29 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

29 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Almanya ile tekrar mıiza- kerelere'başlıyoruz İktısad Vekâleti genel sekreteri B. Faik Kurdoğlu —— a - a— talimat aldı, Berline hareket etmek üzere.. İstanbul, 28 (Hususi muhabirimizden - Celâl Bayarın riyasetinde mühi —— © a— Telefonla) — Bugün m bir içtima yapılmıştır. Türkofiste, İktisad Vekili Bay İçtimada, Türk-Alman - ticaret muâh- edesi müzakeratı tetkik edilmiş, Iktısad Vekâleti genel sekreteri ve Berlindeki mümessil heyeti- Mizin reisi Bay Faik Kurdoğlunun bu husustaki izahatı dinlenmiştir. Bay Celâl Bayar, müzakerelerin tektar başlaması için Bay Faik Kurdoğluna yeni talimat Vermiştir. Bay Faik Kurdoğlu, yarın (bugün) Berline hareket edecek, Salı günü »müzakerelere tek- Tar başlanacaktır. İktısad Vekili Bay Celâl Bayar, bu akşamki ekspresle Ankaraya gitmiş, istasyonda merasimle teşyi edilmiştir. Bay Celâl Bayar, Ankarada birkaç gün kalacaktır: Ali Ekrem büyük ih- tifalle gömüldü İstanbul, 28 - (Râdyo) Büyük ediblerimizden Namık Kemal zade Ali Ekremin ce- Nazesi, bugün nişantaşındaki evinden kaldırılmış ve büyük Merasimle ebedi ikametgâhına götürülerek gömülmüştür. Bir: hoca Çocukların kanını emer- ken yakalandı.. İstanbul, 28 (Hususi) — Elâ- Üzde çocukların kanını emen Mifi adında bir höca yaka- lanmış ve adliyeye verilmiştir. Bu canavarın muhakemesine Yakında başlanacaktır. İki sergerde Askerlerimiz tarafından tepelendi İstanbul, 28 ( Hususi ) — Bahtiyar aşiretinden Seyid Rı- Zaya yardımcı elebaşılardan Şahinle Alişan adındaki ser- gerdeler; Hozat hududunda askerlerimiz tarafından — tepe- lendiler. Sağ kalan Seyid Rızanın izi üzerinde yürünmektedir. Tarih kurultayı Hazırlıklarına devam olunuyor İstanbul, 28 (Hususi) —Dob Mmabahçe sarayında toplanacak olan Tarih kurultayı bazırlık- larına ehemmiyetle devam olu- nuyor. Liselerin tarih ve coğraiya Öğretmenleri kurultaya iştirak edeceklerdir. Kayseri - Adana Telefon muhaveresi Eylülde başlıyor İstanhul. 28 ( Hüsüsi ) — — ae » ae gae —— — Asiler, dört Ingiliz vapu- runu bombaladılar Kihon şehri de bombardıman edil: miş ve büyük hasarat olmuştur. | | cehhez olmamıştır?. Paris, 28>(Radyö) lâlcler,' dün bombardıman ' etemnişlerdir. Li- manda buülünan - dört” İngiliz 4* Posla vapuruna-bombalat düş- müş ve tayfaların bir kısmı ölmüştür. Kihon' şehrinde büyük ha- sarat vardır. Saragosa; 28'( Radyo ) — 48 saat evel - başlıyan muha- rebe, hâlâ devam etmektedir. İhtilâleilerin, — cumhuriyetçi İngiltere Harbiye Nazırı Fransız manevralını takib edecek Löndra, 28 (Radyo) — İn- giltere Harbiye Nazırı yakın- da başlıyacak olan Fransız manevralarını — takib üzere Parise gidecektir. Dolu felâketi Amasyanın Gümüş nahiye- sinde iki güz ev yıkıldı.. İstanbul, 28 ( Hususi ) — Amııyının Gümüş nahiyesine dolu yağmıştır. İki yüz ev yır kılmiş, 7 kişi- ölmüş- ve bir kişi kıybolmuotur Hükümet ve Kızılay Kuru- mu yardıma koşmuşlardır. Bir cins ekmek Çıkarılması için tetkikler yapılıyor İstanbul, 28 (Hususi)» — Memlekeıımıule bir cins ek- ayseri h'€ Adana arasıtıdaki Telefon tesı satı ikmal edilmek İberedir. Telfon — muhavere- letine Eylülde Paşlanması mu- arrerdir. ANADOLU -— Günlük ıryıııl gazete ve Başyazganı ıi’.ya.r Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri Müdürdâ: Hemdi Nüxhet Çançar Tdarehanesi : İzmir İkinci Bıvlu sokalı C. Halk Partisi binası içi Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon : 2776 — Postü kutusu 405 ABÖNE ŞERAITİ Yıllığa 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuraştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5S kuruştür - ü geçmiş nüshalar 25 kuruş'ur. — l ANADOLU MATBAASINDA MA | mek çıkarılması — için buğday cinsleri tetkik edilmektedir. Kalifoniya Çinlileri Tapon mallarına boykot ilân ettiler Sanfransisko, 28 (Radyo)— Buradaki Çinliler, beyaana- meler — neşrederek, — Japon mallarına boykot ilân etmişler- dir. Kaliforniyanın her tarafında Çinlilerle Japonlar arasında derit bir infial başlamış bul lunuyor. Herhagi bir hâdisenin önü- | geçmek üzere hükümetçe ted- birler alınmıştır. Fransada Ormanlar yanıyor Perpinyan, 28 (Radyo) — Muhtelif ormanlarda — çıkan yangınlar. - binlerce — değerli ağacı yakmış, bitirmiştir, Za- rar çok büyüktür, Ihıı | lnyyıre)crın Kiyihon- şehrini | B yadan beşbin vagon buğday 23 adedini şürdükleri haber - veriliyor. Bilbao, 28 ( Radyo) — İh- lâlciler, Asturyaya doğru iler- lemekte devam -ediyorlar. Ed- viyedo - kıt'atile teması temin etmeğe çalıştıkları söyleniyor. Paris, 28 (Radyo) — Kata- lonyada - dahilt bir. isyan çı karmak- için Katalonyalılarla ihtilâlciler arasında : bir - plân hazırlanmakta bulunduğu söy- leıııyoı dü- Almanya Ramanyadan buğday alacak | — Bükreş; 28 (Radyo) — Ra- | manya ile- Almanya arasında yeni - bir . ticaret mukâvelesi | hazırlanıyor. Almanya, yakında. Roman- alacaktır. Bu husustaki muka- velenin imzasına, Berlinden gelen Bay (Yutraner) memur edilmiştir. İngiliz sefiri iyileşti Şanghay; 28 (Radyo) — İn: gilterenin - Nankin - se gün kendisine gelen bütün te- essür telgraflarını bizzat oku- muştur. Doktorlar; setirin on güne kadar tamamen iyileşmiş bu- lunacağını tahmmin ediyorlar. Amerikada Yağmurlar başladı Nevyork, 28 (Radyo)— İki gündenberi; Nevyerse, İlnoa ve daha vazı yerlere - şiddetli yağmurlar yağmaktadır. Vaşingtondan alınan haber- lere göre, orada da Anatoska nebiri taşmiş ve birçok- yerler sular altında - kalınıştır.. Bu yerlerde boğulanlar çoktur. Gardiyanları öldürerek kaçmışlar Paris, 28 (Radyo) — Mon Pelye hapishanesindeki- müah- kümlar, gardiyanları -öldüre- rek kismen” firara — müvaffak olmuşlardır. Kâaçanlar, zabıta tarafından ehemmiyetle takib olunuyor. Ehiİ hayvan sergisi 1 Eylülde Bucadaki sergi binasında açılacak ehli hayvan sergisine şimdiye kadar 45 baş hayvan kaydedilmiştir. Salı günü de kayıt muamelesi devam edecek ve çarşambaya sergi açılacaktır. alpek ve sun'i dard nizamnamesi m,m Yaş meyva ve sebze davamız Fuarı dolaşirken, üzüm-ku- 1 rumu paviyonu —önünde dik- katle'dükdüm. * Büğün”-bütün mıntakanın — dikkatini " kenidi ] nefsinde ve kazancını” kendi | çalışma ve enerjisinde topliyan | kurum, henüz - birkaç yıllık has | | yatı içinde, mahsulümüsün pi- yasa dalaveresinden kurtarılma- sı, Türk çiftçisinin teşkilâtlan- ması, yaş meyva ve sebze ih- racı, — istihsalin teknikleştiril- mesi, yeni mahreçler bulun- ması bakımından, hakikaten ne büyük eserler vermiştir?. Kurum ve onunla — muvazi yürüyen müesseseler, kendile- | rine hâkim zihniyetin ifade ve manası — itibi doğrudan doğruya — müstahsilin -menla- atine, müstahsilin emniyet ve itimadına dayanıyorlar, Türk incircisi ve Türk bağası; hiç- bir zzaman,' gerek - dahili, ge- | rekse harici şartlara- karşı bu kıdıı kuvvetli, bu kadar mü- Eski yıllarda »bizim gibi, pi- | yasa hâdiselerim yakından ta- kib etmiş * olanlar; üzüm ve incir mıntakasında, zaman za- | man ne feci hâller gelib geç: tiğini hep hatırlarlar. Bir va- kitler Aydın mintakasında 30 paradan hurda incir mübaya- asına kalkan mutavassıtlar çık- mıştı. Bu - haberi, - bizzat ben tesbit etmiştim. Bir hüsnü te- sadüfle o - gün- Başvekilimiz gelmiş ve ince, şaşmaz - bir kavrayışla vaziyeti kavrayınca, derhal İnhisar- idaresinin mü- baycata geçmesi emrini vermiş ve bir gün evel - hiçbir sebeb olmaksızın » 30 paraya - kadar düşürülen. incir, 3 kuruş 30 paradan satılmıştı. Hatta ve hatta o unutavassıtlar da, işte bu fiate mal almışlardı. Hep biliriz. bunları. Keza, üzüm kurumunun fa- aliyete geçtiği ilk yıl, İzmir borsasının afakında gene ayni hava esiyor ve müstahsil, ta uzaklardan bunu- sezerek kiv: ranıyordu.. Kurum, ilk ağızda harici teşkilâtinin noksan ol- masına rağmen, derhal piya- saya girdi ve öyle bir nâzım rolü oynadı ki, hâlâ ve hâlâ, onu da unutamayız. İşte iki misal ve iki hâdi: Kürum bugün, üzüm ve in- cir satış kooperaltifleri birli- ğinin de teşekkülünden sonra, sadece ve sadece, müstahsil hesabına, yani balkın, bağcı ve incircinin vekili olarak işe atılmıştır. Yaş meyva ve'sebze - diye bir mevzuun ele alınması, başlı başına bir iktısadi. hâdisedir.. Demagoji ve ukalâlık yaparak her.hangi bir. küçük hatadan muazzam- nesneler - yaratacak olanlar bulunabilir. Çünkü ha- yaât ve ticaret kaprislerle, gizli ve maskeli - ihtiraslarla dolu- dur, Fakat hepimiz emniyetle bilmeliyiz ki; yaş meyva- ve sebze ihracı, tipki yepyeni bir maden bulunmasına benzer, Turfanda zamanında, ona göre istihsal yapmış her müs- tahsil, bol bol para alacaktır. Rekoltenin bir kısmı, yabancı piyasalarda iyi fiat tutacaktır. Her tarafta taze ve yaş mey- va ve sebzeye esasen rağbet bulunduğu için, kısa bir za- man içinde, mahreçler de âar- Ankara, 28 (A.A.) — İpek | ve Sun'i ipek, kadın çorap- ll'l ıkandırd nizamnamesi Devlet - Şürasının - tetkikinden geçerek İcra Vekilleri heyeti- nin kararına iktiran etmiş bu: lunmaktadır Bu suretle - halkımızın çok haklı şikâyetini” mücib — olan ipek çorapların — kalite fenalı- ğinin — izalesi" tedbirlerinden birisi belki en mühimmi alınmış bulunmaktadır. Çorabın ipeği iptidai mad- de cinsine çorabın yapıldığı makinenin sıkletine malzeme- nin kalınlığına, işleme ve ih- zar esnasındaki dikkat ve iti- naya göre değişir. Nizamname bu hnsuslarda riayet edilmesi lâzımgelen bü- tün esasları tesbit etmiş bu- lunmaktadır. İptidai madde - cinsi en iyi çorap” halis ipekten yapılan çoraptır. Sun'i ipekten işlen: miş olanlar da * sun't? ipeğin kalitesine göre değişir. Mevcud sun'i ipeklerden en iyileri Kuttener- ve Bemberg ipekleridir. Bü itibarla nizamname ço- rapları - üzerine — yapıldıkları maddelerin cinsine göre, ipek veya Bemberg Kuttener, Vis: kos gibi aslı ipek kalitesini gösteren isimlerin konulma- sını mecburi kılmıştir. Malzeme - kabınlığı — kalın veya ince iplik - kullanıldığına göre, çoraplar. üç sımla ay- rilmıştir. Kalın;: orta, ince,. Kalın en muükavim ve en kar lın ipekten » yapılmıştır. - İnce ensaz mukavim> ve - en ince ikekten yapılmıştır. Orta ise vasat kalınlıkta - olan iplikten yapılmış vasat mukavemette çorabı - ilade eder. Bu vasıf- larda çorabın üzerinde kalın, orta we ince- tabirleri göste- rilecektir. Makine sıklığının tesiri: Bu her sınıf çoraba işlendiği ma- kine sıklığına göre- muhtelif evsaf arzeder. Buna göre her sınıf dahil çorapların beş ka- litesi tefrik edilmiştir. Bu ka- hteler. çorapların üzerine K-1, K-2, K-3, K-4 ve K-5 işaret- leriyle damgalanacaktır. K-I sıklığı en müsait maki- nede yapılan çorabı. ve bu AEKA URRCRR tü0 AF TENARE A LA tacaktır. Bir yıllık rekoltenin hiç ol- mazsa dörtte birinin çok yük- sek fiatle satıldığını düşünü- nüz, kâhdir.. Buündaki haki- kat ve fayda, mantık - sahibi bir ins&nın gözünden . kat'iyen kaçamaz. Buyıl, bir tecrübe devresi geçiriliyor. Hepimiz de- bili- rizeki, bu bir teknik, bir ih- tisas işidir. Bağ ve bahçeden başlayıp alıcı- piyasaya, hatta son — müşterinin - dudaklarına kadar uzanan bir teknik işi« dir. Buseneki tecrübeler, ge- lecek sene en. iyi meyvalarını muhakkak verecektir. Bir ser- vet, bir kapı daha kazandık. Bunun- içindir ki, şu üzüm kuürümu ve şu satış - koopera- tifleri birliği karşısırda içim taze bir ümid ve itimadla do* lup boşaldı. . Bu müessese muhakkak mu- vaffak olmalıdır ve öyle görü- yoruz ki, bunu- idare edenler de muvaffak olacaklarına inan: mişlardir, biz de inanmalıyız buna!. Orhan Rahmi Gökçe ve | bakımdan en iyi- olanını, K-5 en fena olanını, diğerleri de bunlar arasındaxi dereceleri gösterecektir. Çorapların imalinde. göste- rilen dikkat ve çoraplar imal esnasında dikkatle işlenip iş- lenmediğine göre de hatalı ve- ya hatasız olabilir. Bu bakım- | dan çoraplar üç kısma ayrıl- mıştar ; Hatasız işlenenler, az hatah işlenenlenenler, çok hatalı iş- lenenler.. Bu vasıflar şu işaretlerle ço- raplar üzerinde gösterilecektir: S.2, S-3 S-1 en dikkatle işlenen ço- rabı, S-3 en az dikkatle işle- nen çorabı, S-2 ise vasat dik- katle işlenen çorabı ifade ede- cektir. Bu esaslı hulâsalardan sonra nizamname çorapların uzunlu: ğunu ve lâstik, taban, topuk ve burün kısımlarının - haiz olacakları vasıfları da tesbit etmiş bulunmaktadır. Vazedi- len hükümlere göre: Uzunluk en az 70 — santim olacaktır. Lâstik, topuk, burun ve taban kısımlarının takviyesi için riayet edilmesi lâzımgelen kalınlık ve değişiklik gösteril- miştir. Bu nizamname meriyete gi- riş tarihinden itibâren imal edilecek çorapların yukarıda gösterilen evsafa uygun olması ve her evsafa ait işaretleri ta- şıması (âzımdır. Halkımız bu işaretlere dik- kat ederek alışverişte bulun- maları icabeder. Ayni zamanda fabrika ve mağazalarda — nizamnamenin mer'iyetinden evel imal edil. miş çorap stoklarının tasfiyesi için altı aylık bir mühlet bıra- kılmıştır. Ellerinde nizamname hükümlerine aykırı çorap bu- lunan fabrika ve mağaza he- sabları bu müddetin hitamın- dan evvel bu çorapların mik: tar ve cinsini göstermek üzere bir beyanname tanzim ederek bu beyannameleri mabhalli ti- caret odasına veya bulunmıyan yerlerde belediyelere verecek. ler ve'bu çorapları bu ma- kamlarda damgalattıracaklar- dır. Halkımızın bu damgalara dikkat etmesi, aldığı malıin nizamnamede evel yapıldığını | göstermesi itibarile lüzumludur. Habeşistanda, altın madenleri Asmara, 28 (Radyo) — Ma- reşal Graçyani, Uzak Şarka sevkedilen bir İtalyan tabu- runu teftiş etiniştir. Mareşal, ayni zamanda Ha- beşistandaki altın madenlerini gözden geçirmiştir. Bir müddettenberi işlemeğe başlıyan ocaklarda ayda 40 kilo altın temin — edildiği hı. ber. veriliyor. TAKVİM 1353 | Arabi-1 16 Rumi - Ağustor Ağustos 29 Evkat Ezan Vasat Evkat Ezan Va: 925 (ödakşam 12 DA 451 12,20 yatan 848 16,Li imsak 7,19 3, 151 21,21) ——