesesi vardır; bu müesse- senin bir kısım müstahdemini, müşterilere dar gelmiş ve ge nişletilmesi lâzımgelen kundu- raları giymeğe ve bu suretle Bünları yenişletmeğe memur- mıhş. “Zavallı adamcağızlar, cehen- nem azabını bu kundura ma- gazasında çekiyorlar, demektir! Maâmafih, Bünların “âyakları nasırdan garip ve belki de hiçbir şeyden müleessir olmaz hale gelmiş olsa gerektir! Bir rekor dahal -Bu serlevha ile garib bir “İştön daha Bahsedileceğini bu sütunun karileri hemen anla- mişlardır! Hgllandada tütün ve püro içenler kulüpleri çoktur. Bun- Târin Belli Başlılarındaân 85 ta- neği #zAları ârâsında bir “En “Fiyade püro İçmek, Mmüsaba- xİ_;ııı yapılmış ve bir günde 47 püro içmekle birincilik Van Havz adlı bir adamda kal- mıştır. Fakat bir adam da tek pü- royu hiç söündürmeden tam iki Sant içmek süretile bir rekor Yeşkil etmiştir. Müsabakâmın sonuncu kısmı, mahud eşek yarışlarını andırıyor. Malüm volduğu üzere eşek yarışında birincilik âtlârda olduğu gibi Öne'geçmekle değil, hiç dur- mamak şartile geri kalmakla elde edilir! Hissi kablelvukul Ölecâğini evelden bilenlerin olduğu rivayet edilir. Bu riva- Yetlerin doğruluğumu biz bil- ,Miyoruz; fakat Amerika 'güze- 'telerinde çıkan Şşu Haberin doğruluğuna şüphe caiz olmasa gerektir. Nevıenıydı Jözef Fiar adın- 'ilı 56 yıçmâı bir adam bir 3 le y! ihde artık se- in ömtü kaldiğinı bildir: ıııdîı. ; Saime Sâdi Ailesi erkânı bu sözleri şaka telâkki etmişlerdir. Fakat se- kizinci gün, Bay Fior vasiyet- namesini de yazmış ve alâkadar- lara kendisi okumuş sonra da: — Ben bir saat sonra öle- ceğim. Cehazemi vasiyetna- mem dahilinde gömmeğe dik- kat ediniz, demiş ve bir saat sonra kalp sektesile ölmüştür! Emsalsiz bir aşçıl Bazı çocukların küçük yaş: larda hesab, musiki gibi hu susatta harikulâdelik göster- dikleri mâlümdur. Birleşik Ame- rikada henüz altı yaşında bu- | lunan Varyara Cakins adlı bir kızcağız aşçılıkta pek büyük bir Mmuvaffakıyet göstermek- teymiş. Bu kızcağızın yemekleri fev- kalâde güzel ve lezzetliymiş. Bu sebeple bir lokanta kızı büyük bir para ile Mütfağına angaje etmiştir. Bu hadere, duy, fakat asla inanmal Demek icab eder mi, âcaba?. Arzin sonül Avrupada büyük şehirlerde yeni bir mezheb türemiştir; bu mezheb erkânı ehramlara tapmaktadırlar; bunlar, hayatın her safhası için ehramların şu veya burasını ölçerek elde ettikleri hösaplara göre, bir plân yapmaktadırlar. Bunların zan ve itikatlarına göre ehram- ların her köşesi, her duvarı veya dehlizi esrarlı hesaplarla yapılmıştır. Bu hesaplarla hal ve istikbali keşfetmek müm- künmüş. Ve bu hesaplara göre de arzın sonu 1957 senesinde yani bundan yirmi sene son- raymiş! Sörirr e liü Konal Konak iskelesinin inşasına devam edilmektedir. İskelenin kazıkları tamamen çakılmış, şimdi beton dökümüne baş- lanmıştır. Yeni iskele Teşrini- evel nihayetine kadar bitirile- cek ve Cumhuriyet bayramında merasimle açılacaktır. Dün Uşak- | Karşıyaka vapuru ——t - * . e— .|İngiltereden yeni bir vapur alıtıdı arasında Londradan vapu- Kârşıyıka - İzmir işletilmek alınması kararlaştırılan run salış mukavelesi imzalan- mış ve yüzde on pey akçası da vapur sahiblerine verilmiş- tir. 18,500 İngiliz lirasına sa- tın alınan vapur, 534 sene- sinde inşa edilmiştir. Vapur, bugünlerde kızağa çekilerek temizlenecek, bazı noksanları ikmal olunacak ve ilâveler ya- pılacaktır. Yeni vapur, Teşrini- evel nihayetlerinde İzmire ge- tirilecektir. Adliye erkânı arasında Şehrimiz adliye erkânı ara- sında yeni terfiler olmuştur. Ağırceza mahkemesi reisi B. Süreyya Orhon bir terfi ettirilmiş, maaşı 90 liraya çıkarılmıştır. İzmir müddei- umumiliği — başmuavinliğine , vekâleten vazife görmekte olan Ağirceza mahkemesi azasından B. Sedad Çumralı tayin olun- muştur, Otüz Beş Tira mal hâkimliğine aza muavinliğinde görmek üzere İzmir mahkeme azasindan Bn. Hay- rünnisa, kırk — lira Kuşadası ceza hâkimliğine Karaman aza muavini B. Fevzi tayin edilmişlerdir. Çök değerli Ağırceza reisi B. Süreyyanın terfii ve İzmir müddeiumumi — başmuavinliği gibi mühim bir vazifeye B. Sedad Çumrahnın tayini, mu- hitte büyük memnuniyetle kâr- şılanmıştır. Kendilerini tebrik ederiz, Fuar gazinosuna Peşteden varyete heyeti getirtildi Fuâr ve Şehir gazinoları müsteciri B. Mürâd Türkmen- oğlu, bu defa Peşteden 10 kişilik bir varyete tirmiştir. Afttistler arâsinda, dünya bisiklet şampiyönu da üzere vazile bülünmaktadır ki, ili tekerlek | üzerinde yaptığı hareketlerle seyircilerini hayrete düşürmek- tedir. Varyetede en zevkli numa- ralardan biri de köpekler tara- fından yapılmaktadır. Hava bayramı Paraşüt kulesinde tecrübeler yapılıyor Paraşüt kulesinde tecrübelere devam edilmektedir. Kulenin altındaki meydanlığa, ince ta- laşla karışık kum dökülmek- tedir. Tecrübeler Hava bayra- mına kadar ikmal edilecek beş Eylülde paraşütle atlama- lar yapılacaktır. Hava bayra- mınin muazzam bir şekilde kutlulanması için zengin bir program hazırlanmaktadır. Sıhhi tetkikler İstanbul Üniversitesi Hıfzı- sıhha Ordinaryüs profesörle- rinden B. Höşt şehrimize gel- miştir. » Profesör, burada sıhhi mü- esseseleri tetkik edecektir. derece | maaşlı | Keyeti ge- | Vilâyetimizde b:ışlaıımıs bitirilmiş ve yapılacak birçok bayındırlık işleri vardır. Yer yer yol ve köprülerle binaları — yaptırılmaktadır. Bu meyanda mödern bir de tây- yare istasyonu vücüde yetiril- mektedir. tulan - bayındirlik — işleri Kak- kında alâkadarlardan şu ma- lümatı aldık: Geçen minin tesbit ettiği beş senelik programa göre, inşâsı karar- laşan yolların keşiflerinin ha- zırlanmasına ve neticelendiril- süratle mektedir. Dikili-Ayvalık yolu Y37 ve 938 senelerine aid tahsisatı kadâar keşfi yapılarak ihale dilmiştir. Faaliyetle çalışıliyor. Bu yo- lun biran evel ikmali içi | Vali B. Fazlı Güleç, çok ya- sene meclisi uinu- mesine devam edil- bu sene içinde ikmal edilecek- tir. Bahkesir nafiası tarafından yaptırılmakta olan Altmova köprüsünden evel yol bitmiş olacaktır. Köprü inşaatı da bitince İzmir, Ayvalık ve Ba- hkesir biribirine muntazam bir şose ile bağlanacaktır. Menemen-Muradiye yolu da tir. Böylece, civar Vilâyet hu- dutları üzerindeki yollar - ta- mamlanacak ve Vilâyetler ara- sında kolayca münakale temin edilmiş olacaktır. Bu yolun üzerinde bulunan Değirmen- dere köprüsü inşaatına faali- yetle devam ediliyor. Bu büyük köprü, kırk bin liraya mâl olmaktadır. Yapıldığindâüberi tamir edilmiyen Ödemiş - Çatal şo- sesi, bugün seyrisefer edilemi- yecek haldedir. Yapılan keşif | Nafıa Vekâletine tasdika gön- derilmiştir. lıııııt eylöâl içinde münakasaya çikârılacaktır. Gülbâahçe - Karaburun yolu- nun 130,000 liralık keşfi ha- zırlanmıştır. Bu yol da bu se- ne içinde inşa ettirilecektir. Bonlardan başka Çatal-Ba- Şandır, Bayındır - Tokatbağı- Mahmutlar ve Bergama - Kale yollarının keşifleri hazırlanmış- tır. Hazırlanan yol programına göre keşfi yapılacak Bağlar- arası - Foça yolu vardır. Esaslı tamirat için bu sene büdçeye konan para kâadar keşif yapılmış, bunun dörtte üçü de şimdiye kadar ihale edilmiştir. Kırşıyakı yolü, bu sene Esaslı nle yeni bir okul | Vilâyetin, gekiş tu- | kından alâka göstermektedir. | Kişmı Mukaveleye göre bu yol, | Ka A RBERLEİA Vılayetımızın zengin bayındırlık programı Bu programın, mühim bir kısmı tahakkuk ettmlmış bulunuyor hnle ıirağ olunacaktır. Kuv- vetli bir tamir postasile bu yolun ehemmiyetile mütenasip bir şekilde muhafaya edilme- sini B. Fazlı Güleç emretmiş- fir. Buca ve Kızılçullu yolları dâa yeniden esaslı Bir surette tamir ettirilecektir. Kızilçüllüda Köllej binası- nin yeni - öğretmen — okuluna tebdilinden Sölhfü b yer, es- kisi gibi bir tehezzüh ve eğ- lence yeri Küalini alacaktır. Önuünün için Vali B. Fazlı Güleç, acele tedbir hlınmasını ve keşif yapılmasını — emret- miştir. Keşif hazırlahıyor. Busene mükellef âmele usu- lile açılacâk mühim yollardan biride Ödemişten — Salihliye gidecek yoldür. Bu suretle Bozdağ ve Gölcük, Manisa vilâyetine bağfanacaktır. Eylül ayında mükellef âmele ile vilâyetimiz dâhilinde olan yol kısmı, tamamen — ikmal edile Geçen sene — Ödemişten Halkapınar ve Göldüğe açılan yol, busene tevsi edilecektir. Böylece Ödemişten, Halka- bu sene içinde inşa edilecek- | | edilmektedir. pmar, Gölcük ve Bozdağdan geçilerek &z meyilli ve virajlı bir yolla Sâlihliye gidilebi- lecektir. Biha inşaatı Cumaovasında — inşa mekte olan inşaatına edil. faaliyetle — devam Şimdiden du- varlar yükselmiş, bina mey- dana çıkmıştır. Tadili lâzım gelen kısmın - keşfi de yapıl- mıştır. Ödemişte yapılmakta olan Emmiöğlü —ökulu inşaâtı ya- kında bitecektir, Urlada yaptırılacak 23148 lira keşifli ilkokul binasının keşif raporu, Nafıa Vekâletin- den gelmek üzeredir. Bu bina çök güzel Ve yeni tipte ola- câktır. Balçovada Ağa memnun lı- calarında yaptırılacak asri ha: mamlar için 3000 liralık bir müsabaka açılmıştır. Kinderhaymler 5 Eylülde kapanacak Bozdağda ve Aliağa çiftli- ğinde — açılmış kinder- haymler, 5 Eylülde kapana- cak, çocuklar ailelerine teslim edileceklerdir. Bir buçuk aydânberi bol hava ve iyi gıda âlan çocük- lar, sıhhatçe çok - farketmiş- lerdir. Gelecek yıl, kinder- haymler, daha geniş kadrolarla açılacaktır. olan | yabancılara tayyare hangarı | Seyyah akıni , - ->..-.— zmir, bir ziya. retgâh oldu.. Evelki gün, şehrimize çok fazla seyyah gelmiştir. Tren ve vapurlarla gelenlerin sayısı 4913 kişidir. Bunlar arasında İtalyan, Yananlı, İngiliz ve Al- man seyyahları da vardır. Sey- yahların bir kısmı dün şehri | ve fuarı gezdikten sonra dön- müşlerdir. Bugün İstanbuldan gelecek olan denizyolları sürat postâsı ile de seyyah Şelecek- tir. Evelki gece fuarı ziyaret edenler 9343 kişidir. Salı gü- nüne kadar 128,148 rakamının 200 bini dolduracağı tahmin edilmektedir. Denizyolları ida- resi, İstanbuldan — İzmire gel- mek istiyenlerin fazlalığını na- zarı dikkate alarak bu hafta Çarşamba günü İxmire bir sü- rat postası ilâve etmeği ka- rarlaştırmıştır. Çarşamba gün- kü vapurla, Halk — opereti ar- tistleri de gelecekler ve fuarda temsillere başlıyacaklardır. Algece Çok parlak geçti Dün gece Hulkevi tarafın- dan - tertib edilen — (Algece) çok zevkli geçmiştir. Halkevi bahçesinde geç vükte kadar eğlenilmiş, dansedilmiştir. AF gece münasebetile — tenvirat kırmızı - ampullerle — yapılmış, eğlenceye iştirak eden bayan lar kırmızı. elbiseler giymiş- ler, baylar da kirmizi kiravat- lar takmışlardır. Halkevi temsil münasebetile kolu, fuar İzmire — gelen Hissei Şayiayı temsil edecektir. Maliyede Tayin ve terfiler İzinir maliye — teşkilâtına mensup Mematlar — ârasında yapılan nakil ve tâyinlerle ter: fi eden memurların isimlerini aşağıda yazıyoruz: Defterdarlık merkez tahsilât kâtibi B. Muhiddin ile yeni maliye tahsil kâtibi Hakkı Taşoğlu ve yenimaliye seyyar tahsildârı B. Arif Hikmet Öz: bahçıvanin maaşları 20 liraya çıkarılmıştır. Ücretli memurlardan Baş” durak seyyar - tebliğ memuru Bay Enver Kinran 'da daimi memur sınıfiına ithâl edilmiş ve maaşı 16 İiraya iblâğ edi miştir. Keza Basmahane seyyaâr memuru Bay Süreyyâ ile Bay Şükrü Kondirle Alsan” cak maliye şubesi tebliğ me* murlarından Bay Feridunuf maâşları da 16 İiraya çıkarıl mış, münhal memurluklara dâ: açılan imtihanda kazananlâf tayin edilmiştir. Altyarışları Sonbahar atyarışlarına 1? Eylülde başlanacaktır. Yarıf komisyunu, — bunun ıçın bir program hazırlamıştır. 5( bahar düsyeları <üç h.ıııı!r vam edecektir. İzmirlilere Müjde FUAR GAZİNOSUNDA Büyük Varyete Peşteden getirtilen artistlerin nelis numaraları - Macar köpeklerinin hay" etleri - Bütün bunları görmek için Fuar -gazinosuna kı racak cambazliıkları. dünya bisiklet şampiyonunun akılları dürdu- nuz!